Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان؛ تقویت عضلات کف لگن و درمان عدم کنترل ادرار و مدفوع به کمک دستگاه‌هایی در مراکز تخصصی امکان پذیر است، این بیماری مشکل شایعی در جامعه محسوب می شود و بیماران از درمان‌پذیری آن و همچنین وجود مراکز درمانی آن در کشورتقریبا هیچ اطلاعی ندارند و بطور کلی این بیماری در جامعه به شکل یک تابو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوید طاهری عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مسئول کلینیک فیزیوتراپی مرکز جامع توانبخشی صدیقه طاهره اصفهان، در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: در حال حاضر یکی از بخش‌های فیزیوتراپی تحت عنوان اختلالات کف لگن در دنیا مطرح شده است و کسانی که مشکلات کف لگن داشته باشند و عضلات شان در این ناحیه دچار اختلال عملکردی باشد تحت درمان قرار می گیرند.

مسئول کلینیک فیزیوتراپی مرکز جامع توانبخشی صدیقه طاهره(س) اصفهان در پاسخ به این سوال که چه افرادی با این مشکل مواجهه می شوند، گفت: معمولا سالمندان، و افرادی با بیماری‌های ارتوپدی، مغز و اعصاب و غیره  با این مشکل مواجهه می‌شوند. وی ادامه داد، اختلالات کف لگن گاه به صورت مزمن و در مواردی هم به شکل حاد ایجاد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا این مشکل قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: اختلالات کف لگن روش پیشگیری مشخص و واضحی ندارند و گاهی حتی اجتناب ناپذیر هستند.

 طاهری ادامه داد: در بعضی از بیماریهای مانند بیماریهای مغز و اعصاب، و بعضی از بیماریهای ارتوپدی خواه ناخواه این احتمال وجود دارد که عضلات کف لگن درگیر و دچار اختلال شوند و در واقع اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: در حال حاضرتوسط متخصصان و پیشرفت‌های علمی می توان با استفاده از ابزارها و دستگاههایی اطلاعات این عضلات را جمع آوری و بر اساس این اطلاعات به بیمار آموزش داده شود تا بیمارنسبت به این عضلات مطلع و بتواند آن را منقبض کرده و عملکرد را بهبود بخشد.

طاهری تصریح کرد: کلینیک فیزیوتراپی مرکز جامع توانبخشی صدیقه طاهره(س) اصفهان، از جمله مراکز دولتی است که به  تازگی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه اندازی شده است، و این مرکز مجهز به تجهیزات و دستگاه‌های مربوطه می‌باشد، با مراجعه بیمار به این مرکز میزان عملکرد عضلات مشخص و با تحریک عضلات و با تمریناتی که در اختیار بیمار قرار می‌دهیم در بهبود عملکرد و فعال شدن این عضلات به بیمار کمک می‌شود.

 وی در رابطه با نحوه تقویت عضلات کف لگن با این دستگاهها بیان داشت: قدرت وعملکرد عضلات کف لگن ارزیابی می شود و در صورت نیاز، درمان هم با همان دستگاه انجام می گیرد.

طاهری با بیان این که این‌ها دستگاههای خاصی هستند که تحت عنوان دستگاههای بیوفیدبک معروف هستند و فقط برای این کار طراحی شده اند، خاطرنشان کرد: دستگاههای تقویت و درمان عضلات کف لگن از نوع دستگاه‌های معمول و رایج در فیزیوتراپی نیستند.

 

دوره درمان چقدر است

این متخصصی فیزیوتراپی در پاسخ به این سوال با بیان این که دوره درمان معمولا زمان بر است، بستگی به بیمار و نوع  و شدت بیماری دارد، تاکید کرد: همیشه برای این که یک عضله تقویت شود در بهترین حالت دو ماه زمان صرف می شود.

 

آگاهی  افراد در رابطه با درمان پذیری این بیماری چقدر است

طاهری تصریح کرد: اختلالات کف لگن در جامعه عمدتا به شکل یک تابو است افراد در مورد این بیماری خیلی راحت صحبت نمی کنند و ممکن است فرد بارها و سالها این مشکل را داشته باشد و تصورش این باشد که یک مشکل طبیعی است، یا نمی تواند این مشکل را مطرح کند، از این نظر مشکل داریم.

 

 فراوانی اختلالات کف لگن در جامعه ما چقدر است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سوال گفت: آماری نداریم که چقدر شایع است اما که با توجه به این که افراد در طرح آن راحت نیستند باید یک مشکل شایعی باشد.

 

 آیا بیماران  می دانند این بیماری قابل درمان است

طاهری در پاسخ به این سوال تاکید کرد: تقریبا هیچ اطلاعی در این زمینه وجود ندارد این یکی از شاخه های جدید فیزیوتراپی است که حدود ده تا ۱۵ سال اخیر روی آن بحث می شود و کاربردهای آن مشخص می شود، بنابراین توقع نداریم مردم اطلاع زیادی درباره آن داشته باشند.

 

دسترسی به این مراکز درمانی چگونه است

مسئول کلینیک فیزیوتراپی مرکز جامع توانبخشی صدیقه طاهره اصفهان، گفت: این نوع دستگاهها عمدتا در مراکز دانشگاهی وجود دارد و در حال حاضر متناسب با سطح آگاهی مردم و مراجعات مراکزی مانند مرکز جامع صدیقه طاهره اصفهان راه اندازی و دستگاهها هم تهیه شده است.

مهسا سلطان محمدی مسئول بخش فیزیوتراپی کف لگن در ادامه افزود:عضلات کف لگن تنها عضلات تحمل کننده وزن احشاء در بدن  هستند. این عضلات دقیقا در ناحیه کف لگن قرار گرفته و به علل مختلفی از قبیل بالا رفتن سن، چاقی، حاملگی، زایمان و یائسگی ضعیف می شوند. علاوه بر این علل، فعالیتهایی از قبیل بلند کردن اجسام سنگین، یبوستهای مزمن و سرفه های مزمن نیز باعث ضعف عضلات کف لگن میشود. ضعف این عضلات موجب کنترل ضعیف ادرار هنگام اضطرار و یا عدم کنترل آن هنگام عطسه، سرفه، خندیدن و انجام کارهای سنگین میشود.

سلطان محمدی افزود: علاوه بر این، ضعف عضلات کف لگن بعلت زایمانهای متعدد، سخت ویا طولانی مدت باعث افتادگی رحم، مثانه  ویا روده میشود. افتادگی یا بیرون زدگی مثانه به داخل واژن نیز بسیار شایع بوده بطوریکه ۷۵% خانمهای ۴۵-۸۵ سال درجاتی از افتادگی مثانه را دارند.

وی تصریح کرد: بسته به شدت و درجه افتادگی مثانه، درمانهای متعددی انجام میگیرد و قدم اول درمان در این مشکلات فیزیوتراپی کف لگن بوده و ۹۰% بهبودی حاصل میکند. در فیزیوتراپی کف لگن تقویت عضلات کف لگن به کمک دستگاهها و تمرینات تخصصی زیر نظر فیزیوتراپیست انجام می گیرد که همگی موجب بهبود قدرت و کنترل عضلات کف لگن میشوند. درجات بالای افتادگی نیاز به عمل جراحی دارد  و در همین حال فیزیوتراپی قبل از عمل جهت کنترل و تقویت عضلات کف لگن نتیجه عمل را بهبود  داده و از برگشت علایم جلوگیری می کند.

این فیزیوتراپیست متخصص کف لگن در رابطه با نحوه درمان توضیح داد: از دستگاههای مورد استفاده در فیزیوتراپی کف لگن بیوفیدبک است وبا استفاده از این دستگاه، بیمار سطح قدرت عضلات کف لگن را بر روی مانیتور مشاهده کرده و هر جلسه برای رسیدن به حد مطلوب قدرت آنها تلاش میکند.

وی ادامه داد: افزایش تون، اسپاسم و اختلال در عضلات کف لگن نیز موجب یبوست شده و مشکلات دفع را در پی دارد. در این مشکل عضلات مقعد حین دفع بجای اینکه ریلکس شوند منقبض شده و راه خروج مدفوع را میبندند. درمان فیزیوتراپی یبوست شامل بازآموزی و هماهنگی عضلات کف لگن بهمراه تمرینات تخصصی، ماساژ شکمی و اصلاح طرز نشستن فرد به هنگام دفع میباشد.

سلطان محمدی تصریح کرد: بیماران با مشکلات کف لگن به علل مشکل در شرح و توضیح  آن و همچنین عدم اطلاع از درمان های موثر به پزشک مراجعه نمیکنند و به همین خاطر این مشکلات به مرور زمان شدت یافته و بیمار را تا مرز جراحی می کشاند.

وی گفت: درمان مشکلات کف لگن در کلینیکهای فیزیوتراپی مانند مرکز جامع صدیقه طاهره (س) اصفهان که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت میکند انجام میشود. بیماران با مراجعه به فیزیوتراپی اختلالات کف لگن از مشاوره و خدمات تخصصی برای اختلالاتی از قبیل بی اختیاری ها، یبوست، افتادگی رحم و مثانه، مشکلات پس از جراحی و زایمان و غیره بهره مند می شوند.

مسئول کلینیک فیزیوتراپی مرکز جامع توانبخشی صدیقه طاهره اصفهان در پایان اظهار داشت: استفاده از دستگاه بیو فیدبک برای دیگر عضلات سابقه ۳۰ تا ۴۰ سال دارد، اما تقویت عضلات کف لگن زمینه درمانی جدیدی است.

انتهای پیام/

معصومه صادقی

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۱۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟

زمان فروش باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توسط مالکان خصوصی آنها مشخص شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در روز 5 اردیبهشت ماه سال جاری  مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس رسماً به بخش خصوصی واگذار شد. بر این اساس 85 درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر (30 درصد)، ملت (20 درصد)، تجارت (20 درصد)، صادرات (پنج درصد)، رفاه (پنج درصد) و اقتصاد نوین (پنج درصد) انتقال پیدا کرد. 10 درصد سهام دو باشگاه نیز پیش‌تر به هواداران واگذار شده بود. طبق اعلام وزیر ورزش قرار است 5 درصد باقی‌مانده سهام دو باشگاه نیز به زودی به پیشکسوتان واگذار شود.

پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ 5 درصد

در این میان سؤالی مطرح است که آیا مالک خصوصی چه زمانی قادر به واگذاری باشگاه مورد تملکش است؟ پاسخ این سؤال نیازمند رعایت یک پیش‌نیاز است.

از آنجایی که دو باشگاه به‌صورت اقساطی خریداری شدند، طبق توافق صورت گرفته، سرخابی‌ها تا شش سال زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی خواهند بود و مالکان بخش خصوصی آنها باید تا تاریخ معین شده، اقساط خود را  به دولت بپردازند. حتی اگر بخش خصوصی سریع‌تر از زمان موعود (پیش از شش سال)، اقساط خود را تسویه کند، می‌تواند فردای همان روز سهام باشگاه موردنظر را در فرابورس عرضه کند. در غیر این‌صورت بعد از پایان شش سال و تسویه مطالبات دولت از محل سرخابی‌ها، بخش خصوصی قادر به فروش سرخابی‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • راه اندازی دستگاه CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟