Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-09@00:26:50 GMT

«فناوری» از راز گواتمالا پرده برداشت

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۶۰۴۰۰

رویداد۲۴-محققان با استفاده از فناوری LiDAR توانستند بیش از 6 هزار بنای باستانی متعلق به دوران مایاها را در شمال گواتمالا مکان‌یابی کنند.فناوری LiDAR در سال‌های اخیر کاربرد فراوانی در باستان شناسی یافته است. برای استفاده از این فناوری، هواپیماهای مجهز به حسگر، پرتوهای لیزر را به سطح زمین می‌تابانند و پرتوهای بازگشتی را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس محققان اطلاعات به دست آمده را پردازش می‌کنند تا تصویری از آنچه توسط لیزر اسکن شده به دست آورند. در مرحله بعد درختان، برگ‌ها و شاخه‌ها را از تصاویر حذف می‌کنند و آنچه باقی می‌ماند تصاویر دقیقی از زمین است که تمام بناها، جاده‌ها و مزارع قدیمی در آن قابل تشخیص هستند.

محققان بیش از 1300 کیلومتر مربع از مناطق باستانی متعلق به تمدن مایاها را اسکن کردند و شبکه پیچیده‌ای از بناهای ناشناخته، مزارع، جاده‌ها و معادن را یافتند. بر اساس این اطلاعات منطقه مورد مطالعه، محل شکل‌گیری تمدنی به وسعت قدرت تمدن یونان و چین باستان بوده است. در واقع برخی از محققان معتقدند در این منطقه بین 10 تا 15 میلیون نفر ساکن بوده‌اند.

این تحقیقات نشان می‌دهد تمدن باستانی منطقه بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که متخصصین تمدن مایاها تصور می‌کردند. این تحقیقات تنها بخشی از یک پروژه سه‌ساله است که در آن 13000 کیلومتر مربع از خاک منطقه اسکن خواهد شد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۰۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هرجای عالم اگر تمدنی را مشاهده کردیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی آن کتاب بوده و در این راستا هرجا کتاب و کتابخانه رونق داشته تمدن رونق داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه بعد از ظهر امروز _چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت_ در مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب اظهار کرد: متولیان تلاش می‌کنند وحدت کلمه‌ای را در این نمایشگاه برای ناشران ایجاد کنند و در این راستا از حضور مهمانان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تلاش داریم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسناد تسهیلگر حوزه نشر و کتاب به تصویب برسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: هرجای عالم اگر تمدنی را مشاهده کردیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی آن کتاب بوده و در این راستا هرجا کتاب و کتابخانه رونق داشته تمدن رونق داشته است.

کد خبر 751822

دیگر خبرها

  • مدیر حوزه‌های علمیه کشور: مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • کنترل چاه‌های کشاورزی بهترین راهکار تعادل در مصرف آب
  • کتاب اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی است
  • اراده تحول‌گرایی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی
  • پشت‌پرده ماجراجویی خونین نتانیاهو در رفح
  • رویداد گفتاورد ملی نخبگان برگزار می‌شود
  • ایلان ماسک کاربردی برای هوش مصنوعی در اسپیس ایکس نیافت!
  • تنها بازمانده دوران باستانی زمین/ عکس
  • زلفی گل: در فرهنگ ایرانی به علم توجه شده است
  • فیلم| یک یوتیوبر از حقیقت وحشتناک صهیونیست‌ها پرده برداشت