Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا گفت: نهضت آزادی به اراده ملت خیلی اعتقاد ندارد که تاریخ این را شفاف مقابل ما قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، عباس سلیمی نمین عصر دوشنبه در میزگردی با عنوان 'بازرگان و انقلاب اسلامی' در مسجد الرحمن اظهار داشت: این که گفته می شود مهندس بازرگان نه در پاریس که در ایران اعلام موضع کرد به این دلیل که رهبری نظام را مردم پذیرفتند ما هم می پذیریم، این را می شود از چند زاویه نگاه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: مهندس بازرگان بحث مفصلی با امام در پاریس دارد و بازرگان در این مذاکرات اصلا قدرت مردم را به حساب نمی آورد و به امام می گوید شما نمی توانید به سلطه و استبداد پایان دهید و با سلطه بیگانه نمی توانید مقابله کنید. این جملات بازرگان بود که در کتاب 'انقلاب در دو حرکت' به صراحت در توضیحاتی که به امام می دهد و بحث هایی که مطرح می کند وجود داشت. او چگونه می تواند نگاه خود را عوض کند که به همین دلیل در پاریس تامل می کند.
وی ادامه داد: صداقت سیاسی دکتر سنجابی را از دکتر بازرگان در این زمینه قوی تر ارزیابی می کنم که در بیانیه سه ماده ای خود نفی استبداد و سلطه غرب می کند اما بازرگان که می گوید به ایران می رویم و با دوستان مشورت می کنیم، در مشورت وی چالش های متعددی وجود دارد.
سلیمی نمین گفت: در ایران نهضت آزادی اعلام می کند که ما هم نفی سلطه غرب را دنبال کرده و استبداد را به رسمیت نمی شناسیم اما خوب است عملکردهای خوب، پیدا و پنهان دوستان نهضت آزادی را مورد مطالعه قرار دهیم که آیا بر این قضیه پایبند بودند یا به آنچه بر رای مردم بود، استوار بودند یا نه؟
وی اظهار داشت: رهبری انقلاب دو رکن اساسی را مطرح کرده بود. مردم به راهبرد امام رای دادند وگرنه شخص فیزیکی که اهمیتی نداشته است. این که گفته بودند بساط استبداد و سلطه جمع شود این نگاه امام مورد پذیرش مردم واقع شده بود و نگاه نهضت آزادی و جبهه ملی و سایر گروه هایی که آنها هم برای تغییر در ایران راهبرد داشتند، مورد پذیرش مردم قرار نگرفته بود.
سلیمی نمین گفت: اگر مردم این راه حل را بر اساس تجربیات تاریخی برتر یافتند و امام را سردمدار این نگاه تلقی کردند به این قضیه باید احترام بگذاریم. آیا نهضت آزادی احترام می گذارد و عملکردهای متناقض انجام نمی شود؟ نمی توانیم کارنامه خوبی را از این حیث در مورد نهضت آزادی داشته باشیم. بحثی که مطرح می شود این است که انتقال قدرت در زمان دولت موقت چگونه انجام می شود؟
وی اظهار داشت: تلاش گسترده ای نهضت آزادی داشت که با دولت آقای بختیار پیوند بخورد. کاری که نهضت در ارتباطات با دولت بختیار می کند این است که به نوعی این دولت از جانب بختیار به رسمیت شناخته شود که در عین حال انتقال قدرت، استبداد و سلطه حتی در اواخر پیروزی ملت ایران از هم فرونپاشد.
این فعال سیاسی گفت: بازرگان به آقای شریف امامی به گونه ای رضایت می دهد و تلاش می کند که انقلاب را قانع کند که به شریف امامی قانع شود. در این زمینه مرحوم یزدی می گوید من از خارج کشور تماس گرفتم و گفتم این برای شما خیلی زشت است که شریف امامی را بپذیریم. شریف امامی سردمدار فراماسونری و سمبل فساد بود و مدیریت همه کازینوها و مراکز فساد با او بود.
وی افزود: بازرگان یک نخبه گراست و اعتقادی به توان ملی ندارد و اعتقاد ندارد که این ملت می تواند بدون ابزار مادی تغییر ایجاد کند.
وی ادامه داد: برنامه این بود که استعفایی برای بختیار نوشته شود و آقای بختیار برود پاریس به عنوان نخست وزیر شاه که اگر امام او را به عنوان نخست وزیر امام پذیرفت آن موقع در داخل کشور نهضت آزادی استعفای او را منتشر کند. امام وقتی متوجه شد قبل از حرکت بختیار گفت من استبداد را مشروع نمی‌دانم و با هیچ مقام وابسته به استبداد ملاقات نمی کنم و قبل از ملاقات باید استعفا دهد.
سلیمی نمین افزود: همه این طراحی پشت صحنه با این که گفته شد بازرگان به رای مردم احترام می‌گذاشت کاملا مغایرت دارد. در پاریس بازرگان اصرار داشت ملت ایران نمی‌توانند بر استبداد فائق بیایند. عملکرد و چالش های بعدی برای بعد از انقلاب است.
وی با بیان اینکه امام بازرگان را انتخاب نکرد گفت : شورای انقلاب نقش قوه مقننه را داشت. شورای انقلاب پیشنهاد بازرگان را داد و امام پذیرفت و هرگز چالش اینکه در یک جا بازرگان را انتخاب کردند، در یک جا رد کردند، حقیقت ندارد؛ امام صرفا رای یک ساختار را تایید کرده بود. چرا؟ چون بازرگان با صداقت رفته و اعتقاد خود را بیان کرده است. او اعتقادی به توان ملی ندارد. او یک نخبه گراست. او معتقد نیست مردم بتوانند تغییری در کشور ایجاد کند. امام می‌داند بازرگان اعتقادی به اجماع مردم ندارد اما شورای انقلاب انتخاب کرده و امام هم حکم داده است. امام به لحاظ فردی به بازرگان احترام می ‌گذارد اما راهبرد او را قبول نداشت.
سلیمی نمین گفت: مثلا من به آقای مصباح احترام می‌گذارم اما راهبرد او را قبول ندارم. در نتیجه اینکه گفتند من آقای بازرگان را برای دولت موقت قبول نداشتم حرف ایشان است؛ چون بازرگان گفته بود به اراده ملی اعتقاد نداشت. از نظر او نهایتا باید سلاح دست می‌گرفتند همان طور که بسیاری از دوستان ایشان سلاح دست گرفتند. ایشان اراده ملی را قبول نداشتند .
وی افزود: امام از شورای انقلاب خواستند اکثریت این شورا قانون اساسی را برای رفتن به مجلس خبرگان قانون اساسی تایید کنند. ایشان هرگز تاییدی نکرد که بعدا نقض شود. از طرفی مجلس خبرگان به نوعی طراحی نشده بود که قشر خاصی در آن اکثریت باشند.
وی ادامه داد: آقای سنجابی ارتباطات نهضت آزادی با عوامل سیا در آستانه انقلاب را مطرح می‌کند. تاسف هم می‌خورد که این ارتباطی سنگین بوده است. یک بار می ‌گوید من را دعوت کردند فهمیدم ارتباطات خیلی گسترده تر از اینهاست. یا در ارتباط با ریچارد کاتن و ارتباطات او با نهضت آزادی از سال 32 آغاز شده است. دوستان نهضت آزادی تلاش می‌کنند این ارتباط را تطهیر کنند که گویا ریچارد کاتن بعد از 28 مرداد در اعتراض به کودتا از وزارت خارجه استعفا داد و به کار تعلیم پرداخت.

** محمد توسلی: بازرگان به رغم همه هزینه ها، به رسالت خود ادامه داد
همچنین محمد توسلی فعال سیاسی و دبیرکل نهضت آزادی دراین میزگرد با بیان اینکه دولت مهندس بازرگان را با چالش هایش باید در نظر گرفت گفت: نخستین چالشی که باید به آن اشاره کرد دیداری است که مهندس بازرگان در پاریس با رهبر انقلاب داشت، رسم بود که همه به نوعی با امام در پاریس بیعت می کردند، مهندس بازرگان ساعت ها مذاکره کرد و قرار بود نامه ای به مانند بیعت بنویسند اما ایشان گفت باید با یارانم در ایران صحبت کنم که همین موضوع یک چالشی ایجاد کرد.
وی ادامه داد: مهندس بازرگان به ایران آمد، در حزب مشورت کرد و حزب بیانیه ای داد که چون طی یک سال اخیر مردم رهبری آیت الله خمینی را پذیرفتند ما هم می پذیریم. بحث حاکمیت رای ملت است.
توسلی افزود: در حکمی که آیت الله خمینی به مهندس بازرگان دادند آمده است که به حکم شرع و خواست مردم من این حکم را به شما می دهم . در نامه پاسخ ، مهندس بازرگان هم بر رای مردم تاکید می کنند. او با یک نگاه راهبردی این کلمات را در ۱۵ بهمن سال ۵۷ استفاده می کند که 'تشکر از ملت ایران می کنم که آیت الله مکرر تصریح می کنند که به نام ملت و برای ملت قدم ها را برداشته اند'.
دبیر کل نهضت آزادی افزود: چالش بعدی، رفراندوم انقلاب اسلامی است . مردم قرار شد به جمهوری اسلامی ای که در پاریس و در بانگ رسانه های جهانی گفته بودند و با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی که حتی مارکسیست ها هم حق اظهار نظر دارند، در پای صندوق رای حاضر شوند.
وی خاطر نشان کرد: مهندس بازرگان گفت به جمهوری دموکراتیک اسلامی رای دهیم چون در اساسنامه شورای انقلاب هم آمده بود اما امام خمینی فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. مهندس بازرگان می دانستند که واژه دموکراتیک جلوی انحراف را می گیرد.
دبیر کل حزب نهضت آزادی با اشاره به تدوین قانون اساسی گفت: امام خمینی با اصلاحات لازم ، قانون اساسی را که تهیه شده بود به رفراندوم گذاشتند ، آقای بازرگان گفتند شما به مردم قول دادید مجلس موسسان تشکیل می شود و رفراندوم نقض پیمان است. کسانی همچون مرحوم مطهری پادرمیانی کردند و مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شد. روحانیون سنتی در این مجلس از پیشنهاد مرحوم آیت در باب اصل ولایت فقیه حمایت همه جانبه کردند. برخی از اعضای دولت نامه اعتراضی نوشتند و در این زمینه برخورد با برخی از وزرای دولت موقت شکل گرفت.
وی با اشاره به دومین چالش گفت: چالش بعدی ظرایفی است که هم در حکم نخست وزیری و هم پذیرش استعفای بازرگان وجود دارد. در هر دو سند آیت الله خمینی مراتب اعتماد خود به دیانت و سلامت مهندس بازرگان را اعلام می کنند. با یک لحن بسیار مثبت تمام سوابق علمی و مبارزاتی او را تایید می کنند اما بعد سخنانی مطرح می کنند که متفاوت است .
وی با اشاره به نامه نگاری ها طی سال های ۶۶ تا ۶۸ یادآوری کرد: چالش بعدی نامه ای است که سال ۶۶ نوشته شد و سال ۶۸ محتشمی پور آن را انتشار داده است. نامه های امام همیشه باید به خط و امضای خودشان باشد که بعد از فوت امام ، آقای منتظری گفت این نامه به خط و امضای ایشان نبوده است.
دبیرکل نهضت آزادی افزود: چالش بعدی اختلافاتی است که بین احزاب بوجود آمد . آیت الله خمینی در این میان نامه ای منتشر کردند و از ولایت مطلقه فقیه نام بردند. این موضوع حادثه خیلی مهمی است. مهندس بازرگان با یک جمع خبره کار پژوهشی انجام دادند که اصل ولایت مطلقه فقیه را به استناد قرآن و سنت و عترت با توجه به جنبه های سیاسی و اجتماعی آن بررسی کردند. این نشریه در اواخر سال ۶۶ تهیه شد. با نامه و امضای مهندس بازرگان برای تمام مراجع قم و آیت الله خمینی و مسئولین فرستاده شد و گفته شد این کار پژوهشی است که هرجای آن اشتباه بود به ما متذکر شوید. حتی یک نامه هم دریافت نشد.
وی تاکید کرد:چالش های مهندس بازرگان بعد از خرداد ۶۰ هم مورد توجه است. در مجلس کریدوری بود که در آن مرگ بر بازرگان گفته شده بود اما به رغم تمام هزینه ها و بازداشت ها ، ایستادند و به رسالت خود ادامه دادند. باید توجه کنیم آن نگاه مهندس بازرگان با توجه به نگاه امروز جوانان پیام مهمی برای همه مدیران جامعه ما است.
سیام 6984/ خبرنگار: امیر خان زاده*ناشر:کاردان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۴۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسل جوان با رشادت های دفاع مقدس آشنا شوند

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بر شناساندن رشادت های دفاع مقدس به نسل جوان تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سالار ولایتمدار امشب در نشست هم اندیشی اساتید درس علوم و معارف دفاع مقدس که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان رشادت های رزمندگان دفاع مقدس و خاطراتی از غرورآفرینی های نیروهای مسلح و مردمی در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: ظرافت بیان هنرمندانه این رشادت ها به نسل جدید مورد نیاز است تا بتوانیم در تبیین ارزش های دفاع مقدس موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از افسران و ژنرال های کشورهای مطرح در امر نظامی دنیا در همان دوران از عملیات ها و طرح های عمرانی صورت گرفته در دفاع مقدس مانند طرح عبور از اروند با وجود فرماندهان جوان جنگ، شگفت زده شده بودند ولی آنچه آن دوران آنها دریافتند را به خوبی به نسل جدید معرفی نکرده ایم.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی لازمه تحقق این مهم را بهره گیری از ظرفیت های تدریس دانست تا اهمیت وقایع دفاع مقدس به خوبی به نسل جدید منتقل شود.

آبنوش بیان حقیقت های دفاع مقدس را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: البته در همه جای دنیا اطلاعات نظامی با زمان بندی منتشر می شود که ممکن است محدودیت هایی ایجاد کند.

منتخب مجلس دوازدهم بیان کرد: در دفاع مقدس تمام غرب و شرق و مدعیان حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران به صف شدند که یکی از نمونه های آن حمایت های هوایی فرانسوی ها از صدام بود.

یادگار دفاع مقدس در ادامه با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و عملیات های آن دوران، اراده الهی را به عنوان امداد غیبی برای رزمندگان اسلام یادآور شد و گفت: امروز هم اگر ایمان داشته باشیم که در جبهه رزم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دشمنی همه جانبه استکبار هستیم، مانند همان دوران اراده الهی یاری رسان ما خواهد بود.

آبنوش به بیان خاطره ای از آن دوران و تبعیت و فرمان پذیری از فرماندهان عملیات پرداخت و ادامه داد: اعتماد به اراده الهی و فرمان پذیری حتی در زمانی که می دانستیم استشهادی به سمت شهادت می رویم رمز موفقیت بود چراکه فرماندهان را فرماندهان امام می دانستیم؛ امروز هم هر مسئول و فرماندهی، سرباز امام خامنه ای باشد، در این جبهه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، قلبا و با تمام ظرفیت فرمانش را خواهیم پذیرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکریم معلمان در جامعه نهادینه شود
  • هویت بخشی رسالت امروز معلمان است
  • کابوس تورم در تعقیب متقاضیان طرح نهضت ملی
  • نسل جوان با رشادت های دفاع مقدس آشنا شوند
  • افشاگری سلیمی نمین علیه مهدی نصیری
  • سلیمی نمین: همه حواسشان باشد فریب تندروها را نخورند / هدف تندروها بالاکشیدن خودشان است /نیاز به مجلس عقلانی داریم نه شعاری
  • حرکت آزادانه و شجاعانه دانشجویان غربی قابل تحسین است
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • رسالت بسیج، تسهیل خدمت‌رسانی به مردم است