Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-20@01:44:40 GMT

گفتگو با مرد مجرم، یک هفته قبل از اعدام

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۴۲۳۲۸

گفتگو با مرد مجرم، یک هفته قبل از اعدام

ساعت24 -اسمش «بهنام» بود. مرد ٤٠ ساله‌ای که پیش از مرگ جمله‌ای هنگام خداحافظی به من گفت:«ای کاش می‌شد به گذشته بر می‌گشتم».

روزنامه قانون نوشت: اسمش «بهنام» بود. مرد ٤٠ ساله‌ای که پیش از مرگ جمله‌ای هنگام خداحافظی به من گفت:«ای کاش می‌شد به گذشته بر می‌گشتم».

برای مصاحبه با بهنام به زندان رفته بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او مرد میانه قد، تو پر با صورت گرد و موهای تنک بود که با گذشت چند سال از مرگش هنوز قیافه‌اش مقابل چشمانم است. او بر خلاف چهره عبوس و با جذبه‌اش، مرد شوخ و مهربانی بود. یک هفته بعد از گفت و گو، او را به جرم همراه داشتن چهار کیلو کراک اعدام کردند. بهنام نتوانست همسر و دو فرزند خردسالش را برای آخرین بار ببیند.

زمانی که با من حرف می‌زد، چشمانش پر از اشک می‌شدند و گویی دیگر هیچ امیدی به بازگشت به زندگی نداشت. چهار سال دوندگی خانواده‌اش برای اینکه بتوانند حکم اعدام را به حبس ابد تغییر بدهند، بی‌نتیجه مانده بود. هنگامی که احساسات به او چیره می‌شد، زبانش می‌گرفت و بریده بریده حرف می‌زد. قصد نداشتم این مصاحبه را منتشر کنم ولی یک اتفاق کوچک باعث شد حرف‌هایی که بین من و بهنام رد و بدل شده را منتشر کنم تا شاید کسانی که خواسته یا ناخواسته در راه خرید و فروش و توزیع افیون قدم بر می‌دارند آن را بخوانند. شاید یک نفرشان پشیمان شود و از میانه راه بازگردد.

گفت و گو با مرد اعدامی

تو به دلیل همراه داشتن مواد مخدر بازداشت شدی؛ توضیح می‌دهی اصل ماجرا چه بوده است؟

اول باید از خودم بگویم و به اصل مطلب برسم. من برای خودم در محله‌مان برو و بیایی داشتم، همه مرا می‌شناختند. وقتی از ژاپن برگشتم، تصمیم گرفتم توی محله‌مان نمایشگاه اتومبیل بزنم. پول خوبی از ژاپن آورده بودم و کار و کاسبی‌ام گرفت. دو سال نگذشته بود که سری توی سرها درآورده بودم. می‌شنیدم که خیلی از نمایشگاه‌دارها از من می‌گویند که با سرمایه‌ای که دارم کار و کاسبی‌شان را کساد کرده‌ام. با این حرف‌ها کاری نداشتم و سرم توی کار خودم بود. از این دست ماشین خارجی می‌خریدم و از آن دست می‌فروختم. با سودی که کرده بودم، آپارتمان بزرگی توی پونک خریدیم و سال به سال وضعم بهتر و بهتر می‌شد تا اینکه یکی از دوستان قدیمی‌ام را دیدم. او از من ماشین خرید و بهانه‌ای شد برای اینکه هفته‌ای یک‌بار به من سر بزند. بعد از مدتی به من پیشنهاد داد که بخشی از سرمایه‌ام را برای خرید و فروش مواد هزینه کنم. او می‌گفت به جای اینکه ماشین خارجی بخرم ٦٠ میلیون و دو میلیون استفاده کنم، چند کیلو شیشه یا کراک جابه‌جا و ١٠ میلیون سود ببرم.

قبول نکردم. منصور آن‌قدر دم گوشم وز وز کرد و گفت حتی حاضر است با من شریک شود و این تضمین را داد که خودش جنس‌ها را جابه‌جا می‌کند. راستش وسوسه شدم. کار را با هم شروع کردیم و من فقط پول مواد را می‌دادم و منصور خودش می‌خرید و خودش هم می‌فروخت و سود را نصف به نصف برمی‌داشتیم. اولش استرس زیادی داشتم ولی به مرور با سود بالایی که دستم آمد ، روی کار سوار شدم و ترسم تا حدودی ریخت. دو سالی تحت پوشش خرید و فروش ماشین مواد می‌خریدم و با سود بالا به کاسب‌های خرده فروش می‌فروختم. چند روز پیش از اینکه دستگیر شوم، یکی از مشتری‌ها زنگ زدم و گفت چهار کیلو کراک می‌خواهد و پولش هم نقد است.

مواد را تهیه کردم و ظهر قرار گذاشتیم. همیشه مواد را منصور سر قرار می‌برد ولی آن روز او به بهانه اینکه مادرش را به بیمارستان برده‌اند و در راه بیمارستان است، برای تحویل جنس‌ها نیامد و مجبور شدم خودم سر قرار بروم. راستش آن روز بر خلاف همه روزها دلم آشوب بود. انگار یک گردان سرباز توی دلم رژه می‌رفتند. سر قرار رفتم و وقتی مواد را تحویل دادم، در حال شمردن پول‌ها بودم مامورها مرا دستگیر کردند و آنجا بود که فهمیدم همه این‌ها نقشه‌ای برای دستگیری من بوده است.

همسرت می‌دانست خلاف می‌کنی؟

بله، چند ماه قبل از دستگیر شدنم همه چی را به او گفته بودم.

چه واکنشی داشت؟

اولش قهر کرد و رفت خانه مادرش ولی وقتی دنبالش رفتم و گفتم که این همه خانه و مغازه‌هایی که خریده‌ام از همین راه است و خطری مرا تهدید نمی‌کند کوتاه آمد. حتی یکی از آپارتمان‌ها را برای اینکه زبانش کوتاه شود به اسم او کردم.

بچه‌هایت چند ساله هستند؟

دخترم هشت ساله و پسرم دو ساله است.

آن‌ها را می‌بینی؟

دو ماه یک‌بار همسریا مادرم آن‌ها را اینجا می‌آورد. دفعه پیش که دخترم آمد از من پرسید بابا چرا تو آن‌طرف هستی و ما این‌طرف؟ چرا تو را زندانی کرده‌اند؟ نمی‌توانستم جوابش را بدهم و بغض به گلویم چنگ انداخته بود. حتی بعد از این سوال نتوانستم به چشم‌هایش نگاه کنم از بس که خجالت می‌کشیدم.

مال و اموالت چه شدند؟

همه را مصادره کردند و فقط خانه‌ای که با پول خودم خریده بودم و به اسم همسرم کرده بودم باقی مانده است.

تو که این همه سرمایه داشتی چرا سمت خلاف رفتی؟

طمع زیادی. هر کسی نان حرام بخورد سیری ناپذیر می‌شود و آن‌قدر غرق در خلاف می‌شود که یک روز توی چاهی که خودش حفر کرده می افتد.

زندان برایت چگونه می‌گذرد؟

هر روز اینجا مثل یک‌سال برای من و همه آدم‌های اینجا می‌گذرد. روزهایی که جز فکر کردن به گذشته و اشتباهات‌مان هیچ فایده دیگری ندارد. کسانی که هم‌بندی من هستند امید به آزاد شدن و نجات از طناب دار ندارند. روز و شب نماز و قرآن و دعا می‌خوانم که خدا از سر تقصیرات من بگذرد. من با خرید و فروش مواد خیلی از جوان‌ها را معتاد کرده و زندگی‌شان را از بین برده‌ام. گاهی با وجدان خودم خلوت می‌کنم و می‌گویم با این کارهایی که کرده‌ام و این همه نفرین‌هایی که پشت من هست، باید به مجازات اعدام تن بدهم و حق من مجازات است ولی وقتی بچه‌هایم جلوی چشمانم می‌آیند، به‌هم می‌ریزم و از خدا می‌خواهم فرصت دوباره‌ای بدهد که به زندگی برگردم و همه اشتباهات را جبران کنم و آدم دیگری بشوم.

چه حکمی برایت صادر شده؟

دادگاه بدوی و تجدید نظر و دیوان عالی کشور حکم اعدامم را تایید کرده‌اند و هر چقدر وکیلم اعتراض کرده که لااقل بتواند یک درجه تخفیف بگیرد، موفق نشده است. هر شب کابوس می‌بینم که ماموران اجرای حکم می‌آیند داخل بند و مرا برای اجرای حکم اعدام به حیاط زندان می‌برند. نمی‌توانم برای‌تان توضیح بدهم که وقتی از خواب می‌پرم چه احساسی دارم.

اگر یک روز بگویند آزادی چه کار می‌کنی؟

خدا از دهان‌تان بشنود. به‌نظرم محال است ولی اگر آزاد شوم دور سر بچه‌هایم که چهارسال است آن‌ها را ندیده‌ام، مثل پروانه می‌چرخم. کمپ ترک اعتیاد می‌زنم و جوان‌های معتاد را رایگان ترک می‌دهم. ای کاش می‌شد به گذشته برگشت، ای کاش...

بهنام یک هفته بعد از این مصاحبه اعدام شد. هنوز این جمله او همراه با قیافه‌اش توی ذهنم می‌آید که به من می‌گفت: «ای کاش می شد به گذشته برگشت».

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۲۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابرابری‌های نژادی درون اتاق‌های اعدام در آمریکا

بررسی‌ها درباره اجرای احکام اعدام در آمریکا نشان‌دهنده سیطره نابرابری نژادی در این موضوع است، اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که این نابرابری تا داخل اتاق‌های اعدام این کشور نیز اعمال می‌شود.

به گزارش wamu، براساس تجزیه و تحلیل بیش از هزار و ۴۰۰ اعدام با تزریق مرگ‌بار که از سال ۱۹۸۲ در آمریکا انجام شد، ایالت‌های این کشور هنگام اجرای اعدام سیاه‌پوستان محکوم به اعدام اشتباه‌های بیشتری را در قیاس با محکومان دیگر نژاد‌ها مرتکب شدند.

گزارش‌ها در عین حال نشان می‌دهند که نیمی از اعدام‌های ناموفق با تزریق کشنده در سراسر آمریکا مربوط به زندانیان سیاه‌پوست بوده است؛ این در حالی است که یک سوم زندانیان اعدام شده با این روش در آمریکا سیاه‌پوست هستند.

این الگو در برخی از ایالت‌های جنوبی آمریکا با شدت بیشتری تکرار شده است؛ در آرکانزاس، اوکلاهما و جورجیا سه چهارم اعدام‌های ناموفق با تزریق کشنده یا رقمی بیشتر از آن مربوط به سیاه‌پوستان بود، اگرچه آنها فقط یک سوم یا کمتر از این میزان، در تعداد اعدام‌های اجرا شده در این ایالت‌ها سهم داشتند.

در اعدام با روش تزریق کشنده در آمریکا، کارکنان زندان دارو را به‌صورت وریدی به بدن زندانی تزریق می‌کنند تا عملکرد قلب وی متوقف شود؛ این روش اگرچه تاکنون با شمار زیادی از اشتباه‌ها همراه بوده، اما متداول‌ترین روش اجرای احکام اعدام در سراسر آمریکا است.

در عین حال، هیچ تعریف استانداردی از اجرای ناموفق حکم اعدام با تزریق کشنده در آمریکا وجود ندارد؛ با وجود این، شواهدی مانند هوشیاری زندانی پس از تزریق دارو، ناتوانی ماموران اجرای اعدام در یافتن رگ، ابراز درد زندانی پس از تزریق دارو، ... به‌عنوان دلایل ناموفق بودن اجرای حکم اعدام با تزریق کشنده معرفی می‌شوند.

در سال ۲۰۲۲ کارکنان زندان ایالت آلاباما سه ساعت برای یافتن رگ یک زندانی سیاه‌پوست محکوم به اعدام تلاش کردند؛ کالبدشکافی جو جاناتان جیمز جونیور نشان داد که بریدگی‌های زیادی در دست‌ها، پاها، مچ دست و بازو‌های وی وجود داشت.

چند ماه پس از این حادثه نیز آلاباما در اجرای حکم اعدام یک زندانی سفیدپوست با تزریق کشنده ناکام ماند و در نهایت کنت اسمیت را با روش هیپوکسی نیتروژن اعدام کرد.

مدیر اجرایی سازمان حقوق بشری ریپریو Reprieve با اشاره به اینکه اعدام‌های نادرست در آمریکا وجود دارند، گفت: بسیاری از آنها به دلیل بی‌توجهی به دارو‌های مورد استفاده رخ می‌دهند.

براساس بررسی سازمان یاد شده، ۷۳ اعدام با تزریق کشنده در آمریکا از سال ۱۹۸۲ ناموفق بوده است؛ منتقدان این رقم را بسیار محافظه کارانه می‌دانند.

بررسی‌های پیشین درباره تبعیض نژادی در مورد حکم اعدام در آمریکا نشان می‌دهد که این تبعیض در مراحل مختلف از زمان صدور حکم یعنی از انتخاب هیئت منصفه تا فرایند صدور حکم و تجدیدنظر، وجود دارد.

گزارش سال ۲۰۲۰ مرکز اطلاعات مجازات اعدام آمریکا نشان داد که رنگین‌پوستان بیش از حد در جمعیت محکومان اعدام آمریکا حضور دارند و قاتلان افراد سیاه‌پوست نسبت به کسانی که سفیدپوستان را می‌کشند، کمتر با مجازات اعدام روبرو می‌شوند.

اما تحلیل ریپریو، یکی از نخستین بررسی‌هایی است که نشان می‌دهد نژادپرستی حتی تا مرحله نهایی مجازات اعدام در آمریکا گسترش می‌یابد؛ این تحلیل بدون اشاره به اینکه چگونه یا چرا ایالت‌های آمریکا هنگام اعدام زندانیان سیاه‌پوست اشتباه‌های بیشتری را مرتکب می‌شوند، اعلام کرد که این واقعیت که سیاه‌پوستان از میزان مرگ‌و‌میر بالاتری رنج می‌برند و درمان‌های پزشکی ضعیف‌تری در آمریکا دریافت می‌کنند، سرنخ‌های جدی را درباره این موضوع ارائه می‌دهد.

یک استاد حقوق سلامت در دانشگاه ایالتی اوهایو که نژادپرستی را در مراقبت‌های بهداشتی مطالعه می‌کند، این موضوع را تایید و اظهار کرد: افراط‌های نژادپرستانه که می‌توانند سیاه‌پوستان را از دسترسی عادلانه به مراقبت‌های پزشکی محدود کنند، مانند این تصور غلط که سیاه‌پوستان تحمل بیشتری برای درد دارند، می‌توانند در تجویز دارو در اتاق مرگ نیز دخیل باشند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که در سراسر کشور، بیماران سیاه‌پوست مبتلا به سرطان دوز کمتری از دارو‌های ضد درد را نسبت به بیماران سرطانی سفیدپوست دریافت کردند.

در حالی که برخی مقام‌ها و کارکنان مسئول اجرای احکام اعدام با تزریق کشنده در ایالت‌های مختلف آمریکا، منکر تبعیض در انجام این فرایند اعدام شدند، برخی دیگر این موضوع را تایید می‌کنند.

مشاور معنوی که طی اجرای احکام اعدام سه سیاه‌پوست و سه سفیدپوست در ایالت‌های اوکلاهما، تگزاس و آلاباما حضور داشت، گفت که در جریان این رویدادها، شاهد تفاوت‌هایی در رفتار با زندانیان سیاه‌پوست نسبت به زندانیان سفیدپوست بوده است.

منبع: میزان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • نابرابری‌های نژادی درون اتاق‌های اعدام در آمریکا
  • موسوی گرمارودی: نزدیک ۴ سال اوین بودم
  • دستگیری ۴۰۰ نفر مجرم فعال آزمون سراسری در فضای مجازی + فیلم
  • وزیر صهیونیست خواستار اعدام اسرای فلسطینی شد
  • یونیسف: ۱۴ هزار کودک فلسطینی کشته شدند
  • دستگیری ۲ قاتل اجاره‌ای در تهران و زنی که با موتور مواد می‌فروخت
  • بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد!
  • بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
  • باخت زندگی تاوان یک اعتماد
  • رمان قتل داریوش مهرجویی به کجا رسید؟