Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن ماه امسال در حالی به نیمه رسیده است که تهران همواره در این ماه در تعطیلی به سر برده است، حالا این تعطیلی یا به دلیل بارش برف در تهران و بسته شدن راه‌های عبور و مرور بوده و یا اینکه آلودگی هوا به میزانی زیاد شده است که اعلام شد از سفرهای ضروری در شهر خودداری شود.

با گذشت پنج روز متوالی از آلوده بودن هوای تهران مسئولان شهری هیچ راهکاری برای بهبود این امر جز تعطیل کردن مدارس و مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها ندارند و منتظرند تا بحرانی جای بحران دیگر را بگیرد، این در حالی است که با توجه به توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی خودروهای فرسوده یکی از راهکارهای اساسی برای بهبود وضعیت هوای آلوده تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط با وجود اینکه توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران یکی از اولویت‌های اولیه و فوری شهر است، علی امام، مدیر عامل متروی تهران با بیان اینکه حمایت از مترو از اولویت مسئولان خارج شده است، گفت: حمایت از حمل و نقل درون شهری از اولویت مسئولان دولتی خارج شده است.

وی با بیان اینکه اینکه مدیران و کارشناسان مسائل شهری بارها تاکید کردند که موثرترین راهکار کاهش ترافیک و آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و به‌خصوص مترو است، گفت: متاسفانه آنچه امروز شاهد هستیم آن است که این مهم کمتر مورد اهمیت و حساسیت مسئولان کشوری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: نیم نگاهی به بودجه محقق شده مترو در کلانشهرها در سال جاری و همچنین پیشنهادات بودجه‌ای دولت و مجلس برای سال ۹۷ گواه آن است که عملا پروژه توسعه قطار شهری در کلانشهرها برای سال پیش رو با اما و اگرهای فراوانی همراه خواهد بود و بدون بازنگری در لوایح مالی مربوطه، امکان توسعه کمی و کیفی مترو با سرعتی که نیاز امروز است، فراهم نمی‌شود.

امام تصریح کرد:  در بحث بودجه های دولتی، وضعیت بودجه‌ای متروی تهران را مثال می‌زنم که در سال جاری، کلا 108 میلیارد تومان برای کمک به شرکت مترو به تصویب رسیده بود که تا این لحظه فقط 48 میلیارد آن (حدود 45 درصد) محقق شده و نکته جالب این است که بودجه مد نظر دولت برای توسعه متروی کلانشهرها در سال 1397 به طور میانگین، 50 درصد نسبت به سال جاری کاهش را نشان می‌دهد و این امر یعنی اینکه عملاً حمایت از حمل و نقل درون شهری از اولویت مسئولان دولتی خارج شده است.

مدیرعامل متروی تهران اظهار کرد: این رقم با توجه به طرح‌های توسعه‌ای خط 6 و ایمن سازی خط 7 عملا بسیار ناچیز به نظر رسیده و مجالی برای فکر کردن به احداث خطوط اکسپرس و ایجاد خطوط مصوب دیگر در طرح های جامع حمل و نقلی باقی نمی‌گذارد. البته شهرداری تهران با توجه به منابع محدود مالی و کاهش چشمگیر برخی درآمدها، بیش از این امکان تزریق پول به مترو در سال جاری را نداشته و در چنین حالتی انتظار می رود حداقل برای سال آتی و در بودجه‌های مصوب مجلس، سهم دولت از توسعه متروی کلانشهرها به شکل جدی‌تری دیده شود و حمایت از حمل و نقل پاک، ارزان قیمت و ایمن بیشتر مد نظر قرار گیرد.

این در حالی است که امروز حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به توسعه مترو نکرده است و تنها وعده داده است که وام‌های مناسب به صاحبان خودروهای فرسوده داده شود.

وی با بیان اینکه مردم در شرایط آلودگی با سختی‌های بسیاری مواجه می‌شوند و نمی‌توانند زندگی عادی خود را دنبال کنند و ما نمی‌توانیم در برابر این مشکلات بی‌تفاوت باشیم، اظهارداشت: امروز در دنیا کشورهایی هستند که در شرایط آلودگی چند روز اجازه تردد خودرو نمی‌دهند، اگر در کشور ما ناوگان حمل و نقل عمومی شرایط لازم و امکانات مناسب را برای ارایه سرویس قابل قبول داشته باشد، می‌توانیم به جای آنکه مدارس را تعطیل کنیم، تردد خودروها را محدود نماییم.

طرح‌های فضایی و رویایی مبنی بر محدود کردن ورود خودروها به خیابان از سوی رئیس‌جمهور در حالی مطرح شده است که با توسعه مترو و رواج خودروهای هیبریدی و برقی می‌توان از آلودگی هوا جلوگیری کرد، امری که به نظر می‌رسد عزمی برای آن در مسئولان وجود ندارد و بیشتر در مقوله توسعه حمل و نقل شهری رویابافی می‌کنند تا اینکه بخواهند کاری از پیش برده و مساله را حل کنند.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۰۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: محدودیت‌های ترافیکی تا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جاده‌های مازندران اجرا می‌شود.

محدودیت‌های ترافیکی اعلام شده:

۱. موتورسیکلت:
تردد موتور سیکلت تا ساعت ۶ صبح روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ از محور‌های کرج - چالوس، هراز، فیروزکوه، محور تهران - سمنان – مشهد و بالعکس ممنوع می‌باشد.
* تبصره: تردد موتور سیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.

۲. سواری:
الف) محور کندوان:
- محدودیت تردد انواع وسایل نقلیه در محور مذکور از ساعت ۱۴:۰۰ الی ۲۴:۰۰ روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ به شرح ذیل اعلام می‌گردد:
۱) از ساعت ۱۴ آزادراه تهران - شمال اعمال محدودیت تردد برای خودرور‌های به مقصد چالوس انجام می‌شود.
۲) از ساعت ۱۵ ابتدای پل زنگوله (انت‌های دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) انسداد بصورت کامل.
۳) از ساعت ۱۷ از مرزن آباد به سمت تهران یک طرفه اجرا می‌گردد. (شمال به جنوب)
۴) از ساعت ۲۴ طرح اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می‌گردد.
۵) تردد از مسیر جاده قدیم تا محدوده پل زنگوله برای ساکنین و افراد محلی آزاد می‌باشد.

* تبصره: تردد از مسیر جاده قدیم کرج – چالوس تا محدوده پل زنگوله برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودرو‌هایی که قصد عزیمت به چالوس در روز‌های اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت ۱۲ از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع می‌باشد.

ب) محور هراز:
۱- در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید مامورین پلیس راه محدودیت یک طرفه مقطعی روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ به صورت رفت و برگشت از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بلعکس انجام خواهد شد.

۳. نقلیه سنگین (به استثناء حاملین موادسوختی ویافاسدشدنی):
۱- محور کندوان: تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج – چالوس و بالعکس کماکان ممنوع می‌باشد.
۲- محور هراز:
الف) تردد همه تریلر‌ها از محور هراز کماکان ممنوع می‌باشد.
ب) تردد همه کامیون‌ها وکامیونت‌ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۶ الی ۲۴ روز‌جمعه از محور هراز ممنوع می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابند
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در اولویت سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابد
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است/ ترافیک صبحگاهی تهران چگونه بود؟
  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت