Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@11:55:43 GMT

حذف آزمون از مدارس ابتدایی غیردولتی کشور

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۶۵۵۴۵

حذف آزمون از مدارس ابتدایی غیردولتی کشور

تبریز- ایرنا - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: آزمون مدارس ابتدایی غیردولتی با رویکرد تربیتی، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان حذف می شود.

مجتبی زینی وند سه شنبه شب در شورای مشترک معاونان اداره کل آموزش و پرورش، شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی، شورای هماهنگی موسسان مدارس و مراکز آموزشی و پرورش غیردولتی و راه دور آذربایجان شرقی با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون از مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص، گفت: بر این اساس برگزاری هر گونه آزمون ورودی در پایه هفتم مدارس غیردولتی هم ممنوع می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: اضطراب قبولی در مدارس تیزهوشان همواره همراه دانش آموزان است و در صورت موفق نشدن با یاس و دلسردی از تحصیل مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه انتظار ما در وزارتخانه از موسسان مدارس و مراکز غیردولتی حمایت از این تصمیم است، اظهارکرد: آزمون ها و کتب کمک آموزشی تبدیل به مسابقه ای به سود عده ای خاص شده بود.
زینی وند با بیان اینکه بازخورد این تصمیم تربیتی است، گفت: کودک باید از حضور در مدرسه لذت ببرد.
وی در خصوص اخذ شهریه در مدارس غیردولتی اعلام کرد: امسال شهریه را در قالب سامانه‌ای به مدارس اعلام می‌کنیم و همه فرایندها در قالب سامانه انجام می‌شود که حذف قرارداد دستی بین اولیای دانش آموز و مدیر مدرسه را به همراه دارد.
وی ادامه داد: کارگروه شهریه در هر منطقه تشکیل و میزان شهریه متناسب با هزینه تمام شده تعیین می شود.
معاون وزیر از شناسنامه دار کردن مدارس غیردولتی دارای مجوز خبر داد و مراکز پیش دبستانی هم بر اساس قانون باید از آموزش و پرورش مجوز داشته باشند.
زینی وند با اشاره به اختلاف موجود در مورد دستمزد کارکنان مراکز غیردولتی، گفت: موضوع در دست بررسی است و بزودی تصمیم نهایی گرفته و اعلام می شود.
وی با بیان اینکه در مورد کمک های مردمی به مدارس غیردولتی قانون تکلیف را مشخص کرده است، اظهارکرد: این کمک ها اجباری نیست و در عین حال سقف مصوب و مشخصی ندارد.
معاون وزیر با اشاره به میانگین سهم 14 درصدی مدارس غیردولتی در ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان کشور، گفت: فعالیت این مدارس و جذب بخشی از دانش آموزان، موجب کاهش بار و افزایش کیفیت تحصیل در مدارس دولتی می شود.
وی اظهارکرد: در روستاهایی که با کمبود دانش آموز و نیروی انسانی مواجه هستیم، طرح خرید خدمات آموزشی و واگذاری فضای آموزشی در قالب اجاره به متقاضیان اجرا می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه در 164 روستای یک تا 4 نفر دانش آموز استان طرح خرید خدمات آموزشی اجرا می شود، اظهارکرد: بسته های ویژه حمایتی دولت در راستای توسعه و عدالت آموزشی است.
جعفر پاشایی با اشاره به اینکه محوریت برنامه های آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی همسو با رویکرد دولت، امید آفرینی و اعتدال گرایی است، گفت: همزمان با دهه فجر امسال 50 طرح آموزشی در استان بهره برداری می شود.
وی با اشاره به فعالیت یکهزار و 514 مدرسه و 2 هزار و 275 پیش دبستانی غیردولتی در استان آذربایجان شرقی، گفت: 153 هزار و 675 نوآموز و دانش آموز معادل 21.68 درصد دانش آموزان استان در این مدارس تحصیل می کنند.
پاشایی با بیان اینکه دیدگاه استان تقویت و حمایت از بخش غیردولتی و استفاده از توان مردمی است، اعلام کرد: 956 مدرس غیردولتی در سال جاری مجوز فعالیت گرفته و 379 مدرسه راه اندازی شده است.
صمد صمدیان معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم با اشاره به فعالیت 46 هزار نیروی انسانی در مدارس دولتی استان، گفت: با فعالیت مدارس غیردولتی از جذب 8 هزار نیرو صرفه جویی شده است.
علمی معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان هم با اشاره به اینکه تعدادی از مدارس غیردولتی به آئین نامه ابلاغی در مورد فعالیت یک مربی فرهنگی برای هر 60 دانش آموز عمل نمی کنند، گفت: در مورد هدایت تحصیلی در این مدارس هم به واسطه کمبود مشاور مشکلاتی دیده می شود.
به گزارش ایرنا، مدارس غیر انتفاعی که به غیردولتی تغییر نام یافته بعد از گذشت مراحل قانونی و تایید سازمان آموزش و پرورش، فعالیت خود را آغاز می کنند که تمامی خدمات آن ها از جمله مکان مدرسه، مقطع تحصیلی، معلمان آموزشی و کارکنان از سوی فرد موسس معرفی تامین می شود.
با وجود حمایت دولت از خصوصی سازی در امر علم، نظارت کافی و لازم از سوی آموزش و پرورش به مدارس غیر دولتی وجود دارد.
در سال های قبل، از طرف آموزش و پرورش تعدادی معلم به این مدارس معرفی می شد که در کنار آن به فرزندان فرهنگی جهت پرداخت هزینه و شهریه، تخفیفی نیز لحاظ می شد اما مدتی است این طرح حذف شده و فقط در خصوص مدیریت و معاون مدرسه از سوی آموزش و پرورش نظارت می شود.
در زمان حاضر مدارس و مراکز غیردولتی به صورت میانگین 14 درصد و با محاسبه پیش دبستانی ها در حدود 20 درصد نوآموزان و دانش آموزان کشور را تحت پوشش دارند.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار : رستگار
3071/6183

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۵۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات سخت شناور‌کردن تقویم آموزشی

  تعطیلات غیررسمی و بدون برنامه مدارس در چند سال اخیر و تلاش برای جبران عقب‌ماندگی دانش‌آموزان از محتوای آموزشی تدریس نشده، نشان می‌‌دهد که سازوکار و مقررات کنونی پاسخگوی اقتضائات و نیازهای مدارس نیست. از طرفی چهار فصل بودن کشور و وجود اقلیم‌های متفاوت در شهرهای ایران، وزارت آموزش‌و‌پرورش و شورای‌عالی آموزش و پرورش را برآن داشته تا چنین طرحی را به مجلس پیشنهاد دهند.تغییر تقویم آموزشی مدارس (زمان آغاز و پایان سال تحصیلی) از موضوعاتی است که دستخوش سیاست‌‌گذاری‌های متفاوتی شده است. در دهه ۷۰ آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان از اول شهریور بود که این موضوع به‌دلیل برخی از شرایط به‌ویژه گرمای هوا با تبعات منفی بر کیفیت تحصیل دانش‌آموزان همراه بود. در نهایت مجلس در سال ۱۳۷۶ با تصویب یک قانون تاکید کرد که زمان بازگشایی مدارس در سراسر کشور همه‌ساله، اول مهر ماه و تا پایان اردیبهشت ماه شود. با این حال مجدد و اواخر سال ۱۴۰۲ هم یک‌بار دیگر موضوع تغییر تقویم آموزشی مدارس مطرح شد. بر همین اساس میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور توضیح می‌دهد: «در لایحه کاهش ساعت کاری کارکنان دستگاه‌های اداری پیش‌بینی کرده بودیم که شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان لزوما از ابتدای مهر ماه نباشد. مجلس نیز با این موضوع موافقت کرد و در کمیسیون نهایی شد و قرار است بتوانیم با توجه به اوضاع اقلیمی یعنی ‌مناطق گرمسیر و سردسیر درجه‌‌ای از اختیار را به ادارات کل آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی بدهیم.» موضوعی که همچنان روی میز نمایندگان مجلس است.
   
فرصت‌ها و چالش‌های طرح تغییر آغاز سال تحصیلی
تعطیلات غیررسمی، اقلیم‌های جغرافیایی متفاوت در کشور، تفاوت در طلوع و غروب خورشید، ناهماهنگی میان تعطیلات مدارس با دستگاه‌های دولتی و بنگاه‌های اقتصادی، آزمون سراسری دانشگاه و امتحانات نهایی، همگی از چالش‌ها و عمده‌ترین دلایل تغییر در تقویم آموزشی کشور است. زهرا علی‌اکبری، کارشناس آموزش و پرورش در این خصوص به روزنامه «جام‌جم» می‌گوید: «شناور شدن بازگشایی و پایان سال تحصیلی در برخی مناطق گرمسیری کشورمان در مهر ماه دشوار است. یک‌سری از مناطق در آغاز سال تحصیلی با پدیده‌های مختلفی همچون آلودگی هوا و وارونگی دما مواجه می‌شوند. اگر برای بازه زمانی آغاز سال جدید محدودیتی نداشته باشیم، قطعا مشکلاتی که کلانشهرها با آن روبه‌رو هستند، حل شده و فرصتی برای جبران درسی ایجاد می‌شود.»البته محمود امانی‌طهرانی، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش می‌گوید که طرح تغییر در آغاز سال تحصیلی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شده و هم‌اکنون در نوبت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس است. وی همچنین توضیح می‌دهد: «در صورتی که این طرح به مصوبه مجلس تبدیل شود، مصوبه قبلی که زمان آغاز و پایان سال تحصیلی را تعیین کرده بود، لغو و اختیارات بیشتری به آموزش و پرورش با توجه به شرایط مختلف در جغرافیای کشور داده می‌‌شود.» گویا این طرح می‌تواند در ارتقای بازدهی آموزشی به‌ویژه در مناطق دارای اقلیم آب و هوایی خاص مؤثر باشد. 
   
همگی در انتظار تصویب مجلس
به نظر می‌رسد که تصویب این طرح تغییرات و اتفاقات جدیدی را برای نظام آموزشی کشور رقم بزند.همان‌طور که زهرا علی‌اکبری، کارشناس آموزش و پرورش معتقد است:«نظام آموزشی کشوربا این اقدام می‌تواند به سمت مدرسه محوری و منطقه آموزش محوری پیش رود، چرا که تفویض اختیار برای هرسیستم آموزشی و درهرکشوری با نتایج بسیار خوبی همراه است.» البته ناهماهنگی و انطباق تعطیلات مدارس و تعطیلات ادارات یکی دیگر ازچالش‌‌های تقویم آموزشی است. ازسوی دیگر اشتغال والدین همزمان با تعطیلی مدارس، نه‌‌تنها فرصت به شمار می‌رود، بلکه مشکلات و تهدید‌هایی را هم برای خانواده و دانش‌آموزان ایجاد می‌‌کند.با وجود این وزارت آموزش وپرورش هم درصورت نهایی‌شدن این طرح بامعضلاتی همراه است وباید زیرساخت‌هایی را پیش از آن برنامه‌ریزی کند. 

جزئیات بند الحاقی تغییر در آغاز سال تحصیلی
آبان ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس در جلسه‌ای علنی و در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی ۵ ماده ۹۱ این لایحه را بررسی می‌کردند. در این بند آمده است که وزارت آموزش و پرورش موظف است براساس مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سایر اسناد و قوانین بالادستی مرتبط، با رویکرد انعطاف‌پذیری و تفویض اختیار به شورای آموزش و پرورش استان‌ها، نسبت به تدوین چارچوب تقویم و مدیریت زمان آموزش و الزامات آن در مدارس، حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش برسد.شروع و پایان سال تحصیلی طی فرآیند ۱۲ماهه بر‌اساس ساعات برنامه درسی ملی مصوب شورای‌عالی آموزش و پرورش وتعیین زمان فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به تفکیک دوره، پایه ودرس درراستای تحقق تربیت تمام ساحتی،تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری و اقسام ارائه آموزش(حضوری، غیرحضوری و ترکیبی) از جمله الزامات این بند است.

دیگر خبرها

  • رئیسی اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی را ابلاغ کرد
  • رئیس‌جمهور اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی را ابلاغ کرد
  • رئیس‌جمهور اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی را ابلاغ کرد/ درآمد غیرانتفاعی‌ها شفاف می‌شود
  • ابلاغ اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی / درآمد غیرانتفاعی‌ها شفاف می‌شود
  • توزیع شیر رایگان در مدارس استان مرکزی
  • رئیس جمهور اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی را ابلاغ کرد/ درآمد غیرانتفاعی‌ها شفاف می‌شود
  • عملیات سخت شناور‌کردن تقویم آموزشی
  • ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در استان هرمزگان از ابتدای مهرماه
  • تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی تا ۳۱ فروردین
  • ممنوعیت به‌کارگیری نیروهای بدون صلاحیت علمی و بدون گزینش در مدارس و مراکز غیردولتی