Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ روزنامه اينديپندنت چاپ انگليس هدف رژيم سعودي را از به اصطلاح اصلاحات اجتماعي ، سرپوشگذاري روي مشکلات اقتصادي و بيکاري دانست که به حدود 13 درصد رسيده است.
اين روزنامه انگليسي در پايگاه اينترنتي خود نوشت: به لطف فرمان سلطنتي در عربستان سعودي، زنان از ماه ژوئن براي اولين بار از سال 1990 اجازه رانندگي در اين کشور اسلامي محافظه کار را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منتقدان در عربستان مي گويند روند تغيير، سريع اما هزينه بر است.
در کشوري که زنان آن هنوز بايد اجازه سرپرست مرد خود را براي برآوردن خواسته هاي اساسي خود مانند سفر، درس خواندن و باز کردن حساب بانکي داشته باشند، اين حرکت به شدت سمبليک زندگي آنها را تغيير خواهد داد.
اساساً مجوز رانندگي براي زنان به معناي مشارکت بيشتر آنها در محيط کار خواهد بود.
اصلاحات اجتماعي بلند مدت تا حدودي موجب مي شود اتفاق ناخوشايند قابل قبول شود و اين اتفاق ناخوشايند لطمه شديدي است که عربستان از کاهش شديد قيمت نفت از سال 2015 تا کنون متحمل شده است.
برنامه 2030، برنامه جديد محمد بن سلمان بن عبدالعزيز آل سعود، وليعهد عربستان براي گشودن درهاي اين کشور به روي جهان مدرن و جذب پول است.
محمد الرشودي، فارغ التحصيل دانشگاه از رياض گفت: «در کل تغييرات خوبي انجام شده است (مانند رانندگي زنان) اما فکر مي کنم اين آزادي ها در حال حاضر نگراني اصلي ما نيست. بسياري از سعودي ها نگران اوضاع اقتصادي هستند.»
ميزان بيکاري در عربستان سال گذشته به 12/8 درصد رسيد. اين کشور در اول ژانويه (پنج درصد) ماليات بر ارزش افزوده اعلام کرد و شروع به حذف يارانه هاي سوخت کرد.
اما در ادامه اصلاحات اجتماعي، در شهر جده در ساحل درياي سرخ، پليس مذهبي هرگز مانند رياض سختگيري نمي کند. گروه هاي زنان در فضاهاي عمومي بدون همراه مرد حضور مي يابند و اغلب در محيط هاي مختلط کار مي کنند. برخي از زنان اصلا روسري به سر نمي کنند و زوج ها در مکان هاي عمومي دست هاي يکديگر را مي گيرند.
محمد بن سلمان سي و دو ساله برنامه هايي براي دهها سال آينده عربستان دارد. وي در حالي که به علت موضع خصمانه اش در قبال ايران و همچنين اقدام هماهنگ در تحريم قطر و کشتار در يمن مورد انتقاد قرار گرفته است، به روشني گفته است که در ايجاد اصلاحات داخلي جدي است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۵۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، نرجس بختیار خلج ظهر پنجشنبه در سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید استان اصفهان ضمن ابلاغ پیام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم، اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اقدامات مؤثری در وزارت کار شده که از جمله آنها ایجاد بیش از ۲.۵ میلیون فرصت شغلی بوده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری از ۹.۶ درصد در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اکنون به ۸.۱ درصد کاهش یافته است.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده با اشاره به ایجاد فرصت شغلی برای ۸۱ هزار نفر مددجوی بهزیستی، افزود: در این مدت همچنین سامانه یکپارچه تسهیلات اشتغال ایجاد شده و رشد ۳.۵ درصدی شاغلان شرکت‌های تعاونی را شاهد هستیم.

بختیار خلج به تسویه تسویه بدهی یکهزار و ۶۰ میلیارد ریالی بیمه تأمین اجتماعی پس از سال‌ها انباشت در دولت‌های قبلی توسط دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در این دولت ۱۷۵ هزار جرایم ناشی از بدهی بنگاه‌های اقتصادی در راستای اشتغال زایی مشمول بخشودگی شدند.

وی با بیان اینکه ۱۳ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت، به افزایش ۴۰ درصدی پوشش بیمه عشایر و روستایی به ویژه زنان اشاره کرد و افزود: در همین راستا یک میلیون و ۱۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه عشایر و روستایی قرار گرفتند و ۴۰۰ تعاونی مصرف ایجاد شد.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده اضافه کرد: یا اجرای طرح فجرانه ۲۰ میلیون خانوار با جمعیت ۶۰ میلیون نفر مشمول کالابرگ فجرانه با تمرکز بر کالاهای اساسی شدند.

بختیار خلج با بیان اینکه حوادث شغلی در کشور کاهش ۱۴ درصدی داشته است، افزود: در دولت سیزدهم ۲۹۳ تعاونی مسکن کارگری در ۲۵ استان کشور تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار کارگر نخبه در جشنواره امتنان شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: این جشنواره امسال با افزایش ۲۵ درصدی مشارکت مواجه بود به طوری که ۵۰ هزار و ۷۵۲ نفر در این جشنواره شرکت کردند و در سطح ملی ۲۶ نفر کارگر نخبه در حوزه خدمات، کشاورزی و صنعت معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم از برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید استان تقدیر شد.

کد خبر 6095011

دیگر خبرها

  • بیکاری ۸۰ درصدی خبرنگاران زن در افغانستان
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است
  • بازگشت مهاجم استقلال به تمرینات بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت
  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • بیکاری معضلی جدی/ ضرورت رفع مشکلات حوزه کشاورزی
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • رفع مشکلات اقتصادی و تحقق شعار سال نیازمند اقدامات جهادی است
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد