Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > سینما - نقدهایی بر دو فیلم «خجالت نکش» ساخته رضا مقصودی و «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا

خجالت نکش/ رضا مقصودی

یخ موقعیت کمدی داستان دیر آب می شود و زود هم مجددا منجمد می شود. در این میان پرده میانی متن سروشکل خوبی دارد و کمدی موقعیت پویایی در پنهان سازی راز زوج مسن داستان از همسایگان و خویشان شان پرورش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارجاعات هجوآلودی که به روسای جمهور ادوار مختلف در اتخاذ سیاست های متفاوت اجتماعی و تأثیرات متناقض شان در بافت زندگی مردم دارد صورت گرفته است، از دیگر امتیازات این فیلم است.

اما در هر حال، انتظاری که از نویسنده لیلی با من است می رفت با خجالت نکش برآورده نشده است؛ ولو آن که اولین تجربه کارگردانی مقصودی باشد.

به وقت شام/ ابراهیم ‌حاتمی‌کیا

بعد از چندین فیلم از حاتمی کیا که داستان و رویکرد و فضا در انبوهی از شعارهای مبهم و طلبکارانه آدم های ماجرا گم می شد، حالا در به وقت شام، خوشبختانه کمتر خبری از این فضاها است و داستان معلوم است از چه قرار است و آدم ها هم معلوم است که دنبال چه هستند.

اگرچه گاه در برخی بخش ها باز دوئل های کلامی بین آدم ها بر مبنای نوعی دلخوری های مبهم برقرار می شود (مثل آن جر و بحث پدر و پسر در نمای ضد نور) ولی روند کلی متن یک جور اکشن تعلیقی است که در نوع خود و با توجه به بضاعت های سینمای ایران جلوه های خوبی هم دارد. فقط توجه به این نکته برای حاتمی کیا شایسته است که در یک تریلر تعلیقی و پرزدوخورد، استفاده یک در میان از نمودهای احساسات برانگیز (موسیقی غمناک و اسلوموشن های سانتیمانتالیستی و کلوزآپ های پی در پی از قیافه های بغض کرده و گریان) توی ذوق می زند و ریتم اثر را مخدوش می کند.

مخلوط کردن یک اکشن مهیج با جلوه های غلیظ ملودرامی، هم تاثیر اولی را می کاهد و هم حق مطلب دومی را ادا نمی کند. با این حال به وقت شام بعد از چندین فیلم اخیر حاتمی کیا، گامی رو به جلو است؛ ولو این که ایده هایی مثل سابقه خوانندگی آن زن داعشی و نوع پرداختش، درنیامده باشد.

منبع: کانال تلگرامی مهرزاد دانش

58243

کلید واژه‌ها : سی و ششمین جشنواره فیلم فجر - جشنواره فیلم فجر - ابراهیم حاتمی کیا - کارگردانان سینمای ایران -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۶۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق

بررسیها نشان میدهد مجموع دو پرداختی به اقشار محروم، یعنی یارانه نقدی و مستمری نهادهای حمایتی نسبت به خط فقر کفایت نمی نمی‌کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی داده های کمیته امداد و سازمان بهزیستی نشان میدهد مجموع پرداختی به اقشار محروم شامل یارانه نقدی و مستمری نهادهای حمایتی نسبت به خط فقر شدید و مطلق کفایت نمیکند.

بر این اساس نسبت مجموع متوسط  مستمری و یارانه نقدی دو نفره به خطر فقر شدید دو نفره در سازمان بهزستی 75 درصد و در کمیته امداد 86 درصد  کفایت می‌کند.

نسبت مجموع متوسط مستمری و یارانه نقدی دو نفره به خطر فقر مطلق دو نفره در سازمان بهزستی 47 درصد و در کمیته امداد 54 درصد کفایت می‌کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • پزشک متخلف در اهواز محکوم شد
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • سه قاچاقچی سوخت در ایرانشهر محکوم شدند
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر