Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پروفسور سید حسن عباس استاد فارسی دانشگاه هندوی بنارس و رئیس کتابخانه رضای رام‌پور برای کارنامه‌ و فعالیت‌های خود در زبان و ادبیات فارسی و ترویج آن مفتخر به دریافت «جایزۀ غالب» شد.

پروفسور سید حسن عباس فارغ‌التّحصیل دانشگاه تهران است و از تربیت‌یافتگان اساتیدی مانند استاد جعفرشهیدی، استاد اسماعیل حاکمی، استاد جلیل تجلیل، استاد سادات حسن ناصری، استاد غلامرضا ستوده، استاد احمد تفضلی، استاد خانم ژاله آموزگار و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است. پژوهشهای وی در ایران از انتشارات موقوفات دکتر محمودافشار انتشار یافته و مورد توجه اساتید و پژوهشگران ایران و جهان فارسی قرار گرفته است.

پایان‌نامۀ وی با عنوان «احوال و آثار میر غلامعلی آزاد بلگرامی» از موقوفات افشار به چاپ رسیده است مظهر طبع وقاد و قریحۀ خوب پژوهش اوست. غیرازآن، وی در کار فهرست‌نویسی کتابهای چاپی فارسی در شبه‌قاره (چاپ میراث مکتوب) با دکتر عارف‌نوشاهی همکاری داشته است.

وی مقالات پروفسور نذیر احمد را در دو جلد به نام «قندِ پارسی» و یک جلد از مقالات پروفسور امیرحسن عابدی را به نام «گفتارهای پژوهشی در زمینۀ ادبیات فارسی» تهیه کرده و از موقوفات افشار به چاپ رسانده است.

همچنین، یک جلد مقالات پروفسور نذیر احمد را از اردو به فارسی ترجمه کرده که با نام «قندِ مکرّرِ پارسی» از انتشارات افشار به چاپ رسیده است. گفتنی است که نام ‌آثار نامبرده توسط روان‌شاد دکتر ایرج افشار گذاشته شده است. جلد سوم مقالات نذیر احمد و جلد دوم مقالات پروفسور امیرحسن عابدی نیز در دست چاپ است.

پروفسور سیدحسن عباس اخیراَ «کلیات آزاد بلگرامی» (فارسی) را تصحیح کرده که از طرف انتشارات مرکز تحقیقات فارسی دهلی نو انتشار یافته است. علاوه بر آن در ذیل آثار گران‌بهای پروفسور سید حسن عباس در زمینۀ تصحیح متون و نقد ادبی می‌توان به «دو رساله در نقدِ ادبی»، «مثنوی نالۀ شبگیر»، «تذکرۀ شعرای رام‌پور»، رساله «احقاق حق» و «جواب شافی» از وارستۀ سیالکوتی، رساله «هدایةالسلطانیه» از یوسف بلگرامی، رساله «شرح بیت امیر خسرو» از جامی وغیره و بیشتر از 100 مقالۀ علمی پژوهشی اشاره کرد.

انستیتیو غالب دهلی نو که یکی از مراکز معتبر ادبی و فرهنگی هند است هر سال چند جایزه در زمینه‌های مختلف به دانشمندان اهدا می‌کند. امسال این جایزه به داشمندان زیر اهدا شد:

(1) پروفسور سید حسن عباس (استاد فارسی دانشگاه هندوی بنارس و رئیس کتابخانه رضای رام‌پور) – برای پژوهش و نقد در زمینۀ ادبیات فارسی

(2) پروفسور قاضی جمال حسین (استاد سابق بخش اردو، دانشگاه اسلامی علی‌گر)– برای پژوهش و نقد در زمینۀ ادبیات اردو

(3) پروفسور خانم شهناز نبی (استاد سابق اردو، دانشگاه کولکاتا) – برای شعر اردو

(4) آقای شفیع مشهدی – برای نثر اردو

(5) دکتر محمد کاظم (استاد بخش اردو، دانشگاه دهلی) – برای نمایشنامه در اردو

(6) پروفسور ارتضی کریم (رئیس سازمان توسعۀ زبان اردو، دهلی نو) – برای خدمات مجموعی

این جایزه‌ها در تاریخ 22 دسامبر 2017م. در جلسۀ باشکوه در انستیتیو غالب دهلی نو به برگزیدگان اهدا شد.

503

استاد فارسی دانشگاه هندوی بنارس امیر حسین عابدی قند مکرر پارسی ایرج افشار

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۴۷۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین پیروزی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بین المللی امارات

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دومین دور مسابفات بین المللی شطرنج جام پلیس امارات به میزبانی شهر دبی امارات برگزار شد که سینا موحد در جدول استاید بامهره سیاه در برابر استادبزرگ ونکاتارامان از هندوستان با ریتینگ ۲۶۰۵ به برتری رسید و امتیازات خود را به عدد ۲ رساند.


استاد بزرگ قزاقستانی، دنیس ماخنف سومین شطرنج بازی است که سینا موحد در امارات مقابل وی قرار می‌گیرد.


موحد در دور نخست از سد استاد بین‌المللی بانوان آلوآ نورمن از قزاقستان عبور کرد.


شطرنج باز خوزستان برای کسب دومین نورم استاد بزرگی در برابر اساتید نام آشنای شطرنج جهان در دبی در ۹ دور مسابقه  دست به مهره خواهد شد.


سوپر استاد بزرگ سید امین طباطبایی، استاد بین المللی مهدی غلامی اوریمی، استاد بین‌المللی آرش طاهباز، استاد بین المللی آرش داغلی، استاد بین‌المللی آراد نظری، استاد بین‌المللی سید کیان پورموسوی دیگر شطرنج بازان کشورمان در این رقابت‌ها هستند.


۲۳۰ شطرنج باز دراین مسابقات به رقابت می‌پردازند.

مسابقات بین المللی شطرنج جام پلیس امارات، بیست وچهارم اردیبهشت ماه با شناخت نفرات برتر به پایان می‌رسد.

دیگر خبرها

  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • اسلامی: آماده‌ایم فناوری‌ها را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم
  • دومین پیروزی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بین المللی امارات
  • دروغ عجیب و شاخدار مهناز افشار در گفتگو با دویچه وله فارسی
  • شیخ بهایی، عالمی چندبعدی بود
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • کسب چهار افتخار علمی بین‌المللی توسط عضو پیوسته فرهنگستان علوم
  • پیروزی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بین المللی امارات
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد گچساران