Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@08:13:00 GMT

«تنگه ابوقریب» پاسخی به قضاوتها درباره جنگ

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۴۱۸۷۴

«تنگه ابوقریب» پاسخی به قضاوتها درباره جنگ

در ماه‌های آخر جنگ، برای آنکه عراق خود را برنده جنگ ۸ ساله اعلام کند تصمیم می‌گیرد حملات وسیعی به جنوب کشور کند و با عبور از تنگه ابوقریب نیروهایش را به اندیمشک و دزفول برساند تا بتواند خوزستان را تصاحب کند. گردان عمار از لشگر ۲۷ محمد رسول الله با دستان خالی و لب‌های تشنه تا آخرین جان خود در تنگه ابوقریب از این خاک دفاع کردند، سرنوشت جنگ را تغییر دادند و اجازه تصاحب خاک خوزستان را ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ روز بعد قطعنامه ۵۹۸ بین ایران و عراق برای صلح دائمی به امضاء رسید.

 

بهرام توکلی کارگردانی که در رزومه خود کارهایی مانند «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «اینجا بدون من»، «آسمان زرد کم عمق» و «پرسه در مه» را دارد و بیشتر به نگاه متفاوت در کارهایش شناخته شده است همراه با سعید ملکان تهیه‌کننده و چهره‌پرداز شاخص این روزهای سینمای ایران که تهیه‌کنندگی آثاری مانند «ویلایی‌ها»، «ابد و یک روز»، «آرایش غلیظ»، «برادرم خسرو» و «گینس»‌ را در کارنامه خود دارد، این بار به روایت بخشی از تاریخ جنگ تحمیلی می‌پردازند که کمتر به آن اشاره شده است. روایت رزمندگان گردان عمار که در منطقه استراتژیک تنگه ابوقریب محبوس شده بودند اما اجازه ورود دشمن به خاک کشور را ندادند.

فیلم تنگه ابوقریب مسلما یکی از فیلم‌های شاخص این دوره جشنواره  فیلم فجر امسال خواهد بود. فیلمی که در ژانر دفاع مقدس نیز متفاوت بوده و سعی کرده است بجای ترس از نمایش واقعیت جنگ تحمیلی و یا پرداختن به سینمای شعاری جنگ، به صورت باورپذیر به آناتی که رزمنده‌های گردان عمار جان‌های خود را از دست می‌دادند بپردازد. ضربان فیلم تند است و مخاطب را همراه با رزمنده‌های گردان به دل درگیری با رژیم بعث عراق می‌کشاند.

خیلی از فیلم‌های ژانر دفاع مقدس بخاطر وجود صحنه‌های جنگی یا موارد دیگری مانند زبان طنز، دچار آفت بی‌داستانی و ضعف فیلمنامه می‌شوند و ضرب‌آهنگ خود را از دست می‌دهند و در نتیجه برای مخاطب کسل‌کننده و یا فاقد ارزش تماشای مجدد هستند. فیلم تنگه ابوقریب نیز از قواعد شاه‌پی‌رنگ استفاده نکرده، شخصیت محوری ندارد و مخاطب امکان همذات‌پنداری ندارد و درنتیجه روایتی قصه‌گو نیست اما تفاوت جدی با سایر فیلم‌های مشابه خود دارد که آن را متمایز کرده است:

نمایش واقعی، خشن و بدور از مسامحه از لحظاتی سخت که جز با توانمندی بهرام توکلی در کارگردانی و هم‌چنین وجود تیم حرفه‌ای او امکان پذیر نمی‌بود. فیلمی که علارغم داستان‌گو نبودنش، زبان فصیحی دارد در توصیف لحظات فداکاری رزمنده‌های گردان عمار که چطور جان خود را برای این کشور از دست داده اند.

شاید آن چیزی که باعث شده است این فیلم ساخته شود پاسخ‌ به قضاوت‌ها و سوال‌هایی است که جواب به آن‌ها برای سازندگان فیلم ارزشمند بوده است. قضاوت‌هایی که در خلال فیلم و به شکل‌های متفاوت از «علی» نوجوان عکاسی که قرار است از اتفاقات جنگ را برای آیندگان عکسبردای کند، پرسیده می‌شود. قضاوت‌هایی از عملکرد رزمنده‌های لب خط گرفته تا سوالاتی که چرا ایران مانند عراق از سلاح‌های شیمیایی برای دفاع از خود استفاده نکرده است.

بهرام توکلی کارگردان و نویسنده فیلم در پاسخ به این قضاوت‌ها،  بجای حرافی از جانب شخصیت‌ها و تیپ‌های فیلم خود و ساخت یک نمایشنامه‌ رادیویی، سعی کرده است تا هرچه واقعی‌تر به وصف شرایط جنگ بپردازد. شرایطی که صرفا با توصیف منصفانه و واقع‌گرایانه می‌تواند خیلی از سوالات را پاسخگو باشد.   

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۱۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه گفت: ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان کشف شده طی شش ماه گذشته در استان کرمانشاه، امروز امحا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، کیوان گل‌آوری امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت _ در مراسم امحای مواد مخدر و روان گردان مکشوفه که در کیلومتر سوم جاده سراب نیلوفر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان که نتیجه زحمات دستگاه‌های کاشف در مبارزه با مواد مخدر به‌ویژه نیروهای جان بر کف انتظامی استان در شش ماه گذشته است، امروز امحا شد.

وی افزود: در این مدت تعداد قابل توجهی قاچاقچی مواد مخدر دستگیر و به مراجع قضائی ارجاع داده شدند.

️سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اجرای چنین برنامه‌هایی از اهداف و سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر است که در طول سال اجرا می‌شود و به نوعی اعلام انزجار و تنفر نسبت به انواع مواد مخدر و روان‌گردان به‌عنوان یک آسیب شوم و جبران‌ناپذیر است.

کد خبر 748724

دیگر خبرها

  • خاطرات نفس‌گیر از نخستین روز عملیات بیت‌المقدس
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • رونمایی قسام از بمب جدید «القفازه»
  • تصویر سخنگوی گردان‌های القسام در یکی از دانشگاه‌های آمریکا
  • کشته شدن ۴ نظامی صهیونیست در جنوب غزه
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ
  • بیانیه جدید گردان‌های قسام درباره دلیل عدم آزادی اسیر آمریکایی
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه