Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-اعتراض دختران خیابان انقلاب این روزها نقل هر محفلی شده و هر کسی از دریچه‌ای به آن نگاه می‌کند، حتی زنان فعال در عرصه سیاست هم مواضع متفاوتی نسبت به این موضوع دارند.

همه چیز از حرکت نمادین یک دختر در خیابان انقلاب شروع شد. او در اعتراض به قانون حجاب، بدون روسری بالای یک پست برق ایستاد. عکس او تا مدت ها در فضای مجازی به ویژه توئیتر با هشتگ "دختر خیابان انقلاب" دست به دست شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از چند روز، دختران دیگری هم این حرکت را به عنوان یک اعتراض اجتماعی تکرار کردند. این بار رفتار آنها به هشتگ "دختران خیابان انقلاب" تبدیل شد. 

سال‌ها پشت دروازه تبعیض جنسیتی

ناهید تاج‎الدین نمابنده مردم اصفهان و از اعضای فراکسیون امید که پوشش چادری دارد، در واکنش به ماجرای دختران خیابان انقلاب در توییتر نوشت: دختران خیابان انقلاب، همان دخترانی هستند که سال‌هاست برای سهمیه قبولی کنکور، برای اشتغال، برای مشارکت سیاسی، برای تصدی پست‌های مدیریتی، برای حضور در ورزشگاه‌ها، برای اجرای موسیقی زنده بر روی سن و... پشت دروازه‌های تبعیض جنسیتی مانده‌اند.
‏از ماست که برماست...

دختران انقلاب؛ نتیجه محدودیت‎هاست

از دیگر نمایندگان چادری مجلس، سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید است که موضوع دختران خیابان انقلاب را ناشی از محدودیت هایی می‌داند که در طول این سالها نسبت به زنان اعمال شده است. او به عصر ایران گفته بود: زمانی برای زنان محدودیت قائل می‌شدیم و آنها را در تنگنا غیرلازم قرار می‌دادیم همین مسئله موجب شد تا این فشارها طغیان ایجاد شود و دختران خیابان انقلاب روسری‌هایشان را سر چوب بگذارند. این کارها به خاطر رفتار اشتباه ماست.

وی افزود: هرگاه زن و مرد یا حتی حیوان از حقوق الهی شان منع شوند، این مسئله موجب طغیان می‌شود و آنها خود را از محدودیت و اسارت آزاد می‌کند.

جلودارزاده معتقد است: سیاست‌ورزی زن و مرد ندارد بلکه سیاست‌ورزی باید برای حق، عدالت‌ورزی، آزادیخواهی و خیرخواهی باشد تا حرکت در مسیر صراط مستقیم صورت بگیرد.

نظر دختر طالقانی درباره دختران خیابان انقلاب

اعظم طالقانی دختر مرحوم آیت‎الله طالقانی و اولین زنی که در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، درباره دختران انقلاب از مطالبات جوانان سخن گفت و افزود: جوانان در شرایط امروز کشور دغدغه و مشکلاتی دارند که بدون شک با مشکلات و مسائلی که ما در گذشته با آنها روبه رو بودیم تفاوت دارد از این رو باید به مطالبات و دغدغه های آنها توجه شود.

او در ادامه به دولت به منظور محقق کننده مطالبات جوانان اشاره کرد و به «خبر فوری» گفت: دولت به عنوان دستگاه اجرایی کشور و در کنار آنها نهادهایی چون وزارت کشور باتوجه به مطالبات جوانان باید در جهت تحقق خواسته های معقول اقشار مختلف و به خصوص جوانان وارد عمل شوند و در این راستا اقدامات لازم انجام دهند.

اعظم طالقانی که خودش چادری است، در نهایت درباره آنچه حجاب اجباری خوانده می‌شود، گفت: بنده بدون شک باتوجه به معیارهای انسانی و در کنار آن اسلامی معتقدم انسان ها باید در قالب ویژگی هایی چون عفت، سادگی و پیراگی به حیات خود ادامه دهند اما در این مسیر توجه به مطالبات و درخواست های آنها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

اشتباه جایی بود که حجاب شد نماد نظام اسلامی

آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت که پوشش مانتویی دارد، حرکت دختران خیابان انقلاب را یک حرکت اعتراضی مسالمت آمیز می داند و البته آن را مسئله ای تازه نمی پندارد. او معتقد است در طول این سالها زنان برای پوشش مقاومت کردند و امروز این اعتراضات به این شکل درآمده است. او هم به «خبر فوری» می گوید: شروع این مسئله به قانونی شدن پوشش اجباری بر می‌گردد و مأموریت دادن به دستگاههای انتظامی برای کنترل این پوشش. در این مرحله فقط شیوه، نوع و گستره اعتراض به این اجبار عوض شده است. شما این سه چهار دهه را مرور کنید. ابتدا موی سر نماد بدحجابی قلمداد شد و نوع برخوردها با زنان از موی سر شروع شد، سالها گذشت در برابر این اجبار مقاومت شد، اشکال دیگرش هم به همین صورت مقاومت شد. چند سال بعد گفته شد چکمه نماد تبرج است، زنان مقاومت کردند و بعد از آن دیگر مو و چکمه از نماد بد پوششی حذف شد، یک دوره ای این نماد به ساپورت تغییر وضعیت داد و باز هم مقاومت شد و رسید به مانتوهای کوتاه و جلو باز،برخورد شد و باز هم مقاومت می شود.

منصوری در ادامه می گوید: اشتباهی که بعد از انقلاب به نظرم رخ داد این بود که حجاب شد نماد نظام اسلامی و تبدیل شد به مسئله حاکمیت، وقتی به نماد تبدیل می شود و شکل اجبار به خود می گیرد، فرق نمی کند این نماد، نماد یک جامعه مدرن باشد یا یک جامعه اسلامی، مسئله اصلی اجبار است و حذف حق انتخاب ۵۰درصد از جمعیت کشور. این نگاه به زن به عنوان یک نماد،بدون در نظر گرفتن حق اولیه او یعنی انتخاب آگاهانه و آزادانه مسئله اصلی است که طبیعتا حس حقارت و سرخوردگی را در آنان تقویت می‌کند و طبیعی است بعد از آن مقاومت‌ها شکل اعتراضی هم به خود می‌گیرد. این معنی دیگرش تنزل دادن جایگاه و منزلت زنان است.

او درباره اینکه این حرکت را منتسب به خارج نشینان می کنند، گفت: حال اینکه عده ای در بیرون از مرزها ممکن است از این وضعیت بهره برداری های خود را داشته باشند، در مورد همه حرکت های اعتراضی وجود دارد و نمی شود با این بهانه این اعتراضها و صورت مسائل متعدد زنان ایران را انکار و یا پاک کرد. ضمن اینکه متاسفانه این نوع بهره برداری های بیرونی در هر نوع حرکت اعتراضی خود عاملی می شود برای پاک کردن صورت مسئله و ندیدن اصلی اعتراضها.

جدی نگیرید

 برخلاف نظراتی که تا کنون مطرح شد افرادی مانند فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش و مشاور شهردار تهران درباره دختران خیابان انقلاب نظری متفاوت می دهد. او ابتدا با ابراز تاسف برای خانم‌هایی که مسایل بزرگ و بسیار جدی حوزه‌ زنان را در «شکلِ ظاهر» و بود و نبود «حجاب» خلاصه می‌کنند گفت: زنان آگاه ما می‌دانند که هم در ایران و هم در منطقه در شرایط سخت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هستیم و نباید اجازه بدهیم که جریان‌های مشکوکی به این شکل بخواهند مسایل زنان در سطحی‌ترین شکل آن خلاصه و بولد کنند و تلاش هایی که در جهت ارتقای جایگاه و موقعیت اجتماعی و مدیریت زنان و راه یافتن آنها به جایگاه‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و مدیریت کلان کشور که مسأله‌ی اصلی زنان ایران است را کمرنگ و بی‌اثر کنند.

او که پوشش مانتویی دارد، به مسئله بازداشت هایی که در نتیجه این اعتراضات صورت گرفته بود واکنش نشان داد و به «انصاف نیوز» گفت: من فکر می‌کنم این کار، جرم سیاسی یا اجتماعی یا جرمی نیست که بخواهند آنها را بازداشت کنند و اگر جامعه بی‌اعتنایی کند و زنان و دختران فرهیخته‌، موضوع را جدی نگیرند و کسانی تصور نکنند احیانا کار بزرگی در حال وقوع است، خودبه‌خود چنین تحرکاتی خنثی می‌شود.

امام هم با حجاب اجباری موافق نبود

تنها زنان نبودند که درباره مسئله دختران خیابان انقلاب به بحث نشستند بلکه برخی از مردان سیاست هم درباره این حرکت صحبت کردند. از جمله علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به حضور برخی زنان بدون حجاب در برخی معابر به ایسنا گفت: هیچ اجباری برای حجاب زنان در جامعه دیده نمی‌شود و بسیاری از آنان با هر وضعی که دوست دارند در جامعه حضور پیدا می‌کنند پس اجباری در کار نیست. مشکل امروز کشور حجاب نیست و بانوان کم و بیش حجاب را رعایت می‌کنند و ما هم قائل به سختگیری نیستیم.(اینجا)

حجت الاسلام هادی غفاری که  در گفت و گویی با خبرآنلاین این رفتار را حرکتی نه صرفا در مخالفت با حجاب بلکه اعتراض به نظام معرفی می کند و می گوید: در این ماجرا بحث ضد انقلاب اصلا مطرح نیست. این بحث اعتراض مدنی است و با حجاب هم کاری ندارد. آنها نگاه می‎کنند تا ببینند که نظام از چه چیزی بدش می‎آید. از هرچه که بدش بیاید همان را انجام می‏ دهند.

عبدالرضا هاشم زایی نماینده مردم تهران و رئیس سنی مجلس دهم نیز می گوید این اعتراضات نتیجه رفتارهایی است که در طول این سالها نسبت به زنان  شده است. وقتی دختری را با مادرش یا به تنهایی به دلیل نوع پوشش سوار ماشین می کنیم و از انها تعهد می گیریم و به نوعی آنها را تحقیر می کنیم طبیعی است که باید منتظر چنین اعتراضاتی باشیم.

من بر اساس سخنرانی هایی که از امام شنیدم و هنوز هم برخی از نوارهای او را دارم می گویم که امام با حجاب اجباری موافق نبود.

خبرانلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۶۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟

بدون شک در عصر ما که افراد غرب زده، بی‌حجابی را جزئی از آزادی زنان می‌دانند، سخن گفتن از حجاب برای این دسته افراد، ناخوشایند و گاهی افسانه‌ای است متعلق به زمان‌های گذشته.

این گروه از افراد که توسط بیگانگان و دشمنان داخلی وخارجی حمایت می‌شوند، مدام دررسانه‌های مجازی در اذهان عمومی چنان وانمود می‌کنند که حجاب، حکم قرآن نیست ودرهیچ جای این کتاب، الزام و اجباری به رعایت حجاب نشده است، اما فلسفه حجاب از کجا آمده و چرا حاکم جامعه اسلامی، حجاب را لازم‌الاجرا و واجب اطاعت می‌داند وحتی در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، نظر قاطع ایشان مبنی بر شرعی و قانونی بودن حجاب است و باید توسط همه افراد، چه کسانی که به شرع معتقدند و چه آنهایی که اعتقادی ندارند، رعایت شود و قابل صرف نظر کردن نیست؟ شیخ مهدی عسکرآبادی، کارشناس معارف و استاد حوزه علمیه و خادم تشکل‌های مردمی قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر امام خامنه‌ای  به تمام ابهامات ما پاسخ می‌دهد و می‌گوید: تمام احکامی که ما در جامعه اسلامی به آن عمل می‌کنیم بر مبنای قرآن کریم وروایات اهل بیت (ع) است. قرآن، این احکام را تدبیر و ابلاغ کرده وحاکم جامعه اسلامی در هرعصر و زمانی فقط موظف به حفظ و اجرای آن است و هیچ حکمی، مصلحتی عمل نمی‌شود. اسلام، حکم قطعی برای رعایت حجاب درمحیط اجتماعی صادرکرده و این موارد را باید حاکم جامعه اسلامی الزام و اجرا کند.

حاکم شرع جامعه اسلامی ما نیز در تلاش است که بتواند احکام را به‌خوبی اجرا کند و مسئولیت ضمانت اجرایی حجاب که یکی از مسلمات دین مبین اسلام بوده و در مرحله اول برای حفظ حریم زنان و در مرحله دوم برای حفظ جامعه‌ای اجتماعی اعم از زن و مرد است با حکومت اسلامی گذاشته شده است. 
 
آیات حجاب کدامند؟ 
وی به آیات متعددی که در قرآن کریم به حجاب و مصادیق این پوشش اشاره کرده، می‌گوید: قرآن کریم در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب به‌صراحت، جلباب (روسری بلند و چادر) را مطرح می‌کند و در آیات۳۰و۳۱سوره مبارکه نور به بحث رعایت نگاه، حجاب و مصادیق پوشش در برابر محارم و نامحرمان اشاره می‌کند. سوره احزاب یکی از پربارترین سوره‌های قرآن است که در آیه ۵۹ در مورد حجاب سخن می‌گوید و همه زنان باایمان را به رعایت این دستور اسلامی توصیه می‌کند. در این آیه آمده است: «ای پیامبر، به همسران، دخترانت و زنان مومنین بگو: جلباب‌ها را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این است که شناخته شوند و مورد آزار قرارنگیرند.» این آیه به برخی زنان باپوشش نامناسب هم که در عین داشتن حجاب، آن چنان بی‌پروا هستند که قسمت‌هایی از بدن‌شان نمایان و همین سبب جلب توجه افراد بیمار و نگاه‌های آلوده می‌شود نیز اشاره دارد.

سوره مبارکه نور، سوره دیگری است که به پاکدامنی، عفت و مبارزه بانگاه‌های آلوده اشاره دارد. درآیاتی ازاین سوره، مسأله نهی از چشم‌چرانی مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده، چراکه تا چشم چرانی و بی‌حجابی ریشه کن نشود، آلودگی‌ها برطرف نخواهد شد. در آیه ۳۱نور آمده است: به زنان با ایمان بگو، چشمان خود را فروگیرند و دامان خود را حفظ کنند. آنها نباید زینت خود را آشکارسازند، جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است و روسری‌های خود را برسینه خود افکنند تا گردن و سینه آنها پوشانده شود و در ادامه این آیه به مصادیق پوشش دربرابر محارم و نامحرمان به تفکیک اشاره می‌کند و در آخر بیان می‌کند زنان هنگام راه رفتن پا‌های خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی‌شان به گوش مردان بیگانه نرسد و سرانجام با دعوت عمومی همه مومنان به توبه و بازگشت به سوی خدا این آیه را پایان داده است؛ بنابراین با مروری در آیات قرآنی، متوجه لزوم رعایت حجاب می‌شویم و تمام احکامی که تاکنون در مورد حجاب به آن عمل شده بر مبنای قرآن کریم و سخن خداوند بوده است. 
 
انتظار جامعه‌ای رها شده از زنان بدحجاب 
دربرگزیده تفسیر نمونه آیت ا... مکارم شیرازی آمده است بدحجابی طبعا پیامد‌هایی همچون آرایش، عشوه‌گری وامثال آن رابه همراه داردکه مردان به‌خصوص جوانان رادرحالتی قرارمی‌دهدکه سبب ایجادالتهابات جنسی وهیجانات بیمارگونه عصبی وگاهی سرچشمه بیماری‌های درونی می‌شود. غریزه جنسی نیرومندترین وریشه‌دارترین غریزه آدمی است که درطول تاریخ سرچشمه حوادث زیادی بوده است. جامعه‌ای که زن را با اندام برهنه و بی‌حجاب بخواهد، طبیعی است که روز به‌روز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزون‌تر از اودارند وهنگامی که زن ازطریق جاذبه جنسی اش وسیله تبلیغ کالاها، دکور اتاق‌های انتظار، مسبب افزایش دنبال‌کنندگان صفحات مجازی و عاملی برای جلب توجه جهانگردان، سیاحان ومبلغان رسانه‌ای قرارگیرد درچنین جامعه‌ای شخصیت زن تا سرحد یک عروسک یا یک کالای بی‌ارزش سقوط می‌کند و ارزش‌های والای او به کلی به دست فراموشی سپرده می‌شود و تنها افتخار او جوانی، زیبایی و خودنمایی اش است و تبدیل به وسیله‌ای می‌شود برای اشباع هوس‌های سرکش یک گروه آلوده فریبکار و انسان نما‌های دیو صفت. 

چالش حجاب و نقشه شوم دشمن 
به گفته عسکر آبادی، حجاب یک مسأله کاملا دینی است و دین اسلام برای سعادت بانوان، آن را واجب کرده که دشمنان با به چالش کشیدن حجاب بانوان کشور ما و همسویی آن با بهانه‌های اقتصادی و سیاسی، پاکی و قداست زن مسلمان را نشانه گرفته‌اند و از هیچ تلاشی هم فروگذار نیستند. به فرمایش مقام معظم رهبری، حجاب درکشور ما به یک چالش تبدیل شده و دشمنان در حال تحمیل بی‌حجابی هستند که دخالت ومسأله‌سازی بیگانگان دراین خصوص آشکار وواضح است. دشمن ازبیرون وداخل درحال هنجارشکنی و تلاش برای برداشتن حجاب بانوان ماست که دراین خصوص زنان وبانوان عاقل وفهیم ما باید آگاه باشند و مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه به نحو مطلوبی مسئولیت خود رااجرا کنند.

به گفته رهبری، مهم‌ترین هدف دشمن ازتحمیل بی‌حجابی و بدپوشی، تغییر تدریجی کشور به وضعیت فضاحت‌بار دوران طاغوت است. عسکرآبادی می‌گوید: وظیفه اصلی مسئولان این است که همگام بافرهنگ آفرینی وترویج رسانه‌ای وفرهنگی، رعایت حجاب وعفاف راازطریق اداره‌ها الزامی وبابی‌حیایی و بی‌بندوباری، طبق قانون حکومت اسلامی برخورد کنند. علاوه براین، بانوان محجبه ما ضمن رعایت پوشش اسلامی، دیگران را نیز به این پوشش تشویق کنند و درجا‌هایی که می‌بینند جامعه اسلامی مورد توهین واقع می‌شود، وظیفه دارند با برخوردی محبت‌آمیز در قالب نهی از منکر انجام وظیفه کنند. آن دسته ازبانوانی هم که متأسفانه گرفتار نقشه شوم دشمنان شده‌اند و در حال ترویج بی‌حجابی در کشور هستند، بدانند و آگاه باشند اولین گروهی که موردتعرض افرادهوس بازقرارگرفته ودچار آسیب ومشکل می‌شوند خود همین افراد هستند. به امید روزی که تمام بانوان ارزشمند کشورمان بدانند که آزادی یک زن مسلمان در پناه رعایت حجاب و عفاف اسلامی محقق می‌شود.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • آمریکا هزینه سنگینی برای انحراف ذهن و فکر دختران ما داده است
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل حجاب یا اختلاف ملکی؟
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • آمریکا هزینه سنگینی برای بی حیایی دختران ایرانی در نظر گرفته است
  • روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!
  • انگیزه عجیب مردی که به زنان جوان حمله می‌کرد