Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازیگری تنها دغدغه مهتاب کرامتی نیست. بازیگر بی‌حاشیه سینمای ایران، خیلی زود ثابت کرد که تنها به مقابل دوربین بودن فکر نمی‌کند. او همیشه بازیگری گزیده‌کار بوده. بازیگری که برای تجربه نقش‌های متفاوت در «بیست» و «اسب حیوان نجیبی است» زیبایی چهره‌اش را مخدوش کرد و از قالب زن زیبای مرفه فاصله گرفت. احمدرضا معراجی

ایران آنلاین / کرامتی به‌دلیل ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی، همچنین وقار و آرامشی که در رفتار و حرکاتش دارد بیشتر مناسب ایفای نقش در قالب زنان شهری و مرفه است، بیشتر کارنامه او هم به چنین نقش‌هایی اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در «ارغوان»، «جامه‌ دران»، «دوزخ، برزخ، بهشت» و... این پرسونا را تکرار کرد. اما همه حضور او در سینما به چنین نقش‌هایی خلاصه نمی‌شود. کرامتی در «مزار شریف» نقش یک زن افغان را بازی کرد، نقشی که از دید داوران جشنواره دور ماند و می‌توانست دست کم نامزدی سیمرغ بلورین را برای او به ارمغان بیاورد.

کرامتی بازیگری نیست که فقط نقش‌های مثبت بازی کند. او نه تنها از ویران کردن چهره‌اش ابایی ندارد، حتی در «عصر یخبندان» نقشی چالش‌برانگیز را بازی کرد. نقش زنی معتاد که مادر یک دختر خردسال است و با همسرش مشکل دارد. کرامتی با وجود کارنامه‌ای پر فراز و نشیب توانسته موقعیت خود را به‌عنوان بازیگری حرفه‎‌ای، اما گزیده‌کار تثبیت کند. او آگاهانه از سینمای تجاری صرف فاصله گرفته و با هوشمندی تنها خود را محدود به فیلم‌های هنری و با مخاطب محدود نکرده است؛کوشیده بین این دو جریان حرکت کند و در عین حال که به دغدغه‌های خود در انتخاب وفادار است، از سینمایی که با مردم ارتباط برقرار می‌کند فاصله نگیرد.

مهتاب کرامتی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «جاده قدیم» حضور دارد، فیلمی متعلق به سینمای اجتماعی که مسائل و مشکلات زنان در آن مطرح می‌شود. نقشی که این بازیگر پیشتر تجربه نکرده است و یکی از نقاط قوت فیلم است. کرامتی که سال‌هاست به‌عنوان سفیر حسن نیت یونیسف فعالیت می‌کند، مدتی پیش مستند «از صفر تا سکو» را روی پرده داشت. مستندی درباره اراده زنان ایرانی برای غلبه بر مشکلات و تغییر سرنوشت‌شان. موضوعی که برای تیم زنانه تولید این فیلم، حیاتی و مهم بوده است. به نظر می‌رسد کرامتی با چشم‌اندازی که طی این سال‌ها برای خود طراحی کرده در آینده بیشتر از قبل پشت دوربین فعالیت کند، این می‌تواند فصلی تازه در کارنامه حرفه‌ای خانم بازیگر باشد. 

حضور شما در فیلم «جاده قدیم» بلافاصله پس از پیوستن منیژه حکمت به تیم «صفرتا سکو» در مرحله اکران عمومی شکل گرفت. این ارتباط شکل گرفته دلیل حضورتان در این فیلم بود یا خود قصه و شخصیت مینو به تنهایی این جذابیت را داشت که شما را ترغیب به قبول نقش کند؟

ارتباط من با خانم حکمت بواسطه بستن قرارداد برای پخش فیلم «تیک آف» و «صفر تا سکو» در دفتر ایشان شکل گرفت. بعد از بستن قرارداد این دو فیلم برای بازی در فیلم «جاده قدیم» به توافق رسیدیم. مسلماً خود فیلم و دغدغه‌های فیلمساز آنقدر کشش داشت که من را برای حضور در این فیلم تشویق کند. همه ما مثل گذشته در دفتر خانم حکمت بودیم اما فقط جایگاه‌هایمان تغییر کرد. به طور مثال در «تیک آف» ما تهیه‌کننده و صاحب فیلم بودیم و سحر مصیبی به ما کمک می‌کرد. در فیلم «صفر تا سکو» سحر مصیبی کارگردان، من تهیه‌کننده و منیژه حکمت پخش‌کننده فیلم بود اما در فیلم «جاده قدیم» من بازیگر شدم، منیژه حکمت کارگردان و تهیه‌کننده و سحر مصیبی برنامه ریز و دستیار اول کارگردان.
این همکاری مسلماً به تفاهم و تعامل بیشتر کمک می‌کند که بالطبع در پیشبرد کار و به ثمر رسیدن اهداف هم مؤثر است. خانم حکمت برای این فیلم تحقیقات کاملی داشتند. خود شما هم برای رسیدن به نقش تحقیق کردید.
تجربه همکاری بسیار خوبی بود و اینکه از مدتی قبل در کنار هم همکاری داشتیم باعث هماهنگی بیشتر ما در فیلم «جاده قدیم» شد. این آشنایی باعث شد که خودم را سریع‌تر و بهتر به ایده‌ها و نظرات منیژه حکمت نزدیک کنم. او در مورد فیلمنامه سال‌ها تحقیق کرده بود و وقتی که به گروه اضافه شدم اطلاعات و متریال را در اختیار من قرار داد. من هم تحقیقات میدانی انجام دادم و با حضور در محل‌هایی که تا حدودی مربوط به قصه بود اطلاعاتی را کسب کردم. روخوانی‌های متعددی از فیلم انجام دادیم و جلسات تمرین زیادی داشتیم. می‌توانم بگویم که از ابتدای آفرینش این فیلم در کنار این گروه بودم.
نقش «مینو» را دوست داشتید و از ایفای این نقش راضی بودید؟
از اینکه امکان حضور در این فیلم و ایفای نقش را داشتم بسیار خوشحال هستم. نقش سخت و تأثیرگذاری بود اما وقتی فیلم را دیدم از نتیجه کار راضی بودم.
برخی فیلم «جاده قدیم» را یک ملودرام زنانه عنوان می‌کنند اما به نظر شما آیا این فیلم قصه‌ای زنانه دارد و راجع به آنهاست یا مخاطبش وسیع‌تر است.
این فیلم در مورد مسائل اجتماعی است که هر روز در مورد آن می‌شنویم و می‌بینیم، اما هیچ‌گاه برای رفع آنها راه حلی ارائه نمی‌شود چون هیچ‌گاه این موضوعات باز نشده و راجع به آن بحث نمی‌شود. شاید این فیلم باعث شود که در مورد موضوعی که به آن پرداخته شده نگاه متفاوتی شکل بگیرد و شاهد برخورد از نوع دیگر باشیم.
با گذشت چندین سال و تجربه تهیه‌کنندگی و کارگردانی آیا هنوز هم بازی در فیلم همانند اوایل حضورتان در عرصه بازیگری شوق و هیجان دارد؟
هنوز هم مثل نخستین فیلم‌هایی که بازی کردم هیجان دارم. هنوز هم برای شروع فیلمبرداری دغدغه،‌ دلشوره و اضطراب روزهای اول را دارم و هنوز هم تا روز آخر فیلمبرداری پتانسیل و انرژی دارم. حضور من در عرصه تهیه‌کنندگی و پخش فیلم موضوعی را به من یادآوری کرد و به من آموزش داد که کار بازیگری با پایان فیلمبرداری به اتمام نمی‌رسد و چقدر خوب است که بازیگران ما این تعهد را در وجودشان حس کنند که باید تا پایان اکران در کنار دیگر عوامل فیلم حضور داشته باشند.
به نظر شما حضور در جشنواره فیلم فجر چقدر می‌تواند برای نزدیک شدن به این اهداف کمک کند؟
قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. زمانی تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره با فیلم‌هایی که در طول سال ساخته می‌شد یک اندازه بود و خیلی راحت ساخت یک فیلم با حضور در جشنواره همراه بود. به مرور تعداد فیلم‌های تولید بیشتر شد و اغلب فیلم‌ها هم علاقه‌مند به حضور در جشنواره فجر بودند. علاقه‌ فیلمسازان به حضور در جشنواره به‌دلیل دیده شدن آنهاست و اینکه پیش از اکران فضای تبلیغی خوبی برای فیلم ایجاد می‌شود و مردم بیشتر ترغیب می‌شوند که فیلم را در اکران عمومی ببینند. در سال‌های گذشته سعی بر این بود که تعداد فیلم‌های بیشتری در جشنواره به نمایش در بیاید اما امسال با اصرار برگزارکنندگان جشنواره تعداد فیلم‌ها محدود شد. این انتخاب اجحاف به خیلی از فیلم‌هایی است که نتوانستند در جشنواره حضور پیدا کنند. ما در طول سال خواهیم دید که فیلم‌هایی که موفق به حضور در جشنواره نشدند فیلم‌های بسیار ارزشمندی هستند و می‌توانند راه خود را در جشنواره‌های دیگر پیدا کنند. با این اوضاع نمی‌توان گفت که فقط فیلم‌هایی که در جشنواره فجر حضور دارند اکران موفقی خواهند داشت. وقتی که ظرفیت جشنواره کوچک می‌شود و وقتی تعداد فیلم‌های ساخته شده افزایش پیدا کرده است باید از پتانسیل‌های دیگری برای تبلیغ و دیده شدن فیلم‌ها استفاده کرد و قطعاً در سال جدید اکران این اتفاق خواهد افتاد.
به غیر از فیلم «جاده قدیم» دوست دارید در جشنواره چه فیلمی را ببینید؟
دوست دارم فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی را ببینم. از قبل شنیده‌ام که فیلم خوبی است و نگاه و کارگردانی هومن سیدی در فیلم‌هایش را دوست دارم. فیلم محمدحسین مهدویان را طبق معمول دوست دارم ببینم و چند فیلم دیگر که اگر بخواهم یک انتخاب داشته باشم واقعاً کار سختی است.
فیلم‌های ارائه شده به جشنواره امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟
امیدوارم که فیلم‌های خوبی به جشنواره راه پیدا کرده باشند و جشنواره با توجه به تعداد کم فیلم‌ها از کیفیت خوبی برخوردار باشد فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند خوشحال هستند اما برای فیلم‌هایی که از این قافله دور ماندند شرایط غمگین‌کننده است، دوست داشتم که شور و حال جشنواره را همه فیلم‌ها تجربه می‌کردند. مطمئناً این شور و هیجان در جشنواره امسال وجود ندارد. با وجود این مسلماً دریافت جایزه حس خوشی دارد.
برای خودتان هم شانسی برای حضور در بین کاندیداها و دریافت سیمرغ قائل هستید؟
نمی‌توانم بگویم که گرفتن سیمرغ یا حضور در جمع نامزدهای دریافت سیمرغ برایم بی‌اهمیت است اما نظر منتقدان و اهالی رسانه برایم ارزش بیشتری دارد. به هر حال نفس جایزه گرفتن را دوست دارم و نمی‌توانم منکر آن شوم.
به غیر از حس خوشایند دیده شدن، گرفتن سیمرغ و حضور در جشنواره در پیشنهادهای سال آینده و قرارداد بازیگران چه تأثیری دارد؟
امیدوارم تأثیرگذار باشد. من قبلاً سیمرغ گرفته‌ام اما قیمت‌ها بعد از گرفتن سیمرغ تفاوتی نداشت. پیشنهادهایی که داشتم بیشتر شد اما از نظر دستمزد و پیشنهاد مالی برای من تفاوتی نداشت. یکی از دوستان می‌گفت که من بعد از گرفتن سیمرغ دو سال بیکار بودم و گرفتن سیمرغ بلورین یا حضور در جمع کاندیدها را نمی‌توان معیار پیشنهادها و قیمت بازیگران دانست.
چه کسانی در «جاده قدیم» به اعتقاد شما لایق حضور در جمع کاندیداها هستند.
من بقیه فیلم‌ها را ندیده‌ام اما این را می‌دانم که ما همگی برای این کار زحمت کشیدیم و یک کار گروهی خوب در فیلم «جاده قدیم» انجام شد. تمام عوامل فیلم از قبل سابقه همکاری داشتیم و برای من خیلی جذاب بود که تمام دوستان را در کنار خودم داشتم. هر زمان که سر صحنه حضور داشتم از دوستانم انرژی می‌گرفتم و احساس می‌کردم در جایی امن حضور دارم که می‌توانم چشمانم را ببندم و اطمینان کنم.
از برنامه‌های آینده کاری‌تان برای‌مان بگویید. آیا پیشنهادهای تازه‌‌ای برای آثار سینمایی دارید؟
پیشنهادهای زیادی دارم اما دوست ندارم که با عجله و بدون تفکر نقشی را قبول کنم و ترجیحم این است که اکران شهرستان «صفر تا سکو» به اتمام برسد. برای من فیلم «صفر تا سکو» هنوز به پایان نرسیده است و تمام توان و انرژی خود را صرف می‌کنم تا این فیلم بیشتر دیده شود.
حضور در عرصه تهیه‌کنندگی و پخش به  تمرکز روی کار بازیگری شما لطمه نخواهد زد؟
فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد. یک تیم همراه دارم که در جلو رفتن کارها به من کمک می‌کند. فیلمنامه‌های خوبی هم به دستم رسیده چه برای تهیه‌کنندگی و چه برای بازیگری اما مسأله‌ مهم این است که صنعت سینما مقوله عجیبی است. به‌عنوان تهیه‌کننده به این نتیجه رسیده‌ام که بازگشت سرمایه در سینمای ایران صورت نمی‌گیرد و احساس می‌کنم باید تعامل بیشتری داشته باشم. در مورد بازیگری هم دوست دارم که صددرصد وجودم را در کار بگذارم. در غیر اینصورت اجازه بدهم که بازیگر دیگری نقش را ایفا کند./روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۵۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش زنده| جشنواره ملی امتنان از کارگران با حضور رئیس‌جمهور

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077495 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • شنیده شدن صدای انفجار در حومه دمشق
  • تصاویری از حضور ساکنان خسارت دیده در امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • باشگاه خبرنگاران جوان لرستان برگزیده جشنواره رسانه‌ای «بر بلندای حضور» شد
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • حضور دادستان شفت در بین ساکنان خسارت دیده امامزاده ابراهیم(ع)
  • بهادری جهرمی: جهش تولید با مشارکت مردم از طریق چاره‌اندیشی محقق می‌شود
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • آنچه درباره امام صادق‌(ع) کمتر شنیده‌اید
  • سوپرایز ویژه اوسمار برای سپاهان؛ بیرانوند وارد می‌شود؟
  • پخش زنده| جشنواره ملی امتنان از کارگران با حضور رئیس‌جمهور