Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-19@03:28:56 GMT

به این دلایل روغن حیوانی مصرف نکنید

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۳۶۲۵۹

به این دلایل روغن حیوانی مصرف نکنید

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، دکتر مجید محمد شاهی اظهار کرد: از نظر علم تغذیه مصرف روغن حیوانی به طور کلی رد شده و هر روغنی که در دمای محیط و اتاق به صورت جامد باشد برای بدن مضر و هر روغنی که در دمای محیط مایع باشد برای بدن مفید است.


وی افزود: از روغن های گیاهی فقط روغن نخل یا پالم و نارگیل به دلیل جامد بودن در دمای محیط برای سلامت مضر هستند و در بین روغن های حیوانی فقط روغن ماهی به دلیل مایع بودن در دمای محیط برای بدن مفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدشاهی بیان کرد: بنابراین روغن های با منشا لبنیات یا گوشت باعث افزایش کلسترول خون شده و مضر هستند.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: روغن کلزا، زیتون و کنجد برای سلامتی بدن مفید هستند البته بهتر است مصرف این نوع روغن ها به نوبت و در فواصل زمانی کوتاه مدت تغییر کند چون در همه آنها ترکیبات مفیدی وجود دارد.

وی اظهار کرد: این روغن ها با توجه به ترکیب اسیدهای چرب و نسبت های مختلف آنها، برای قلب و عروق، التهاب و یا کبد چرب مفید هستند.



** فقط روغن های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن استفاده شود

محمدشاهی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از روغن های یاد شده برای سرخ کردن مناسب نیستند افزود: روغن کنجد بیشترین تحمل حرارت را دارد که دمای تا حدود 220 درجه را تحمل می کند و فقط برای سرخ کردن های بسیار سطحی با حرارت پایین توصیه می شود.


دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: روغن های گیاهی برای پخت و پز و ریختن روی غذا مناسب هستند.


وی گفت: برای سرخ کردن فقط باید از روغن های مخصوص سرخ کردنی حتی با داشتن 40 تا 50 درصد پالم استفاده کرد چون فقط روغن پالم تحمل حرارت را دارد و استفاده از روغن های دیگر برای سرخ کردن سرطان زا است.



**روغن های صنعتی مشتقات نفتی ندارند

محمدشاهی در خصوص اینکه در تولید روغن های صنعتی از مشتقات نفتی استفاده می شود اظهار کرد: این موضوع به هیچ عنوان قابل تایید نیست؛ روغن صنعتی گیاهی مناسب هستند.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: تمام مشتقات نفت جذب نمی شوند و در صورت مصرف، سیستم گوارشی بلافاصله واکنش نشان می دهد و باعث بیماری می شود.


وی بیان کرد: ارزان ترین محصولات نفتی مانند قیر و پارافین گرانتر از روغن گیاهی هستند و در دنیا هیچ روغنی ارزان تر از روغن گیاهی وجود ندارد.

 

محمد شاهی اضافه کرد: صنعت خودروسازی دنیا به دنبال این است که خودروها به جای نفت یا بنزین با روغن گیاهی کار کند.


رییس انجمن تغذیه خوزستان در خصوص روغن های تراریخته گفت: روغن تراریخته روغنی است که گیاه با هدف تولید محصول بیشتر، دستکاری ژنتیکی شده است.

وی ادامه داد: استفاده از این روغن از نظر تغذیه ای ایرادی ندارد و ادعای سرطان زا بودن و تاثیر در ژنتیک افراد، اشتباه است.


وی در خصوص خواص روغن هسته انگور اظهار کرد: این روغن جایگاه بهتری بین دیگر روغن های گیاهی دارد و تحمل حرارت آن هم بیشتر است اما روغن هسته انگور خالص در بازار موجود نیست.


دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تنها یک درصد روغن های هسته انگور موجود در بازار، روغن هسته است و بقیه ناخالصی زیادی دارد چون تهیه آن گران تمام می شود.



** روغن گیری دستی زمینه ورود آلودگی به روغن

وی در خصوص روغن گیری دستی که در حضور مشتری انجام می شود بیان کرد: این روش به دلیل آلودگی بالای دانه های روغنی مناسب نیست و چون تصفیه شیمیایی صورت نمی گیرد و تنها با یک فیلتر ساده انجام می شود به همین دلیل آلودگی زیادی را وارد روغن می کند.

محمدشاهی افزود: در روغن های صنعتی، آنتی اکسیدان اضافه می شود اما در روغن های دست ساز هیچ آنتی اکسیدانی اضافه نمی شود و در نتیجه به سرعت فاسد می شود.



**مردم برای کسب اطلاعات پزشکی از طریق فضای مجازی دقت کنند

این متخصص تغذیه ورژیم درمانی گفت: این روغن ها باید در مدت یک یا 2 هفته استفاده شود چون در معرض حرارت، نور و هوا اکسید می شوند.

وی تاکید کرد: مردم برای کسب اطلاعات پزشکی از طریق فضای مجازی دقت و از کانال های معتبر استفاده کنند و برای اطمینان از مطالب با متخصصان دانشگاهی مشورت کنند.

 

جام جم

2025

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۶۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام روزه داری 

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ماه رمضان باید از مایعات طبیعی و آب سبزی‌ها و صیفی‌ها استفاده کرد و از مصرف نمک و شیرینی نیز باید پرهیز کرد.

سیده سمیه اصغری، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: بعد از افطار، داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری می‌شود توصیه شده است و نماز خواندن در اوقات مختلف روز با حرکت هماهنگ تعدادی از مفاصل و ماهیچه ها، باعث ایجاد توازن و تعادل بدن، مصرف کالری، کمک به جریان خون و کمک به متابولیسم غذا می‌شود.    

وی اظهار کرد: مصرف بیشتر از ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند (آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود در فاصله افطار تا سحر، بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می‌کند لذا از خوردن غذاهای چرب و شور و هم چنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها که سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می‌شود پرهیز کرده و توصیه می شود به جای نمک از سبزی‌های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

اصغری گفت: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است و دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری شود و لذا توصیه می‌شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده که این مقدار کم نمک باید از نمک یددار تصفیه شده باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است، گفت: خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید است و  توصیه شده در وعده افطار در صورت امکان ۲-۳ عدد خرما مصرف شود و از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود و از مواد خیلی شیرین مانند زولبیا، بامیه و گوش فیل، حلوا و شله زرد در وعده سحری که سبب افت سریع قند خون در ساعات اولیه روز می‌شود، پرهیز شود. 

وی تصریح کرد: مصرف آب زیاد در وعده افطار و همچنین بین صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی شده که بســـیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می‌نوشند که عادت صحیحی نبوده و در عوض برای برطرف نمودن تشنگی در طول روز توصیه می‌شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی‌ها و میوه‌های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مرکبات و.. استفاده شود.

اصغری افزود: از نوشیدن زیاد چای به خصوص چای پر رنگ در وعده سحری اجتناب کرده زیرا که چای ضمن اینکه باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد می‌شود، اسید اگزالیک موجود در چای و همچنین مصرف نمک و مواد پروتئینی زیاد نیز باعث کاهش جذب کلسیم غذا می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برای داشتن میانسالی خوب، این دو نوشیدنی را فراموش نکنید
  • با سلامتی به استقبال بهار برویم
  • دلایل افزایش هزینه‌های درمان از جیب بیماران | 2 برابر بیشتر از دنیا دارو مصرف می‌کنیم | تعرفه‌ها طی ۷ سال رشد مناسبی نداشتند 
  • شست‌وشوهای غیر ضروری را به ساعات پایانی سال موکول نکنید
  • تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن در روزه‌داری
  • توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام روزه داری 
  • شست‌وشوهای غیرضروری را به ساعات پایانی سال موکول نکنید
  • توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی برای روزه داری
  • وعده‌های غذایی‌تان را حذف نکنید!
  • زولبیا و بامیه؛ شیرینی خطرناک رمضان