Web Analytics Made Easy - Statcounter



محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه معتقد است حجاب از ضروریات دینی و شرعی است اما مساله بر سر اختیاری یا اجباری بودن آن است. به گفته او باید مسائل مربوط به حجاب اجباری و اختیاری در حوزه، دانشگاه، صداوسیما، رسانه و مطبوعات به بحث گذاشته شود.

غرویان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «حجاب برای خانم‌ها و آقایان البته به خصوص برای خانم‌ها از واحبات شرعی و دینی است؛ مثل اینکه می دانیم نماز بلاشک از واجبات و ضروریات دینی و شرعی است؛ بنابراین در اینکه حجاب از ضروریات دینی است بحثی وجود ندارد و مورد اجماع همه علما و فقهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مساله‌ای که وجود دارد این است که آیا رعایت کردن حجاب باید اختیاری باشد یا اجباری!»

غرویان اظهار کرد: «نماز هم یک ضرورت دینی و شرعی اما خواندن یا نخواندن آن امری اختیاری است؛ در اینکه شرع گفته خواندن نماز واجب است حرفی نیست اما انجام آن به اختیار افراد گذاشته شده است.»

این استاد حوزه با طرح این سؤال که «آیا حکومت باید رعایت حجاب به عنوان واجب شرعی را به عنوان امر قانونی بر مردم اجبار کند یا بگوید حجاب یک ضرورت شرعی است اما عمل به آن به اختیار خود مردم است؟» گفت: «برخی علما تفاوتی بین حجاب و نماز مطرح مطرح می‌کنند و می گویند حجاب یک جنبه اجتماعی دارد اما نماز امری فردی است بنابراین چون حجاب جنبه اجتماعی دارد و اگر افراد بدون حجاب به خیابان و ملأعام ترویج فساد و گناه می‌شود بنابراین حکومت وظیفه‌اش است که با بی حجابی مبارزه کند.»

او در همین حال اضافه کرد: «در مقابل برخی به کشورهای اسلامی که حکومت اسلامی هم بر آنها حاکم است اشاره می‌کنند که در آنجا نیز حجاب شرعاً واجب است اما اجرای آن را به اختیار مردم گذاشته‌اند؛ مثل عراق و سوریه که آنها هم کشورهای دینی هستند و آنها رعایت حجاب در اختیار مردم است. در اینجا علما می گویند باید دید نتیجه و خروجی اجباری و اختیاری بودن حجاب چیست؟ اگر رعایت حجاب را قانونی کنیم اخلاقیات بهتر حفظ می‌شود یا اگر اختیاری باشد؟ که در اینجا دو نظر هست برخی می گویند اگر اجباری کنیم این بهتر جواب می‌دهد و عده‌ای می گویند نه اگر اختیار بگذاریم بهتر است؛ آن‌هایی که می‌خواهند رعایت می‌کنند و آنهایی که رعایت نمی‌کنند خودشان آسیب می بییند.»

غرویان افزود: «این اختلاف نظر بین علما و صاحب نظران بر سر وجوب حجاب و اجباری بودند آن است. به عقیده من باید این مسائل در تلویزیون، صداوسیما، مطبوعات، حوزه و دانشگاه به بحث گذاشته شود. به خصوص بحث بر سر تطبیق و مقایسه حجاب در ایران با کشورهایی مثل عراق و سوریه و ترکیه.»

او با اشاره به اقدامات اخیر برخی زنان که به دختران خیابان انقلاب شهرت یافتند گفت: «قبل از این هم عده‌ای در داخل ماشین‌ها هم حجاب را برمی دارند، کم کم در خیابان و در کوچه و بازار هم این حرکت را انجام می‌دهند؛ بنابراین این مساله ضمن اینکه در حوزه و دانشگاه و رسانه باید به بحث گذاشته شود باید مدیریت هم شود. با برخوردهای چکشی این مسائل فکری حل نمی‌شود. برخورد چکشی رفتار واکنشی به دنبال خواهد داشت؛ در حالی که مقوله حجاب و رعایت آن یک مساله فرهنگی و فکری است و باید منطق و فلسفه‌اش برای مردم به خصوص نسل جوان تبیین شود.»

غرویان به تحولات و اصلاحات اخیر در عربستان درباره زنان اشاره کرد و گفت: «در عربستان که پایگاه وحی و مرکز قبله مسلمین است تا چندی پیش اجازه رانندگی را به زنان نمی‌دادند اما الان این اجازه را به آنان دادند، همچنین درباره ورود زنان به سیما و ورزشگاه هم ممنوعیت‌هایی وجود داشت که با اصلاحات اخیر برطرف شده است؛ بنابراین برای مسائلی از این دست باید به عرف و شرایط جامعه توجه داشت و باید دید جامعه چه عرفی را می‌پذیرد و خواسته‌اش چیست.»

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی

مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجهه‌ی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسان‌ها دارد. در واقع انسان‌ هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت می‌گذارد و  فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد،‌ اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار می‌گذارد و این امر سبب می‌شود به تدریج از ارزش‌هایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.

از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت می‌کردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا می‌خواند و شما دختران او شده‌اید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را می‌شاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)

میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوان‌مان دین‌گریز شود / خصلتی که اجر شهید را دارد

نزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری می‌یابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعه‌های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی‌کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده‌اند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت‌هایشان پنهان می‌دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»

کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیم

در این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دسته‌جات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب می‌شود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمت‌های حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد،‌ این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار می‌کند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت می‌رساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.

در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلام‌الله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران می‌توان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سده‌های گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • دشمن با نشانه رفتن حجاب قصد ضربه به روح و روان جامعه را دارد
  • فراجا در اجرای طرح نور سست نشود و محکم ادامه بدهد
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • تقدیر مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب
  • علما حافظان مرزهای دینی هستند
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه