Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینما و تلویزیون > سینمای‌ جهان - همشهری آنلاین:
با اینکه صدای زنان در جنبش #MeToo بیش از هر زمان دیگر در فصل جوایز شنیده شد اما نکته طعنه‌آمیز اینکه یکی از نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن اسکار ۲۰۱۸ حتی یک واژه هم بر زبان نمی‌آورد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، سالي هاوكينز كه قهرمان خاموش «شكل آب» به كارگرداني گي‌يرمو دل‌تورو است و از بخت‌هاي جدي بردن جايزه بهترين بازيگر زن نودمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار، به زحمت حتي يك صدا از خودش توليد مي‌كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتي به تاريخچه مهم‌ترين جوايز سينمايي جهان نگاه مي‌كنيم، ديدن اين نكته چندان سخت نيست كه راي‌دهندگان آكادمي اسكار معمولا به سكوت بيشتر روي خوش نشان مي‌دهند. در واقع، داستان همان مثل قديمي است كه «خاموشي طلاست».

شکل آب | فانتزی و باورهای یک رومانس

دنياي سينما سه نوع خاموشي و سكوت دارد؛ نوع اول اداي دين است به دوران سينماي صامت كه در مورد ژان دوژاردن و «آرتيست» كاركرد داشت و نمونه آن در دلقك‌هايي چون مستر بين و سايلنت باب ديده مي‌شود. نوع دوم شخصيت‌هايي كه هوشمندانه خاموش هستند. پتي دوك در 1963 براي بازي در نقش هلن كلر در «معجزه‌گر» اسكار نقش دوم برد و نقش‌آفريني مارلي ماتلين در «خداي چيزهاي كوچك‌تر» در 1987 يك اسكار نقش اول برايش به ارمغان آورد. درام اوكرايني «قبيله» هم كه فقط زبان اشاره در آن استفاده شده هم مرزهاي اين گونه را تا بي‌نهايت جابه‌جا كرد.

نوع سوم و جذاب‌ترين گونه خاموشي در سينما هم قهرمان خاموش است. بي‌صدا بودن هاوكينز در «شكل آب» نشاني است از قدرت نداشتن او. اين شخصيت مورد بهره‌برداري قرار گرفته، دستكاري و ناديده گرفته شده است به ويژه از سوي مردان. گرچه اوضاع مي‌توانست بدتر از اين هم باشد. جين وايمن در «جاني بليندا» 1948 قهرماني خاموش است؛ يك كارگر يتيم كه هتك حرمت مي‌شود و متجاوز مي‌خواهد فرزندش را از او بگيرد. بعد دختر بيچاره به اتهام قتل دادگاهي و محاكمه مي‌شود! وايمن براي اين نقش كه بر اساس داستاني واقعي نوشته شده بود، اسكار گرفت.

جين كمپيون هم در «پيانو» تصويري ديگر از زنان خاموش ارائه داد. هالي هانتر كه براي بازي در اين فيلم برنده اسكار شد، يك زن بي‌صدا و بدون‌قدرت ديگر در دنياي سينماست. گرچه ما صداي درون او را مي‌شنويم و اين سكوت در نهايت به نوعي مبارزه‌جويي از سوي زن تبديل مي‌شود. او تلاش‌هاي سم نيل را براي هتك حرمت خود ناكام مي‌گذارد و به تلاش‌هاي هاروي كايتل براي به دست آوردنش خط بطلان مي‌كشد.

اين ماجرا البته صرفا براي زنان نيست. فراموش نمي‌كنيم كه نقش‌آفريني تقريبا بدون صداي لئوناردو دي‌كاپريو در «بازگشته از گور» يك اسكار براش به همراه داشت و الكساندر اسكارسگارد هم در «بي‌صدا» به كارگرداني دانكن جونز نقش يك نوشيار را در محصول تازه نتفليكس ايفا كرده است؛ فيلمي معمايي در گونه علمي تخيلي كه جونز آن را يك «دنباله معنوي» بر فيلم تحسين‌شده سال 2009 خود يعني «ماه» توصيف كرده است.

حالا نوبت به هاوكينز رسيده تا تازه‌ترين قهرمان خاموش سينما باشد. هر چند بعيد است اسكار امسال به كسي جز فرانسيس مكدورمند براي بازي در «سه بيلبورد بيرون ابينگ، ميزوري» برسد اما نامزد شدن ستاره «شكل آب» بار ديگر اهميت سكوت و حرف نزدن را به همه يادآور مي‌شود. زماني نورما دزموند (يكي از شخصيت‌هاي «سانست بولوار» بيلي وايلدر) گفته بود: «ما ديالوگ نياز نداشتيم، چهره داشتيم.» به نظر مي‌رسد حرف او پس از هفت دهه همچنان درست است.

در همین زمینه: حمله ناکام به پلنگ سیاه از گذرگاه فیس‌بوک گفتگو با مستندساز برنده اسکار | ترامپ دست به طلا بزند خاکستر می‌شود انجمن کارگردانان آمریکا برندگان خود را شناخت بهره‌کشی از زندانیان امیدهای اسکاری «دانکرک» را بر باد می‌دهد دختربچه ستاره سینما در سن ۹۰ سالگی درگذشت

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۴۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نعیمه نظام‌دوست در برنامه اسکار با اجرای مهران‌مدیری: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید (فیلم) نعیمه نظام‌دوست؛ دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم (فیلم) سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی (فیلم)

دیگر خبرها

  • فیلم| حمایت جانانه بازیگر زن برنده اسکار از جنبش دانشجویی آمریکا
  • صدای ماندگار رادیو خاموش شد/ مسعود اسکویی درگذشت
  • صدای خاص رادیو خاموش شد
  • هرگز به ژاوی نگفتم برادرت را بیرون کن
  • تصاویر | بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا در ایران!
  • نعیمه نظام‌دوست در برنامه اسکار با اجرای مهران‌مدیری: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم (فیلم)
  • اقدامات پلیس آمریکا نمی‌تواند صدای دانشجویان معترض را خاموش کند
  • افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا در تهران (عکس)
  • (تصاویر) بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا
  • افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا