Web Analytics Made Easy - Statcounter

باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: هر سال هزار جوان ایرانی برای تحصیل علوم پزشکی به خارج می روند و 45 درصد این دانشجویان در ارزیابی داخلی رد می شوند.

ایران آنلاین / باقر لاریجانی روز سه شنبه در نشست خبری دهه فجر در وزارت بهداشت ظهار کرد: بسیاری از جوانان ایرانی برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی به کشورهایی مثل فیلیپین، هند، جمهوری آذربایجان یا ارمنستان می روند که سطح علمی بالایی ندارند و مدرک بیش از 45 درصد آنان پس از بازگشت به کشور به علت قبول نشدن در آزمون جامع یا اینترنتی حتی با وجود چندین بار شرکت در این آزمون ها رد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: برخی از این دانشجویان حتی دیپلم علوم انسانی دارند. شرایط علمی تحصیلی در دانشگاه هایی که می روند نیز بسیار ضعیف است به همین علت هر سال عده زیادی از این جوانان دچار مشکل می شوند.
وی اضافه کرد: توصیه وزارت بهداشت به جوانان ایرانی این است که برای ادامه تحصیل در خارج به فهرست مورد تایید وزارت بهداشت توجه کنند. این فهرست بر مبنای آخرین رتبه بندی بین المللی شانگهای، QS و تایمز به روز رسانی شده و فهرست جدید که مربوط به سال 2018 است و 645 دانشگاه را شامل می شود برای تحصیل از مهر 97 در سایت وزارت بهداشت قرار گرفته است البته برای ورودی های سال های قبل به فهرست های اعلام شده همان سال ها استناد می شود.
وی همچنین نسبت دانشجو به استاد را در دانشگاه های علوم پزشکی کشور 10 به یک اعلام کرد و از فراخوان جذب دو هزار هیات علمی جدید در دانشگاه ها تا پایان سال خبر داد.
لاریجانی گفت: طی سال های پس از انقلاب جمعیت کشور 2.5 برابر شده، اما تعداد دانشکده های علوم پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، بخش های بیمارستانی، اعضای هیات علمی علوم پزشکی و دانشجویان این رشته ها در این مدت هفت تا 10 برابر بیشتر شده است.
لاریجانی گفت: امسال نیز 1400 عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی استخدام شدند و به مرور کمبود هیات علمی آموزشی دانشگاه ها را بر طرف می کنیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در طرح تحول آموزش پزشکی به حوزه های مختلفی از جمله نوآوری در آموزش علوم پزشکی، حرکت به سمت مرجعیت علمی در برخی علوم پزشکی، ایجاد دانشگاه های کارآفرین و نسل سوم، آموزش پاسخگو، ماموریت گرایی دانشگاه های علوم پزشکی، مجازی سازی، بین المللی سازی و اعتباربخشی دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی توجه شده است.
وی افزود: بیش از 50 مأموریت اختصاصی به دانشگاه های علوم پزشکی واگذار شده است و هر یک از دانشگاه ها در حوزه ای مسئولیت پذیرفته است به عنوان مثال گسترش علوم توانبخشی به دانشگاه علوم توانبخشی، گسترش علوم پرستاری به دانشگاه اصفهان، اعتباربخشی دانشگاه ها به دانشگاه ایران، آینده نگاری علوم پزشکی به دانشگاه کرمان و مرجعیت علمی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شده است.
لاریجانی اضافه کرد: ساماندهی آموزش های مهارتی نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و موسسه ای برای اعتباربخشی و ساماندهی آموزش های مهارتی و غیر آکادمیک تشکیل شده است و لیست دوره های آموزشی مختلف از جمله منشی گری مطب و دارویابی در داروخانه ها به زودی منتشر می شود.
وی گفت: الکترونیک شدن آزمون های مختلف وزارت بهداشت از جمله آزمون های فوق تخصصیی نیز در دستور کار است.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: محاسبات لازم در مورد نیاز کشور به نیروی انسانی در رشته های مختلف علوم پزشکی تا 5 سال آینده انجام شده و بر اساس این محاسبات برش های آمایش سرزمینی و تغییر ظرفیت های پذیرش انجام می شود.
وی گفت: در دوره جدید یکی از اولویت های وزارت بهداشت، آموزش حدود 70 درصد نیروهای مورد نیاز رشته های علوم پزشکی هر استان و هر دانشگاه علوم پزشکی در همان دانشگاه است و این غیر از سهمیه 30 درصدی پذیرش بومی است که مطابق قانون مصوب مجلس انجام می شود.
لاریجانی اضافه کرد: یکی از مشکلات فعلی آموزش پزشکی کشور در زمان حاضر این است که بیش از 40 درصد تخصص های مختلف در تهران و کلانشهرها تمرکز دارند و سایر مناطق کشور از این نظر با کمبود مواجه هستند، برنامه وزارت بهداشت این است با ظرفیت سازی تربیت و توزیع پزشکان متخصص در استان ها انجام و ظرفیت دانشگاه های بزرگ برای بین المللی سازی آموزش پزشکی کشور استفاده شود.
وی همچنین از ابلاغ دستورالعمل درج برنامه های آموزشی دانشگاه های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی مجازی در مسیر عدالت آموزشی و استفاده بیشتر دانشجویان داخلی و خارجی از منابع داخلی خبر داد.
معاون وزیر بهداشت گفت: برای تحرک و پویایی دانشگاه های علوم پزشکی تعیین 20 درصد سرفصل دروس رشته های مختلف علوم پشکی را در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار داده ایم.

** 10 هزار پزشک متخصص ایرانی خارج از کشور هستند
لاریجانی ادامه داد: بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد حدود 10 هزار پزشک متخصص ایرانی خارج از کشور فعالیت می کند برای استفاده از ظرفیت آموزشی و خدماتی و پژوهشی این افراد، دستورالعمل جدیدی ابلاغ شده است که این افراد می توانند زیر نظر موسسات پزشکی داخلی فعالیت کنند و شماره نظام پزشکی با امکان فعالیت محدود در مراکز درمانی خاص به آنها داده می شود.
وی گفت: این اقدام بر اساس مصوبه شورای ارزشیابی وزارت بهداشت انجام می شود و متخصصان ایرانی خارج از کشور می توانند مجوز موقت فعالیت شش ماهه دریافت کنند. البته اجازه فعالیت محدود برای پزشکان خارجی نیز از گذشته صادر می شده است و روالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا برای تبادلات علمی و انتقال تجربه انجام می شود.
معاون وزیر بهداشت افزود: رتبه آموزش پزشکی ایران با توسعه دانشگاه های کشور در 40 سال گذشته از رتبه 101 به رتبه 17 ارتقا پیدا کرده است و دانشگاه علوم پزشکی تهران به فهرست 500 دانشگاه برتر دنیا وارد شده است، ضمن اینکه 19 دانشگاه علوم پزشکی کشور در فهرست یک درصد برتر دانشگاه های دنیا قرار گرفته اند.
لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت دانشگاه آزاد در رشته های علوم پزشکی گفت: همکاری وزارت بهداشت با دانشگاه آزاد از گذشته وجود داشته است. تلاش این دانشگاه همواره بر ارتقای استانداردهای آموزشی بوده است و با آمدن دکتر ولایتی امیدواریم ارتقای کیفی آموزش های دانشگاه آزاد را در رشته های علوم پزشکی بیش از گذشته شاهد باشیم.
معاون وزیر بهداشت گفت: در صدور مجوز یا تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد همان شاخص ها و استانداردهایی که برای دانشگاه های دولتی وجود دارد در نظر گرفته می شود و اگر تقاضای ایجاد رشته جدیدی داشته باشند موضوع مانند تقاضای دانشگاه های دولتی بررسی شده و در مورد آن در وزارت بهداشت تصمیم گیری می شود.
وی افزود: 90درصد آموزش علوم پزشکی در دانشگاه آزاد در رشته های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی است و اگر شرایط لازم را داشته باشند امکان ایجاد رشته های جدید در این دانشگاه وجود دارد.
لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت گفت: این سوال دیگر کهنه شده است و ما نباید به عقب بازگردیم، ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت دستاوردهای بزرگی داشته است، از جمله اینکه تولید علوم پزشکی را در کشور به شدت گسترش یافته و در حالی که 10 تا 12 درصد هیات علمی کشور را در وزارت بهداشت داریم بیش از 30 درصد تولیدات علمی کشور در دانشگاه های علوم پزشکی است.
معاون وزیر بهداشت همچنین بر اهمیت آموزش و اجرای اخلاق پزشکی تأکید کرد و گفت: پزشکان جزو گروه های ارزشمند کشور هستند که در صحنه های حساس مانند زلزله اخیر کرمانشاه به کمک کردم می شتابند و در این حادثه پزشکانی داشتیم که 48 ساعت نخوابیدند و به بیماران و مصدومان رسیدگی کردند.
وی گفت: البته چالش هایی در حوزه اخلاق پزشکی وجود دارد اما این طور نیست که این مسائل رو به افزایش باشد از رسانه ها نیز می خواهیم موارد تخلف را قبل از اثبات آن در یک مجمع تخصصی منتشر نکنند زیرا گروه پزشکی گروه مهمی است که با جان و سلامت مردم سر و کار دارد.
لاریجانی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره افزایش مالیات پزشکان عضو هیات علمی گفت: هم اکنون حدود 20 درصد درآمد تعرفه های پزشکی در بیمارستان های دولتی به عنوان مالیات پرداخت می شود، افزایش این میزان باعث می شود که سهم درآمد پزشکان که برای اداره بیمارستان و کارانه پستاران و سایر کارکنان هزینه می شود کمتر شود و این تصمیم به افت کیفیت خدمات بیمارستانی و نارضایی سایر کارکنان بیمارستان منجر می شود./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۵۲۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان از افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی این دانشگاه خبر داد.

سیدمحمد محمدی در آیین افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی که امروز (۸ اردیبهشت‌ماه) در دانشگاه آبادان برگزار شد، با اشاره به اهمیت تحول در شیوه‌های نوین آموزشی، اظهار کرد: در فضای علمی جدید، انتظار تحول در شیوه‌های نوین آموزشی وجود دارد که یکی از این حوزه‌ها، آموزش پزشکی است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به آغاز فعالیت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در این دانشگاه، ادامه داد: مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، یکی از واحدهایی است که در همه دانشگاه‌ها مورد توجه است. در این مرکز، راه‌حل‌های نوین توسعه آموزش پزشکی با مشارکت اساتید و دانشجویان ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان خاطرنشان کرد: این مرکز با تلاش معاونت آموزشی دانشگاه راه‌اندازی شده است و فضای خوبی برای مشارکت هر چه بیشتر اعضای هیات علمی و دانشجویان برای انجام فعالیت‌های علمی و آموزشی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این مرکز منجر به تربیت بیشتر دانشجویان در زمینه‌های مختلف پزشکی است. امیدواریم بتوانیم شاهد رشد و بالندگی روزافزون اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی آبادان در سطح کشور باشیم.

محمدی گفت: مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی آبادان شامل زیرمجموعه‌هایی همچون کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی، مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی، دفتر مستقل استعداد درخشان و المپیادهای دانشجویی، واحد برنامه‌ریزی درسی، واحد دانش‌پژوهی و جشنواره شهید مطهری، واحد ارزشیابی آزمون و مرکز رشد و بالندگی اساتید است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت