Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از احتمال نشت داروی زولپیدم در شبکه داروخانه‌ای توضیحاتی ارائه کرد. ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴ اجتماعی انتظامی سلامت نظرات

 پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به انتشار گزارشی در خصوص سوءمصرف دارویی زولپیدوم توسط ورزشکاران و پزشکان و دانشجویان با بیان اینکه قرص زولپیدوم از داروهای روانشناسی که فقط متخصصان اعصاب و روان مجاز به تجویز آن هستند گفت: داروخانه‌ها نیز باید با مهر و تاییدیه پزشک اعصاب و روان این قرص‌ها را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد خارج از نسخه مبادرت به مصرف قرص می‌کنند گفت: از آنجایی که این داروها توسط روانپزشکان توصیه می‌شود دارای تلورانس و ایجاد وابستگی زیادی است و اگر بدون تجویز پزشکان باشد وابستگی و در نهایت افزایش دوز مصرف را به همراه دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه زولپیدوم از آن دسته داروهایی است که کاهش دوز آن به راحتی انجام نمی‌گیرد افزود: زولپیدوم از آن دسته داروهایی است که اگر میزان مصرف آن افزایش پیدا کند به گونه‌ای وابستگی ایجاد می‌شود که کاهش دوز آن برای ترک دارو به سختی انجام می‌گیرد و به همین دلیل است که تاکید شده تنها داروخانه‌ها با مهر و تجویز پزشک مجاز به ارائه این دارو هستند.

وی با بیان اینکه احتمال نشت دارو و عدم تحویل دارو با نسخه پزشک وجود دارد، گفت: از آنجایی که روانپزشکان با دوز و تعداد معین این دارو را تجویز می‌کنند و بیمار هم به این دارو نیاز دارد احتمال آنکه این دارو آنقدر زیاد باشد که از سوی بیمار در اختیار دیگران قرار گیرد بسیار پایین است. 

افشار با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از دلایل دسترسی مردم به این دارو نداریم در پاسخ به این سوال که آیا شما تایید می‌کنید که این دارو در میان پزشکان، ورزشکاران و دانشجویان بیشتر مصرف می‌شود یا نه؟ تصریح کرد: نمی‌توان مصرف این دارو را به قشر خاصی نسبت داد اما افرادی که بیشتر به این دارو دسترسی دارند احتمال آنکه مصرف در میان آنها بیشتر دیده شود وجود دارد، به عنوان مثال کتامین یا پاره‌ای از داروهای مخدر که در اتاق عمل استفاده می‌شود این احتمال وجود دارد، از آنجایی که پرسنل اتاق عمل به این داروها بیشتر دسترسی دارند در میان آنها بیشتر باشد و این داروی زولپیدوم نیز از آنجایی که در دسترس پزشکان و افراد تحصیلکرده بیشتر است، ممکن است میان آنها شیوع بیشتری داشته باشد اما گزارش رسمی در خصوص مصرف این دارو در میان افراد فوق‌الذکر نداریم.

انتهای پیام/ 

R34343/P1014142/S2,21,24/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۴۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه


به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا محمدحسین متولی گفت: از آذرماه ۲۰ میلیون وارفارین توزیع شده است که توزیع ۱۶.۵ میلیون عدد آن در زمستان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام محموله‌های وارداتی وارفارین در بازار توزیع می‌شود، گفت: مصرف ماهانه وارفارین ۳.۵ تا ۴ میلیون عدد است و با وجود توزیع چندبرابری هنوز بازار اشباع نشده است.

رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو درمورد نحوه توزیع وارفارین بین داروخانه ها، عنوان کرد: معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور درمورد توزیع این دارو بین داروخانه‌ها تصمیم می‌گیرند، سازمان غذا و دارو نیز با اولویت داروخانه‌های دولتی و منتخب این دارو را در تهران توزیع کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۹۷ کیلوگرم تریاک در شهرستان داورزن
  • کشف مواد مخدر در کرمان
  • جزئیات دستگیری یکی از موادفروشان بزرگ تهران
  • کشف بیش از ۹۴ کیلوگرم تریاک در رودسر
  • سردسته قاچاق شیشه در تهران دستگیر شد
  • دستگیری یکی از موادفروشان بزرگ پایتخت/ کشف ۲۲ کیلو شیشه
  • کشف بیش از ۱۰۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در مازندران
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • باند ۴ نفره توزیع هروئین در اصفهان منهدم شد
  • کشف بیش از ۲ کیلو شیشه در خرمشهر