Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-05@03:12:10 GMT

روایت مسجدجامعی از یک شهردار که برف می‌خرید

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۶۷۴۲۳

روایت مسجدجامعی از یک شهردار که برف می‌خرید

به گزارش امتداد، احمد مسجدجامعی در ادامه یادداشت خود در «اعتماد» نوشت: وقتی خبر این کناره‌گیری به گوش بختیار، نخست‌وزیر وقت رسید بسیار برآشفت، دلیل آن هم چنان که بختیار خود گفته این بود که امید زیادی به شهرستانی برای ارتباط با شخصیت‌های موجه و با نفوذ داشت. پس از آنکه شهرستانی کناره‌گیری خود را تقدیم امام کرد، مرحوم امام با صدور حکمی که شهید مطهری آن را نگاشت، وی را دوباره به عنوان شهردار تهران به کار بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدجواد شهرستانی در سال ١٣٠٣ هـ. ش در مشهد به دنیا آمد. او از خاندانی بود که شخصیت‌های بزرگ اجتماعی، علمی و روحانی را در خود داشت. پدر او «سیدهاشم شهرستانی» دبیرالکتاب و مصحح کتب خطی آستان قدس رضوی بود. دوره‌های دبستان و دبیرستان را در زادگاهش به پایان برد. سپس از دانشکده افسری به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت. پس از گرفتن دانشنامه مهندسی و درجه افسری به کارهای فنی پرداخت. چندی نیز در آلمان، تحصیل خود را پی گرفت.

فعالیت اداری او از سرپرستی سازمان آب مشهد آغاز شد. او همچنین نخستین مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان بود. پس از آن بود که شهردار مشهد شد. در مدتی که شهردار بود، خلاقیت‌های فراوانی به خرج داد. به عنوان نمونه گفته‌اند در یکی از روزهای سرد زمستان که برف زیادی باریده بود، او برای برف‌روبی و تمیز کردن معابر شهری، از نمک و شن و ماسه استفاده نکرد بلکه در تصمیمی خلاقانه اعلام کرد که شهرداری، برف را از مردم می‌خرد. به این ترتیب بسیاری از مردم، با شور و شوق، با انواع و اقسام وسایل، برف را از منزل‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها جمع کرده و برای فروش به پارک ملت (که آن زمان بزرگ‌ترین پارک خاورمیانه بود) بردند. برف‌ها در آنجا تبدیل به کوهی شد که علاوه بر از بین بردن انواع و اقسام آفات نباتی و جانوران مضر، زمینه‌ساز آب فراوان و سرسبزی در بهاران شد. زمستان آن سال هم برای شهروندان علاقه‌مند شرایطی فراهم آمد که انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های زمستانی را تجربه کنند.

یادآوری این خاطره هم در این جا خالی از لطف نیست که در سال‌های اولیه تاسیس آن پارک، وقتی به آنجا می‌رفتیم، شاهد قلمه‌ها و نهال‌ها و جوانه‌های کوچکی بودیم که سخت بود بپذیریم قرار است روزی درختانی بزرگ شوند. به دلیل اهمیت اینجا، در زمان حضورم در وزارت ارشاد، در فضای پیش‌بینی شده مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) سالن تئاتر شهر و سینمایی با ۶۰۰ صندلی پایه‌گذاری و بنا شد.

به هر تقدیر، شهرستانی در مشهد باعث تحولات زیادی شد اما اختلافش با استاندار وقت، باعث شد برکنارش کنند. نفوذ او در میان مردم چنان بود که روزنامه‌ها و نهادهای مختلف به استاندار انتقادات تندی کردند. علاوه بر این، خدمات و ابتکارات او در مدیریت شهر مشهد سبب شد در سال ١٣٤٧ که انجمن شهر تهران کارش را آغاز کرد، شهرستانی را به شهرداری پایتخت برگزیند. او اولین شهرداری بود که با انتخاب انجمن شهر به این سمت گمارده شد.

ریاست او بر شهرداری بیشتر از ١٠ ماه نپایید و در سال ١٣٤٨ استاندار کرمانشاه شد. در کرمانشاه بلوار طاق بستان را ساخت که از میدان آزادی تا زیر طاق بستان امتداد داشت. به دلیل خدمات فراوان او، یکی از خیابان‌های اصلی کرمانشاه را به نام او نامیدند که همچنان به نام او مانده است. در مردادماه ١٣٥٦، شهرستانی دوباره شهردار تهران شد و دوره ریاست او با حکم امام (ره) تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم ادامه یافت. در روزهایی که او شهردار تهران بود، اقدامات زیادی انجام گرفت که بازپس‌گیری پارک پردیسان از خالص‌جات دولتی و اختصاص آن به شهروندان، طراحی اولیه متروی تهران و طرح تشکیل شرکت عمران و بهسازی جنوب شهر تهران و کمربند سبز شرق تهران از آن شمار است.

سیدجواد شهرستانی سال گذشته در مشهد درگذشت و در باب الجواد (ع) حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. دهه فجر امسال چهلمین سالگرد این استعفای تاریخی و زمان مناسبی برای یادکرد از این مرد بزرگ است.

انتهای پیام

true برچسب ها : احمد مسجدجامعی , جواد شهرستانی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاکانی: تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است

شهردار تهران گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰۰ خودرو برقی آماده بوده و تخصیص ارز برای واردات خودرو‌ها با کمک بانک مرکزی صورت گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، استفاده از وسایل نقلیه برقی می‌تواند راهکاری بسیار مؤثر در مسیر رفع و کاهش چالش‌های حیاتی و دارای مزایای زیست محیطی، کاهش وابستگی به سوخت‌های تجدیدناپذیر فسیلی و بهبود کیفیت هوا باشند. از این رو تغییر سبک حمل و نقل از سنتی بنزینی به برقی اهمیت ویژه‌ای‌دارد. در این راستا شهرداری تهران برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی را دنبال می‌کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران پیرامون آخرین وضعیت تاکسی‌های برقی اظهار کرد: تاکسی‌های برقی شامل دو دسته خودمالکی و شرکت مالکی می‌شوند. رانندگان تاکسی در بخش شرکت مالکی، سهامدار آن شرکت خواهند شد.

وی افزود: تعدادی خودرو توسط خودروسازان وارد شده است و در بخش خودمالکی قرارداد‌ها در حال بسته شدن است، به زودی واگذاری خودرو به مالکین صورت خواهد گرفت.

زاکانی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰۰ خودرو برقی آماده بوده و تخصیص ارز برای واردات خودرو‌ها با کمک بانک مرکزی صورت گرفته است.

گفتنی است یکی از نکات حائز اهمیت برای رانندگان تاکسی، قیمت خودرو‌های برقی است که نیازمند ارائه تسهیلات ویژه است. به گفته شهرداری تهران قیمت این خودرو‌ها قابل رقابت با خودرو‌های بنزینی خواهد بود.

علاوه بر این شهرداری تهران برای راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ این خودرو‌ها پیش از این ۴۰۰۰ نقطه را در سطح شهر تهران در ۲۲ منطقه شناسایی کرده است و بنا دارد تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ایستگاه‌های اعلامی را احداث و مجهز کند.

دیگر خبرها

  • در سرزمین ما شاعران بعد از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه کاره هیچ کاره است
  • زاکانی: تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است
  • ببینید | واکنش جدید زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شهردار تهران طلبکار شد!
  • اتوبان شهید خرازی باز شد
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه
  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • اتوبان شهید خرازی بازگشایی می‌شود
  • روایت امام جمعه تهران از حمله سپاه به اسرائیل
  • ۴ پیامد حمله موشکی سپاه به اسرائیل به روایت امام جمعه تهران
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه | امروز پاتوق معتادان متجاهر در تهران نداریم