Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@15:24:49 GMT

معرفی برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۶۹۴۵۴

معرفی برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ آیین اختتامیه بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال و سی و پنجمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در مراسمی با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نویسندگان و ناشران در تالار وحدت برگزار شد.
براساس رای هیات داوران، آثاری از 9 کشور آمریکا، آلمان، فرانسه، سوئد، سوئیس، هند، ایتالیا، بلغارستان و ایران به عنوان برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال معرفی و تجلیل شدند:
1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «وضعیتی از آمیختگی: مسیحیان، زرتشتیان و فرهنگ سیاسی ایران در عهد باستان متأخر» اثر «ریچارد ارنست پین» آمریکایی تبار و از کشور سوئد
2. کتاب «کوه ‌نشینان خاور نزدیک در عهد باستان: زاگرس نشینان در هزاره نخست پیش از میلاد» اثر «سیلویا بالاتی» ایتالیایی تبار از آلمان
3. کتاب «شکل‌گیری فهم اسلامی از «کلاله» در سدۀ دوم هجری قمری ( 718-816 میلادی): در میانۀ نص و شرع» اثر «پاول پاولوویچ» از بلغارستان
4. کتاب «برگرفت شاهنامه به عنوان آئینه‌ای برای پادشاهان در سده‌های میانی» اثر نسرین عسکری ایرانی مقیم آمریکا
5. کتاب «کاشی در معماری قرن 15 میلادی ایران: هنرهای سلسله قراقویونلو و آق قویونلو» اثر «ساندرا اوب» از فرانسه
6. کتاب «چالش اسلام: رویکردهای تقرب‌ ‌‌بخش مسیحی» اثر «کلاوس فون اشتوش» از آلمان
7. کتاب «انتقال دانش در گفت و گو: پژوهشی در باب محاورات ادوار نخستین اسلام» اثر «رگولا فورستر» از سوئیس
8. تصحیح و ترجمه کتاب «تنسوق نامه: کتاب نفیس ایلخانی در علوم و فنون ختایی» اثر «شی گوآنگ» از چین
9. تصحیح و ترجمه کتاب «رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء (٣٩-٤١): رساله هشتم تا رساله دهم از بخش سوم در موضوع نفس و عقل» اثر «اسماعیل قربان حسین پوناوالا» و «کارملا بافیونی» هندی تبار از آمریکا
دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی نیز در این مراسم گفت: برای این دوره از جایزه بیش از 700 اثر با حضور بیش از 700 داور بررسی شد.
حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد با بیان اینکه در بخش جهانی جایزه کتاب سال هم بیش از دو هزار کتاب خارجی به دبیرخانه ارسال شد، افزود: در این بخش نیز 9 اثر برگزیده شدند.
وی ضمن برشمردن اهمیت و ارزش کتاب ، ادامه داد: میراث مکتوب، نشانگر فرزانگی و بزرگی یک جامعه است بنابراین این جایزه نشان می دهد جمهوری اسلامی نهایت ارزش را برای کتاب قائل است و رییس جمهوری آن از عالمان و فرهیختگان این حوزه تجلیل می کند.
مهدوی راد با بیان اینکه در این دوره از جایزه، از نظر کیفی تحول زیادی شاهد نبودیم، افزود: سالها بود که پژوهشگران برای رسیدن به ابزار پژوهش تلاش می کردند در حالیکه اکنون دسترسی به این ابزار سهل و آسان است با این وجود رشدی را در این حوزه شاهد نبوده ایم.
وی با تاکید بر آسیب شناسی این مساله گفت: امروز نشر و ناشر در کشور با مشکلاتی زیادی رو به رو هستند همانطور که وزیر ارشاد هم در گفت و گوی رسانه ای اخیر خود از غارت فرهنگی صحبت کرد، اکنون شاهد سرقت آثار نویسندگان هستیم به طوری که در شبکه های مجازی فعالان این عرصه درخواست فایل پی دی اف کتاب می کنند.
در بخش جایزه جهانی کتاب سال این دوره نیز ارزیابی کتاب‌ها در حوزه‌های مطالعات اسلامی، تاریخ علم، فقه، حقوق، تاریخ، تمدن اسلامی، مطالعات علوم قرآنی، هنر، معماری، اقتصاد اسلامی، علم کلام، تصوف عرفان، تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، مطالعات شیعی و اسلام معاصر صورت گرفت.
کتاب‌ها به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، عربی، ایتالیایی، گرجی، ترکی آذربایجانی، اردو، ترکی استانبولی، فنلاندی، بوسنیایی، یونانی و صربی نگاشته شده بود و پس از فرآیند داوری، کتاب‌هایی از آلمان، فرانسه، آمریکا، هند، بلغارستان، ایتالیا، سوئیس، سوئد و ایران برگزیده شدند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۶۹۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان مسابقات ریاضی دانشجویی کشور در تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مصلحیان رئیس انجمن ریاضی ایران گفت:در چهل و ششمین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی کشور ۲۸ تیم دانشجویی از دانشگاه‌های کشور رقابت کردند که در پایان در بخش تیمی دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، فردوسی مشهد، امیرکبیر و خواجه نصیر به ترتیب مقام‌های اول تا پنجم را به دست آوردند.

دیگر خبرها

  • معرفی برگزیدگان مسابقات ریاضی دانشجویی کشور در تبریز
  • فرمانده سپاه شهرستان راسک معرفی شد
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است
  • معرفی رئیس تبلیغات اسلامی جغتای
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر