Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@23:30:45 GMT

تعطیلی کتابخانه مرکزی برگ دیگری از محرومیت سردشت

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۴۴۹۵۸

تعطیلی کتابخانه مرکزی برگ دیگری از محرومیت سردشت

به گزارش ایرنا، شهرستان سردشت شامل سه شهر سردشت، میرآباد و ربط و روستای بزرگ نلاس با جمعیت بیش از 12 هزار نفر، تنها دارای سه کتابخانه نهادی در سردشت و میرآباد و یک کتابخانه مشارکتی در روستای مرزی 'قلعه رش' بود اما امسال بزرگترین کتابخانه سردشت تعطیل شد
این کتابخانه با عنوان ' ابن سینا ' که در سال 1342 شمسی تاسیس و در سال 1367 شمسی در 2 طبقه با مساحت 600 مترمربع تجدید بنا شده بود، حدود 2 ماه قبل به علت احتمال تخریب ساختمان، حکم تعطیلی خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کتابخانه عمومی ابن سینا 30 هزار جلد کتاب در 10 رده موضوعی و یکهزار و 300 عضو داشت که با تعطیلی آن این کتاب ها در سالن همین کتابخانه در داخل کارتن نگهداری می شود.
رئیس نهاد کتابخانه های عمومی سردشت با تائید برخی کمبودها در فضای کتابخانه ای و حوزه کتاب این شهرستان، گفت: کتابخانه های نهادی شهرستان با احتساب کتابخانه ابن سینا 2 هزار و 330 نفر عضو فعال داشت که حدود 2 درصد کل جمعیت شهرستان بود.
سلیمان خضرپور فضای سه کتابخانه نهادی شهرستان را 1650 مترمربع اعلام و اظهار کرد: پیش از تعطیلی کتابخانه ابن سینا سرانه فضای کتابخانه ای سردشت یک متر و 33 سانتی متر برای هر نفر بود که پائین تر از متوسط کشوری و استانی است.
به گفته وی تعطیلی این کتابخانه که بیش از 30 هزار جلد کتاب را در خود جای داده، بر مشکلات این حوزه افزوده است.
وی ادامه داد: کتابخانه مشارکتی روستای قلعه رش هم با داشتن پنج هزار جلد کتاب و مرکزیت چندین روستای بخش مرکزی، در 2 سال گذشته تعطیل بوده و به گفته مسئولان نبود کتابدار و کمبود نیروی انسانی عامل این وضعیت است.
به گفته وی اگرچه فعالیت 2 کتابخانه دیگر نهادی، مجتمع فرهنگی سردشت و کتابخانه محمد رسول الله (ص) میرآباد با داشتن 25 هزار جلد کتاب تا حدودی التیام بخش این حوزه فرهنگی است اما نیاز به ساخت مراکزی دیگر در شهرهای ربط، سردشت و حتی نلاس هم احساس می شود.
فرماندار سردشت نیز در گفت و گو با ایرنا با نگاهی ویژه بر بازگشایی مجدد کتابخانه ابن سینا تاکید کرد و از اختصاص 2 مکان جدید برای ساخت کتابخانه جدید سردشت خبر داد.
به گفته نژاد جهانی شهرداری و نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان موظف هستند که در اوایل فصل کاری جدید، محدوده زمین کتابخانه 'ابن سینا' را مشخص و نسبت به طراحی و ساخت آن اقدام کنند.
به گزارش ایرنا کمبود سرانه فضاهای آموزشی و فرهنگی هنری در شهرهای سردشت، ربط، میرآباد و روستای بزرگ نلاس موضوعی است که بارها در جلساتی با حضور مدیران کل استانی و حتی در نامه هایی از سوی جوانان و فعالان اجتماعی مطرح شده است.
همچنانکه در اول تیرماه امسال نامه ای با قید فوریت از سوی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی به روسای کلیه دانشگاه های مرکز استان، جهاد دانشگاهی، ادارات کل حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه های عمومی، ورزش و جوانان ارسال شده تا نسبت به بررسی و رفع مشکلات و مطالبات این حوزه اقدام شود؛ چیزی که متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده است.
موارد دیگری هم از تاخیر سه ساله شهرداری شهر سردشت در ارائه نیم درصد درآمدهای شهرداری به نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان از سوی مسئولان مرتبط شنیده می شود اما از سال 1393 هیچ سهمی در این خصوص پرداخت نشده است.
جلال احمدی، شهردار سردشت هم در این خصوص اظهار کرد: کتابخانه ها در این مورد باید طلب خودشان را درخواست کنند و در فصل عمرانی و هنگام ساخت ساختمان جدید ابن سینا تمامی معوقه ها با تهاتر پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا شهری که به علت موقعیت راهبردی و شرایط توپوگرافی حکم یک استان کوچک را داشته و به علت مرزی بودن همواره در معرض تهاجم فرهنگی قرار دارد، شایسته نگاه ویژه مسئولان فرهنگی است.
شهرستان سردشت با جمعیت 120 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است.
7562/3093
** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۴۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زخم معدن کاری بر پیکر شاهوار

دریافت 41 MB

به گزارش خبرنگار مهر، تخریب‌های وسیع در شاهوار، تأمین کننده آب و زیستگاه وحوش تاکنون مسئولان کشوری فراوانی را به شهرستان شاهرود کشانده است امروز شاهوار میزبان معاون سازمان حفاظت از محیط زیست بود.

گله‌های کل و بز در این فیلم به خوبی دیده می‌شود. انفجارهای معدنی سبب شده بود تا مدت‌ها این کل و بزها از منطقه فراری باشند حالا بعد از تعطیلی موقت معدن آرامش به منطقه تاحدودی بازگشته است اما دغدغه و نگرانی بزرگ مردم این است که این معدن هرگز به صورت کامل بسته نشده است مطالبه مردم تعطیلی کامل معدن مخرب شاهوار است زیرا این منطقه مهمترین تأمین کننده آب و حیات در شهرستان شاهرود است.

کد خبر 6094977

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • عملیات بازگشایی محور ماهور برنجی در دزفول انجام می‌شود
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • زخم معدن کاری بر پیکر شاهوار