Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای شورای شهر تهران طی نامه ای به ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش آلودگی هوا خواستار بازنگری نسبت به کاهش تامین منابع مالی حمل و نقل ریلی در بودجه دولت شدند.

به گزارش خبرنگار مهر،  اعضای شورای شهر تهران در جریان چهل و چهارمین جلسه شورا طی نامه ای  به ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش آلودگی هوا خواستار بازنگری نسبت به کاهش تامین منابع مالی حمل و نقل ریلی در بودجه دولت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن نامه آمده است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها تبدیل به یکی از دغدغه‌های جدی مردم و مسئولین در سال‌های اخیر شده است. تقویت حمل و نقل ریلی به لحاظ راهبردی مهمترین راهکار برای غلبه بر این ابرچالش است که انتظار می‌رود عزم و اراده نمایندگان منتخب ملت برای حمایت از این مهم در بودجه سال ۱۳۹۷ بروز داشته باشد. با وجود پیشنهاد مناسب کمیسیون عمران مجلس برای تامین منابع مالی برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تأمین تجهیزات و واگن و احداث قطار حومه‌ای درکلانشهرها و شهرهای اقماری، متأسفانه کمیسون تلفیق تصمیم به کاهش چشمگیر و تعدیل آن نموده است. ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، با توجه به شرایط آلودگی هوای تهران، بازنگری در مصوبه کمیسیون تلفیق را خواستاریم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است «شهرداری می‌گوید برای متروی تهران ۲۵۰۰ واگن کم دارند، باید با آنها جلسه‌ای بگذاریم تا ببینیم آیا مشکلشان با در نظر گرفتن فاینانس حل می‌شود یا خیر. » این اظهارات رئیس قوه مقننه پس از آن مطرح شد که صبح امروز نزدیک به ۱۷ نفر از اعضای شورای شهر تهران نسبت به کاهش تامین منابع مالی برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کمیسیون تلفیق اعتراض کرده و خواستار بازنگری در مصوبه کمیسیون تلفیق شدند.

حالا لاریجانی در نشست علنی مجلس در تشریح مصوبات مهم گزارش کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی بودجه ۹۷، اظهار کرد: در بحث کمبود منابع متروی تهران باید ببینیم چه کمکی مجلس می‌تواند به آنها بکند و چه اجازه‌هایی به آنها بدهیم تا مشکل آلودگی هوا را برطرف کنند.

وی با اشاره به آلودگی‌های شهرهای بزرگ از جمله تهران و تعطیلی مدارس بیان کرد: این سوال مطرح است چه دورنمایی برای رفع آلودگی هوا ارائه می‌شود، تصویری که در تبصره ۱۸ گزارش کمیسیون تلفیق بودجه از لایحه بودجه سال ۹۷ ارائه شده است حل مشکل آلودگی هوا نیست، این تبصره مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند با دوگانه سوز کردن ۱۵ هزار تاکسی، با برقی کردن ۵۰ هزار موتورسیکلت مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در تهران ۲.۵ میلیون موتورسیکلت وجود دارد، هر موتورسیکلت بین ۴ تا ۶ برابر ماشین آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، توضیح داد: اگر شما می‌خواهید مشکل آلودگی هوا را حل کنید باید بگویید چه کاری کنیم تا مردم به سمت خرید موتورسیکلت برقی بروند و چه اقدامی داشته باشیم تا تجهیزات کارخانه‌ای تولید موتورسیکلت برقی به کشور وارد شود. زمانی که هزینه تمام شده موتورسیکلت برقی ۷ میلیون تومان می‌شود نه کارخانه‌دار آن را تولید می‌کند، نه کسی به فکر تعویض موتورسیکلتش می‌افتد بنابراین ما باید تشویقی در نظر بگیریم تا این مشکل برطرف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نتوانیم مشکل موتورسیکلت‌ها را حل کنیم و خودروهای فرسوده را از سطح شهرها جمع نکنیم آلودگی هوا در آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر برنامه ۵ ساله توسعه را دنبال کنیم ۵۰ درصد آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند، افزود: باید رئیس کمیسیون تلفیق از شهرداری‌ها، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست دعوت به عمل آورد تا با حضور در جلسات کمیسیون تلفیق به ارائه تئوری‌ها و اهدافی که در خصوص رفع این معضل دارند بپردازند و مشخص شود که هر سال چه میزان از این مشکل برطرف شده است تا در این مورد برای مردم شفاف‌سازی شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۵۷۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟

ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به دیگر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان