Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، میزگرد «جنبش دانشجویی و آرمان‌های انقلاب اسلامی» امروز به همت خبرگزاری ایسنا برگزار شد و فعالان دانشجویی دانشگاه‌های استان همدان در این میزگرد به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

الگوی مناسب برای نقش زن در انقلاب اسلامی به درستی تعریف نشده
فاطمه نعیمی، فعال دانشجویی و سردبیر نشریه وقایع دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: انقلاب اسلامی درباره زنان در نگاه متجددانه و سنتی صرف را تأیید نکرد که این موجب به وجود آمدن یک ضعف شد که به وجود آمدن نگاه فمینیست‌گزینشی در جامعه انقلاب اسلامی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه الگوی سومی که توسط انقلاب اسلامی باید ارائه می‌شد را شامل الگویی که در آن زن هم در جامعه نقش مؤثری داشته باشد و هم در خانواده مورد احترام و تکریم باشد، بیان کرد و گفت: در انقلاب اسلامی همواره واژه زن و خانواده در کنار هم استفاده شده و نقش زن در خانواده مؤثر بیان شده که این اشتباه است و مرد و فرزندان نیز در خانواده نقش‌هایی دارند که نیاز به توجه و تأکید دارد.
وی با بیان اینکه الگویی که برای نقش زن در انقلاب اسلامی در پی آن بوده‌ایم به این شکل نبود، افزود: الگوی مناسب برای نقش زن در انقلاب اسلامی به درستی تعریف نشده و هنوز آرمان‌های انقلاب در این زمینه محقق نشده است.
نعیمی با تأکید بر اینکه جنبش دانشجویی دین خود نسبت به زنان را ادا نکرده است، تصریح کرد: جنبش‌های دانشجویی رابطه مثبتی با زنان ندارد و همواره همپای زنان نبوده و بیشتر به مردان بها داده‌اند.
وی به بلاتکلیفی دختران در جنبش‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: دختران فعال در جنبش‌های دانشجویی بعد از ازدواج مجبور به تربیت فرزندان و رسیدگی صرف به زندگی خانوادگی می‌شوند که این موضوع یک نوع اسراف است چرا که این زنان زمان زیادی را در جنبش‌های دانشجویی صرف کرده‌اند و امکان استفاده از آموزه‌های خود را ندارند.


وی افزود: در جنبش‌های دانشجویی بُعد دانشجویی مغفول مانده و دانشگاه‌های اسلامی در تولید علم اسلامی موفق عمل‌نکرده‌اند.
نعیمی نیاز تولید نرم‌افزارهای علمی تولید علم اسلامی در علومی مانند علوم انسانی را بیان کرد و ادامه داد: آرمان‌های انقلاب اسلامی در ایجاد دانشگاه‌های اسلامی تحقق‌نیافته و نیروهای اسلامی که قرار بود برای انقلاب اسلامی تربیت شوند، محقق نشد.
وی با بیان اینکه هدف دانشگاه گرایش‌های حزبی در جنبش‌های دانشجویی نبوده است، گفت: به انحراف کشیده شدن مطالبه دانشگاه اسلامی به‌واسطه عملکرد نامناسب مسئولان و حکومت ایجاد شده و برهه‌هایی مانند جنگ و تحریم‌ها به این مشکل دامن زده شده است.

یکی از الزامات آزادی وجود حقوق مساوی و لیبرال است
اویس اکبری، فعال دانشجویی و سردبیر نشریه اندیشه نو دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در سخنانی بیان کرد: جنبش‌های دانشجویی در درک ماهیت و آرمان‌های انقلاب اسلامی ضعیف عمل کرده‌اند.
وی با بیان اینکه تنها خواسته‌های مذهبی در این انقلاب مطرح نبوده است، گفت: خواسته‌های عدالت‌خواهانه، راست‌گرا و اصحاب لیبرال و گروه‌های چپ‌گرای مذهبی نیز در جریان و روند به ثمر رسیدن انقلاب نقش مؤثر داشته‌اند که مورد بی‌توجهی قرار گرفتند.
اکبری با اشاره به دغدغه‌های متفاوت نیروهای مذهبی در مورد واژه آزادی بیان کرد: دغدغه‌های گروه‌های مذهبی با سایر گروه‌های مؤثر در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی تفاوت داشت به‌عنوان آرمان‌های انقلاب مطرح شد.
وی آزادی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مباحث انقلاب اسلامی مطرح کرد و ادامه داد: سوءبرداشت‌های مختلفی نسبت به این واژه وجود دارد و آزادی اسلامی و آزادی غربی به‌صورت دو مسیر جدا معرفی شد.
اکبری، آزادی غربی را از دیدگاه مذهبیان به‌عنوان بندگی طاغوت‌ها دانست و تأکید کرد: آزادی از نظر گروه‌های مذهبی به‌عنوان آزادی از بندگی خود و توجه به بندگی خداوند است و در جریان تدوین قانون اساسی نیز این نوع نگاه اسلامی غالب شد.


وی یکی از الزامات آزادی را وجود حقوق مساوی و لیبرال بیان کرد و گفت: در آزادی غربی تفاوت‌های مذهبی و دیدگاهی جایگاه خود را دارند اما در انقلاب اسلامی تفاوت‌های مذهبی و عقیده‌ای محترم شمرده نمی‌شود و سایر ادیان را به‌عنوان جریان‌های انحرافی معرفی می‌کند.
اکبری با تأکید بر اینکه تفاوت‌های فرهنگی و دینی در انقلاب اسلامی جریان انحرافی است، افزود: آزادی عقیده در انقلاب اسلامی پذیرفته نیست و عقیده‌های غیر از اسلام به‌عنوان دلبستگی‌های ناشی از احساس که موجب تغییرات عقیده می‌شود، معرفی می‌کند.
سردبیر نشریه اندیشه نو یکی از معیارهای آزادی را آزادی بیان مطبوعات دانست و گفت: در جمهوری اسلامی روزنامه‌هایی مانند آیندگان توقیف شدند به طوریکه مثال‌های نقض آزادی در جمهوری اسلامی زیاد است.
اکبری با تأکید بر اینکه آرمان‌های انقلاب اسلامی در مورد آزادی تحقق نیافته است، افزود: اینکه ضمانت اجرایی برای اجرای اصول قانون اساسی وجود ندارد و عدم وجود هیئت منصفه در دادگاه‌های سیاسی و عدم تفهیم اتهام در پرونده‌های سیاسی و شنود مکالمات تلفنی و نامه‌ها بدون حکم قضایی از دیگر مثال‌های عدم تحقق آزادی در انقلاب اسلامی است.

دانشجویان در دل جامعه به انعکاس افکار سیاسی خود بپردازند

وی کان‌لم‌یکن باقی‌ماندن اصول قانون اساسی و عدم تحقق آرمان‌هایی چون عدالت، مطالبه‌گری، نظارت بر اجرای قانون اساسی و آزادی را از جمله نشانه‌های عدم تحقق آزادی در انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: حکومت قانون در ایران وجود ندارد، قانون اساسی مشکل دارد و نیاز به اصلاح و بازبینی دارد.
وی پرداختن به قانون را اولویت اول انقلاب معرفی کرد و گفت: برای وجود آزادی، قانون لازم است که هم قانون مشکل دارد و هم نظارت بر اجرای صحیح قانون وجود ندارد.
اکبری کارکرد دانشگاه را نیازمند به بازبینی دانست و اظهار کرد: در دانشگاه نباید کار سیاسی انجام شود و دانشجویان باید در دل جامعه به انعکاس افکار سیاسی خود بپردازند.
وی وظیفه اصلی دانشگاه‌ها را پژوهش و پرداختن به کارهای علمی دانست و گفت: در ایران باوجود 250 حزب، حزب واقعی و تأثیرگذاری وجود ندارد و دانشجویان انرژی‌های خود را در زمینه سیاست در دانشگاه تخلیه می‌کنند و اگر فضای سیاسی مورد نیاز برای فعالیت‌های سیاسی در دل جامعه وجود داشته باشد این‌چنین نخواهد شد.
اکبری، واژه دانشجوی سیاسی و مطالبه‌گر را واژه‌ای ناصحیح دانست و تصریح کرد: فعالیت سیاسی فقط محدود به دانشجویان نیست و همه افراد جامعه انقلابی باید مطالبه‌گر و سیاسی باشند.
وی بر وجود بسترهای لازم برای فعالیت سیاسی در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر بسترهای سیاسی در جامعه فعال شوند دانشجویان نیاز به فعالیت سیاسی در داخل دانشگاه‌ها ندارند و کارکرد علمی دانشگاه‌ها جایگاه خود را بازخواهند یافت.

بعد از جنگ چیزی به‌نام جنبش دانشجویی نداریم

عرفان احسانی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد واحد همدان نیز در ادامه نشست با بیان اینکه جنبش دانشجویی قبل از انقلاب تزریق شده بود، اظهار کرد: پس از جنگ تحمیلی اساساً چیزی به‌عنوان جنبش دانشجویی نداریم.
وی با بیان اینکه در بدو انقلاب و اوایل جنگ در میان دانشجویان چیزی فراتر از آرمان‌های دانشجویی می‌دیدیم، یادآور شد: این آرمان‌های اسلام‌گرایی را مدیون فعالیت‌های دانشجویی هستیم.
احسانی ادامه داد: برای جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی و در دولت اصلاحات، فضای فکری و باز سیاسی در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد و با وجود اینکه بُعد خوبی برای نقد حکومتی و دولتی بود اما بازهم ماهیت جنبش دانشجویی را ندارد.
وی بیان کرد: این شیوه جنبش دانشجویی حرکت سیاسی بعضی از افراد بود که در دانشگاه تزریق شده بود اما با این اعتراض‌ها دردی از جامعه رفع نمی‌شود و این اختلافات سیاسی جنبش دانشجویی را منحرف می‌کند.
وی تصریح کرد: در سال‌های 84 تا 86 حرکت سیاسی جامعه تبدیل به یک حرکت اجتماعی می‌شود و در درگیری سال 88 خفقانی در میان جنبش دانشجویی شکل گرفته و زیرغبار احزاب می‌روند.
احسانی خاطرنشان کرد: جریان غالب در دانشگاه آزاد تشکل‌های دانشجویی یک‌بارمصرف است در حالیکه در دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های دولتی جریان غالب درگیری بین دو جناح است.


وی با تأکید بر اینکه دانشجوی انقلابی بیرون از دانشگاه به‌تنهایی صدایی ندارد مگر اینکه وارد حزب خاصی شود، افزود: ما نیامده‌ایم که انقلاب را جناح‌بندی کنیم در حالیکه پس از 40 سال از گذشت انقلاب همواره دو جناح در حال تخریب یکدیگر بودند که در حقیقت قشرهای مختلف جامعه را تخریب کرده‌اند.
این فعال دانشجویی و دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد واحد همدان گفت: دانشجو باید در دانشگاه فعالیت سیاسی داشته باشد چرا که دانشگاه محل علم‌آموزی بوده و سیاست نیز یک علم است.
وی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری از قشر جوان در درون دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد، اظهار کرد: آرمان‌های اصلی جنبش دانشجویی چیزی والاتر از جناح‌های سیاسی است.

وی مهمترین آرمان حال حاضر جنبش دانشجویی را پیگیری خط اسلامی شهید بهشتی و شهید مطهری دانست و گفت: اگر در دانشگاه‌ها فضای باز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کنیم و لیبرال‌ها به سمت هدف ملی رشد جامعه پیش روند این آرمان جنبش دانشجویی شکل می‌گیرد.

استبداد پنهان در شرایط فعلی کشور را قبول ندارم

محمدمحسن صالحی‌مرام، یک فعال دانشجویی و دبیر قرارگاه شهید همدانی بسیج دانشجویی استان همدان نیز با بیان اینکه انسان ذاتاً مطالبه‌گراست، اظهار کرد: در زمان شاه به علت اختلاف طبقاتی شدید مردم با دولتمردان، مطالبه‌گری شکل گرفت به‌طوریکه می‌توان گفت در اوایل انقلاب مطالبات بسیار قوی‌تر از اکنون بوده و این روند نزولی همچنان پس از انقلاب نزول داشته است.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه سرخوردگی دانشجویان از مسئولان موجب تنزل این مطالبه‌گری شده است، افزود: عدم پاسخگویی منطقی مسئولان علت دیگر این سرخوردگی و عدم مطالبه‎گری می‌توان عنوان کرد.
صالحی‌مرام با اشاره به اینکه استبداد پنهان را در شرایط فعلی کشور قبول ندارم، ادامه داد: خود مردم این مسئولان را انتخاب کرده‌اند و در روند عدالت‌خواهی مقصر هستند چرا که هر بلایی که بر سر مردم می‌آید از سر ناآگاهی آنها است.
وی عدالت‌خواهی در دولت‌های مختلف را پس از انقلاب تشریح کرد و گفت: در دهه اول انقلاب درگیری در جنگ وجود داشت و میزان پاسخگویی مسئولان نیز خوب بود اما از دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی‌رفسنجانی روند پاسخگویی کمتر شد چرا که مسئولان جایگاه خود را تثبیت کردند و روحیه اشرافی‌گری به خود گرفتند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جنبش دانشجویی جنبش مقدسی است چرا که این افراد به صورت داوطلبانه نسبت به مسائل کشور احساس تکلیف کرده‌اند بنابراین باید این روحیه مطالبه‌گری را حفظ کنیم.


صالحی‌مرام خاطرنشان کرد: مطالبه جزئی از روحیه و وظیفه ذاتی دانشجوست بنابراین اگر بخواهیم جامعه رشد داشته باشد باید دانشجو در داخل دانشگاه فعالیت سیاسی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید سیاسی باشد، افزود: اگر مسئولان در زمان اوایل انقلاب تشکل‌های مختلف را در دانشگاه ایجاد کردند پس حتماً از قدرت جنبش دانشجویی اطلاع داشتند.
وی در پایان گفت: مهمترین آرمان جنبش دانشجویی مطالبه‌گری در خط انقلاب و ولایت است به‌طوریکه از خطوط قرمز نظام عبور نکند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۱۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن با سیاه‌نمایی به دنبال جهت‌دهی باور و اندیشه دانشجویان و جوانان است

رئیس کمیسیون دانشجویی استان خراسان‌جنوبی گفت: دشمن با سیاه‌نمایی به دنبال جهت‌دهی باور و اندیشه دانشجویان و جوانان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی؛ سیدمحمدرضا طالبی، امروز _یکشنبه بیست‌وششم فروردین_ در اولین جلسه کمیسیون دانشجویی استان در سال جاری، اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که دشمن همواره در آن سرمایه‌گذاری کرده حوزه دانشجویی است و در این راستا با استفاده از فضای مجازی و سیاه نمایی، تلاش می‌کند بر ذهن دانشجویان و جوانان تأثیر بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه موضوع عفاف و حجاب به عنوان یک واجب شرعی و قانونی است، رعایت آن در محیط‌های دانشگاهی را ضروری خواند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری با بیان اینکه در حوزه مسائل فرهنگی و مقوله عفاف و حجاب اساس کار اقدامات ایجابی است، متذکر شد: در این زمینه مسئولان دانشگاه‌ها باید برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و اقناعی را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: لازم است در صورت کشف حجاب از سوی برخی افراد در محیط‌های دانشگاهی علاوه بر تذکرات ایجابی، برخورد قانونی صورت گیرد.

طالبی با اشاره به آغاز ترم جدید تحصیلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، خاطرنشان کرد: رؤسای دانشگاه‌ها باید تأمین رفاهیات و رفع مشکلات دانشجویان را در دستور کار خود قرار دهند و با بهترین برنامه‌ریزی ممکن، نسبت به ارائه خدمات دانشجویی به دانشجویان اقدام کنند، چرا که هر یک از دانشجویان، همانند فرزندان ما هستند.

وی در بخشی از سخنانش به دو مرحله‌ای شدن انتخابات در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف اشاره کرد.

طالبی از رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خواست، ضمن رصد و مدیریت مشکلات و مسائل دانشجویان، همانند مرحله اول انتخابات، زمینه افزایش شور و نشاط سیاسی و اجتماعی را در بین دانشجویان و دانشگاهیان مهیا کنند.

کد خبر 744469

دیگر خبرها

  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم
  • دانشجویان دانشگاه آزاد از دیدار صمیمی با رهبر انقلاب می‌گویند
  • اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی بود
  • مسئول بسیج دانشگاه تهران : حمله سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی ، معجزه انقلاب است
  • ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد
  • غزه چگونه دانشگاه‌های آمریکا را تغییر می‌دهد؟
  • ثبت نام وام شهریه دانشجویی از چه زمانی آغاز می شود؟/ شرایط اختصاص وام+جزئیات
  • دشمن با سیاه‌نمایی به دنبال جهت‌دهی باور و اندیشه دانشجویان و جوانان است
  • دانشجو و دانشگاه باید دارای هوش و تحلیل سیاسی باشد
  • دانشجویان مقابل دانشگاه تهران از اقدام سپاه حمایت کردند