Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-23@11:41:18 GMT

دارکوب‌ها با نوک زدن به درخت دچار آسیب مغزی می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۳۰۸۰۲

دارکوب‌ها با نوک زدن به درخت دچار آسیب مغزی می‌شوند

نتایج تحقیقات جدید نشان می‎دهد که نوک زدن دارکوب‌ها به درخت می‌تواند منجر به آسیب‌های مغزی این جانوران بشود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از UPI، تاکنون گمان می‌شد که مغز دارکوب‎ها انعطاف‌پذیر است اما هر بار که یک دارکوب‌ سر خود را به تنه یک درخت می‌کوبد، 1200 تا 1400 نیروی گرانشی را جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که تنها 60 تا 100 نیروی گرانشی منجر به ضربه مغزی در انسان می‌شود.

پیتر کامینگ، محقق دانشگاه بوستون، در این باره می‌گوید: «تا به امروز دانشمندان با الهام از بیوفیزیک دارکوب انواع مختلف تکنولوژی‌‎های ایمنی و تجهیزات ورزشی را ساخته‌‌اند چرا که گمان می‌شد نوک زدن آسیبی به دارکوب نمی‌رساند».

وی افزود: «جالب اینجاست که به فکر هیچ کس نرسید که مغز دارکوب‌ها را بررسی کند تا ببیند آسیبی به آنها وارد شده است یا خیر».

هنگامی که دانشمندان مغز دارکوب‌ها را آنالیز کردند، متوجه شدند که سطح «تو»، پروتئین مرتبط با بیماری مغزی دژنراتیو (تباهی) در انسان، بسیار بالا است. سطح متعادل پروتئین تو نشان‌دهنده عملکرد سالم مغز است.

جرج فرح، یکی از دانشمندان، در این باره می‌گوید: «سلول‌های پایه مغز، نورون‌ها، که در واقع سلول بدنی هستند و اکسون‌‌ها‌، که مانند سیم تلفن عمل می‌کند و بین نورون‌ها ارتباط برقرار می‌کند، هستند. پروتئین تو دور اکسون‌ها می‌پیچد که این امر باعث ثبات و محافظت از آنها می‌شود و از انعطاف‌پذیری آنها نیز جلوگیری نمی‌کند».

اما آسیب مغزی می‌تواند باعث انباشته شدن پروتئین تو شود و عملکرد مغز را مختل کند.

کامنیگ می‌گوید: «سطح بالای این پروتئین می‌تواند عملکرد شناختی، احساسی و حرکتی مغز را مختل کند».

همانطور که ورزشکاران حرفه‌ای طی فعالیت‌های خود دچار آسیب مغزی می‌شوند، مغز دارکوب‌ها نیز با ضربه زدن آسیب می‌بیند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که میزان پروتئین تو در مغز دارکوب‌ها بیشتر از پرندگان هم‌سایزی است که به چوب ضربه نمی‌زنند.

کامینگ در این باره می‌گوید: «اولین دارکوب‌ها 25 میلیون سال پیش روی زمین ظاهر شدند؛ این پرندگان تاریخچه قدیمی روی زمین دارند. اگر نوک زدن می‌توانست باعث آسیب مغزی شود چرا دارکوب‌ها همچنان این رفتار را ادامه داده‌اند؟ چرا تکامل تاثیری بر این رفتار مخرب نداشته است؟»

وی افزود: «احتمال دارد که پروتئین تو در دارکوب‌ها نوعی سازگاری محافظتی باشد و شاید اصلا هیچ آسیبی به این پرندگان وارد نکند».

اگر پروتئین تو عامل محافظتی باشد می‌توان از آن برای درمان‌های آسیب مغزی و جلوگیری از وقوع آن استفاده کرد.

مترجم: هانا حیدری

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود شیرخشک آپتامیل پپتی ۲

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، شهروند خبرنگار ما از کمبود شیر خشک مخصوص نوزادان حساس به پروتئین گاوی در بندرعباس گلایه کرده است.

 

متن پیام شهروند خبرنگار ما:

شیر خشک آپتامیل پپتی ۲  جهت نوزادانی که حساسیت به پروتئین گاوی دارند، هستش، این شیر از تعطیلات عید به بعد شارژ نشده است و با توجه با پیگیری از سازمان غذا و داروی بندرعباس، اقدامی در این خصوص نشده ، لطفا پیگیری نماید با توجه به اینکه غذا کودکان هست و نیازی ضروری.

دیگر خبرها

  • چطور با قانون ۳۰-۳۰-۳۰ وزن کم کنیم؟
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • جراحی موفق خونریزی مغزی اپیدورال، برروی دختر ۹ ساله سراوانی
  • ازدواج، آسیب‌ها و راه‌حل‌ها در دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد
  • جراحی موفقیت‌آمیز خونریزی مغزی کودک در شهر مرزی سراوان
  • آب شرب شهر کنارک پایدار شد
  • عمل جراحی موفقیت‌آمیز خونریزی مغزی کودک ۹ ساله در بیمارستان رازی سراوان
  • نباید در حوزه فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی دچار غفلت شویم
  • کمبود شیرخشک آپتامیل پپتی ۲
  • محققان دریافتند که دوز پایین استامینوفن هم می‌تواند به قلب آسیب بزند