Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سی و هشتمین نشست آموزشی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ویژگی‌های انسان عدالتخواه را تبیین کرد و گفت: جمهوری اسلامی طاغوت نیست که هیچکس نتواند از آن انتقاد کند، رعایت ادب در امر به معروف و نهی از منکر مهم است، با ظالم هم باید ادب را رعایت کرد چه رسد به جمهوری اسلامی که نظام مشروع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن رحیم‌پور ازغدی خطاب به دانشجویان حاضر در این نشست گفت: خیلی‌ها صرفا نگران زندگی شخصی و اهداف مادی هستند و اینکه برخی خود را در برابر خداوند در مورد مردم و ارزش‌های انقلاب اسلامی، آن هم در زمان دانشجویی مسئول بدانند و حتی برای خود دردسر ایجاد کنند، باید قدر دانسته شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر کسانی در دهه 30، 40 و 50 از جان، مال و آبرو و آسایش خود گذشتند تا پرچم انقلاب بالا برود و اگر کسانی در دهه 60 در برابر موج خون و طوفان انقلاب از جان خویش گذشتند و در برابر تروریسم و اتفاقات دیگر خون دادند، برای این بود که انقلاب هرچه اخلاقی‌تر و اسلامی‌تر برپا شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به دانشجویان گفت: امروز در دهه 90 بعد از گذشت 4 دهه از عمر انقلاب پرچم امر به معروف و نهی از منکر را برافراشتیم. قدر اینها را بدانید.

وی با بیان اینکه برای تلاش جهت اصلاحات اجتماعی نیاز به آموزش و آگاهی است، ادامه داد: ما در حوزه افکار، ارزش و نظام فکری باید ایده‌آلیسم باشیم، اما در مقام عمل اجتماعی و تحقق ارزش‌ها باید رئالیسم باشیم.

وی اضافه کرد: ایده‌آلیسم در نظر یعنی اینکه نباید تصور کنیم حق و باطل قابل ترکیب است، باید مرز حق و ظلم قابل تشخیص باشد، اما در عمل هیچ‌کدام از ایده‌ها به آسانی و صریح محقق نمی‌شود و باید واقع‌بین بود، البته ترکیب این دو بسیار سخت است.

ازغدی تصریح کرد: باید در دنیا و در عالم خارج همیشه نسبی عمل کنیم. در نظر یا صفر است یا صد، اما در عمل فقط یکی از این دو واقعیت دارد. انقلابی که 40 سال از عمر آن گذشته است یا آری است یا نه و نمی‌توان هم آری باشد،‌ هم نه!

وی افزود: راه‌هایی در این 40 سال طی شده و اگر این راه‌ها به درستی تعبیر نشود و ندانیم چه کارهایی برای انقلاب انجام شده است،‌ واقع‌بین نیستیم. تحلیل و نقد نکردن گذشته باعث می‌شود آینده را به درستی نبینیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مدام باید به جمهوری اسلامی هرچه اسلامی‌تر و جمهوری‌تر بیاندیشیم، گفت: صدها هزار انسان برای انقلاب خون دادند، ده‌ها هزار انسان زندگی توأم با درد را تحمل می‌کنند، کسانی در این راه هزینه پرداختند، شما آن زمان نبودید اما وقتی رسیدید که خطری نیست و در برابر گذشته مسئولیتی ندارید؛ ولی مسئولیت دیگری دارید و باید وارد امتحان خودتان شوید و آن پاسخ به پرسش‌های این زمان است.

وی گفت: باید هزینه پرداخت کرد حتی در جمهوری اسلامی هم باید هزینه داد. باید در برابر کسانی که به نادرست در برابر ناهیان از منکر و عدالت‌خواهان انجام می‌دهند بایستیم. قرار نیست نهی از منکر کنیم و کسی شیرینی تعارف کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: در کشور اشکالات اساسی وجود دارد، اما اشکالات سیستماتیک و اساسی قبل از انقلاب را هم ببینید. همین بحث‌ها و جلسات آن زمان رویا بود؛ برای تک‌تک چیزهایی که امروز داریم بهای سنگینی داده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: راه‌های عظیم و سختی که در راه انقلاب طی شد را بشناسیم سپس بررسی کنیم برای حفظ وضعیت موجود باید هزینه داد یا خیر؟ پاداش عظیم امر به معروف و نهی از منکر همین به جنگ سختی‌ها رفتن است. گاهی لازم است یک‌تنه بایستیم.

ازغدی با بیان اینکه نباید موضوعات و مسائل را سیاه و سفید دید، اظهار کرد: مزایا و اشکالات جمهوری اسلامی دیده شود و ضمن قدردانی از مزایا برای حفظ این نعمت بزرگ باید اقداماتی انجام داد و اشکالات تذکر داده شود.

وی اضافه کرد: باید دنبال مطلوب باشیم، در حالی که به مقدور نیز توجه کنیم. درست است که ما جامعه‌ای می‌خواهیم که ظلم، گرسنگی و اختلاس در آن نباشد، اما کجا و چه زمانی این‌گونه جامعه‌ای تحقق پیدا کرده است؟

وی با اشاره به مکاتب سوسیالیسم و لیبرالیسم گفت: هر دوی این مکاتب برای تغییر، برنامه و ایدئولوژی داشتند و هر دو قصد داشتند در زمین بهشت ایجاد کنند اما دروغ بود. در تفکر انبیاء نمی‌توان روی زمین بهشت داشت؛ اصلا زمین برای بهشت بودن نیست. زمین راهی است برای بهشت؛ بستر کار،‌ تلاش و پرداخت هزینه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینکه بهشت در این عالم محقق نمی‌شود معنایش این نیست که اجازه دهیم دنیا جهنم شود، بلکه باید تلاش کرد شرایط بهبود یابد. امام‌ زمان(عج) هم وعده نداده است زمانی که بیاید فقط خواب و خوراک باشد، اتفاقا آن عصر طلایی عصری است که موانع غیرارادی که بر سر راه بهشت است برداشته شود. عوامل اجتماعی و حکومتی که شیب به سمت جهنم دارد، اصلاح شود و نمونه‌ای از زندگی بهشتی در دنیا اتفاق خواهد افتاد.

جمهوری اسلامی یک اسم و تشکیلات است. این مردم و مسئولین هستند که آن را می‌سازند. مدیریت خائن ضربه می‌زند؛ مدیر فاسد به جامعه هزینه تحمیل می‌کند، اما مدیر صالح باعث می‌شود محصول کار ساختار انسانی و اسلامی باشد

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های انسان عدالتخواه اظهار کرد: عدالتخواه کسی است که خودش در راه رسیدن به خداست و تلاش می‌کند که دیگران را هم به خدا نزدیک کند. حق‌الناس و حق‌الله تامین نیازمندی‌ها برای رشد معنوی است.

وی گفت: جمهوری اسلامی یک اسم و تشکیلات است. این مردم و مسئولین هستند که آن را می‌سازند. مدیریت خائن ضربه می‌زند؛ مدیر فاسد به جامعه هزینه تحمیل می‌کند، اما مدیر صالح باعث می‌شود محصول کار ساختار انسانی و اسلامی باشد.

اگر فساد محرز باشد و تذکر داده شود و مسئول توجه نکند، دیگر جای اصلاح نیست و باید اعتراض کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عدالتخواه نباید از توهین ناراحت شود، گفت: باید موضوعی که می‌خواهیم نهی از منکر کنیم را درست بشناسیم و ریشه‌یابی کنیم و ببینیم مسئولش چه کسی است و نکته مهم دیگر این است که مسیر را نیز درست تشخیص دهیم. اگر مسئول پاسخگو نبود باید نقد کرد، اگر نقد جواب نداد باید نقد علنی و اعتراض کرد.

ازغدی افزود: انقلاب اسلامی انجام شد چون هیچ‌کس قدمی برای اصلاح برنمی‌داشت و حرف اصلاحات را نیز کسی نمی‌شنید. اگر فساد محرز باشد و تذکر داده شود و مسئول توجه نکند، دیگر جای اصلاح نیست و باید اعتراض کرد. امام‌خمینی‌(ره) هم با اصلاح شروع کرد نه انقلاب.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: زمانی که نظام مشروع است کسی دنبال براندازی نیست،‌ بلکه دنبال اصلاح است. در اتاق نشستن و با تخیل حل مشکلات آسان است اما در صحنه رفتن سخت است. باید واقعیت‌ها دیده شود نه باید چشم بر مشکلات بست، نه آرمانگرای صرف بود.

ازغدی با بیان اینکه مهم است چه کسی شعار عدالت می‌دهد و در صف عدالتخواهی است، ادامه داد: ببینید صدای چه کسانی بالا است، همه می‌توانند حرف‌های قشنگ بزنند؛ صدام، هیتلر، شاه، رئیس‌جمهور آمریکا، سران اسرائیل و آل سعود همه اینها سخنرانی که می‌کنند صحبت از وحدت و پیشرفت و این موضوعات زیباست، داعش نیز با حرف‌های قشنگ هزاران جوان را از اروپا جذب کرد؛ در زمان امام‌‌علی(ع) هم خوارج دنبال حق بودند اما نادان!

چرا اجازه داده شده است موسسات اعتباری کارشان تا اینجا کشیده شود؛ اگر این موسسات مجاز بودند چرا نظارتی بر آنها نشده است، اگر غیرمجاز بوده‌اند چرا بسته نشد؟ می‌گویند مردم برای سود بیشتر طمع کردند در‌حالی‌که خودشان صبح تا شب در صداوسیما تبلیغ همین سود بیشتر و مفت‌خوری‌ها را می‌کنند

صادقانه عمل کردن از ویژگی‌هایی است که عدالتخواهان باید پیشه کار خود کنند

وی افزود: وقتی عدالتخواه هستیم اجازه ندهیم هرکس وارد صف شود؛ اگر فردی نگاه انقلابی ندارد و مشکل اخلاقی دارد نباید اجازه داد وارد صف عدالتخواهی شود. کسی که وارد کار تشکیلاتی شود، باید گزینش و آزمایش شود. با انسان نادرست نمی‌توان وارد عدالتخواهی شد. در زمان عادی انسان‌ها خود را نشان نمی‌دهند، بلکه فرصت‌های بحرانی است که انسان‌ها ذات اصلی خود را بروز می‌دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عمل در صحنه اجتماعی از نظر مهمتر است، گفت: چه کسی حاضر است عمل کند؟ همه حاکمان جهان به اسم عدالتخواهی ظلم کردند. صادقانه عمل کردن از ویژگی‌هایی است که عدالتخواهان باید پیشه کار خود کنند. مسئولین جمهوری اسلامی باید به شیوه امام‌علی(ع) عمل کنند؛ برخی از مسئولین صرفا مسلمان هستند و شیعه علی‌(ع) نیستند. پیرو علی(ع) و مکتب پیامبر(ص) طرفدار حقوق اقلیت‌هاست، نه به دلیل اینکه شخصی جزو اقلیت‌هاست به شکایت‌هایش رسیدگی نمی‌شود.

نباید در عدالتخواهی، محافظه‌کاری شود

وی با اشاره به مشکل موسسات اعتباری در کشور گفت: چرا اجازه داده شده است موسسات اعتباری کارشان تا اینجا کشیده شود؛ اگر این موسسات مجاز بودند چرا نظارتی بر آنها نشده است، اگر غیرمجاز بوده‌اند چرا بسته نشد؟ می‌گویند مردم برای سود بیشتر طمع کردند در‌حالی‌که خودشان صبح تا شب در صداوسیما تبلیغ همین سود بیشتر و مفت‌خوری‌ها را می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید در عدالتخواهی، محافظه‌کاری شود، گفت: شهروند عادی هم باید مطالبه کند؛ نباید عرض کند بلکه باید امر کند. اگر گفتند به تو مربوط نیست، پا پس نکشید. امر به معروف و نهی از منکر دستور و شرع خداست. اگر هرجا رفتید دیدید ظلم و فساد است و هیچکس هم حرف‌تان را گوش نمی‌دهد اعتراض کنید، نقد کنید و آن را رسانه‌ای کنید.

فضای مجازی خدمت بزرگی هم انجام داد و اکنون به راحتی می‌توان انتقاد و اعتراض کرد

وی با اشاره به ویژگی‌های فضای مجازی گفت: درست است که فضای مجازی صدماتی را به ملت‌ها زد که به این زودی جبران نخواهد شد و همچنان نیز صدمه خواهد زد، اما خدمت بزرگی هم انجام داد. زمانی اگر کسی انتقادی داشت فقط چند روزنامه در کشور بود که شاید با دستکاری حرف‌ها و مقالات را چاپ می‌کرد، اما اکنون به راحتی می‌توان انتقادات و اعتراضات را در فضای مجازی منتشر کرد.

ازغدی بیان کرد: کسی که صادقانه نقد نمی‌کند و مداحی مسئولین را می‌کند خائن است؛ پیامبر اکرم می‌فرماید اگر کسی تملق مسئولین را گفت مشتی خاک بر سر او بریزید. در نظام اسلامی تشکر وجود دارد اما تملق و چاپلوسی نه. کسانی که از مدیران انتقاد می‌کنند نه تنها دشمن مدیر نیستند، بلکه بهترین دوست‌شان هستند. به دلیل اینکه می‌خواهند کاری که به مدیر محول شده را به بهترین وجه انجام دهد و باید از این‌گونه افراد استقبال کرد.

به گفته ازغدی، اگر مدیر نقد شود و سعی کند امور را اصلاح کند قوی خواهد شد، اما اگر مشکلات تذکر داده نشود و برای اصلاح اقدامی نشود، ضعیف می‌شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: به طاغوت هیچکس نمی‌تواند انتقاد کند، مگر جمهوری اسلامی طاغوت است که کسی نباید از آن انتقاد کند؟

وی با اشاره به ویژگی‌های دیگر عدالتخواه گفت: رعایت ادب در امر به معروف و نهی از منکر مهم است. با ظالم هم باید ادب را رعایت کرد چه رسد به جمهوری اسلامی که نظام مشروع است.

ازغدی رعایت انصاف و آمیختن حق و باطل را یکی از ویژگی‌های دیگر انسان عدالتخواه دانست و ادامه داد: استفاده نکردن از ظالمان در جریان حق‌طلبی برای انسان عدالتخواه از اهمیت خاصی برخوردار است. نهی از منکر، زن و مرد نمی‌شناسد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: دخالت در حریم‌خصوصی با امر به معروف و نهی از منکر متفاوت است. همه باید احساس مسئولیت کنیم، هرکس هرجا اشکالی دید باید بایستد و سوال کند. البته با ادبیات درست، مودب و کلمات زیبا و وقت‌شناسی.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۵۰۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران

مدیر انتشارات سرو جزئیات حضور این ناشر در بخش مجازی و حضوری سی و پنجمین نمایشگاه کتاب را تشریح کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا سلیمی مدیر انتشارات سرو گفت: در راستای عمل به مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره صد برابر شدن تولیدات در حوزه دفاع مقدس؛ اظهار داشت: گام‌های خوب و موثری در جهت تحقق مطالبه امام خامنه‌ای عزیز با مدنظر قرار دادن کیفیت و کمیت کتب دفاع مقدسی، این مجموعه در تلاش است با بیش از 113 عنوان کتاب در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و مقاومت در هر دو بخش حضوری و مجازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور پررنگی را داشته باشد، که از این میان 72 عنوان کتاب در بخش حضوری و 113 عنوان کتاب در بخش مجازی می باشد.

 مدیر نشر سرو گفت: نشرو سرو در حوزه های مختلف ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از جمله پژوهش، ادبیات داستانی، خاطرات، شعر با در نظر گرفتن گرایش های مختلف سنی و فکری در بخش شبستان اصلی (ناشران داخلی – راهرو 23 غرفه 544)نمایشگاه امسال حضور خواهد داشت.

حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود

وی افزود: از میان 72 عنوان کتاب، 47 عنوان کتاب مربوط به چاپ اول و از چاپ‌های جدید انتشارات سرو به شمار می‌رود که انتهای سال 1402 و بهار 1403 منتشر شده‌اند و قرار است تعدادی از این کتاب‌ها را با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس و فعالان فرهنگی رونمایی کنیم.

 سلیمی درباره حمایت از علاقمندان به حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و به منظور حمایت و افزایش قدرت خرید علاقمندان به حوزه کتاب انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، تازه های نشر سرو برای افرادی که در طول سال به صورت مستقیم از انتشارات خریداری کنند مشمول تخفیف 10 تا 40 درصدی می شود.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی، انتشارات سرو در نمایشگاه مجازی نیز حضور فعال دارد.

سلیمی در پایان ضمن دعوت از علاقمندان و پژوهشگران فرهنگ ایثار و شهادت برای بازدید از غرفه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، حضور چهره‌های فرهنگی و لشکری کشور در غرفه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های نشر سرو در نمایشگاه امسال دانست و گفت: معرفی تازه های نشر سرو با حضور مسئولین و نویسندگان جوان انقلابی از برنامه های دیگر ما خواهد بود. 

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» 19 تا 29 اردیبهشت‌ماه 1403 در مصلی امام خمینی‌ (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غرفه ذوب آهن اصفهان پربازدید ترین در بین صنایع فولادی
  • رهبر انقلاب: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، راه را نشان خواهد داد
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • استقبال دانشجویان و جای خالی مسئولین در اولین روز جشنواره «تیتر ۱۳» + فیلم
  • ابلاغ احکام مسئولین کمیته ها و دبیران ستاد یادواره شهدای ارومیه
  • افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس
  • شهرستان شدن«چمستان» مطالبه مردمی است
  • صادق خان باز هم شهردار لندن شد
  • نتایج فاجعه بار سوناک و محافظه کاران در انتخابات محلی انگلیس
  • شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی