Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@16:13:44 GMT

عملی شدن قانون مدیریت پسماند پزشکی در تربت جام

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۶۸۵۹۵

عملی شدن قانون مدیریت پسماند پزشکی در تربت جام

رئیس نظام پزشکی تربت جام گفت: با اجرای بی‌خطرسازی مراکز درمانی وبهداشتی بخش خصوصی از ابتدای بهمن ماه سال جاری قانون مدیریت پسماند در این شهرستان عملی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد رضا تولیت در گفتگو با خبرنگار جام روز، با اشاره به اجرای بی خطر سازی پسماندهای پزشکی، گفت: با اجرای بی خطرسازی مراکز درمانی و بهداشتی بخش خصوصی از ابتدای بهمن ماه سال جاری قانون مدیریت پسماند در این شهرستان عملی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تولیت افزود: ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه و کاهش عفونت طبق دستورالعمل وزارت بهداشت برعهده دانشکده علوم پزشکی است و نظارت بر بخش خصوصی را نظام پزشکی صورت می دهد و تدابیری اندیشیده شده که زباله ها در بخشهای مختلف بیمارستان و مراکز تولید بخش خصوصی به صورت مجزا تفکیک شوند تا زباله های خطرناک و عفونی از معمولی جداسازی شود.

 

جمع آوری و انتقال زباله‌های بخش خصوصی بهداشت و درمان

 

رئیس نظام پزشکی تربت جام تصریح کرد: کیسه های زباله وقتی 4/3 حجم آنها پر شود باید تعویض تا کارکنان بتوانند کیسه ها را گره زده و زباله های عفونی و زباله های معمولی را بصورت مجزا و جدا پس از بر چسب زدن به سالن زباله منتقل نمایند.

 

تولیت با اشاره به نحوه جمع آوری زباله ها در بیمارستان ها، بیان داشت: در بیمارستان زباله ها از اتاق بیماران و واحدهای مختلف جمع آوری و به ترالی دپوی موقت بخش آورده می شود تا زباله های عفونی و غیر عفونی در مخازن مخصوص خود نگهداری شوند.

 

وی ادامه داد: کیسه زباله هاباید از سطل به آرامی به مخازن منتقل و از پرتاب کردن کیسه ها باید خودداری شود تا پاره نشود و مواد آلوده به صورت کارکنان نپاشد و از پراکنده شدن زباله خودداری و بعد از خالی کردن کیسه ها سطل های زباله شسته و سپس زیر نظر کارشناس بهداشت ضد عفونی و در محل استقرار سطل های زباله قرار گیرد.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی تربت جام خاطرنشان کرد: تعداد مراکز جمع آوری زباله در بخش خصوصی 77 مرکز شامل مطبها، کلینیکها، آزمایشگاهها و غیره زباله های عفونی و غیر عفونی سه بار در هفته به طور کلی توسط پیمانکار جمع آوری و جهت بی خطرسازی منتقل می شود.

 

تولیت یادآور شد: زباله های غیر عفونی در کیسه زباله مشکی و زباله های عفونی در کیسه زباله زرد رنگ و زباله های عفونی نوک تیز در سیفتی باک جمع آوری و حمل می شوند.

 

وی با اشاره به محل دفن زباله های عفونی عنوان کرد: زباله های عفونی پس از بی خطرسازی جهت دفن در تراشه زباله های عادی شهرداری به خارج از شهر انتقال داده می شود.

 

رئیس نظام پزشکی تربت جام با اشاره به عدم انتقال پسماندهای پزشکی توسط شهرداری گفت: برای انتقال پسماندهای پزشکی در گذشته چندین مرحله به شهرداری مراجعه شد که با توجه به عفونی بودن این زباله ها شهرداری از جمع آوری و انتقال آن خودداری و زیر بار این مسئولیت سنگین نرفت که نظام پزشکی به اجبار با هزینه کرد اعتبارات داخلی و حمایت پزشکان، پسماندها جمع آوری و به محل دفن زباله های شهرداری منتقل می کند.

 

محمود تولیت ابراز کرد: چنانچه مدیریت جدید شهرداری آمادگی انتقال پسماند را دارند و هزینه بالایی از نظام پزشکی دریافت نمی کنند آمادگی انعقاد قرارداد را داریم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۸۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

ایسنا/گیلان مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان با بیان اینکه در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است، گفت: جمع آوری زباله به روش هوشمند می‌تواند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه‌های هوشمند شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

شهرام توانا امروز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما مثل تمام کشورهای دنیا به ناچار با توجه به افزایش حجم استفاده مردم از سامانه‌ها و سکوها در فضای مجازی باید به سمتی می‌رفتیم که شهروندان به روش‌های هوشمند زباله را تفکیک کنند. لذا در چند شهر ایران این مساله به صورت آزمایشی انجام شد و بعد از آن در قالب یک دستورالعمل اجرایی، روش‌های هوشمند جمع آوری پسماند خشک توسط وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: در بندرانزلی نیز این امر طی دوره یکساله به صورت آزمایشی آغاز شد تا آرام آرام و با گام‌های مشخص پیش برویم که خوشبختانه شاهد همکاری خوب شهروندان بودیم به طوری که در اوایل سال گذشته کمتر از ۵۰۰ نصب سامانه بهروب را شاهد بودیم ولی الان ۴ هزار نصب داریم.

وی با بیان اینکه میانگین تولید زباله در شهرستان بندرانزلی روزانه تا ۱۲۰ تن است، افزود: ۱۰ تن آن خشک است که همه این زباله‌های خشک ارزش بازیافتی و اقتصادی ندارد از جمله پارچه، چوب، خاک روبه، زباله‌های بهداشتی، و ... اما موادی از جمله پلاستیک، پت، آهن، لاک، آلومینیوم، مشما ارزش بازیافتی دارد.

توانا در خصوص میزان جمع آوری پسماند و زباله خشک تفکیک شده توسط سامانه بهروب در بندرانزلی گفت: از ۱۰ تن زباله خشک؛ ۷ تن قابل ارزش است اگر این مقدار زباله را به عنوان سقف میزان با ارزش‌ها در نظر بگیریم بهروب در هر مرحله جمع آوری در روز بین ۸۰۰ تا هزار کیلو جمع آوری می‌کند یعنی یک هفتم زباله ها و این عدد قابل توجهی است.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان تصریح کرد: البته نباید از این مساله غفلت کرد که مابقی زباله‌های خشک توسط زباله گردها جمع آوری می‌شود.

توانا به اهمیت جلوگیری از پدیده زباله‌گردی اشاره کرد و گفت: این امر مقوله‌ای است که به دلیل تبعات منفی همچنین تعداد بالای گاراژهای ضایعاتی که باعث پلشتی و چهره بد شهری می‌شود، دادستانی محترم نیز به برخورد با این مساله به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده و احساس می‌شود جمع آوری زباله به روش هوشمند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه های هوشمند می‌شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

وی با بیان اینکه نکته مهم در فعالیت بهروب این است مردم تا جایی که می‌توانند این زباله ها را در منزل تفکیک کنند زیرا با این کار زباله کثیف و بی‌ارزش نمی‌شود، گفت: تفکیک زباله در مبدا، روش‌های هوشمندسازی و حتی روش‌های منظم جمع آوری هفتگی به ما کمک می‌کند که بدانیم در چه ساعتی و چه زمانی این زباله را تحویل بدهیم و یا با استفاده از این سکوها و اعلام آمادگی برای تحویل زباله، مسئولین این امر در اسرع وقت جهت تحویل زباله ها مراجعه می‌کنند.

توانا با بیان اینکه هزار کاربر هر هفته با ما همکاری می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به استقبال خوب مردم در بندرانزلی از سامانه بهروب، مساله را با جناب آقای استاندار مطرح کردیم و ایشان عین این مطلب را برای تمام شهرداری‌های استان گیلان ابلاع کردند و هم اکنون تمام شهرداری‌های گیلان به صورت نظام‌مند این سامانه را در اختیار دارند.

مدیر پسماند شهرداری‌های استان گیلان با تاکید بر اینکه مردم علاوه بر استفاده از سکوی بهروب برای تحویل زباله های خشک، جهت کارهای دیگر هم می توانند از این سامانه استفاده کنند که از آن جمله کمک های نیکوکاری است، گفت: چون کسانی که در این حوزه همکاری می‌کنند پول گزینه اول آنها نیست هر چند مهم هست ولی می‌خواهند یک کار روشمند انجام دهند لذا این موارد در سامانه بهروب تعریف شده است.

توانا تصریح کرد: در تلاش هستیم دو سکوی دیگر ایجاد کنیم که انحصار برای یک گروه نباشد تا علاوه بر ایجاد فضای رقابتی مردم هم به راحتی با سکوهایی که در اختیار دارند زباله‌های خود را مبادله کنند.

وی افزود: در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است و از سال ۹۹ که وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها این مساله را در قالب دفترچه عوارض بهای خدمات مدیریت پس‌ماند، ابلاغ و تعیین کرد شهرداری‌های به شهروندانی که در حوزه تفکیک از مبدا کمک کرده و مشارکت دارند تخفیف دهد، با این شیوه می‌توانیم میزان همکاری شهروندان در خصوص تفکیک زباله از مبدا را رصد و بر اساس آن تخفیفات لازم را در حوزه نوسازی و عوارض به فعالان این عرصه اعطا کنیم.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان با بیان اینکه مشارکت در این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: باید تلاش کنیم با افزایش میزان توسعه و کاربری در این فضا مردم بتوانند با راحت‌ترین، ساده‌ترین و کم انرژی ترین روش؛ بهترین خروجی را از این همکاری داشته باشند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است
  • کاهش چشم گیر حضور زباله گردها در تهران | مدیرعامل پسماند: ۸۰ درصد فعالیت زباله گردها کم شده است
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • تحویل زباله خشک از درب منزل و ارائه پول به ازای آن
  • جریمه هنگفت شهرداری تهران برای زباله دزدها | محمدی: در مدیریت پسماند با کسی شوخی نداریم
  • زباله‌گردی محصول اجرا نشدن قانون مدیریت پسماند است
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله گرد‌ها ؟
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله‌گرد‌ها؟
  • مافیای طلای کثیف را بشناسید