Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بر اساس ماده 942 قانون مدني محاسبه ارث در صورت فوت مردي که داراي تعدد زوجات است اگر فرزند نداشته باشند يک چهارم و در صورت داشتن فرزند يک هشتم ترکه که تعلق به زوجه دارد بين همه آنان به طور مساوي تقسيم مي‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان، در صورتي که زن، در عقد دايمي شوهرش باشد و شوهر فوت کند، زن از دارايي‌هاي او ارث مي‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجلس شوراي اسلامي، در سال 1387 مواد 946 و 948 قانون مدني ايران را اصلاح کرد.
با اين اصلاح و سهيم کردن زوجه در قيمت زمين، تحولي چشمگير در حقوق ارث زوجه از اموال شوهر به وجود آمد.
در قانون مدني مصوب سال 1307 به پيروي از نظر مشهور فق‌هاي اماميه، زن از عين و قيمت زمين محروم و تنها مستحق دريافت قيمت ابنيه و اشجار بود که با اصلاح مواد فوق، زمين نيز مشمول سهم زن از اموال شوهر شد.
بر اساس ماده 861 قانون مدني، زن پس از مرگ همسرش ارث مي‌برد؛ به شرط اين که در عقد دايم او بوده و قبل از مرگ شوهرش زنده باشد، اما ماده 880 قانون مدني مي‌گويد که اگر زن که وارث شوهر است، او را به قتل عمد رسانده باشد، ارث نخواهدبرد.
اگر شوهر در زمان فوت هيچ فرزند يا نوه‌اي از همسرش يا از همسران قبلي نداشته باشد، زن يک چهارم از اموال مرد را به ارث مي‌برد. در غير اين صورت، يک هشتم از اموال مرد را به ارث خواهد برد.
پيشتر، زن به استناد ماده 946 قانون مدني، فقط از اموال منقول (هر چيزي که از شوهر باقي مانده بود) ارث مي‌برد و در اموال غيرمنقول (ساختمان و زمين) سهمي به او نمي‌رسيد.
اين در حالي است که پس از 70 سال مجلس هشتم ماده قانوني را تصويب کرد که بر اساس آن، زن در صورت داشتن فرزند از همسر مرحومش، يک هشتم از اموال منقول و يک هشتم ديگر نيز از قيمت اموال غيرمنقول از جمله عرصه و اعيان - ساختمان و زمين - ارث خواهد برد.
در صورتي که مرد هيچ فرزندي نداشته باشد، سهم زن يک چهارم از همه اموال منقول خواهد بود همچنين از فروش اموال غيرمنقول يعني عرصه و اعيان - ساختمان و زمين - به ميزان يک چهارم سهم خواهد برد.
ماده 942 قانون مدني مي‌گويد: اگر مردي داراي دو يا چهار زن دايمي است، پس از مرگش در صورت داشتن فرزند، يک هشتم از اموالش بين زنان به طور مساوي تقسيم خواهد شد.
البته به اين نکته مهم نيز بايد توجه کرد که در مورد دو زن که يکي از آن‌ها فرزندي ندارد، اما زن دوم دو دختر و يک پسر دارد، پس از مرگ همسر، زن اول با آن که فرزندي از شوهر متوفي نداشته است، اما به علت وجود فرزندان همسر دوم، نصف يک هشتم از اموال شوهرش را ارث خواهد برد.
ماده 843 قانون مدني نيز به وصيت‌کننده اجازه داده است که فقط تا ثلث اموالش را وصيت کند.
اگر وصيت فرد متوفي، بيش از اين مقدار باشد، بايد ورثه در خصوص بقيه اموال اجازه دهند يعني اگر خانه‌اي که از سوي شوهر متوفي براي همسرش وصيت شده است، از نظر قيمتي بيش از يک سوم اموال او نباشد، وصيت‌نامه صحيح است در غير اين صورت بايد ورثه درباره بقيه ثلث اموال اجازه دهند.
بر اساس ماده 940 قانون مدني، زني که در عقد دايم مرد متوفي بوده است، ارث مي‌برد و زني که در عقد موقت مرد بوده، ارث نخواهد برد.
در ماده 943 قانون مدني نيز آمده است: اگر مرد، زن خود را به صورت رجعي (طلاقي که به طور معمول انجام مي‌يابد) طلاق داده باشد و در زمان عده فوت کرده باشد، زن از اموال شوهر ارث مي‌برد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۹۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش مهر، این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمار‌های ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت‌شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند. به عبارتی، تعداد مردان فوت‌شده ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت‌شده ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است