Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسوایی و فساد اخلاقی در میان سیاستمداران غربی بحث جدیدی نیست اما اینکه تعداد زیادی از روسای جمهور یک کشور مانند آمریکا که خود را مهد دموکراسی و ابرقدرت جهانی‌می‌داند درگیر چنین پرونده‌های هستند حکایت از فساد سیستماتیک در جهان غرب دارد که در همه ابعاد قدرت این کشورها ریشه دوانده است.

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا - مهدی خلسه؛ رسوایی اخلاقی در جهان سیاست و قدرت در سال‌ها و دهه‌های اخیر نه تنها به یکی از مهمترین چالش‌های این حوزه‌ها تبدیل شده‌ بلکه هر روز و در هر جای دنیا زوایای جدیدی از آن افشا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه در گزارش‌های اول و دوم پرونده رسوایی اخلاقی در جهان قدرت و ثروت «سونامی رسوایی اخلاقی در جهان قدرت و ثروت» و «شاهزادگانی از جنس فساد» نیز اشاره کردیم، رسوایی اخلاقی موضوع جدیدی در جهان سیاست نیست و بسیاری از سیاستمداران و صاحبان قدرت و ثروت درگیر چنین پرونده‌های بوده و هستند.

در گزارش سوم پرونده «سونامی رسوایی اخلاقی در جهان قدرت و ثروت» ضمن نگاهی به جدیدترین پرونده‌ها و موارد افشا شده در این زمینه نگاهی به چند نمونه بسیار جنجالی قدیمی‌تر خواهیم انداخت که آثار و پیامد برخی از آنها هنوز هم در محافل جهان سیاست مطرح است.

شروع جنجال رسانه‌ای پیرامون فساد اخلاقی در کشورهای غربی توسط مردان ثروتمند و پرنفوذ، دامن بسیاری از سیاستمداران غربی را گرفته، ولی شاید باور اینکه چند رئیس جمهوری کشوری که خود را ابرقدرت و حاکم بر ساختارهای نظام جهانی می‌داند، کمی سخت به نظر بیاید. در هر صورت جورج بوش پدر که اکنون به‌خاطر کهولت سن روی ویلچر می‌نشیند، بیل کلینتون رئیس جمهوری دموکرات آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی این کشور، با اتهامات جدی و حتی غیرقابل انکار رسوایی اخلاقی درگیر بوده و هستند. البته باید یادآور شد روسای جمهور قبلی آمریکا مانند رونالد ریگان و جان اف کندی و ... نیز درگیر چنین مسائلی بوده‌اند.

دونالد ترامپ


از زمان مطرح شدن نام دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، سیل اتهامات جنسی گسترده‌ای علیه وی به راه افتاد. اتهامات گسترده درباره روابط نامشروع و آزارهای جنسی ترامپ با پوشش گسترده رسانه‌های آمریکایی دنبال می‌شد.

پر سر و صداترین رسوایی جنسی ترامپ که به انتشار حرف‌های رکیک و زننده ترامپ با یکی از مجریان جوان آمریکایی درباره خاطراتش پیرامون لمس کردن زنان و ارتباط با زنان شوهردار مربوط می‌شد، توسط وبسایت روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد.

لیست رسوایی‌های جنسی ترامپ بسیار گسترده است. همین چندی پیش بود که رسانه‌های مطرح آمریکایی از رشوه 130 هزار دلاری یکی از نزدیکان ترامپ به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، به عنوان حق‌السکوت درباره رابطه وی با ترامپ در سال 2006 خبر دادند.

این بازیگر فیلم‌های مستهجن با حضور در یکی از برنامه‌های معروف آمریکا، هرچند جواب واضحی درباره رابطه با ترامپ نداد اما داشتن رابطه با ترامپ در سال 2006 را رد نکرد. این رسوایی اخلاقی در حالی اتفاق افتاد که ترامپ در سال 2006 با ملانیا ترامپ سومین زن خود ازدواج کرده بود و حتی چند ماه نیز از به دنیا آمدن فرزند کوچکش، بارون، گذشته بود.

در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 و پس از آن، بیش از 13 زن درباره آزار جنسی توسط ترامپ به پلیس یا رسانه‌های آمریکایی مراجعه کردند و علیه ترامپ شکایت کردند. همچنین ترامپ درباره رابطه با برخی از زنان مجری یا سازندگان برنامه‌های تلویزیونی در شبکه‌های معروف آمریکایی متهم شده است. ترامپ بارها توسط هیلاری کلینتون و سایر زنان سیاستمدار مطرح آمریکایی، به داشتن لحن جنسیت‌زده و شرم‌آور درباره زنان محکوم شده است.

جورج واکر بوش


جورش بوش پدر در سال 2017 با 9 مورد اتهام به آزار جنسی مواجه شد. مهم‌ترین مورد اتهام جنسی رئیس جمهور آمریکا در اکتبر 2017 روی داد و هیدر لیند بازیگر آمریکایی بعد از برگزاری مراسمی که در آن از جورج بوش پدر جایزه‌ای دریافت کرده بود، در صفحه اینستاگرام خود از آزار جنسی جورش واکر بوش، در حالی که روی ویلچر نشسته بود، خبر داد و اعلام کرد که رئیس جمهور سابق آمریکا در آن هنگام برای وی یک جوک زشت نیز تعریف کرده است.

بعد از این رویداد نیز هشت زن دیگر نیز به افشای آزار جنسی خود توسط جورش بوش پدر در فضای رسانه‌‌ای آمریکا پرداختند. از جمله این هشت نفر می‌توان به افشاگری کریستیانا کلین رمان‌نویس آمریکایی و رزلین کاریگان اشاره کرد. کاریگان مدعی شد که در سال 2003 و در حالی که وی 16 سال داشته است، توسط بوش مورد آزار جنسی قرار گرفته است. جورج واکر بوش بعد از مدتی از بابت آزارهای جنسی به واسطه جیم مک‌گرت سخنگوی خود عذرخواهی کرد.

بیل کلینتون




بیل کلینتون از سال ۱۹۹۳ میلادی تا ۲۰۰۱ میلادی به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در بالاترین جایگاه سیاسی آمریکا قرار داشت. وی که قبل از آغاز ازدواج با هیلاری کلینتون همسر سیاستمدار خود در سال 1971، ارتباط غیر رسمی با خانم نوریس میلر داشته بعد از ازدواج هیلاری کلینتون همچنان به ارتباط خود با میلر ادامه داده است.

کلینتون در زمان زندگی مشترک خود با هیلاری کلینتون و همینطور بعد از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال 2000 در موارد متعدد به ارتباط با چند خانم و مورد اتهامات جدی و غیرقابل انکار متهم بوده است.

اما پرحاشیه‌ترین ارتباط افشا شده کلینتون و یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های روابط نامشروع در میان سیاستمداران جهان، مربوط به رابطه او با مونیکا لوینسکی یکی از کارآموزان اجرایی کاخ سفید بوده است. رابطه کلینتون و لوینسکی از نوامبر 1995 تا آوریل 1999 ادامه داشته است و به دلیل سوگند دروغ کلینتون درباره عدم رابطه با لوینسکی، ماهیتی قضایی به خود گرفت.

موضوع در ابتدا از طریق یکی از دوستان نزدیک لوینسکی فاش شد. جمهوری‌خواهان از طریق کنت استار دادستان ویژه آمریکا، بیل کلینتون را در مورد پرونده دیگری که مربوط به آزار جنسی فرد دیگری بود، تحت تعقیب قرار دادند. کلینتون در آن پرونده هرگز محکوم نشد اما وقتی در مورد لویینسکی مورد سؤال قرار گرفت، منکر هرگونه رابطه نامشروع با او در مقابل دوربین‌ها و خطاب به مردم آمریکا شد.

در نهایت در پی افشای مدارک غیرقابل انکار، سرانجام در مقابل دوربین‌های تلویزیون به گناه خود و دروغگویی به دادگاه و مردم اعتراف و از مردم ایالات متحده آمریکا عذرخواهی کرد.

در سال ۱۹۹۹، مجلس سنای آمریکا کلینتون را به اتهام ادای شهادت دروغ و تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت محاکمه کرد. اما وی با یک رای اضافی توانست از برکناری رهایی یابد. برخی از رسانه‌های ضد دموکرات‌ها در آمریکا، کلینتون را دارای اعتیاد به رابطه جنسی معرفی کرده بودند.

رسوایی‌های جنسی ترامپ در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا باعث شد تا ترامپ درباره روابط جنسی بیل کلینتون مطالب زیادی را با طعنه به هیلاری کلینتون گوشزد کند. هیلاری تقریباً برای هیچ کدام از طعنه‌های ترامپ جوابی مدنظر نداشت.

ترامپ بعد از یکی از مناظرات تلویزیونی و متهم شدن به رسوایی‌های جنسی گفت: «خوشحالم که در مورد رسوایی‌های بیل کلینتون بی‌آبرویی نکردم چون برای دخترشون چلسی کلینتون که در سالن حضور داشت، احترام زیادی قائلم.» ترامپ همچنین در بیانیه عذرخواهی خود بعد از انتشار کلیپی که مربوط به بیش از ده سال قبل بود و در آن ترامپ با یکی از مجری‌های تلویزیونی آمریکا، مطالب رکیکی را درباره ارتباط با زنان مطرح کرده بود، نوشت: «من حرف‌های احمقانه‌ای زدم، اما تفاوت بسیار است بین حرف و عمل. بیل کلینتون به‌طور واقعی از زنان سوءاستفاده کرد و هیلاری کلینتون قربانیان او را مورد بی‌حرمتی، تهاجم و قلدرمابی قرار داد.»

سناتور ال‌فرانکن

ال فرانکن سناتور دموکرات آمریکایی در روز 7 دسامبر 2017 به‌خاطر موارد متعدد اتهام به آزار جنسی و فشار از طرف 35 نماینده حزب دموکرات از شغل خود استعفا داد. ال‌فرانکن از سال 2006 تاکنون متهم به آزار جنسی زنان بوده است. بعد از افشای تلاش همراه با زور او برای بوسیدن و لمس یک زن در سال 2006 در یک مجله اینترنتی در لس‌آنجلس، سیر شکایت‌های زنانی که توسط او مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ بودند، شروع شد.

مورد بعدی افشای یک عکس از تمسخر و آزار جنسی زنی در خواب توسط شبکه سی‌ان‌ان بود و پس از آن هم دو زن که نخواستند نامشان فاش شود، ماجرای آزار جنسی توسط ال‌فرانکن را به روزنامه هافینگتون گزارش دادند. ال‌فرانکن بعد از مواجهه با سیل اتهامات جنسی که راهی برای انکار آن نداشت، مجبور به استعفا از نمایندگی در مجلس سنای آمریکا شد.



سیلویو برلوسکونی

شاید در میان سیاستمداران در مساله فساد اخلاقی، هیچکس به پای سیلویو برلوسکونی نخست وزیر اسبق ایتالیا نرسد. رسوایی های که از درخواست طلاق همسرش به‌خاطر تلاش‌های برلوسکونی برای ورود خانم‌های جوان در انتخابات پارلمان اروپا و حمایت از آنها تا برقراری رابطه جنسی با دختری که کمتر از 18 سال سن را شامل می‌شود.

ماجرای روابط برلوسکونی با این دختر 17 ساله مغربی الاصل که یک مانکن بوده است، به رسوایی به نام «روبی گیت» منجر شد و یکی از دلایل فشار به برلوسکونی برای استعفای از نخست وزیری ایتالیا محسوب می‌‌شود.

همچنین ادعای پاتریزیا داداریو که از مدل‌های قدیمی ایتالیایی است، به شرکت کردن در یک مهمانی شبانه به دعوت برلوسکونی، از رسوایی‌های اخلاقی نخست‌وزیر اسبق ایتالیا بود که تیتر اول روزنامه‌های معتبر ایتالیا شد. ادعاهای داداریو با اسناد و مدارک معتبر ارائه شد و او حتی از این ملاقات، فیلم و عکس هم داشت و این جنجال رسانه‌ای از معدود دفعاتی بود که منجر به رسوایی اخلاقی برلوسکونی شد.

لیست زنانی که برلوسکونی با آنها رابطه غیراخلاقی داشته است، به قدری گسترده است که جمع‌آوری نام تمام آنان از میان صفحات روزنامه‌های معتبر ایتالیایی، کار بسیاری سختی خواهد بود. حتی در یکی از موارد روابط غیراخلاقی نخست وزیر اسبق ایتالیا، مساله پرداخت پول توسط برلوسکونی برای روابط غیر اخلاقی با یک زن مطرح شد و برلوسکونی درباره آن پرونده تنها منکر پرداخت پول بود و دیگر مجالی برای تکذیب اصل قضیه وجود نداشت.

دومینیک استراوس کان




استراوس کان رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول، در حالی که همه انتظار داشتند به عنوان نامزد حزب سوسیالیست در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 شرکت کند، توسط مأموران قضایی نیویورک و نیوجرسی در بخش مسافران درجه یک هواپیمای خطوط هوایی ایرفرانس، به اتهام اقدام به تجاوز به خدمتکار هتل محل اقامتش دستگیر شد.

این اتهام بر اساس ادعای زنی وارد شد که در هتل سوفیتل در نیویورک، که محل اقامت دومینیک استراوس کان بود، به عنوان خدمتکار مشغول به کار بوده‌است. این رسوایی و پروندهٔ قضایی مترتب با آن موجب استعفای او از ریاست صندوق بین‌المللی پول و همچنین مانع از حضور وی در انتخابات داخلی حزب سوسیالیست در سال ۲۰۱۱ برای تعیین نامزد حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ شد.

تریستان بانون، که یکی از دوستانِ فرزند استراوس کان بوده است نیز وی را متهم کرد که هشت سال پیش و در هنگام یک مصاحبه اختصاصی، استراوس کان اقدام به تجاوز جنسی علیه او کرده است. همچنین آنه منصوره مادر ایرانی تبار تریستان و سیاستمدار سوسیالیست فرانسونی هم در بازجویی‌های پلیس اعلام کرد که استراوس کان با او در سال 2000 یک رابطه جنسی خشن داشته است.

همچنین در ژوئن ۲۰۱۵ استراوس کان از اتهام ایجاد و تحریک افراد برای روابط غیرشرعی در سکس پارتی‌هایی که در هتل شهر لیل برگزار می‌شد، تبرئه شد.

میشل رُکار نخست وزیر اسبق فرانسه در اظهاراتی بیان کرده بود که دومینیک استروس کان آشکارا یک بیمار روانی است. اظهارات رُکار در پی افشای چندین مورد از تلاش‌های استراوس‌کان برای تجاوز به زنان خبرنگار، منشی، خدمتکار و ارباب رجوع، در موقعیت‌های مختلف، نشان دهنده تأیید این جرایم تلقی شده است.

فرانسوا اولاند




زندگی شخصی فرانسوا اولاند رئیس جمهوری سابق فرانسه به دور از هرگونه نگاه معنوی و یا حتی اخلاقی گذرانده شده است. وی به دلیل سوسیالیست بودن و پذیرش نگاه ماتریالیستی در زندگی خود، از قید و بندهای مذهبی و اخلاقی درباره ازدواج و رابطه با زنان خود را خلاص کرده است.

در پایان دهه ۷۰ فرانسوا اولاند با سگولن رویال آشنا می‌شود که به مدت بیش از سی سال شریک زندگی وی بوده است و از او چهار فرزند نیز دارد. اولاند و رویال مساله ازدواج را امری بورژوایی دانسته و ازدواج نکرده بودند. هرچند که نهایتاً هم در سال ۲۰۰۷ از یکدیگر جدا شدند.

از سال ۲۰۰۶، والری تریروایلر روزنامه‌نگار معروف فرانسوی، شریک زندگی اولاند شد. این اولین بار در تاریخ فرانسه بود که شریک زندگی رئیس جمهور فرانسه به هنگام پذیرش مسئولیت، همسر رسمی وی نیست. در واقع فرانسوا اولاند در حالی سکان کاخ الیزه را به‌دست گرفت که برای اولین بار در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه، بانویی وی را به عنوان رئیس‌جمهور همراهی می‌کرد که قانوناً هیچ نسبت مشخصی با وی نداشته است.

تریروایلر خود با این موضوع که بانوی اول فرانسه همسر رئیس‌جمهور نبوده و در واقع تنها هم‌خانه وی باشد، مشکلی ندارد و معتقد است که تنها زمانی که وی و اولاند بخواهند با پاپ دیدار کنند، قدری دردسرساز خواهد بود. جالب اینکه فرانسوا اولاند علاوه بر رابطه غیررسمی اما در عین حال مشترک با تریروایلر، بعد از مدتی با ژولی گایه هنرپیشه زن معروف فرانسوی نیز روابطی برقرار کرده بوده است. گایه ۲ فرزند دارد و در سال ۲۰۱۲ نیز در یکی از برنامه‌های تبلیغاتی ریاست جمهوری اولاند حاضر شد. رابطه پنهانی فرانسوا اولاند و ژولی گایه هنرپیشه فرانسوی فاجعه آمیز بود و در بدترین زمان برای رئیس جمهور سابق فرانسه رخ داد.

موشه کاتساو



موشه کاتساو رییس پیشین رژیم اسرائیل در سال 2011 راهی زندانی شد. وی در آن زمان به جرم تجاوز به عنف و آزار جنسی، به 7 سال زندان محکوم شد. جالب اینکه مسئولان زندان تمهیداتی اندیشیدند تا به هر نحوی که شده آقای رییس خودکشی نکند. موشه کاتساو در شهر تل‌‌آویو به جهت اتهام تجاوز به یک کارمند زن در دهه ۱۹۹۰ میلادی مجرم شناخته شده ‌بود. او در آن سال‌ها وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی بود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۵۴۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد که با جو بایدن، صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 که با بایدن رقابت می‌کند، گفت که با رئیس جمهوری مثل جو بایدن صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد.

ترامپ امروز سه‌شنبه هنگام حضور در دادگاه برای رسیدگی به پرونده موسوم به «حق السکوت»، گفت که بایدن بدترین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا است.

وی با اشاره به برگزاری اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا، بیان کرد: آنچه در دانشگاه‌های کلمبیا، نیویورک و سایر آنها می‌گذرد، مایه شرمساری است. این واقعاً تقصیر بایدن است. او لحن اشتباهی دارد. او کلمات اشتباهی دارد. نمی‌داند از چه کسی حمایت می‌کند و این یک آشفتگی است.

ترامپ بایدن را به مناظره تلویزیونی فراخواند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه یا پادگان؟ | رسوایی آمریکایی در برخورد خشونت‌بار با دانشجویان حامی فلسطین
  • افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • جزئیات کشف پرونده‌های قاچاق دختران و فساد جنسی
  • جزئیات پرونده‌های قاچاق دختران و فساد جنسی؛ پروژه کینگ، چَتِر بِیت و لِوِل آپ دنس
  • جزئیات پرونده‌های فساد جنسی پروژه کینگ، چَتِر بِیت و لِوِل آپ دنس
  • جزییات پرونده های فساد جنسی پروژه کینگ، چَتِر بِیت و لِوِل آپ دنس
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • اظهارات جنجالی علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودروهای شاسی بلند، اعتراضات سال 1401 و ...