Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شبکه خبري "بي بي سي" در گزارشي به نسخه نهايي سند وضعيت هسته اي آمريکا پرداخت و نوشت: کشورهاي غربي و روسيه در صدد مدرنيزه کردن زرادخانه هاي هسته اي خود هستند.
بي بي سي روز سه شنبه در گزارش خود افزود که با وجود اينکه دانشمندان آمريکايي مي گويند، آمريکا، انگليس و روسيه زرادخانه هاي هسته اي خود را کاهش داده اند، برخي کارشناسان، بر اين باورند که اين کشورها درصدد مدرنيزه کردن سلاح هاي هسته اي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين شبکه خبري اضافه کرد: واشنگتن به تازگي نسخه نهايي وضعيت هسته اي خود را منتشر کرده که ترسيم کننده خط مشي آمريکا در تقويت توانمندي هاي هسته اي و قدرت بازدارندگي اين کشور است. به دنبال انتشار اين سند، چين از آمريکا خواست که ذهنيت جنگ سرد را کنار بگذارد.
وزارت دفاع چين با صدور بيانيه اي در اين باره اعلام کرد: صلح و توسعه دو رويکرد جهاني است که نمي توان آنها را کنار گذاشت. آمريکا که داراي بزرگترين زرادخانه هسته اي در جهان است، به جاي مخالفت با آن، بايد ابتکار عمل پيروي از اين رويکرد را دنبال کند.
در ادامه اين مطلب آمده است: بازنگري در سياست هسته اي آمريکا، روسيه را نيز خشمگين کرده است. مسکو اين سند را به شدت تنش زا مي داند و معتقد است که نگراني هايي را درباره ايجاد سوء تفاهم هاي بسيار ميان دو کشور، بر مي انگيزد.
بي بي سي نوشت: ارتش آمريکا در سند خود رويارويي با چين و روسيه را محور راهبرد جديد دفاع ملي قرار داده که چندي پيش آن را منتشر کرد. آمريکا در آن، روسيه و چين را قدرت هاي ارتجاعي توصيف کرده است.
مسئولان آمريکايي مي گويند: آمريکا با تقويت توانمندي هسته اي، مانع استفاده روسيه از تسليحات هسته اي خواهد شد.
چه کشورهايي صاحب سلاح هسته اي هستند
در اين مطلب آمده است: 9 کشور جهان داراي 9 هزار سلاح هسته اي هستند. اين سلاح ها شامل موشک هايي هستند که در زمين، دريا، فضا يا انبار ذخيره، استقرار يافته اند. يکهزار و 800 سلاح از مجموع آنچه گفته شد، در حالت آمادگي کامل قرار دارند و هر لحظه آماده شليک هستند.
آمريکا و روسيه، بزرگترين زرادخانه سلاح هاي هسته را در جهان در اختيار دارند.
اين مطلب افزود: آمارهاي تقريبي حاکي از آن است که روسيه 7 هزار کلاهک هسته اي، آمريکا 6800، فرانسه 300، چين 270، انگليس 215، پاکستان 140، هند 130، اسرائيل 80 و کره شمالي 20 کلاهک، دارد.
البته علاوه بر اين کلاهک هاي هسته اي که در انتظار نابودي هستند، حدود 15 هزار کلاهک هسته اي در دنيا وجود دارد. گزارش موسسه بين المللي تحقيقات صلح استکلهم سوئد، حاکي از آن است که روند گسترش کلاهک هايي هسته اي در جهان که دهه 80 ميلادي به اوج خود يعني 70 هزار کلاهک رسيده بود، رو به کاهش است.
البته رژيم صهيونيستي هرگز وجود تسليحات هسته اي خود را تاييد يا رد نکرده است.
پيمان معاهده منع گسترش سلاح هسته اي
از سال 1970 ميلادي، کشورهايي چون آمريکا، روسيه، انگليس، فرانسه و چين به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي پيوستند، اما هند، پاکستان و رژيم صهيونيستي از امضاي اين معاهده سرباز زدند. کره شمالي نيز در سال 2003 از اين معاهده خارج شد.
اين معاهده، تنها مالکيت 5 کشور بر سلاح هسته اي را به رسميت مي شناسد که آمريکا، روسيه، انگليس، فرانسه و چين است.
طبق اين معاهده، توسعه سلاح هسته اي به غير از پنج کشور نام برده، براي ساير کشورها ممنوع است. از اين رو آفريقا جنوبي، اوکراين، بلاروس و قزاقستان طبق اين معاهده، ديگر از سلاح هسته اي برخوردار نيستند.
به گزارش ايرنا به نقل از بي بي سي، دانشمندان آمريکا در اين باره مي گويند: آمريکا، انگليس و روسيه زرادخانه هاي هسته اي خود را کاهش داده اند، اما هنوز حجم زرادخانه هاي فرانسه و اسرائيل تغيير نکرده است. در اين ميان، حجم زرادخانه هاي چين، پاکستان، هند و کره شمالي افزايش يافته است.
اين در حالي است که کارشناسان معتقدند: کشورهاي هسته اي درصدد نو و مدرنيزه کردن زرادخانه هاي هسته اي خود هستند.
باراک اوباما رئيس جمهوري سابق آمريکا تنها چند ماه پس از تصدي پست رياست جمهوري، گفته بود، آمريکا به تلاش براي حفظ صلح و امنيت جهاني بدون سلاح هسته اي، پايبند است.
در همين حال، در جولاي (تير /مرداد) 2017 ميلادي، بيش از 100 کشور توافق هسته اي منع گسترش سلاح هسته اي را امضا کردند. اما آمريکا و انگليس به اين معاهده نپيوستند. اين معاده توسط کمپين بين المللي نابودي سلاح هاي هسته اي (ICAN) تنظيم شده که به سبب فعاليت هايش براي برچيدن بمب اتم در جهان در سال 2017 ميلادي، جايزه نوبل کسب کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۵۲۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ریانوستی، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: درخواست ها از کنگره آمریکا برای افزایش تدارکات تسلیحاتی برای اوکراین چیزی را عوض نمی کند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، سفیر روسیه در واشنگتن در این باره ادامه داد: اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین هم وضعیت را در میدان نبرد تغییر نمی دهد.

آناتولی آنتونوف در ادامه افزود: آمریکا باید در لفاظی های تهاجمی خود نسبت به روسیه تجدید نظر کند. رویارویی دو قدرت هسته ای به نتایج غیرقابل پیش بینی منجر خواهد شد و ما این موضوع را پیشتر هم اعلام کرده بودیم.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور پس از آنچه تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی خوانده شده، دستور آغاز رزمایش‌های نظامی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرد.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، مطابق با دستور پوتین، در این رزمایش آمادگی نیروهای هسته‌ای غیر راهبردی مسکو به منظور انجام عملیات‌های جنگی به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین، در این رزمایش‌های نظامی تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی نیز گنجانده خواهد شد. به گفته وزارت دفاع روسیه، آرایش‌های موشکی در منطقه نظامی جنوبی و نیروهای دریایی در این رزمایش مشارکت خواهند داشت.

کد خبر 6098607

دیگر خبرها

  • ادعای مهندسی معکوس سلاح کلیدی آمریکا در ایران
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • روسیه این سلاح حساس آمریکایی را به ایران فرستاده
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه