Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-04@20:44:36 GMT

رشد نقدینگی کاهنده شد

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۷۰۳۷۷

رشد نقدینگی کاهنده شد

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، به مجموع پول و شبه پول، نقدینگی گفته می شود؛ هرچه رشد نقدینگی بیشتر شود، تقاضا برای کالا و خدمات بیشتر شده و چون در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است، منجر به تورم می شود؛ از این رو یکی از ابزارهای سیاستگذاران پولی برای مقابله با تورم، کاهش رشد نقدینگی در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال نسبت پول و شبه پول که اجزای نقدینگی را تشکیل می دهند، نیز باید متناسب باشد؛ هرچه میزان شبه پول که همان حساب های دیداری نزد بانک ها و موسسات اعتباری است بیشتر باشد، یعنی اینکه منابع بیشتر نزد بانک ها حبس شده است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند هرچه سهم شبه پول در نقدینگی کمتر شود و سپرده های بانکی با بهبود فضای کسب و کار به سمت تولید هدایت شوند، می توان به تحقق رشد اقتصادی و اشتغال پایدار امیدوار بود و اثر تورمی نقدینگی بر اقتصاد نیز کمتر می شود.
آخرین آمار از وضعیت نقدینگی در پایان آذر ماه حکایت از آن دارد که سهم شبه پول در حجم نقدینگی به عدد هزار و 734 میلیارد و 400 میلیون ریال و سهم شبه پول به 12 تریلیون و 715 هزار و 700 میلیارد ریال رسیده است.
بنابراین حجم پول در یکسال منتهی به آذر ماه امسال 12.6 درصد و از ابتدای امسال 6.4 درصد رشد داشته اما شبه پول در مقایسه با آذر پارسال 23.4 درصد و از ابتدای امسال 16.6 درصد رشد کرد.
هر چند کارشناسان اقتصادی به رشد نقدینگی بویژه بخش شبه پول آن نقد دارند و معتقدند که این رویه سبب حبس بیشتر پول در نظام بانکی می شود در حالی که باید به سمت تولید و سرمایه گذاری هدایت شود اما نگاهی به میزان رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته از کاهنده شدن این رشد حکایت دارد.
حجم نقدینگی در آذر ماه 95 نسبت به آذرماه سال قبل آن (94) برابر 28.1 درصد رشد داشت و از ابتدای پارسال طی 9 ماه برابر 16.5 درصد رشد کرد؛ بنابراین میزان نقدینگی در مقایسه با همین مدت، سال گذشته رشد کمتری داشته است.
نکته قابل تامل اینکه از ابتدای آذر ماه بانک مرکزی تصمیم کمیته منتخب سران سه قوه برای ساماندهی سپرده گذاران موسسات غیرمجاز فرشتگان، افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت آرمان را با اختصاص 115 هزار میلیارد ریال اعتبار کلید زد و انتظار می رفت با این کار، حجم نقدینگی رشد بالایی را تجربه کند.
همچنین هر چند در شهریور ماه امسال بخشنامه الزام رعایت نرخ های سود به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد و برخی کارشناسان بر این باور بودند که این کار سبب خروج سرمایه از بانک ها به سمت بازارهای موازی می شود اما آنگونه که آمارها نشان می دهد، همچنان رشد شبه پول گوی سبقت را از رشد پول در محاسبات نقدینگی ربوده است.
 
** روند نقدینگی از ابتدای امسال
همچنین نگاهی به میزان رشد سالانه نقدینگی از ابتدای امسال نشان می دهد که این شاخص سال 96 را با رشد 23.7 درصدی در فروردین آغاز کرد و در ماههای اردیبهشت و خرداد به 24.1 درصد رشد رسید اما در فصل تابستان به ترتیب رشد سالانه 23.3 درصد، 24.3 درصد را ثبت کرد اما پس از آن کاهنده شد.
در این روند حجم رشد سالانه نقدینگی در شهریور ماه 23.8 درصد، مهر ماه 23.3 درصد و آبان ماه 22.6 درصد را ثبت کرد و در نهایت در آذر ماه گذشته به 22 درصد تنزل کرد.
با این حال بررسی تغییر نقطه به نقطه نقدینگی از ابتدای امسال نشان می دهد که این شاخص در آذر ماه به بالاترین میزان خود طی 9 ماه گذشته رسیده است؛ این شاخص در فروردین ماه نسبت به اسفند ماه 95 برابر 0.9درصد رشد کرد اما این میزان رشد در ماه های اردیبهشت و خرداد به 2.8 درصد و 4.9 درصد رسید.
در فصل تابستان شاهد رشد 6.4 درصدی نقدینگی نسبت به اسفند ماه بودیم و این روند در مرداد به 9 درصد و در شهریور ماه به 10.9 درصد افزایش یافت.
در ماه های فصل پاییز نیز میزان رشد نقدینگی بر مدار رشد بود ؛ در مهر ماه نسبت به ابتدای سال 11.9 درصد، در ماه آبان 13.6 درصد و در آذر ماه 15.3 درصد رشد کرد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۰۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات استان زنجان صعودی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ گنج‌خانلو گفت: فروردین ماه امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش تقریبی ۳۱ میلیون دلار از گمرک استان صادر شده که به لحاظ ارزش حدود ۲۶ درصد افزایش و از نظر وزن نیز ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی افزود: ۳۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۰.۶ میلیون دلار به صورت موقت وارد استان شده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۱۸ درصد و از نظر وزن ۱۹ درصد افزایش دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان ادامه داد: بعد از یک سال روند کاهشی صادرات، ارزش صادرات استان نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

گنج‌خانلو گفت: همچنین در رویه ورود موقت نیز شاهد افزایش هستیم که امیدواریم با رونق فعالیت واحد‌های صنعتی استان، سطح تجارت خارجی نیز افزایش یابد.

وی افزود: در این مدت همچنین واردات قطعی بیش از ۲۴.۵ میلیون دلار کالا به وزن بیش از ۱۴ هزار تن ثبت شده است که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۵۹ درصد کاهش و از نظر وزن ۴۲ درصد کاهش دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان ادامه داد: طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

دیگر خبرها

  • ورود هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت
  • صادق خان باز هم شهردار لندن شد
  • نصب بیش از ۲۸ هزار کنتور هوشمند در استان قزوین
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • ویدیو/ مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!
  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • ۷۰ درصد ازخط متروی کرج ریل گذاری شد
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است