Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رزمنده و پیشکسوت خبر گفت: برای اینکه بتوانیم زنجیره تاریخی دوران دفاع مقدس را با جوانان امروز حفظ کنیم باید بتوانیم به زبان خودشان و زبان عصر حاضر با آن‌ها سخن بگوییم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - یکی از این خبرنگاران و مروجان فرهنگ ایثار و شهادت،«کریم باباخانیان» نام دارد. این پیشکسوت خبری که بیش از سه دهه در حوزه ایثار و شهادت قلم زده است در گفت‌وگو با ما در رابطه با چگونگی ورود به  عرصه خبری ایثار و شهادت توضیح می‌دهد: پیش از آنکه وارد عرصه خبر شوم حدود دو سال و نیم در جبهه حضور داشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی از رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) و زمانی هم از رزمندگان لشکر ۲۸ کردستان بودم. از همین رو نسبت به جنگ و دفاع‌مقدس تعلق خاطر داشتم چرا که تعدادی از دوستان و همرزمانم به شهادت رسیده بودند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

خبرنگاران شهید «فهمیده» را ماندگار کردند سرویس جهاد و حماسه را مثل فرزندم دوست دارم / برخی خبرنگاران دچار روزمرگی شده اند/ حوزه دفاع مقدس نیاز به جریان سازی دارد 8000 خبر و عکس در جنگ دوم خلیج فارس

هشت سال دفاع مقدس از جمله مقاطع سرنوشت‌ساز تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که هریک از آحاد جامعه به اندازه توان خود در آن سهیم بوده‌اند. تجارب و ارزش‌های آفریده شده در این دوران آنچنان عمیق هستند که آثارش تنها به آن دوران اختصاص نیافته است و اصحاب رسانه و قلم همواره کوشیده‌اند با شیوه‌های گوناگون  از جمله اطلاع‌رسانی و تولیدات هنری، مسائل مرتبط با دوران دفاع‌مقدس را پویا و جاوید سازند. در این میان نقش خبرنگارانی که در حوزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت دارند آنطور که باید معرفی و شناخته نشده است. به همین دلیل تلاش داریم ضمن معرفی مروجان رسانه‌ای فرهنگ ایثار و شهادت، تجربیات آنها را پیرامون چگونگی اطلاع‌رسانی اثربخش بازگو کند. همچنین در این گفت‌وگوها نظرات خبرنگاران را در زمینه برخی تولیدات هنری جویا شود.

باباخانیان معتقد است: حضور من در بخش خبر به سال ۱۳۶۵ بازمی‌گردد. یادم می‌آید حضورم همزمان با ایام دفاع مقدس بود و در سخنان امام (ره) مباحث مرتبط با رزمندگان ایثار و شهادت و مسائل این چنینی در رأس امور قرار داشت. از سوی دیگر رزمندگان، ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها حق بزرگی بر گردن ما داشتند و البته دارند.

ویژه‌نامه‌ای که مرجع شده است

این پیشکسوت خبری با اشاره به اینکه کار خود را با روزنامه رسالت آغاز کرده است، گفت:‌ از همان سال‌های دوران دفاع مقدس در روزنامه رسالت قلم زدم و هم اکنون نیز در همین روزنامه فعالیت می‌کنم. صفحه «شرح عشق» در این روزنامه به موضوعات مرتبط با دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت می‌پردازد. یکی از کارهایی که در گذشته انجام دادیم و هم اکنون نیز به عنوان یک مرجع به آن رجوع می‌شود ویژه نامه‌ای با عنوان «۷۲ ماه دفاع مقدس» بود که پژوهشگران و علاقه‌مندان به دفاع مقدس خواهان آن هستند.

زبان نسل امروز را بلد باشیم

باباخانیان تأکید کرد: اینکه چگونه فرهنگ ایثار و شهادت و تاریخ دفاع مقدس را به نسل آینده منتقل کنیم نیاز به ظرافت دارد. با توجه به پیشرفت‌ عرصه‌های علمی و تکنولوژی،جوانان به سرعت در حال تغییر نگرش و رشد هستند بنابراین برای اینکه بتوانیم ارتباط زنجیره تاریخی دوران دفاع مقدس با جوانان امروز را حفظ کنیم باید به زبان خودشان و زبان عصر حاضر با آن‌ها سخن بگوییم. قطعا رسانه یا خبرنگاری که زبان نسل امروز را بهتر بلد باشد می‌تواند مسائل را به درستی به آن‌ها منتقل کند.

یک پیشنهاد

این خبرنگار در بخش دیگر سخنان خود با معرفی کتاب «زندان الرشید» توضیح داد:‌ کتاب‌های بسیاری را در زمینه دفاع مقدس مطالعه کرده‌ام اما کتابی که اخیرا خوانش آن را تمام کرده‌ام «زندان الرشید» نام دارد. این کتاب خاطرات سردار علی اصغر گرجی‌زاده است و می‌توانم بگویم که جوانان و افرادی که می‌خواهند بدانند رزمندگان ما چگونه و در چه شرایطی در جنگ حاضر شدند و پس از آن چه سختی‌هایی را تحمل کردند این کتاب را مطالعه کنند. راوی کتاب توانسته است در اوج آزار و اذیت‌هایی که می‌شود با یک طنز، تمام خستگی و اذیتی که ممکن است مخاطب در کتاب احساس کند، از میان ببرد.

منبع: ایسنا ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۳۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استاندار ایلام در منزل شهید تازه‌تفحص‌شده دوران دفاع مقدس

ایسنا/ایلام هم‌زمان با سال‌روز شهادت امام جعفرصادق(ع) استاندار ایلام با حضور در منزل شهید تازه‌تفحص شده دوران دفاع مقدس«محمدشفیع فیضی‌زاده» ضمن قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

استاندار ایلام در این دیدار گفت: هر چه داریم از برکت وجود شهداست و ادامه راه، آرمان، اهداف آنان و خدمت‌گذاری به مردم از انتظارات شهدا از ما است که در این مسیر باید ثابت‌قدم باشیم.
بهرام‌نیا افزود: شهدا رستگار شدند و نزد پروردگار متعال روزی دارند این شهید والامقام، برای کشور، استان ایلام و خانواده فیضی‌زاده افتخاری بزرگ است.
استاندار ایلام یادآور شد: امروز که مصادف با سال‌روز شهادت امام جعفرصادق(ع) است بعد از ۴۱ سال، شاهد شناسایی و تفحص پیکر این شهید والامقام هستیم. ما از خانواده شهدا تشکر و قدردانی داریم چرا که خانواده شهدا صاحب اصلی این نظام هستند.
وی با بیان این‌که شهید فیضی‌زاده مظهر ایثار و فداکاری است، گفت: این شهید بزرگوار در آن مقطع، از دنیا و مادیات دنیا گذشت و برای دفاع از خاک این کشور در میدان حق علیه باطل به لقاءالله پیوست. 
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • آیین تشییع و خاکسپاری شهید گمنام دوران دفاع مقدس در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت
  • یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان
  • مجموعه انتظامی در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد
  • تشییع و خاکسپاری جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود
  • حضور استاندار ایلام در منزل شهید تازه‌تفحص‌شده دوران دفاع مقدس
  • تشییع پیکر شهید دوران دفاع مقدس در بوشهر+ تصاویر