Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دزفول - ايرنا - فصل برداشت محصولاتي چون سبزي و نيز کاهو و انواع کلم در حالي در شمال خوزستان فرا رسيده که فعالان بخش کشاورزي در دزفول به دليل کسادي بازار و افت قيمت تمايلي به برداشت محصول از مزرعه نداشته و محصول سبزي و کاهوي آنها خوراک دام مي شود.

به گزارش ايرنا بالا بودن هزينه توليد، تعرفه بالاي آب بها و اجاره بهاي زمين کشاورزي در کنار کسادي بازار به يک مشکل جدي براي بخش کشاورزي استان خوزستان به ويژه شهرستان دزفول به عنوان قطب توليد بسياري از محصولات از جمله انواع سبزي و نيز کاهو و کلم تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاهش شديد قيمت کاهو و کلم در بازار شمال خوزستان و موانع متعدد سد راه صادرات اين محصولات به کشور عراق موجب شده تا صدها هکتار مزرعه کاهو و کلم در اين منطقه رها شده و خوراک دام شوند.
در حالي براي توليد هر کيلوگرم کاهو در دزفول 40 هزار ريال هزينه شده اين محصول با کيفيت اينک در بازار استان خوزستان به قيمت هر کيلوگرم 2 هزار ريال از کشاورز خريداري مي شود.
يکي از نمايندگان کشاورزان شهرستان دزفول که خود را نماينده 50 هزار کشاورز معرفي کرد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت:دزفول شهر کشاورزي است و کل اقتصاد اين شهرستان بر پايه کشاورزي بنا شده و اگر قرار باشد کشاورزان آسيب ببينند قطعا ديگر بخش ها نيز آسيب مي بينند.
بهروز خيشگر با بيان اينکه زنگ خطر کشاورزي در دزفول به صدا درآمده است افزود:در صورتي که کشاورزي و اقتصاد اين شهرستان آسيب ببيند بخش کشاورزي ديگر توان توليد نخواهد داشت.
وي اضافه کرد:کشاورزان دزفول توانايي توليد محصول با کيفيت دارند ولي به علت نبود پايانه صادراتي محصولات به آستارا برده مي شود و از آنجا و بنام آنجا به خارج از کشور صادر مي شود .
نماينده کشاورزان دزفول با انتقاد از صندوق بيمه محصولات کشاورزي گفت: اين صندوق خسارت وارده به کشاورزان را پرداخت نمي کند. لذا کشاورزان رغبتي براي بيمه محصولات خود ندارند.
ديگر کشاورز دزفولي نيز به ايرنا گفت:در حالي که براي کشت هر هکتار محصول کلم 100 ميليون ريال هزينه کرده ام به علت نبود بازار مجبور شدم محصول توليدي را راهي گاوداري کنم.
ناصر نظر زاده رئيس اتحاديه زراعي و باغي دزفول نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از تامين نشدن مقدار آب مورد نياز کشاورزان دزفول به عنوان يکي ديگر از مشکلات بخش کشاورزي اين شهرستان نام برد و گفت:طبق گفته مسئولان،در حال حاضر حدود 50 درصد آب موردنياز کشاورزي دزفول بصورت دائم تامين مي شود و برخي محصولات به جاي سه بار در هفته فقط يکبار آبياري مي شوند .
وي با بيان اينکه کاهش آبياري بر کاهش عملکرد محصولات اثر نامطلوبي گذاشته است گفت: در سالهاي گذشته از هر هکتار مزرعه هويج 50 تن محصول برداشت مي شد ولي در شرايط کنوني که مانند سالهاي گذشته زمين ها آبياري نمي شوند فقط 20 تن عملکرد در هر هکتار هويج است و همچنان کشاورزان خسارت مي بينند.
نظر زاده ادامه داد:متاسفانه در حال حاضر به علت کم آبي کشاورزان خسارت مي بينند و تنها در حد يک سوم آب مورد نياز مزارع تامين مي شود.اين در حالي است که کسي جوابگوي خسارت وارده به کشاورزان بابت تامين نشدن مقدار آب مورد نياز مزارع نيست.
وي با بيان اينکه در حال حاضر 30 درصد سالهاي گذشته آب براي آبياري زمين هاي زراعي دزفول تامين مي شود پيشنهاد کرد:يا قرارداد آب با کشاورزان بسته نشود يا اگر قراردادي بسته مي شود به علت اينکه تنها يک سوم مقدار آب در اختيار کشاورزان قرار داده مي شود ميزان آب بها نيز متناسب يک سوم آب تامين شده از کشاورزان دريافت شود.
وي با بيان اينکه سازمان آب وبرق در بدترين شرايط قانون فروش حجمي آب به کشاورزان را اجرا کرده است گفت:در حاليکه کشاورزان با خريد نهاده هاي کشاورزي خود را براي کشت آينده آماده مي کنند اکنون محدوديت کشت براي آنها اعمال شده است.
سيدمحمد سجاديان رئيس امور آب شمالغرب استان خوزستان در خصوص وضعيت منابع آبي شهرستان دزفول گفت:کل ورودي سدهاي استان خوزستان در حال حاضر نسبت به سال گذشته 46درصد کاهش يافته که سد دز 53 درصد و سد کرخه 34 درصد کاهش را نشان مي دهد که با توجه به رقم هاي بالاي ثبت شده با بحران آب در منطقه مواجه هستيم.
وي افزود:در حال حاضر سد دز 2 ميليارد متر مکعب ظرفيت خالي دارد که بايد نيمي از اين ميزان پر شود و اگر اين روند ادامه يابد براي کشت تابستان و بهار آب نداريم.
وي ادامه داد:طبق اعلام هواشناسي در ماههاي آينده بارش هاي خوبي پيش بيني شده که اميدواريم محقق شده و ضمن بهتر شدن شرايط آب به ميزان مطلوب رهاسازي شود تا مشکلي براي کشاورزي منطقه به وجود نيايد.
پازن نماينده شرکت بهره برداري از شبکه هاي آبياري شمال خوزستان نيز در خصوص آب بهاي فصل جاري گفت :با توجه به شرايط نياز آبي،در حال حاضر 70 درصد نياز آب محصولات کشاورزي دزفول تامين مي شود .
وي افزود:تامين آب بر اساس درخواست کشاورز و نوع کشت انجام مي شود که در حال حاضر 50 درصد آب زمين هاي کشاورزي به صورت دائم تامين مي شود و بقيه نيز بر اساس درخواست کشاورز انجام مي شود و حداقل در هفته سه بار آب در اختيار کشاورزان قرار مي گيرد که موجب رضايت نسبي کشاورزان شده است .
وي اظهار کرد:بدون توجه به قرارداد ،آب موردنياز کشاورز تامين مي شود ولي کاهش آب بها تصميمي فراسازماني است .
اين مسئول شرکت بهره برداري از شبکه هاي آبياري شمال خوزستان ادامه داد:با توجه به حجم آب زمستانه به کشاورزان توصيه مي شود به هشدارها توجه کنند زيرا در حالي که گفته شده کشت بهاره انجام نشود برخي کشاورزان گندم بهاره کشت کرده اند.
وي با بيا اينکه مديريت مصرف آب در فروش حجمي بر عهده خود کشاورز است گفت: فروش حجمي آب در 250 دريچه آب کشاورزي در دزفول اجرا شده که حجم زيادي آب با اين روش صرفه جويي شده است.
وي با اشاره به اينکه آسيب به محصول کشاورزي بر اثر کم آبي صحت ندارد گفت:تاکنون هيچ گونه خسارتي بر اثر کم آبي محصولات کشاورزي گزارش نشده است .
عزيز غفاري رئيس اتحاديه ميدان ميوه و تره بار دزفول نيز گفت:نبود مديريت کشت و برخي شايعه ها باعث شده کشاورزان بدون برنامه اقدام به کشت نمايند و با وجود اينکه ظرفيت بازار برخي محصولات اشباع شده عرضه بيش از اندازه اين محصولات باعث کسادي بازار شده است.
وي افزود:علاوه بر اين مشکلات جوي نيز کشاورزان را متضرر کرده است و کشت هاي همه مناطق با هم وارد بازار شده اند .
غفاري اضافه کرد:هزينه هاي کشت چند برابر شده و در برخي موارد اجاره يک هکتار زمين کشاورزي به 75 ميليون ريال رسيده است و اين در حالي است که قيمت بسياري از محصولات به نصف کاهش يافته و بعضا مشتري ندارند.
وي گفت:هر کيلوگرم کاهو تا به مرحله توليد برسد براي کشاورز چهار هزار ريال هزينه دارد در حالي که در ميدان بار فقط دو هزار ريال از کشاورز خريداري مي شود لذا بايد راهکار منطقي براي کشاورزان ارائه کرد تا کمتر متضرر شوند.
مهراب عبدالهي رئيس صنعت،معدن و تجارت دزفول نيز گفت:سه ماه پيش مجوز پايانه صادراتي دزفول تمديد شد و در حال حاضر زيرساخت هاي صادرات در اين شهرستان فراهم شده است که بازرگانان و تاجران بايد ورود کنند.
به گزارش ايرنا احمد زارعي مدير جهاد کشاورزي دزفول نيز در اين خصوص گفت:در حال حاضر با خشکسالي حاد مواجه هستيم و وضعيت شبکه آبياري و خروجي سد دز عادي نيست که قرار شد با همکاري امور آب،مجوز چاه هاي خشکسالي و موقت تمديد شوند .
وي افزود:با توجه به مشکلات موجود در نشست کارگروه کشاورزي مقرر شد قرارداد آب با اصلاحاتي که مورد تاييد نماينده کشاورزان دزفول است وضع شود و در حالي که يک سوم آب در اختيار کشاورز قرار مي گيرد آب بها نيز يک سوم کاهش يابد تا کشاورزان بيش از اين متضرر نشوند.
وي افزود:در نشست هاي استاني اعلام شده کشت زمستاني محدوديت آب ندارد و تامين مي شود لذا بايد طبق مصوبات استاني جهت تامين آب اقدام شود و اگر آب کمتر عرضه مي شود به طبق کمتر نيز آب بها تعيين و اخذ شود.
زارعي همچنين گفت:تحويل حجمي آب نيز بايد با هماهنگي بيشتر انجمن ها و تشکل هاي کشاورزي انجام شود .
مدير جهاد کشاورزي دزفول در خصوص بازار محصولات کشاورزي دزفول نيز گفت:برخي مشکلات موجود در بازار محصولات کشاورزي متاثر از شرايط جوي است لذا محصولات همه مناطق سردسير،گرمسير و معتدل همزمان راهي بازار شده ست.
وي اظهار اميدواري کرد با بارش باران وضعيت مطلوب شود و گفت:نشست هاي متعددي در خصوص حل مشکلات کشاورزي و توسعه بازار اين محصولات در دزفول و استان برگزار شده و بيش از 45 مورد از مشکلات صادرات و بازار ليست شده که برخي از آنها با پيگيري هاي انجام شده مرتفع شده است .
مدير جهاد کشاورزي دزفول راه اندازي گمرک،اداره استاندارد،قرنطينه را از جمله فعاليت هاي مثبت در گسترش صادرات محصولات کشاورزي دزفول دانست وگفت:براي اينکه محصول توليدي در بازار انباشته نشود بايد ابتدا بازار سفارش محصول دهد بعد نسبت به کشت آن اقدام کرد نه اينکه کشاورز محصول را بکارد و برداشت کند سپس به دنبال بازار باشد .
زارعي ادامه داد:کليه زيرساختهاي لازم صادرات محصولات در دزفول فراهم شده ولي کشاورز تمايلي به صادرات از دزفول ندارد و همچنان محصول خود را به آستارا مي فرستد زيرا ساختار بازاري و تاجر در منطقه وجود ندارد لذا تاجران بايد ورود کنند.
وي اضافه کرد :همچنين به منظور تسهيل در صادرات در خواست شده اداره کل راهداري و حمل ونقل جاده اي مجوز تردد کاميون هاي بين جاده اي را صادر کند تا معضل کشاورزان براي تردد حل شود زيرا در حال حاضر کاميون هايي که از خارج از کشور وارد مي شوند تا به خوزستان برسند عوارض زيادي پرداخت مي کنند و اين مشکل ساز شده است .
زارعي همچنين گفت:به منظور کمک به کشاورزان خسارت ديده با پيگيري انجام شده مقرر گرديد مطالبات امور اراضي، شرکت بهره برداري از کشاورزان با مساعدت و تاخير وصول شود و سيستم بانکي و صندوق حمايت از محصولات کشاورزي نيز در خصوص بخشودگي معوقات و بخشودگي ها اقدام کنند.
وي همچنين بر پرداخت مطالبات کشاورزان چغندر قند کار از سوي کارخانه هاي قند کشور تاکيد کرد و گفت:انتشار مي رود مديريت بحران استان وشهرستان مسايل کشاورزان را پيگيري و نسبت به حل آنها اقدام کند.
7278/6068
خبرنگار:رقيه کردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۶۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ایلِجار چه می‌ دانید؟ یک همدلی برای نشاکاری

به گزارش همشهری آنلاین رسم و رسومی همدلانه برای تمیز کردن نهرها و کانال‌های آبی که به زمین‌های شالی منتهی می‌شود. این رسم کهن چند روزی طول می‌کشد و بعد از آن کشت نشا آغاز می‌شود. با وجودی که ماشین‌های کشاورزی این روزها به کمک کشاورزان آمده‌اند و لایروبی انهار هم تا حدودی مکانیزه شده، شالیکاران بر این باورند که رسم مهرورزانه «ایلجار» به برکت کشت کمک می‌کند و رسم و رسوم کشت نشا باید تمام و کمال اجرا شود.

قلع و قمع علف‌های هرز

خورشید هنوز خودش را به میانه آسمان نرسانده که گروه ۱۰ نفره کشاورزان با بیل و کلنگ هم‌مسیر شده‌اند. امروز در روستای نوخاله صومعه‌سرا در استان گیلان رسم ایلجار اجرا می‌شود. رضا سپاسی از برنج‌کاران روستا به همشهری می‌گوید: «رسم ایلجار از رسوم کهن شالیکاری است. این رسم از اوایل بهار یا حتی چند روز مانده به عید نوروز آغاز می‌شد؛ زمانی که میراب یک روز را برای هر محله تعیین می‌کرد که رسم ایلجار را اجرا کنند.» کشاورزان روستای نوخاله که برای رسم ایلجار دور هم جمع شده‌اند، پشت سر ریش سفید جمع حرکت می‌کنند و به طرف نهر می‌روند. سپاسی در توضیح بیشتر این آیین می‌گوید: «هر کشاورزی به اندازه وسعت زمین و نهری که برای آبرسانی دارد، با دیگر کشاورزان همراه می‌شود و در این رسم حضور دارد.» کشاورزان بعد از خوش و بش کردن با نام و یاد خدا وارد نهر می‌شوند، علف‌های هرز را با بیل و کلنگ از ریشه در می‌آورند و راه را عبور آب هموار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
امسال قیمت برنج چگونه می شود؟

نهرهای پاکیزه

احمد فروزش، برنج کار روستای ملاسرا شهرستان شفت می‌گوید که اجرای این رسم تقریبا نصف روز طول می‌کشد و بسته به اینکه نهر چقدر طول داشته باشد و چقدر از علف هزر یا شاخ و برگ درختان پر شده باشد، کشاورزان برای تمیز کردن نهر وقت می‌گذارند. «نهرها کوچک زودتر تمیز می‌شود و کانال‌های بزرگ وقت بیشتری می‌خواهد.» شهرستان شفت ۱۴۳۳۶ هکتار شالیزار دارد که ۶۰ درصد آن از سد سفید رود و ۴۰ درصد از رودخانه ها و آبندان ها آبیاری می‌شود.

رسم همدلی

علی‌اکبر نژادپارس، برنج کار روستای مرزدشت خمام نیز به همشهری می‌گوید که همدلی این رسم را زنده نگه‌داشته و ادامه می‌دهد: «برای من که عمری از خدا گرفته‌ام و به تنهایی نمی‌توانم مسیر آب را به زمینم هموار کنم این رسم بسیار کمک کننده است. انگار فلسفه‌اش هم همین است که هوای همدیگر را داشته باشیم. تقریبا ۱۰ نفر که برای ایلجار بیایند ۳ کیلومتر از نهر تمیز می‌شود. همدلی باعث می‌شود کار بهتر انجام شود و برکت داشته باشد.» برنج‌کارانی که تا زانو در نهر آب رفته‌بودند تا هر مانعی که سد راه آب می‌شود را بردارند، حالا با خیال راحت زیر سایه درخت دور هم نشسته‌اند و به صدای آب گوش می‌دهند. یک استکان چای ریخته‌اند و از زیر و بم کشت نشای امسال با هم گپ می‌زنند. آنان امیدوارند امسال با حمایت از برنج‌کاران واردات برنج متناسب با نیاز کسری باشد.

بیشتر بخوانید:
ماجرای نخستین مزرعه خورشیدی زنانه در یک روستا

کد خبر 844680 برچسب‌ها استان گیلان برنج وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی

دیگر خبرها

  • تاخیر در رهاسازی آب و خسارت به محصولات کشاورزی + فیلم
  • نوسازی ناوگان مکانیزاسیون راه‌حلی مناسب برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک
  • برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد
  • از ایلِجار چه می‌ دانید؟ یک همدلی برای نشاکاری
  • کشاورزان برای حمل محصولات حتماً از طریق شرکت‌های مجاز اقدام کنند
  • توصیه‌ فرماندار جیرفت به کشاورزان و عشایر در پی وقوع سیلاب احتمالی
  • دانه‌های آجیلی خوی به نام کشاورز و‌به کام واسطه
  • پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی با ابتکار پژوهشگران کرمانی
  • فراوانی کالا‌های اساسی راهبرد ستاد تنظیم بازار قم است