Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@11:13:56 GMT

روستای قباق‌تپه در بحث خودیاری‌ها بی‌نظیر است

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۴۳۳۲۳

روستای قباق‌تپه در بحث خودیاری‌ها بی‌نظیر است

روستای قباق‌تپه از نظر وسعت اراضی، بزرگ‌ترین روستای استان و از نظر جمعیتی دومین روستای شهرستان کبودراهنگ و وجه تسمیه قباق‌تپه برگرفته از تپه باستانی دوره اشکانیان و سامانیان در ضلع جنوبی روستا می‌باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کورنگ ، روستای قباق‌تپه از نظر وسعت اراضی، بزرگ‌ترین روستای استان و از نظر جمعیتی دومین روستای شهرستان کبودراهنگ و وجه تسمیه قباق‌تپه برگرفته از تپه باستانی دوره اشکانیان و سامانیان در ضلع جنوبی روستا می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایان ذکر است 99 درصد جمعیت زیر 40 سال باسواد هستند و 40 درصد جمعیت دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و حدود 20 درصد جمیعت نیز دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

همچنین این روستا 36 شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده و 200 جانباز و 500 رزمنده دفاع مقدس از یادگاران جنگ جبهه هستند.

شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است و با توجه به کمبود آب در سال‌های اخیر کشاورزی تقریباً در حال از بین رفتن و کمرنگ شدن است و این مسأله موجب بیکاری برخی افراد این روستا شده است. بنابراین دهیاری در این زمینه تصمیم به اشتغالزایی درغالب بازار کشاورزان برای بانوان و جوانان کرده است که عمده فعالیت آن بسته‌بندی و فروش محصولات محلی روستا از قبیل نان، رشته، لبنیات، عسل و... به صورت سالم و ارگانیک است.

روستای قباق‌تپه در بحث خودیاری در سطح استان بی‌نظیر و در سطح کشور کم‌نظیر می‌باشد که دهیاری و شوراهای اسلامی با برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کرده‌اند و خوشبختانه در این زمینه موفق بوده‌اند.

دهیار روستای قباق‌تپه در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن گرامیداشت ایام‌ا... دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با بیان این مطلب افزود: امسال مبلغی حدود 400 میلیون تومان خودیاری اهالی این روستا جمع‌آوری شده و تمامی این مبالغ جهت عمران، آبادانی و توسعه و پیشرفت روستا هزینه شده بنابراین ضمن قدردانی از مردم تقاضامندیم که با حمایت بیشتر در این زمینه در توسعه و پیشرفت بیش از پیش روستا سهیم باشند.

منصور اسماعیلی همچنین به عمده فعالیت‌های دهیاری قباق‌تپه اشاره کرد و گفت:

*بخش پروژه‌های عمرانی

-جدول‌گذاری 4 هزار متر به مبلغ 300 میلیون تومان در سطح روستا
-زیرسازی 60 هزار مترمربع با مبلغ 300 میلیون تومان
-رگلاژ و تسطیح جهت آسفالت‌ریزی 40 هزار مترمربع با مبلغ 50 میلیون تومان
-بزرگ‌ترین و مهمترین پروژه آسفالت‌ریزی به میزان 6 هزار تن با مبلغ 750 میلیون تومان که شامل خیابان‌های مسجد جامع، شهید بهرامی، -شهید طاهری، شهید توسلی، شهید کشوری، شهید پرتوی جهان، کمربندی اتحاد، خیابان شهید پیشدست، مسیر گلزار شهدا، خیابان‌های -شهید قهاری، سیلو، شهیدان شیرمحمدی، شهید عاشوری، صاحب‌الزمان و... می‌باشد.
-زیباسازی مسیر گلزار شهدا و زیرسازی و آسفالت محوطه گلزار شهدا با مشارکت مردم و دهیاری

*دیگر خدمات

-حمل زباله و لایروبی قنوات به صورت مستمر جهت پاکیزگی روستا و رفاه حال مردم
-برف‌روبی و نمک‌پاشی معابر در فصل زمستان

*بخش فرهنگی

-مساعدت کتابخانه روستا که در سال گذشته در جشنواره روستاها و عشایرین دوستدار کتاب جزو 10 روستای برتر کشور معرفی شد و از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد و همچنین در این زمینه سازمان نهاد کتابخانه‌های کشور، سازمان امور دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور، نهاد مساجد، کتابخانه‌های کشور مبلغی بالغ بر 40 میلیون تومان کمک نقدی و بن کتاب به کتابخانه عمومی روستا اهدا کردند و لازم می‌دانم از فعالیت‌های خانم مائده خدابنده‌لو، مسئول کتابخانه عمومی روستای قباق‌تپه تقدیر و تشکر کنم.
-برگزاری یادواره شهدای این روستا
-طرح دهیاری قباق‌تپه در جشنواره طرح‌های برتر دهیاری‌های کشور در سال‌های 95 و 94 حافظ رتبه برتر در سطح کشور شده است.
-هیأت حضرت علی‌اصغر(ع) این روستا بسیار فعال است و هر سال مراسم‌های مذهبی و معنوی توسط این هیأت برگزار می‌شود.
-برگزاری دعای توسط توسط بانوان در هر هفته و برگزاری دعای ندبه هر هفته توسط بانوان و آقایان در روزهای جمعه
-کسب رتبه اول د رزمینه پرداخت زکات در سطح استان همدان در سال‌های گذشته
-برگزاری مستمر نماز جماعت در مساجد روستا و سخنرانی مذهبی توسط امام جماعت
-شرکت در چندین نمایشگاه کشوری از جمله نمایشگاه توانمندسازی روستایی سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی تهران که با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و امسال نیز اسفندماه این نمایشگاه برگزار شود و قطعاً حضور خواهیم داشت.
کتابخانه عمومی روستا یکی از فعال‌ترین کتابخانه‌های استان است که هزار عضو فعال در همه رده‌های سنی دارد و در این کتابخانه 10 هزار جلد کتاب اب موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، روانشناسی و... موجود است.
-روستای قباق‌تپه در طی سال گذشته و امسال با برپایی موکب در کربلای معلی در ایام اربعین پیشقدم بوده و به زائران خدمات‌رسانی داشتند.
-حضور تعداد کثیری از اهالی روستا در نماز عبادی سیاسی جمعه در شهر کبودراهنگ

*بخش ورزشی

-آقایان در رشته‌های فوتسال، والیبال، تکواندو، کاراته، کیک‌بوکسینگ، دفاع شخصی و آمادگی جسمانی به صورت مستمر فعال هستند.
-بانوان در زمینه کاراته، والیبال، آمادگی جسمانی، هندبال به صورت مستمر فعال هستند.
-همچنین نونهالان در زمینه ژیمناستیک فعال هستند.
-آقایان در زمینه کاراته و کیک‌بوکسینگ دارای مدال کشوری و آسیایی و بانوان در زمینه کاراته مدال کشوری و نونهالان در زمینه ژیمناستیک مدال استانی را از آن خود کرده‌اند که امیدواریم با فعالیت‌های بهتر و بیتشر در زمینه ورزشی، ورزشکاران ما بتوانند عناوین کشوری و بین‌المللی کسب کنند.

*برنامه‌های دهه فجر

-نواختن زنگ انقلاب در مدارس
-برگزاری جشن انقلاب در مدارس و مساجد
-برگزاری یادواره 36 شهید دفاع مقدس روستا که در 19 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
-برگزاری جشنواره غذا در سالن ورزشی غدیر روستا با مشارکت دهیاری و همکاری اداره ورزش‌وجوانان کبودراهنگ که 16 بهمن برگزار می‌شود و رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کبودراهنگ در زمینه ورزشی و غذاهای سالم و سنتی سخنرانی خواهد کرد.
-حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن

دهیار قباق‌تپه در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه متأسفانه امسال اعتبارات دهیاری‌ها تقریباً 50 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها با توجه به مبلغ سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود حدود 800 میلیون تومان دهیاری بدهکار پیمانکار است و نیازمند مساعدت ویژه مسئولان از جمله استاندار، فرماندار، بخشدار و... است که امیدواریم در این خصوص توجه ویژه داشته باشند و تا حد توان برای رفع این مشکل دهیاری را حمایت کنند.

اسماعیلی افزود: طبق قانون اعتبارات 60 درصد پروژه‌ها در عمرانی و 40 درصد در هزینه‌های جاری باید هزینه شود ولی دهیار قباق‌تپه با کاهش هزینه‌های جاری حدود 80 درصد اعتبارات را در پروژه‌های عمرانی هزینه کرده و 20 درصد در زمینه جاری هزینه کرده است.

وی در پایان از مسئولان استانی و شهرستانی از جمله استاندار، معاون عمرانی، استانداری، مدیرکل امور روستایی استانداری، فرماندار، بخشدار مرکزی، اعضای محترم شوراهای اسلامی روستای قباق‌تپه در زمینه همکاری و مساعدت مردم روستا که در زمینه خودیاری حمایت بسیار خوبی از دهیاری داشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد و افزود: ‌از مسئولان تقاضامندیم که در راستای پرداخت دیون دهیاری قباق‌تپه به مبلغ 800 میلیون تومان با توجه به جذب بیشترین خودیاری مساعدت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

در پایان خاطرنشان می‌شود منصور اسماعیلی، دهیار قباق‌تپه دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک متولد 1365 و با سابقه 5 سال به عنوان دهیار این روستا فعالیت کرده ودر حال انجام انجام وظیفه است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۳۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم نوازی شکوفه‌های درختان گلابی در باغ‌های روستای تکه + فیلم

همزمان با فصل بهار شکفتن شکوفه‌های درختان در کوچه باغ‌های روستا‌ها و شهر‌ها خودنمایی می‌کند. این فصل زیبا و رنگارنگ بهانه‌ای برای سفر به گوشه و کنار کشورمان است تا از زیبایی‌های آن لذت ببریم.

باغ های گلابی روستای تکه از توابع شهرستان نهاوند استان همدان نیز با شکوفا شدن طبیعت بهاری زیبایی به این روستا بخشیده است.

شهروندخبرنگار ما فیلمی را به نمایش گذاشت که ملاحظه می‌کنید.

منبع: حسین سهرابی - همدان

بیشتر بخوانید:

شکوفه‌های چشم نواز درختان لارستان به وقت بهار + تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • چشم نوازی شکوفه‌های درختان گلابی در باغ‌های روستای تکه + فیلم
  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • کمک به روستا با درآمدزایی دهیاری‌ها
  • هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • روستای ورقستان شهرستان رزن قطب تولید موزیک سازی استان همدان
  • ۶۵ روستای خراسان جنوبی آبرسانی شد