Web Analytics Made Easy - Statcounter

انزلی-ایرنا- دانش آموزان مدرسه نمونه دولتی شرف بندرانزلی و دانش آموزان مدرسه کوریوی شهر کوشیروی ژاپن در راستای برنامه های زیر کمیته آموزش حفاظت ازتالاب بین المللی انزلی در ویدئو کنفرانسی چالش های موجود و موضوعات مربوط به محیط زیست و تالاب های شهرشان را به بحث و تبادل نظرگذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کارشناس آموزش زیست محیطی پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی (جایکا) روز سه شنبه در حاشیه برگزاری این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در سال گذشته تعداد زیادی از کارآموزان ایرانی برای گذراندن دوره های آموزشی چگونگی حفاظت از تالاب به ژاپن سفر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هیتوشی واتانابه با اشاره به وجود تفاهم نامه همکاری متقابل بین تالاب بین المللی انزلی و تالاب کوشیروی ژاپن افزود: تا به امروز کارآموزان اعزامی به کشور ژاپن از نهادهای دولتی یا سازمان هایی مثل آموزش و پرورش و محیط زیست و غیره بودند اما معتقدیم این همکاری ها نباید بین دو دولت و کارگزاران آن باشد و دانش آموزان دو کشور نقش بسیار مهمی در اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست دارند.
وی تاکید کرد: دانش آموزان امروز و دانشمندان فردا نقش مهمی به عنوان آینده سازان کشور ها دارند و باید گفت احیای تالاب و حفاظت از آن کار ساده ای نیست و برای رفع مشکل آن زمان زیادی صرف می شود.
واتانابه یادآور شد: برنامه ویدئو کنفرانس دانش آموزان ایران و ژاپن به عنوان پل ارتباطی بین دانش آموزان دو کشور بود تا این دانش آموزان تجربیات خود را در خصوص تالاب های شهرشان به اشتراک بگذارند .
وی در پاسخ به این سوال که در صورت مهیا بدون همه شرایط لازم زمان مورد نیاز برای احیای کامل تالاب انزلی چقدر است گفت: فعالیت های مربوط به حفاظت و حفظ و صیانت از محیط زیست هیچ گاه تمام شدنی نیست و با وجود احیای تالاب کوشیروی ژاپن همچنان فعالیت های مربوط به حفاظت همه جانبه از آن ادامه دارد و در خصوص تالاب بین المللی انزلی نیز اینگونه خواهد بود.

***فرهنگ سازی مهمترین هدف محیط زیست گیلان است

مدیر آموزش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مهمترین بخش از فعالیت سازمان محیط زیست ،آموزش و فرهنگ سازی در جامعه است که دانش آموزان به عنوان تاثیر پذیر ترین قشر جامعه همواره در اولویت هستند.
علی اصغر روشنی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در گام اول آموزش از مهد های کودک را در دستور کار خود قرار داده و برای سهولت و بازخورد هرچه بهتر آن به مربیان مهد های کودک آموزش می دهد.
وی با تاکید براینکه هدف کلی محیط زیست ارتقای فرهنگ توجه به محیط زیست است تاکید کرد: محیط زیست و توسعه پایدار باید در کنار هم باشد و دانش آموزان نیز به عنوان محیط یاران کوچک و همیار محیط زیست در کنار این مجموعه باشند.
روشنی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در محیط زیست گفت: در همه موارد سازمان ها و نهاد هایی مانند محیط زیست نیازمند مشارکت های مردمی هستند و بزرگتر ها در صورت مشاهده رفتار صحیح از فرزندانشان از آنها الگو می گیرند.
وی با اشاره به تاکیدات دین مبین اسلام درخصوص توجه به امر خطیر نظافت در جامعه اسلامی گفت: در آیات قرآن نیز آمده که نظافت بخشی از ایمان است و کشورهای دیگر با اقتباس از این موضوع از کشور ما نیز جلوتر هستند و این آموزش ها تاثیر بسزایی در رشد و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین خانواده ها و جامعه دارد.

***حفاظت همه جانبه از تالاب انزلی ضرورت دارد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش گیلان نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به محیط زیست گفت: محیط زیست و تالاب ها زبان مشترکی هستند که موجبات اتصال و ارتباط انسان ها رادر سراسر دنیا فراهم می آورند.
جابر اخلاقی افزود: دغدغه همه دوست داران و فعالان محیط زیست ، علاوه بر استفاده درست از محیط زیست، حفظ آن برای نسل های آینده است.
وی با اشاره به وجود آلودگی بسیار در تالاب انزلی به دلیل کوتاهی ها و کم کاری های گذشته تاکید کرد: جای خوشحالی است که در دانش آموزان نیز حساسیت هایی در خصوص ضرورت حفظ محیط زیست ایجاد شده و برای محیط زیستشان ارزش قائل هستند.
اخلاقی افزود: باید علاوه بر انتقال تجربیات خود به دیگران ، از تجربیات سایر کشورها هم استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، به همت آموزش و پرورش و محیط زیست بندرانزلی ویدئو کنفرانس دانش آموزان مدرسه نمونه شرف بندرانزلی ودانش آموزان مدرسه کوریوی شهر کوریشوی ژاپن در راستای برنامه های زیر کمیته آموزش حفاظت از تالاب بین المللی انزلی برگزار شد و دانش آموزان دو کشور در این ویدئو کنفرانس در خصوص موضوعات مربوط به محیط زیست و تالاب های شهرشان چالش های موجود را بررسی کردند.
تالاب انزلی با مساحتی حدود 19 هزار هکتار از مهمترین زیستگاههای پرندگان مهاجر و مناسب برای تخم ریزی و تکثیر ماهیان و نیز محل زمستـان گذرانی و جوجه‏آوری گونه های زیادی از پرندگان آبزی محسوب می‏شود.
تالاب انزلی جزو تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر است که در سال 1971 میلادی تحت این کنوانسیون به ثبت رسید و هدف اصلی آن، حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب ها از طریق اقدامات ملی و همکاری های بین المللی به منظور دستیابی به توسعه پایدار است.
خبرنگار: رضا اکبری**انتشار دهنده: بابایی
7471 /6030

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۵۶۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان

 به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، «آرزو اشرفی‌زاده»، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آخرین وضعیت پیگیری تامین حقابه تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود، توضیح داد: «با توجه به این که عدم تخصیص حقابه تالاب گاوخونی در طول سال‌های اخیر، باعث ایجاد وضعیت نامناسبی برای این تالاب شده است، سازمان محیط‌زیست هم در سطح ملی و هم در سطح استانی، پیگیری‌های خود را برای تامین حقابه این تالاب افزایش داده که خوشبختانه نتایج قابل قبولی هم در این زمینه به دست آمده است.»
 

 وی افزود: مشکلات مربوط به حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ناشی از سال‌ها بارگذاری بیش از حد مصارف آبی در بخش‌های صنعت و کشاورزی در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است. این بارگذاری‌ها باعث شده است که علاوه بر کم شدن شدید حجم آب تالاب گاوخونی و از بین رفتن جریان پایدار در رودخانه زاینده‌رود، شاهد بروز مشکلات محیط‌زیستی دیگری نظیر فرونشست زمین در استان اصفهان باشیم. همچنین اگر روند خشک شدن گاوخونی ادامه پیدا کند، این تالاب به یک کانون جدید گرد و غبار در مرکز کشور تبدیل خواهد شد.

شکایت اداره‌کل محیط‌زیست استان از مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان
اشرفی‌زاده ضمن تاکید بر لزوم رعایت موارد درج‌شده در جدول منابع و مصارف آب حوضه آبریز زاینده‌رود با هدف برقراری جریان پایدار در رودخانه و تخصیص کافی حقابه گاوخونی، اظهار داشت: رایزنی‌هایی جدی با مسئولان وزارت نیرو انجام شده است که در تمام حوضه‌های آبریز کشور، حقابه تالاب‌ها را مطابق جدول تخصیص منابع و مصارف حوضه آبریز مربوطه تخصیص دهند، اما در استان اصفهان تخصیص حقابه اندک به تالاب گاوخونی در طول سال‌های متوالی، کار را به جایی رساند که اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان در سال گذشته از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بابت عدم تخصیص حقابه گاوخونی به میزانی که براساس قانون تالاب‌ها توسط سازمان محیط‌زیست تعیین شده است، شکایت کرد که این مساله منجر به صدور حکم قضایی شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: براساس حکم صادرشده توسط مراجع قضایی استان اصفهان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به عدم تخصیص کافی حقابه تالاب گاوخونی محکوم شده است که این اتفاق نشان‌دهنده پیگیری جدی موضوع در سطوح ملی و استانی توسط مسئولان سازمان محیط‌زیست است. البته در بسیاری از استان‌های کشور شاهد عدم تخصیص کافی حقابه تالاب‌ها هستیم، اما درباره تالاب گاوخونی وضعیت به حدی وخیم است که اصفهان به تنها استانی تبدیل شده که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آن بابت عدم تامین مقاله یک تالاب محکوم شده است.

حضور پرندگان در اطراف گاوخونی پس از آبگیری ۵ درصدی تالاب
اشرفی‌زاده با بیان این که پس از محکومیت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان توسط مراجع قضایی استان، این شرکت ناچار شد که بخشی از حقابه تالاب گاوخونی را تخصیص دهد، عنوان کرد: در ماه‌های پایانی سال گذشته مقداری از حقابه گاوخونی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از سد رودشتین که نزدیکترین سد به این تالاب است، رهاسازی شد که البته بازهم نسبت به حقابه محیط‌زیستی تعیین‌شده برای این تالاب کمتر بود، اما همین میزان از رهاسازی نیز باعث شده است که هم‌اکنون حدود ۵ درصد تالاب گاوخونی آبگیری شده باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: با وجود این که حجم آب موجود در تالاب گاوخونی اندک است، اما همین حجم کم نیز باعث شده که امسال برخلاف سال‌های گذشته، تعداد زیادی پرنده در حاشیه تالاب حضور پیدا کنند. همچنین خوشبختانه بارندگی‌های مناسب اخیر باعث شده است که وسعت بیشتری از سطح گاوخونی مرطوب شود که این اتفاق کمک مهمی به جلوگیری از خیزش گرد و خاک در منطقه خواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: پیگیری‌ها برای تخصیص هرچه بیشتر حقابه محیط‌زیستی تالاب گاوخونی همچنان ادامه دارد، اما با توجه به بارگذاری بیش از حد مصارف آبی در طول سال‌های گذشته در حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود، تامین کافی حقابه تالاب بسیار دشوار است، اگرچه طبق قانون، شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان موظف است که حتما متناسب با شرایط بارندگی حوضه آبریز، در طول هر سال آبی حقابه گاوخونی را به اندازه کافی تامین کند.

دیگر خبرها

  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • افتتاح خانه محیط زیست دماوند همزمان با هفته زمین پاک 
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها