Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر ابن‌الدین حمیدی گفت: ما در حوزه تحول در علوم روز به ویژه علوم انسانی فعلاً چشم‌مان به حوزه است اما با عرض پوزش حوزه از رویکرد اجتماعی دین خیلی فاصله دارد و بیشتر درگیر فقه آن هم فردی است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر محمدرضا ابن‌الدین حمیدی، جانشین سازمان بسیج استادان کشور و عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در مورد وضعیت تولید علم در ایران توضیحات مبسوطی ارائه کرد، که مشروح قسمت اول از توضیحات او در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم تحقق نهضت تولید علم، قتلگاه انقلاب اسلامی است

دکتر محمدرضا ابن‌الدین حمیدی در ابتدا به مطالبات متعدد امام خامنه‌ای در حوز تولید علم اشاره کرد و گفت: امام خامنه‌ای در جمع فضلای قم در سال 1379 فرمودند جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم، اگر این مهم محقق نشود قتلگاه انقلاب اسلامی رقم خواهد خورد و در سه دهه پس از آن نیز تکرار و مطالبه کردند تا جایی که در سال 1393 فرمودند مبنای علوم انسانی غرب غیر الهی، مادی و غیرتوحیدی است.

این استاد دانشگاه افزود: بعد از انقلاب اسلامی برای تحول در علوم بیشتر دست و پا زده‌ایم و هنوز مسیر را پیدا نکرده‌ایم. امام خمینی (ره) در ورود به بهشت زهرا در سال 1357 موضوع پیوند دانشگاه و حوزه، طلبه و دانشجو را مطرح کردند و گفتند اگر قرار است که علوم متحول شوند باید این دو با هم پیوند بخورند.

هنوز تحولی در علوم رخ نداده است/ فتنه 88 نتیجه استادان لیبرال در دانشگاه بود

حمیدی تصریح کرد: در سال 59 در کنار فعالیت‌های منافقین در دانشگاه و کشت و کشتارها، برای تغییر در فضای غربی دانشگاه تحت عنوان انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها را تعطیل کردیم و پنداشتیم این گونه دانشگاه را از استادانی که ضد اسلام صحبت و فعالیت می‌کنند پالایش می‌کنیم، اما وقتی دانشگاه‌ها باز شدند نه تنها تغییری داده نشد که کتاب‌های معارف توسط افرادی چون عبدالکریم سروش تنظیم و در دانشگاه تدریس گردید.

جانشین سازمان بسیج استادان کشور تاکید کرد: بعدا هم دانشگاه تربیت مدرس را تاسیس کردیم که استادانی دینی تربیت کند اما نتیجه آن شد که از گروه جامعه‌شناسی تربیت مدرس افرادی بیرون آمدند که فتنه 88 را رقم زدند، افرادی مثل میرحسین موسوی و سروش.

این استاد فعال در حوزه تمدن نوین اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از آن دانشگاه‌هایی چون امام صادق علیه‌السلام را راه‌اندازی کردیم و همه رشته‌های علوم انسانی غربی را با یک پسوند اسلامی بردیم و تدریس کردیم این یعنی ما حس خوبی به این علوم نداشته‌ایم. البته دانشگاه‌ امام صادق علیه‌السلام در تزریق فارغ‌التحصیلان مومن به نظام موفق بوده است اما عملا تحولی در علوم ایجاد نشده است.

 وحی  و اشراق در کجای فعالیت‌های علمی جا دارد؟

حمیدی در ادامه گفت: اگر قرار باشد نظریه‌ای  مثل هرم نیازهای مازلو را نقد کنیم، به روش تهذیب باید ابتدا در بحث انسان‌شناسی بگویید تعریف انسان در اسلام چیست؟ انسان دنبال چیست؟ دنیا و آخرت را برای چه می‌خواهد؟ رابطه‌اش با دنیا و آخرت چیست؟ این انسان را تعریف کنیم ببینیم این نظریه پاسخگو هست یا نه؟ اگر نیست کنار بگذاریم و بگوییم پاسخ ما را نمی‌دهد و یا به بخشی از انسان‌ها پاسخ می‌دهد ولی به همه انسان‌ها پاسخ نمی‌دهد، یا در روش‌شناسی بگوییم ما با چه روشی به این رسیده‌ایم یعنی برای رسیدن به این نظریه از چه روش‌هایی استفاده کرده‌ایم آیا روش‌های تجربی بوده؟ روش‌های قیاسی بوده؟ آیا از روش وحی هم استفاده کرده‌ایم؟ آیا اشراق هم جایی داشته؟ یا الا و لابد فقط غرب را پذیرفته‌ایم؟

این استاد جامعه شناسی افزود: در هستی‌شناسی رابطه محقق با پدیده‌های جهان هستی چیست؟ من چگونه محیط خودم را می‌شناسم و درک می‌کنم؟ اسلام در این زمینه نظرش چیست؟ اگر مازلو یک چنین رابطه‌ای بین سوبژه و اوبژه می‌شناخت آیا به آن عمل کرده است؟ ما در حوزه علوم انسانی به ویژه برای تحولش از روش تهذیب می‌توانیم جلو برویم.

زبان تحول آفرین و تولید علم دینی معلول درک منطق قرآنی است

جانشین سازمان بسیج استادان کشور با اشاره به اینکه ابتدا برای تولید علوم انسانی با منطق قرآنی نیاز به کسانی است که منطوق قرآن را درک کرده باشند گفت: اگر انسان منطوق قرآن شد آن موقع می‌تواند زبانش، زبان تحول‌آفرین باشد یعنی از درون بجوشد نه از بیرون، و تولید علمش ذاتی باشد. این نگاه به تفکر دینی است که تولید کننده می‌شود، از جمله کسانی که در این حوزه به خوبی فعالیت می‌کنند آیت الله مصباح و آیت الله محمد مهدی میرباقری هستند که می‌فرمایند در علوم ما باید نوآوری کنیم، و این افراد  باید حمایت شوند.

 از فعالان حوزه تولید علم دینی حمایت نمی‌شود

حمیدی با اشاره به اینکه سرعتمان در تولید علوم بسیار پایین است گفت: علت این است که هم کار سنگین است، هم دیر شروع کرده‌ایم ما به انقلابمان اعتماد نداشتیم، یعنی بعد از 40 سال داریم در این موارد حرف می‌زنیم، شاید تک ستاره‌هایی هم وجود داشته‍‌‌اند ولی کمیتشان یک نفره لنگ بوده است و نیاز به حمایت دارند. مجموعه‌ای مفید مانند موسسه امام خمینی آیت الله مصباح که حتی بخشی از وزارت علوم است به خوبی حمایت نمی‌شود، یعنی یک تسبیح پاره داریم که دانه‌هایش در کشور پخش شده است، یک کسی باید این‌ها را جمع کند و به آن سازمان بدهد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: ما در حوزه تحول در علوم روز به ویژه علوم انسانی فعلاً چشم‌مان به حوزه است اما با عرض پوزش حوزه از رویکرد اجتماعی دین خیلی فاصله دارد و بیشتر درگیر فقه آن هم فردی است و البته به فرموده آیت الله جوادی آملی ما نیازمند باب‌بندی فقه اسلامی هستیم که هنوز رخ نداده است. دین فقط شامل احکام عبادی و فردی نیست. لذا اینکه از حوزه بخواهیم که یک تنه تحول در علوم انسانی را رقم بزند شاید بی‌جا باشد. البته تک فعالیت‌هایی وجود دارد که باید منسجم و یکپارچه شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۱۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است:

باسمه تعالی

در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان می‌رساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشته‌های مرتبط به منظور کاهش چالش‌های این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:

• سیاستگذاری و نیازسنجی برای جذب هیأت علمی دانشکده بر اساس سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه تهران؛

• تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.

• تجمیع میان رشتگی‌های موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشته‌های مشابه

• زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت‌های مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت

• توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری

• طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده

• تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده

• طراحی سازوکارها و برنامه‌ها به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با خانواده

• طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده مرکب از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از:

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر انسیه خزعلی)

دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر جمیله علم الهدی)

دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر فهیمه فرهمند پور)

مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم دکتر فخرالسادات نصیری)

مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم دکتر فاطمه یزدیان)

علاوه بر شخصیت‌های حقوقی مذکور، برخی شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رئیس دانشگاه تهران منصوب شده و یا خواهند شد.

همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رئیس محترم دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و حل مسائل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیأت علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه‌های مختلف که دارای تخصص‌های مرتبط با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.

کد خبر 6095570

دیگر خبرها

  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • واکنش روابط عمومی دانشکده علوم خانواده به برخی حاشیه‌سازی‌ها
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر
  • توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی
  • واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده
  • راهکارهای دانشگاهی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»