Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: برادرزاده نخست وزیر دولت موقت با رد استعفای دولت موقت به دلیل تسخیر سفارت آمریکا، گفت: بازرگان دیندار واقعی بود که تجربیات موفق مدیریتی در مبارزات و کنترل اعتصاب‌ها در زمان انقلاب و مدیریت دولت موقت داشت.

ابوالفضل بازرگان برادرزاده نخست وزیر دولت موقت، عصر امروز (دوشنبه) در همایش «بازرگان و انقلاب اسلامی» در مسجد الرحمن تهران، سابقه طولانی مبارزاتی، دیندار واقعی و مدیریت را سه عامل اصلی انتخاب شدن مهندس بازرگان برای نخست وزیری عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اداره کشور در آن زمان توسط مهندس بازرگان نزدیک به معجزه بود چرا که ایشان با مشکلات متعددی در حال جنگیدن بود.

به گفته برادرزاده نخست وزیر دولت موقت، مهندس بازرگان مورد پذیرش جناح‌ها و قشر‌های مختلف جامعه بود و حتی گروه‌های چپ هم ضمن تضاد حقیقی، بر شجاعت و توانمندی وی باور داشتند.

بازرگان با طرح این پرسش که چرا مهندس بازرگان به رغم عدم تمایل عهده‌داری دولت موقت را پذیرفت گفت: اگر ایشان انتخاب نمی‌شد این هرج و مرج‌ها، نافرمانی‌ها و خودمختاری در بعضی استان‌های کشور منجر به جنگ داخلی می‌شد که مثل آن را در افغانستان شاهد هستیم.

وی در عین حال تاکید کرد: مهندس بازرگان قبول مسئولیت را واجب عینی می‌دانست و مسئولیت اوایل انقلاب را پذیرفت.

برادرزاده نخست وزیر دولت موقت گفت: مهندس بازرگان دیندار واقعی بود که تجربیات موفق مدیریتی و سابقه طولانی در مبارزات و کنترل اعتصاب‌ها در زمان انقلاب و مدیریت دولت موقت داشت که نزدیک به معجزه بود که کشور را در آن شرایط اداره کرد و با مشکلات جنگید.

وی اضافه کرد: سعی می‌شد ترکیب موثری از احزاب و انجمن اسلامی مهندسین در هیات وزیران وجود داشته باشد. با توجه به اینکه از یک طرف، انقلاب در دوره کوتاهی به پیروزی رسید بر خلاف انقلاب‌های دیگری که سال‌ها به طول انجامید و توانستند مدیریت‌های شایسته را در خود بپروراند، در این مدت کوتاه چنین اتفاقی در کشور نیفتاد و کشور با مشکلاتی رو به رو شد که قبلا برای آن پیش بینی نشده بود.

بازرگان با تاکید بر اینکه دولت موقت توانست برخورد مناسبی با مشکلات داشته باشد، گفت: دولت موقت توانست ماموریت‌های محوله را تا قبل از استعفا انجام دهد.

وی با اشاره به مشکلات در دوره دولت موقت تصریح کرد: برای برخی مشکلات اعم از ضد انقلاب و ضعف تبلیغات پیش بینی صورت نگرفته بود و البته در آن زمان امکان تبلیغات برای دولت وجود نداشت و احزاب و نشریات مختلف علیه دولت موضع می‌گرفتند.

برادرزاده نخست وزیر دولت موقت می‌گوید که رادیو و تلویزیون زمان دولت پدرش بلندگوی ضد دولت موقت بود و شورای تبلیغات اسلامی تشکیل شد که در آنجا برای تبلیغ دولت و دفاع از دولت موقت گفت و گو می‌شد. متاسفانه وقتی این‌ها هم منتشر شدند راه بقیه را پیش گرفتند و دشمن دولت شدند.

وی با بیان اینکه خود سری و خود تصمیم گیری در برخی نهاد‌ها در آن زمان وجود داشت، گفت: شورا‌های کارگری که توسط نیرو‌های چپ شکل می‌گرفت، تشکیل می‌شدند در مدیریت کارخانه‌ها دخالت کرده و حتی مدیران کارخانه‌ها را حبس می‌کردند.

بازرگان ادامه داد: وزارت کار بدون این که با دولت هماهنگی کنند حداقل حقوق کارگران را افزایش دهند که بار سنگینی روی دولت گذاشت و این پیش بینی نشده بود که زمینه و امکانات آن را فراهم کنند.

وی با تاکید بر این جمله که آن زمان در خصوص شکل اقتصاد اختلاف نظر وجود داشت خاطرنشان کرد: ا. عزت الله سحابی رییس سازمان بودجه گرایش بیشتری به دولتی کردن اقتصاد داشت و شرکت‌های بیمه و کارخانجات بیشتری، ملی شدند.

برادرزاده نخست وزیر دولت موقت ادامه داد: مشکلاتی در نهاد نخست وزیری و محیط آن بود و وقتی دولت مستقر شد، چون شناختی از نیرو‌های مستقر در نخست وزیری بودند، نداشت نسبت به این‌ها بی اعتمادی از جهت کارشکنی وجود داشت.

بازرگان با اشاره به مساله امنیت و حفاظت از نخست وزیری به دلیل تشکیل نشدن نهاد‌های امنیتی اعم از شهربانی گفت: بین این‌ها ناهماهنگی به دلیل اختلاف سلیقه وجود داشت.

وی می‌گوید که حجم مراجعات در زمان دولت موقت به گونه‌ای بود که کار‌ها فلج می‌شد و هیچ معاون و وزیری نمی‌توانست کارهایش را انجام دهد و به همین دلیل نهادی به عنوان راهنمای مراجعان شکل گرفت.

برادرزاده نخست وزیر دولت موقت به تظاهرات آن زمان در خیابان پاستور و خارج از نخست وزیری اشاره و تصریح کرد: مثلا تظاهرات خانم‌ها به دلیل حجاب و کامیون داران و تظاهرات به دلیل دستگیری نیرو‌های چپ. این‌ها باعث شد دولت احساس کند دیگر نمی‌تواند ادامه دهد و در هر ملاقاتی که با رهبر انقلاب صورت می‌گرفت، دولت مشکلات خود را مطرح می‌کرد و گاهی اوقات راه حل‌هایی هم پیشنهاد می‌شد.

بازرگان تاکید کرد: این ادعا که تسخیر سفارت آمریکا باعث استعفای دولت موقت شد درست نیست و مهندس بازرگان آن را توضیح داده است.

وی اضافه کرد: دولت به نوعی هشدار داد که به این ترتیب نمی‌شود کار را ادامه داد و نامه‌ای که بازرگان به من دادند و من پیش نویس آن را به رهبری دادم دیگر نقطه پایانی بود که به موارد قبلی اضافه شد و مهندس بازرگان مجبور به استعفا شد.

برادرزاده نخست وزیر دولت موقت بر این اعتقاد است که وقتی خبر استعفای استعفای بازرگان به گوش امام (ه) می‌رسد امتم آقایان همچون هاشمی رفسنجانی و شهید بهشتی را مامور می‌کند تا بازرگان از استعفا منصرف کنند، اما رادیو و تلوزیون به یکباره استعفای دولت را اعلام می‌کند و آن‌ها نیز می‌گویند دیگر کار از کار گذشته است.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۴۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان

سخنگوی کاخ سفید به اقدام دانشجویان در تسخیر دانشگاه کلمبیا در نیویورک واکنش نشان داد و موضع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این خصوص را اعلام کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کربی هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز سه‌شنبه در واکنش به تسخیر ساختمان دانشگاه کلمبیا در نیویورک توسط دانشجویان، اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا معتقد است اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا برای تسخیر ساختمان قطعا رویکرد غلطی است.

کربی همچنین در مورد شرایط برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با این مساله مدعی شد که در حال حاضر هیچ تلاش فعالی برای فدرالی کردن (متحد کردن) گارد ملی وجود ندارد.

اعتراض دانشجویان در سراسر آمریکا از هفته گذشته در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، آغاز شده است که درگیری‌ها با نیروهای امنیتی و پلیس ایالات متحده بالا گرفته است.

خیزش دانشگاه‌های آمریکا؛ حرف حساب دانشجویان چیست؟

سخنگوی کاخ سفید در مورد وضعیت غزه و احتمال حمله به رفح نیز بیان کرد: ما نمی‌خواهیم یک عملیات زمینی بزرگ در رفح را شاهد باشیم که ایمنی غیرنظامی‌های فلسطینی را در نظر نمی‌گیرد. 

وی در ادامه افزود، اما آنچه اکنون پیش روی ما است، یک پیشنهاد برای توافق اسرا است که منجر به 6 هفته آتش بس در هر کجای غزه می‌شود.

کربی در راستای سیاست‌های آمریکا برای انداختن توپ در زمین حماس بمنظور پذیرش شروط پیشنهاد شده، اظهار داشت که توافق اسرای جدید یک توافق خوب است که واشنگتن از حماس می‌خواهد آن را بپذیرد.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین در مورد میزبانی چین از مذاکرات حماس و فتح برای دستیابی به آشتی ملی استقبال کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگهداری تَک پلاک جرم است | مسئولیت ارتکاب جرم با پلاک مفقودی بر عهده کیست؟ | مالک خودرو ۲۴ ساعت مهلت اعلام مفقودی دارد
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر بورکینافاسو
  • ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از پیشرفت های صورت گرفته در روند روابط ایران و بورکینافاسو
  • دیدار نخست‌وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • از این مهندس پاس به آن پاسور گل؛ ژاوی و کروس چرا مثل مسی و مولر استعفای خود را پس گرفتند؟
  • ابراز خرسندی ایران از پیشرفت در روند مناسبات با بورکینافاسو
  • پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن