Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي کشور در خصوص معافيت چاي اعم از وارداتي و توليد داخل از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده گفت: اين معافيت ها براساس قوانين تصويب شده مجلس شوراي اسلامي اعمال شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد مسيحي، درخصوص ابهامات مطرح شده درخصوص معافيت چاي وارداتي و توليد داخل از ماليات بر ارزش افزوده عنوان داشت: به موجب اصل 51 قانون اساسي، هيچ نوع ماليات وضع نمي‎شود مگر به موجب قانون و موارد معافيت و بخشودگي و تخفيف مالياتي نيز به موجب قانون مشخص مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه مطابق ماده 12 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 1387، عرضه و واردات محصولات کشاورزي فرآوري نشده اعم از توليد داخل يا وارداتي در هنگام واردات و عرضه، از پرداخت ماليات و عوارض معاف گرديده است، گفت: به استناد مفاد بند (ر) ماده 33 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، چاي از جمله محصولات کشاورزي فراوري نشده محسوب گرديده است.
مسيحي در ادامه اظهار داشت: بنابراين، از ابتداي سال 96 و به استناد قوانين ياد شده، چاي اعم از توليد داخل و وارداتي مشمول پرداخت ماليات بر ارزش افزوده نمي باشد.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي کشور همچنين يادآور شد: در حال حاضر در خصوص ساير محصولات کشاورزي نظير برنج و آرد نيز اين معافيت هم شامل توليد داخل و هم واردات مي باشد.
وي در خاتمه تاکيد کرد: چنانچه نظر مجلس محترم شوراي اسلامي، حمايت از توليد داخل و مقابله با واردات باشد، اين امر مستلزم اصلاح قانون بوده و سازمان امور مالياتي کشور نيز مجري قانون خواهد بود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۳۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، براساس حکم قانون ۱۴۴ مالیات مستقیم، هیچ آستانه‌ای برای معافیت مهریه لحاظ نشده است و تا زمانی که قانون تغییر نکند این معافیت پابرجا است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مالیات مهریه گفت: سازمان امور مالیاتی یک سازمان مجری قانون است و طبق اصل 51 قانون اساسی مکلف است که به قوانینی که مجلس وضع می‌کند و در قالب پایه‌های جدید مالیاتی یا نرخ‌های جدید مالیاتی را تصویب می‌کند، عمل کند. تا به این لحظه قانون جدیدی که تحت عنوان قانون جدید مهریه است تصویب نشده است. بنابر این قوانین گذشته حاکم خواهد بود.

اصلاح برخی ارقام درآمدهای مالیاتی در قسمت دوم بودجه

وی افزود: طبق ماده 144 جهیزیه منقول و مهریه اعم از منقول و غیرمنقول و الی آخر معاف از مالیات خواهد بود. کما این که این ماده اصلاح نشود و یا تغییری پیدا نکند طبیعتاً مهریه هم معاف از مالیات خواهد بود.

موحدی در خصوص احتمال تغییر قانون در آینده نیز گفت: در حال حاضر طرحی از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه نشده است. اگر قرار باشد لایحه‌ای ارائه شود، این لایحه باید از سمت سازمان امور مالیاتی یا از سمت وزارت اقتصاد به دولت و سپس مجلس برود.  هم‌اکنون در مرحله پیش از تصویب قانون هستیم. اگر چنین قانونی تصویب شود طبیعتاً سازمان امور مالیاتی به عنوان مجری قانون خواهد بود. باید اصول مالیات از مهریه را داشته باشد اما تا قبل از آن ما طبق ماده 144 حق وصول مالیات از مهریه را نخواهیم داشت.

معافیت مالیات مهریه سقفی ندارد

وی در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت مالیات خودرو، سکه یا املاک که به عنوان مهریه در نظر گرفته می‌شود، در زمان خرید کالا گفت: ما قواعد عمومی پیرامون حوزه مالیات داریم. قوانین عمومی نازل به نقل و انتقال هر ملک یا نقل و انتقال خودرویی بخواهد باشد طبیعتاً طبق آن قواعد عمومی حوزه مالیات بر آن هم حاکم خواهد بود. پس طبیعتاً صرفاً شامل مهریه نخواهد بود. اما اگر به طور خاص مهریه را در نظر بگیریم، انتقال در قالب مهریه قرار است صورت بگیرد. در نتیجه هر انتقال مالکیتی و یا هر انتقال دارایی اعم از منقول و غیرمنقول که در قالب مهریه می خواهد رخ دهد، مقننین این را در ماده 144 قانون مالیات های مستقیم معاف از مالیات دانسته است.

در حال حاضر از  طرح، لایحه و یا بحثی صحبت می‌کنیم که جزئیاتی از آن در اختیار ندارم. اما مهریه لزوماً زمانی که منجر به طلاق شود، طبیعتاً وصول نمی شود بلکه قبل تر از آن ممکن است به هر شکل ممکن صورت بگیرد ولی هر انتقالی که بخواهد صورت بگیرد نازل به آن قواعد عمومی اش مشمول مالیات است اما خود این دارایی مشمول مالیات نخواهد بود.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه گفت: بابت مهریه، بابت خود عنوان مهریه یعنی دارایی که به عنوان مهریه دارد اتفاق می افتد اساساً مشمول مالیات نیست، معاف از مالیات است فقط صرفاً برای آن انتقالی که در واقع دارد صورت می گیرد طبق قواعد عمومی این انتقال مشمول مالیات خواهد بود.

وی در خصوص سقف تعیین شده برای مهریه گفت: حکم قانون 144 مالیات مستقیم یک حکم عام است یعنی هیچ آستانه‌ای و هیچ میزانی را به عنوان میزان معافیت برایش لحاظ نمی‌کند بلکه به طور کلی همه آن اموال منقول و غیرمنقولی که در قالب مهریه قرار است که به همسر برسد مشمول معافیت می‌داند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۸ هزار خودروی وارداتی تحویل مردم شد
  • تمدید مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه برآوردی مالیات بر ارزش افزوده
  • مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تمدید شد
  • مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تا ۱۲ اردیبهشت
  • گرفتن مالیات بر ارزش افزوده ورزش را برای همه مردم گران می‌کند
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است؟
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است
  • نرخ ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعمال شد
  • نرخ ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعمال شد
  • عضو کمیسیون امنیت ملی: سازوکارهای حمایتی تحقق شعار سال با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم محقق می شود