Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاعر برجسته یزدی گفت: شعاری که می‌توان با آن دقیق‌ترین اهداف انقلاب را دریافت، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را بیان کرد و در واقع این شعار از پربسامدترین و همه گیرترین شعارهای انقلابی بود که بسیار شفاف، آرمان قلبی مردم را بیان می‌کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «عالیه مهرابی» شاعر برجسته و توانمند یزدی در گفتگو با یزدندا، در بررسی شعارهای دوران انقلاب با بیان اینکه در هر انقلابی، مردم خواسته‌ها، اندیشه‌ها و مطالبات و آرمان‌های خویش را در قالب شعارها بیان می کنند که نشان وحدت عقیده مردم در آن قیام و انقلاب است گفت: این شعارها بخشی از ادبیات هر ملتی محسوب می‌شود و از همین رو شعارهای مردم غیور ایران اسلامی در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی سال ۵۷ نیز به عنوان بخشی از ادبیات انقلاب سال ۵۷ قابل بررسی و واکاوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:  این شعارها تجلی آرمان‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی  مردمی هستند که به دنبال تغییر وضع موجود و رسیدن به وضعیت ‌آرمانی، قیام کردند.

مهرابی اظهار کرد: با یک بررسی ساده در شعارهای انقلاب سال ۵۷ می‌توان مفاهیم، محتوا و پیام‌های این اشعار را دسته بندی کرد: در بررسی این شعارها، محکوم کردن وضعیت موجود را می‌توان عنوان کرد، که این شعارها نارصایتی مردم از وضعیت جامعه و رژیم سلطنتی  را بیان می کردند مثل :« رژیم شاهنشاهی سرچشمه فساد است».

وی افزود: همچنین برخی مردم که از دخالت امریکا و دولت‌های خارجی در ایران به تنگ امده بودند به خصوص بعد از کاپیتولاسیون که یک اقدام ننگین و نابخشودنی بود با شعار «مرگ بر امریکا»  ابراز انزجار کردند.

مهرابی عنوان کرد: شعارهای ضد استعماری مردم مانند «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و «این شاه امریکایی اعدام باید گردد»،  نشان از عزم مصمم مردم برای استقلال سیاسی و فرهنگی آنها بود.

شاعر و ادیب یزدی گفت: ابراز انزجار از شخصیت‌های حکومت پهلوی که در راس آن شاه و خانواده وی، نخست وزیر و عوامل وابسته به حکومت پهلوی بود «مرگ بر شاه» و «کابینه ی بختیار، توطئه امریکاست».

وی تصریح کرد: مطالبات و ارمان‌های قیام، بخش دیگری از این شعارها بود و شعاری که می‌توان با آن دقیق‌ترین اهداف انقلاب را دریافت، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را بیان کرد و در واقع این شعار از پربسامدترین و همه گیرترین شعارهای انقلابی بود که بسیار شفاف، آرمان قلبی مردم را بیان می‌کرد.

مهرابی عنوان کرد: البته برخی مطالبات نیز به صورت مقطعی و بعد از یک اتفاق و رویدادی خاص بر سرزبان می‌افتاد و مدت کمتری نقش آفرین بود مانند «وای به حالت بختیار، اگر آقا فردا نیاد».

 

شاعر یزدی با بیان اینکه  دعوت به ارزش‌های اسلامی و دینی بخش دیگری از شعارهای انقلابیون بود گفت: در عمده شعارهای انقلاب می‌توان رویکرد و مطالبه مذهبی مردم را دنبال کرد، اگر دقت کنیم اولین شعارهایی که در سال‌های ۱۳۴۲ بر سرزبان مردم بود کاملا یک شعار قرانی بود از جمله «الله اکبر» و « لااله الا الله».

وی تصریح کرد: در صدر اسلام نیز در جنگ‌ها و غزوات و همچنین در مساجد این شعارها، تجلی فریاد مردم مسلمان بوده است.

مهرابی ادامه داد: گاه  دربخشی از شعارهای انقلاب  عبارات قرآنی مانند «الله اکبر،خمینی رهبر» و «نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این سلطنت پرفریب» به کار می‌رفت.

وی اذعان کرد: ازمضامین اسلامی پرکاربرد در شعارهای انقلاب، «عاشورا و قیام حسینی» است، چرا که قیام حسینی قیامی علیه ظلم بود، «خمینی خمینی،تو وارث حسینی»، «عاشورا عاشورا، قیام ملی ما» «نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه » از این قبیل شعارها محسوب می‌‌شد.

مهرابی عنوان کرد: یکی از دلایلی که عاشورا بسیار در شعارها پررنگ هست اینکه عاشورای سال ۴۲نیز نقطه عطفی در تاریخ این انقلاب بود و همین امر خود باعث شکل گیری شعارهایی شد که شباهت‌های قیام عاشورا و انقلاب را متجلی می‌کرد.

                                               تا خون مظلومان به جوش است   اوای عاشورا به گوش است

                                                     حسین جان !حسین جان! راهت ادامه دارد

وی افزود: گاه آموزه ای اسلامی و قرانی در شعارها طرح می‌شد:

                                                     استقلال استقلال   این است ندای قرآن

                                                      پیام هر مسلمان عقیده و جهاد است

مهرابی افزود: این آموزه‌ها گاه در قالب تکریم شهدا نمود می یافت مثل:«زنده و جاوید باد یاد شهیدان» و یا به وحدت به عنوان آموزه‌ی اسلامی توجه ویژه ای داشت: «ما همه سرباز توایم خمینی، گوش به فرمان توایم خمینی » همچنین شهادت طلبی هم بسیارپررنگ بود: «تنها راه سعادت،ایمان جهاد شهادت» و لزوم جهاد بر علیه ظلم پهلوی : «پیام هر مسلمان عقیده و جهاد است‌« از شعارهای مردم بود.

شاعر یزدی با اشاره به شعارها با مفهوم شخصیت‌های انقلابی و درراس آن رهبر انقلاب گفت: بیش از نیمی از شعارهای انقلاب حول محور شخص امام خمینی به عنوان رهبر این قیام می چرخید و این خود نشان دهنده نقش پررنگ رهبری و ولایت  در به ثمر نشستن قیام مردم دارد:

                                                    تا خون در رگ ماست   خمینی رهبر ماست

                                                            این است شعار ملی،خدا، قران، خمینی

وی تصریح کرد: دیگر شخصیت‌های موثر  انقلاب نیز مثل ایت الله طالقانی ، ایت الله مطهری و ... در شعارها مورد توجه بودند.

مهرابی اظهار کرد: شعارهای انقلاب بعد از یک جریان یا رویداد، در سطح همه گیر و به صورت وسیع در سراسر ایران منتشر می‌شد، البته در هر منطقه و شهر و استانی به فراخور رویداهای خاص و شخصیت‌هایی که رهبری جریان انقلاب را در آن منطقه یا شهر به عهده داشتند، شعارهای بومی تولید می‌شد. به عنوان مثال در یزد پیرامون شخصیت حجت الاسلام صدوقی و حجت الاسلام راشد یزدی به عنوات رهبران انقلاب در یزد ، شعارهایی در مناسبت‌ها و راهپیمایی‌ها شکل می‌گرفت :

                                                              سلام بر خمینی   درود بر صدوقی

مهرابی در بررسی شعارها از نظر ادبی با بیان اینکه شعارها را به عنوان بخشی از ادبیات می‌توان از نظر فنی و ادبی بررسی کرد گفت: ویژگی شعارها را دریک بررسی ساده می‌توان «ایجاز کلام، آهنگین بودن، سادگی و روانی، جنبه ی تهییجی» عنوان کرد.

شاعر یزدی اظهار کرد: شاید بتوان شعارها را هم در زیرمجموعه رجزها طبقه بندی کرد،  چرا که از نظر ساختار و کاربری شباهت زیادی دارتد.

مهرابی در تشریح چگونگی شکل گیری شعارهای انقلاب اذعان کرد: شعارهای انقلاب گاهی به صورت کاملا خودجوش در راهپیمایی‌ها و بعد از یک رویداد شکل می‌گرفت و گاهی هدایت شده و توسط اعلامیه ها منتشر می‌شد، گاه شاعران به صورت تخصصی و فنی  ابیاتی را میسرودند و گاه مردم کوچه و بازار شکل دهنده‌ی این شعارها بودند، این شعارها گاه  جنبه احساسی قوی داشتند و گاه از نظر حماسی قابل توجهند.

وی افزود: نقش هیئت‌های مذهبی و اشعار شورآفرین این هیئت‌ها در بیداری و روشنگری مردم بسیار حایز اهمیت است.

مهرابی ادامه داد: خاستگاه برخی از شعارها از همین هیئت های عزاداری بود، مرحوم عباس افضلی متخلص به نادم، مرحوم محمدعلی فرشی و دیگر شاعران انقلابی یزد در افرینش اشعار انقلابی نقش موثری داشتند.

وی گفت: خیلی از شعارها با آهنگ و ریتم نوحه‌ها و اشعار سینه زنی عزاداری‌ها شکل می‌گرفت، مخصوصا در یزد، نقش هیئت های عزاداری بسیار قابل توجه بود.

شاعر یزدی عنوان کرد: گاه یک جریان و یک رویداد خاص باعث شکل گیری موجی از شعارها می‌شد، مثلا کشتار ۱۷ شهریور در شکل گیری شعارهای تند انقلابی نقش داشت . شعارهایی که خواستار براندازی رژیم سلطنتی بود:

                                                             ای شاه خائن اواره گردی   خاک وطن را ویرانه کردی

                                                           کشتی جوانان وطن اه و واویلا  کردی هزاران تن کفن اه و واویلا

مهرابی افزود: یا در جریان آتش‌سوزی مسجد کرمان و  سینما رکس آیادان و کشته شدن مردم این شعار شکل گرفت:

                                                       کتاب قرآن را، مسجد کرمان را، رکس آبادان را، شاه به آتش کشید

شاعر توانمد یزدی خاطر نشان کرد: آری شعارهای انقلاب؛ بخشی از مستندات انقلاب سال ۵۷ است و شعارهایی که با مشت‌های گره خورده‌ی مردم انقلابی، فریاد شد .

انتهای پیام/
 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۲۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه ۱۹۸ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی،  پس از این جلسه در خصوص پیشنهاد تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار بیان کرد: براساس تأکید رئیس جمهور بر ضرورت وجود هیئت امنای مشترک و متمرکز برای هدایت تمامی ستاد‌های فناوری با حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه شماره ۸۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد ماده واحده‌ای در خصوص تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار تدوین و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود.

وی افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به منظور ارتقای عملکرد و بهره‌وری ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و ایجاد زمینه ساختاری لازم برای رفع چالش‌های اداری و مالی موجود این ستاد‌ها ماده واحده پیشنهادی خود را برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد علم و فناوری ارسال کرد که پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسی در این ستاد، موضوع در این جلسه ارائه شد و با استماع نظرات اعضای شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مقرر شد در جلسه آتی این شورا در خصوص اعضای این هیئت امنا و حوزه وظایف آن جمع‌بندی صورت گیرد.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص نهایی‌سازی پیش‌نویس سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی بیان کرد: پیشنهاد تدوین سند ملی توسعه فناوری‌های کوانتومی توسط سازمان انرژی اتمی مطرح شد و در جلسه ۱۳۵ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مورخ مقرر شد تدوین سند در دستور کار ستاد علم و فناوری قرار گیرد. به منظور مشارکت سایر دستگاه‌ها در تدوین این سند مکاتباتی در این خصوص صورت گرفت و با توجه به تدوین سند‌های مختلف بخشی در این خصوص توسط دستگاه‌های مختلف، تمامی این سند‌ها برای تهیه سند واحد و یکپارچه کوانتوم با ابعاد ملی دریافت و مقرر شد بررسی و نهایی‌سازی پیش‌نویس این سند در قالب میز تخصصی تدوین سند کوانتوم انجام گرفته و برای طی فرآیند تصویب در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طرح شود.

وی افزود: میز تخصصی تدوین سند کوانتوم پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با مشارکت سایر دستگاه‌ها و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، اولین پیش‌نویس این سند برای طرح در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آماده کرده است. در این جلسه پس از بیان اهمیت برنامه‌ریزی راهبردی در علوم و فناوری‌های کوانتومی و ملزومات توسعه این فناوری، کلیات سند مطرح  شد. در جلسات آتی ستاد، در خصوص جزئیات و برخی موارد باقیمانده تصمیم گیری خواهد شد، و امیدواریم طی هفته‌های آینده بتوانیم به تصویب پیش نویس در ستاد، جهت طرح و تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برسیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در مهردشت +فیلم
  • شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در دانشگاه آزاد ملارد طنین‌انداز شد
  • حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور
  • ارزش‌های دین اسلام و انقلاب را باید تبلیغ و تبیین کنیم
  • قصه فراق از تحصیل
  • هواداران سپاهان با شعارهای طلایی در ورزشگاه آزادی +فیلم
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • آیا در دانشگاه‌های آمریکا شعارهای یهودی ستیزی داده می‌شود؛ دانشجوی یهودی دانشگاه تگزاس به آن پاسخ می‌دهد (فیلم)
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • حکمرانی نخبگانی، سلسله مراتبی نیست بلکه یک شبکه است/ هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور حداکثری نخبگان در استان‌ها تشکیل شود