Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-04@06:33:33 GMT

باید و نبایدهای مصرف گیاهان دارویی

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۳۰۰۳۱

باید و نبایدهای مصرف گیاهان دارویی

رکنا: مصرف بیش از اندازه گیاهان دارویی ممکن است خطرناک باشد.

بررسی سابقه استفاده از مکمل‌های گیاهی نشان می‌دهد که همه گیاهان دارویی بی‌ضرر نیستند و اگر بدون کنترل و آگاهی مصرف شوند می‌توانند حتی کشنده باشند.

حدود 40 میلیون آمریکایی از مکمل‌های گیاهی مصرف کرده و تصور می‌کنند که همه این مکمل‌ها بی‌خطر و موثر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این گیاهان مفید هستند اما در مطالعات جدید بر خطرات احتمالی و جدی مصرف برخی از این گیاهان دارویی تاکید شده است.

به گفته متخصصان، نمی‌توان در مورد بی ضرر بودن تمام گیاهان دارویی به قطعیت اظهارنظر کرد زیرا تنها تعداد محدودی از آنها به لحاظ سمی بودن یا سرطان‌زا بودن مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

"آرتور گرولمن" و "دونالد مارکوس" از محققان این مطالعه اظهار داشتند: برای مثال یک گیاه پرمصرف موسوم به "زرآوند" وجود دارد که گونه‌های مختلف آن در طب چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای درمان آماس و آرتروز کاربرد دارد و همچنین به عنوان یک نوع ضد‌عفونی کننده شناخته شده است.

به گفته محققان، بررسی سمی و سرطان‌زا بودن این گیاه از دهه 1990 آغاز شد اما از آنجایی که تقریبا تمام مواد سرطان‌زا و بسیاری از سموم برای اینکه پیامدهای مصرف‌شان پدیدار شود مدت نسبتا زیادی طول می‌کشد نمی‌توان ترکیب‌های بیماری‌زای احتمالی در گیاه را به سرعت شناسایی کرد.

همچنین بسیاری از افراد تصور می‌کنند مسموم شدن لزوما یک حادثه Incident آنی است که بلافاصله پس از مصرف یک ماده یا غذای آلوده رخ می‌دهد در حالی که بسیاری از مواد سمی بلافاصله بدن را درگیر نمی‌کنند و علائم مسمومیت با آنها پس از مدت‌ها ظاهر می‌شود؛ لذا مصرف کننده‌ها در دوره‌ای چند ساله و ناآگاهانه خود را مسموم می‌کنند. به این ترتیب ممکن است فردی از میزان ناچیزی گیاه سمی مصرف کند که ماه‌ها یا چند سال بعد علائم بیماری ظاهر شود، درست شبیه به مصرف سال‌ها آب آلوده به سرب در حالی که فرد در این مدت از این مشکل بی‌خبر بوده است.

به گزارش دیسکاوری نیوز، این دو محقق تاکید دارند: بسیاری از افراد بر این باورند که طبیعی بودن گیاهان دارویی به معنای بی‌ضرر بودن آنهاست. البته هدف از ارائه این مقاله این نیست که به طور کلی مصرف گیاهان دارویی را زیر سوال ببریم. شکی نیست که بسیاری از این محصولات سنتی و طبیعی، مفید و سودمند هستند یا حداقل آسیبی به بدن نمی‌زنند اما موضوع، افزایش آگاهی از خطرات احتمالی آنها و ارزیابی تاثیر داروهای گیاهی در طولانی مدت و کوتاه مدت است.

به علاوه از آنجا که بسیاری از این ترکیبات اغلب با داروهای تجویزی تداخل دارند لذا بیماران حتما باید با پزشک Doctor معالج خود درباره مصرف مکمل‌های گیاهی مشورت کنند.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۰۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟

یکی از دغدغه های مادران باردار نوع تغذیه است که هم برای خود و هم برای فرزندشان مفید باشد.

در همین خصوص علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گیاهانی که برای مادران باردار مفید هستند را معرفی و تاکید کرد: اسفناج سطح آهن بالایی دارد ولی در بدن انسان جذب نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی نحوه ساخت قوتو که برای مادران باردار مفید است را تشریح کرد و البته یک فرمول معجزه آسا برای تقویت جنین آموزش داد.

او همچنین گفت: هیچ نوزادی رفلکس ندارد. این یک شیوه برای فروش دارو است!

مشروح این گفت و گو را در ویدیوی زیر تماشا کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان