Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ اسحاق جهانگيري با اشاره به این که، مديران فني و كارآمد كشور به عنوان سرمايه هاي انساني بي بديل محسوب می شوند تصريح كرد: رفت وآمد دولت ها و قدرت گرفتن جريان سياسي نبايد باعث شود تا چنين مديراني از چرخه مديريتي كنار گذاشته شود.وی با تقدير از اينكه چنين تغييرات مديريتي در دولت هاي دهم و يازدهم كمتر اتفاق افتاد و مديران فني و كارآمد مورد استفاده قرار گرفتند، اظهار كرد: يكي از مشكلاتي كه بسياري از واحدهاي صنعتي زيانده با آن مواجه هستند مشكلات مديريتي است و برطرف كردن اين معضل، پيشرفت صنايع را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جهانگیری با تأكيد بر اينكه براي جذب سرمايه هاي خارجي و ايجاد رونق در اقتصاد كشور، حفظ ثبات اقتصادي و ثابت نگه داشتن شاخص هايي همچون نرخ ارز و تورم ضروري است، اظهار داشت: در سال هاي گذشته دولت تدبير و اميد تمام تلاش خود را جهت تحقق اين مهم به كار گرفته است. 
وي با بيان اينكه سياست ها خارجي و سياست هاي فرهنگي نيز از عوامل مهم و تأثيرگذار بر اقتصاد كشور است، ادامه داد: علاوه بر ايجاد شرايط تعامل سازنده با دنيا به منظور صادرات و فروش محصولات، جذب سرمايه و بهره گيري از فناوري هاي روز دنيا، امنيت داخلي نيز بايد فراهم باشد. 
معاون اول رییس جمهوری در بخش ديگري از سخنان خود به اشاره به وضعيت معادن و صنايع معدني كشور، اظهار كرد: ايجاد صنايع در كنار معادن كه اكثراً در مناطق كمتر توسعه يافته كشور قرار داشتند، باعث رونق و شكوفايي در آن منطقه شده است. 
وی معادن و صنايع وابسته به آن را از كانون هاي توسعه كشور دانست و عنوان كرد: نتيجه سياست هاي اتخاذ شده در اين عرصه اين مهم بود كه توانستيم در حوزه هاي معدني و صنايع همچون  فولاد در منطقه حرف اول را بزنيم و شاهد پيشرفت هاي قابل توجهي باشيم. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیشران بودن صنایع معدنی و فولادی در توسعه اقتصادی کشور گفت: یکی از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی به ویژه دولت تدبیر و امید، حرکت شتابنده به سمت توسعه صنایع است که برای تحقق این امر باید دو مالفه درون بخشی و محیطی را مد نظر قرار دهیم. وی افزود: سیاست های محیطی از جمله سیاست خارجی، شرایط فرهنگی و اقتصادی کشور تعیین کننده سرمایه گذاری و تداوم فعالیت بنگاههای اقتصادی است، چرا که اگر امنیت و ثبات اقتصادی و توسعه روابط خارجی در کشور نمودی نداشته باشد توسعه هم اتفاق نمی افتد.وی تاکید کرد یکی از سیاستهای  این دولت نیز ایجاد همین امنیت و ثبات است تا فعالان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با اطمینان خاطر وارد فعالیت بنگاهداری شوند و منافع آن نیز برای عموم مردم به ویژه مناطق کم برخوردار رقم بخورد. معاون اول رییس جمهوری همچنین یکی از شاخص های توسعه صنعتی و سرمایه گذاری را نیز ثبات در مدیریت های بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بنگاههای دولتی در بهره وری  چندان موفق عمل نمی کنند و آن هم بیشتر بدلیل بی ثباتی در مدیرت هاست و باید دقت کنیم مدیران سیاسی وارد عرصه  مدیریت بنگاهداری نشود.
پیش از سخنان معاون اول رییس جمهوری، محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به تشریح مشخصات طرح های در حال افتتاح و نیز پروژه های در حال اجرای چادرملو پرداخت و گفت: واحد احیای مستقیم این مجتمع در مجاورت کارخانه فولاد در حال ساخت است که که تا کنون 82 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، با آغاز بکار این واحد که پیش بینی می شود در نیمه اول سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد سالانه یک میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی  نیز تولید می گردد.
وی افزود: برای ساخت این دو واحد فولادی از آخرین فناوری روز دنیا استفاده شده که ویژگی آن برخورداری از روش (هات شارژ) برای تولید شمش فولاد است. در این روش آهن اسفنجی پیش از سرد شدن و با دمای 600 درجه  مستقیماً وارد کوره های ذوب در کارخانه فولاد می شود و در نتیجه موجب صرفه جویی 30 درصدی مصرف برق و 43 درصدی مصرف آب می گردد.

** برای اجرای  این دو طرح بیش از21  هزار  میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
مدیر عامل چادرملو یکی دیگر از طرح های زیر بنایی و توسعه بخش چادرملو را همنیروگاه سیکل ترکیبی اردکان عنوان کرد و گفت: این نیروگاه که با ظرفیت 500 مگاوات با هدف تامین برق مورد نیاز طرح های فولاد و احیاء و سایر صنایع مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو احداث شده پیشتر 2 فاز گازی ویک واحد حرارتیآن بهره برداری شده و امروز همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی رسماً افتتاح شده است.

** برای اجرای  این طرح نیز مبلغ 14 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
وی از جمله طرح های در دست اقدام چادرملو را طرح های توسعه چادرملو را طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی این مجتمع برای تامین گندله مورد نیاز واحد احیاء و فولاد چادرملو، ارفع و غدیر ایرانیان عنوان کرد و گفت:  با اجرای این طرح ظرفیت تولید سالیانه کارخانه گندله سازی از 3 میلیون و 400 هزار تن فعلی، به 4 میلیون تن افزایش خواهد یافت و برای اجرای این طرح 905 میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری شده است.
نوریان تصریح کرد: این شرکت بمنظور تامین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد با توجه به کمبودهای شدید آب در منطقه، در توافق با سازمان آب و فاضلاب استان یزد، اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن را بر عهده گرفت.

** برای اجرای این طرح 2 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است
نوریان افزود: با بهره برداری از این طرح سالانه 2 میلیون و 900 هزارمتر مکعب آببرای مصرف واحد های تولیدی مجتمع  این شرکت تامین می شود.
وی با اشاره به مشارکت چادرملو در بسیاری از طرح های زیر بنایی صنعت فولاد کشور جهت تحقق چشم انداز توسعه خود گفت: همزمان با بهره برداری از کارخانه فولاد چادرملو، عملیات بهره برداری از کارخانه نورد فولاد سرمد ابرکوه نیز که با مشارکت 65 درصدی چادرملو احداث و راه اندازی گردیده آغاز شده است .
مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه مشتمل بر یک کارخانه نورد به ظرفيت سالانه 500 هزار تن انواع ميلگرد و کارخانه فولادسازي به ظرفيت سالانه 600 هزار تن شمش فولاد  است که در زميني به مساحت 150 هکتار پایه گذاری شده است.
برای ساخت تجهیز و راه اندازی کارخانه نورد فولاد سرمد بالغ بر 4 هزارو 500 میلیارد ریال هزینه شده است که 65 درصد از سرمایه گذاری آن از سوی شرکت چادرملو انجام شده است.
مدیر عامل چادرملو سپس از دستور کار بودن 2 طرح فولادی دیگر در این شرکت خبر داد و افزود:   طرح احداث کارخانه گندله سازی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن در سال در دستور کار شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است و موارد فنی مربوط به این پروژه در حال تکوین بوده و در حال اخذ مجوز از ادرات و ارگانهای مرتبط از یکسو و جذب سرمایه خارجی برای شروع عملیات می باشد .برای اجرای این طرح بالغ بر 7 هزار و 177 میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است که  در صورت توفیق در جذب فاینانس،  این پروژه در بازه زمانی 4 ساله اجرا خواهد شد.
از سوی دیگر اجرای طرح احداث دو واحد نورد ۵۵۰  هزار تنی(جمعا  1 میلیون و 100 هزار تن) در سال  از دیگر برنامه های این شرکت می باشد. ساخت این واحد فولادی نیز با پیش بینی  سرمایه گذاری 2 هزار و 646 میلیارد ریال در دست مطالعه است و برای تامین نقدینگی اجرای این طرح هم استفاده از منابع داخلی شرکت و سایر منابع، پیش بینی گردیده و طبق برنامه ریزی های اولیه، این طرح در بازه زمانی 3 ساله اجرا خواهد شد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۱۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی

تنش‌های سیاسی در جهان همچنان بیشتر از مباحث اقتصادی و عرضه و تقاضا بر روی بهای نفت در بازار جهانی تاثیر می‌گذارد. بیم و امید‌ها برای رسیدن به توافق صلح میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی و استقرار آتش بس دائمی در غزه که می‌تواند بار دیگر ثبات را به خاورمیانه بازگرداند، بهای طلای سیاه را امروز در بازار انرژی تحت تاثیر قرار داد. 

به گزارش الجزیره، عدم قطعیت در توافق آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی باعث تغییرات جزئی بهای نفت در معاملات امروز بازار جهانی شد. 

بر این اساس، بهای نفت برنت دریای شمال با ۳۷ سنت افزایش به ۸۳ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با همین میزان افزایش، ۷۸ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. 

در معاملات هفته گذشته بازار جهانی، نفت برنت ۷ درصد و نفت وست تگزاس اینترمیدیت ۶.۸ درصد سقوط را به دلیل داده‌های آماری ضعیف درباره ایجاد شغل در آمریکا و زمانبندی برای کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزور (بانک مرکزی آمریکا) تجربه کردند. 

گرچه مقامات صهیونیست تاکنون درباره پذیرش توافق صلح از سوی حماس اظهار نظر رسمی نکرده اند، اما برخی منابع از احتمال رد شدن این مسئله از سوی تل آویو اقدام به گمانه زنی کرده اند. این موضوع یعنی ادامه تنش‌ها در خاورمیانه و تاثیر مخرب آن بر بهای نفت در بازار جهانی.

در حوزه اقتصاد، داده‌های آماری درباره اقتصاد چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان امیدوار کننده بوده است که همین امر می‌تواند به تقویت تقاضا در بازار انرژی منجر شود.

مترجم: ابوالفضل هاشمی

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • ۵ طرح صنعتی و معدنی خراسان جنوبی، آماده کلنگ‌زنی است
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • اتهام مدیران «مأمن سیاسی» و «نگرش امروز» نشر اکاذیب بود
  • ایجاد ۳۲۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف
  • رشد ۲۳ درصدی درآمد کچاد در فروردین ۱۴۰۳
  • واگذاری ۶۰ واحد نهضت ملی مسکن شاهدیه یزد تا خرداد ماه
  • آقای ثبات؛ محمد صلاح و ثبت یک رکورد بزرگ در لیگ برتر
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 
  • همه ارکان دولت درگیر طرح نهضت ملی مسکن/ جهادگران پای کارند