Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به آمار تعداد پلنگ در شهرستان فیروزکوه استان تهران گفت: بیش از ۱۰ قلاده پلنگ در منطقه فیروزکوه استان تهران زیست می‌کنند که متاسفانه یک قلاده از این پلنگ‌‌ها در اثر برخورد با قطار تلف شد. ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶ اجتماعی محیط زیست و گردشگری نظرات

نقی میرزا کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره جزئیات تلف شدن یک قلاده پلنگ در منطقه فیروزکوه استان تهران اظهار کرد: شامگاه گذشته یک قلاده پلنگ در خط مرزی شکار ممنوع منطقه "کاوه‌ ده" شهرستان فیروزکوه استان تهران بر اثر برخورد با قطار باربری جان خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پلنگ تلف شده به خاطر نبود دید کافی و زمانی که قصد عبور از ریل راه‌آهن را داشته در حدود ساعت 21:30 دقیقه با قطار باربری برخورد می‌کند و بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: عوامل راه‌آهن نیز لاشه پلنگ تلف شده را به پاسگاه محیط‌‌بانی و اداره شهرستان تحویل دادند تا بعد از طی مراحلی برای بررسی بیشتر به سازمان محیط زیست تحویل داده شود که قطعاً علت همان تصادف شامگاه گذشته بوده است.

به گفته میرزا کریمی، منطقه شکار ممنوع کاوه ده فیروزکوه بالاترین جمعیت حیات وحش، کل و میش استان تهران را در خود جای داده و تعدادی پلنگ نیز در این منطقه وسیع مشاهده شده است.

وی افزود: با توجه به گزارشات منتشر شده و دوربین‌های تله‌ای، یکی از غنی‌ترین مناطق از لحاظ جمعیت پلنگ در منطقه فیروزکوه قرار دارد که بر همین اساس اداره کل محیط زیست استان تهران پیشنهاد داده تا سازمان محیط زیست برای ارتقا منطقه شکار ممنوع کاوه ده به پناهگاه حیات وحش اقدام کند و این منطقه با این برنامه‌ریزی ارتقا یابد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، منطقه کاوه ده را یکی از زیستگاههای ارزشمند کشور دانست و گفت: متاسفانه یک قلاده از پلنگ‌‌ها که گونه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند شامگاه گذشته براثر برخورد با قطار تلف شد که امیدواریم حوادثی از این دست تکرار نشود.

میرزا کریمی درباره اینکه چه راهکاری برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی وجود دارد یا خیر گفت: خط راه‌آهن تهران ـ فیروزکوه از سالهای گذشته از خط مرزی منطقه شکار ممنوع کاوه ده می‌گذرد و این اتفاق نیز فقط یک حادثه بوده است؛ بعید می‌دانیم راهکاری برای این مسئله وجود داشته باشد.

وی درباره میزان جمعیت حیات وحش در منطقه شکار ممنوع کاوه ده اظهار کرد: بنابر گزارش‌ها و پیش‌بینی‌‌ها بیش از 10 قلاده پلنگ در منطقه فیروزکوه، پشت کوه، ارجمند و شکار ممنوع کاوه ده وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: فیروزکوه از لحاظ حیات وحش و جمعیت پلنگ یکی از غنی‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود.

میرزا کریمی اظهار کرد: اتفاقات و تلفات در این حوزه، طبیعی محسوب می‌شود و راهکاری برای اینکه چنین اتفاقاتی نیافتد، وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: خط راه‌آهن هم از حاشیه منطقه عبور می‌کند و از داخل منطقه شکار ممنوع کاوه ده نیست که بخواهیم در پی راهکارهایی همانند پل یا زیرگذر باشیم.

انتهای پیام/

R1365/Psaadati/S2,23/CT1 واژه های کاربردی مرتبط سازمان محیط زیست

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۳۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه

ایسنا/ایلام معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان ایلام در خصوص خبر حمله خرس به مرد دره‌شهری گفت: این حمله در منطقه «خرس‌آو» کبیرکوه که زیستگاه خرس قهوه‌ای است رخ داده است.

علیرضا محمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این زیستگاه خرس قهوه‌ای در ارتفاعات کبیرکوه در بخش شرقی کبیرکوه واقع است و منطقه‌ای صعب‌العبور است، فرد مصدوم شده از دامداران بومی منطقه است که دام‌های خود را وارد قلمرو زیستی خرس کرده است.

وی افزود: وقتی خرس برای فرزندانش احساس خطر کند، ممکن است به واردشدگان به زیستگاهش حمله کند.

محمدی با بیان اینکه جمعیت خرس در این منطقه معدود است، خاطرنشان کرد: ممکن است خرس برای تأمین غذا دست به حمله زده باشد، آنچه مسلم است ورود دامدار به قلمرو خرس است که با این ورود ۶ رأس دام دامدار نیز تلف و خود دامدار نیز مصدوم شده است.

معاون اداره‌کل محیط زیست استان ایلام تأکید کرد: خرس به هیچ وجه وارد قلمرو و زندگی مردم منطقه نشده است و در جای مرتفعی در کوه است که زیستگاه خود اوست.

اورژانس پیش‌بیمارستانی اعلام کرده خرس به یک مرد ۵۱ ساله دره‌شهری حمله کرده است و وی زخمی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست