Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@00:15:30 GMT

بازگشایی پل تاریخی آق قلا همزمان با ایام الله فجر

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۷۰۵۳۸

بازگشایی پل تاریخی آق قلا همزمان با ایام الله فجر

خبرگزاری شبستان: آیین بازگشایی پل تاریخی آق قلا روز شنبه (۲۱ بهمن) با حضور استاندار گلستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشتاقان فرهنگ، تاریخ و هنر برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با توجه به آسیب های وارد شده در سال های متمادی و با اعتبار محدود، این اداره کل نسبت به مرمت و بازسازی این اثر ارزشمند اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اضافه کرد: روز شنبه (21 بهمن) آیین بازگشایی پل تاریخی آق قلا با حضور دکتر سید مناف هاشمی استاندار گلستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی و مشتاقان فرهنگ، تاریخ و هنر برگزار می شود.

 

کریمی در ادامه به ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اشاره کرد و افزود: پل تاریخی آق‌قلا که بازمانده از دوران صفوی است و در منابع تاریخی به‌نام «پل پهلوی‌دژ» از آن یاد شده، به‌شماره 919 در تاریخ 1351/03/27 در فهرست آثار ملی کشور به ‌ثبت رسیده است.

 

وی تصریح کرد: این پل به‌طول 75 متر و عرض گذرگاه حدود 4/30 متر و حداکثر ارتفاع 12 متر از سطح آب یکی از نمونه‌های منحصر‌به‌فرد در این منطقه است.

 

کریمی افزود: این پل دارای  چهار چشمه نامساوی با طاق جناغی و پایه‌های مستحکم دارد که پس از کاوش‌های اخیر به‌نظر می‌رسد بیش از چهار چشمه داشته است. درحال‌حاضر پل دارای پنج پایه آجری است که در سمت شرق موج‌شکن‌های زاویه‌دار و در سمت غرب پشت‌بند‌های مدوّر دارد و تزیینات آجرکاری از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این سازه معماری است.

 

وی با اشاره به کاوش های باستان شناسی پل تاریخی آق قلا، گفت: در کاوش های باستان شناسی اخیر، بین پایه اول از سمت جنوب و جرز تازه نمایان شده، بستری آجری دیده شده که ادامه کاوش ها و مطالعات نشان خواهد داد که آیا این بستر در سرتاسر پل وجود داشته است یا خیر.

 

پایان پیام/83

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۰۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی راه ارتباطی مازندران به قزوین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، در حالی که در دومین ماه از فصل بهار هستیم ارتفاع برف در این محور به حدود ۱۰ متر می‌رسد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان تنکابن با اشاره به اینکه جاده سه هزار تنکابن هرساله با بارش نخستین برف به مدت ۵ ماه بسته می‌شود گفت: بازگشایی این محور نسبت به سال گذشته ۱۰ روز زودتر با تلاش ۸ راهدار و ۵ دستگاه خودرو سبک و سنگین آغاز شد.

عادل منصورکیایی با اشاره به اینکه برف در مناطق سلج انبار و بشم سر به حدود ۱۰ متر می‌رسد افزود: با بازگشایی محور سه هزار تنکابن به الموت قزوین مدت زمان مسافت از ۱۰ ساعت به ۳ ساعت کاهش پیدا کرده است.

وی بازگشایی این محور را در توسعه اقتصادی و رونق گردشگری منطقه بسیار مهم دانست.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان تنکابن گفت: نیرو‌های راهداری استان قزوین هم از روستای پیچ بن و کاروانسرا الموت قزوین شروع به بازگشایی محور کردند.

یادآور می‌شود طول این محور در محدوده تنکابن ۷۰ و استان قزوین ۹۰ کیلومتر است. ۱۲ کیلومتر از ۷۰ کیلومتر طول این محور در محدوده تنکابن برف گیر است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دیدار ورزشکاران باستانی با آیت الله نورمفیدی
  • بلینکن آتش‌بس با حزب‌الله همزمان با ادامه جنگ در غزه را غیرممکن خواند
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • بازگشایی گردنه پیچ‌بن در الموت+ فیلم
  • بازگشایی جاده سه هزار تنکابن پس از ۵ ماه (فیلم)
  • بازگشایی راه ارتباطی مازندران به قزوین
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • بازدید آیت‌الله رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل