Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: دشت‌های منطقه ما به‌خاطر مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی آسیب جدی دیده به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ۵ برابر ظرفیت استاندارد در سال از این دشت آب برداشت شده است. ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹ استانها اردیبل نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، اصغر سلیمان‌زاده ظهر امروز در مراسم افتتاح طرح دانش‌آموزی داناب در اردبیل اظهار داشت: باتوجه به وجود برخی هشدارها در رابطه با اصلاح الگوی مصرفی در هر دو بخش شهری و کشاورزی باز هم شاهد برخی اضافه‌برداشت‌ها از این دشت هستیم به گونه‌ای که هم‌اکنون ظرفیت آب 5 سال آینده در اردبیل مصرف شده است و برای جلوگیری از وقوع بحران آب در اردبیل نیازمند ارائه و اصلاح شیوه‌های مصرفی در سطح استان می‌باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه حدود 92 درصد آب مصرفی در استان اردبیل مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: بحران دشت اردبیل در حال حاضر موضوعی جدی و زنگ خطر برای استان است که در صورت مدیریت صحیح آب به ویژه در بخش کشاورزی نمی‌توانیم موقعیت را تحت هیچ شرایطی به وضعیت اولیه بازگردانیم و مشکلات موجود در این زمینه را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: اجرای 15 پروژه متعدد در بخش تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی سبب جلوگیری از بیلان منفی دشت ممنوع اردبیل می‌شود که از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از کنتورهای هوشمند مصرف کشاورزان و روستائیان استفاده می‌کند.

سلیمان‌زاده اظهار کرد: باید مصرف آب در استان مدیریت شود تا نسل آینده با مشکل مواجه نشود و این وظیفه انسانی و اجتماعی ما است که باید به آن عمل کنیم که در همین راستا اگر مصرف آب در بین دانش‌آموزان فرهنگ‌سازی شود می‌‌توانیم با کمک آموزش‌ و‌ پرورش با کمبود آب در استان مقابله کنیم و به همین دلیل طرح داناب به صورت جدی در استان دنبال می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اظهار کرد: از دیگر برنامه‌هایی که در این راستا در دستور کار قرار داده شده می‌توان به توسعه آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، تعادل‌بخشی و تسریع در اجرای طرح‌های آبی استان اشاره کرد که دراین زمینه با تزریق اعتبار از محل صندوق توسعه ملی انتظار می‌رود بخش اعظمی از این پروژه‌ها اجرا شود.

انتهای پیام/ ز

R41374/P41362/S6,49/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۵۵۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب این قارچ‌ها باشید!

آفتاب‌‌نیوز :

طی روز‌های گذشته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که در یک ماه گذشته ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های خود رو، دچار مسمومیت و ۱۴ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

گفته می‌شود در فصل بهار و با افزایش حجم بارش‌ها، قارچ‌های زیادی در طبیعت می‌رویند و ممکن است برخی افراد بدون آگاهی این قارچ‌های خود رو را به‌عنوان قارچ خوراکی مصرف کنند که در نهایت ممکن است منجر به مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ افراد شود.

اما سوالی که با انتشار این اخبار در ذهن بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان قارچ‌های سمی را از غیرسمی در طبیعت تشخیص داد و آیا همه قارچ‌هایی که در طبیعت می‌رویند سمی هستند؟ سوالی که ترحم بهزاد - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پاسخ به آن می‌گوید طبق مطالعات متخصصین و کارشناسان مربوطه، قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی داشته و بسیار خطرناک هستند. تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

بهزاد همچنین از مردم درخواست کرد که از برداشت و مصرف خودسرانه قارچ‌های موجود در طبیعت و همچنین گیاهان دارویی که نوع آن‌ها را نمی‌شناسند جداً خودداری کنند.

وی همچنین عنوان کرد که بر اساس گزارش‌های واصله برای سم قارچ، پادزهر وجود ندارد و معالجه میسر نیست؛ بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری از صدمات مصرف این نوع گیاهان و عدم برداشت گیاهان ناشناخته است که علاوه بر صدمات جانی، به اکوسیستم مرتعی آسیب می‌رساند، تنوع زیستی را از بین می‌برد، موجب تخریب منابع می‌شود، خسارات و زیان فراوان به نسل فعلی و نسل‌های آینده می‌زند و موجب انقراض گونه‌ها شده و حیات را از بین می‌برد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: مصرف قارچ توسط حیوانات و پرندگان، بیانگر غیر سمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما بوده و آماده سازی آن به صورت کباب، آب پز و بخار پز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نمی‌برد و سم زدایی نمی‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود از برداشت و مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و قارچ‌ها که نوع آن‌ها را نمی‌شناسید جداً خودداری کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • پلمب ۱۲ مورد وسیله بازی در شهربازی‌های اردبیل
  • ۱۲ وسیله بازی در شهربازی‌های اردبیل پلمب شد
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد