Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@04:42:48 GMT

درمان و رهاسازی شغال مسموم بابلسر + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۷۰۷۶۰

درمان و رهاسازی شغال مسموم بابلسر + فیلم

‍‍‍‍‍‍

شغالی که به احتمال زیاد بر اثر تغذیه از طعمه آغشته به سم، مسموم شده بود با همکاری مشترک مسئولان محیط زیست، فعالان حیات وحش و با مشارکت رایگان دامپزشکان بخش خصوصی پس از گذراندن دوره درمانی ده روزه در زیستگاهش در بابل رهاسازی شد. ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ اجتماعی محیط زیست و گردشگری نظرات

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شغالی که به احتمال زیاد بر اثر تغذیه از طعمه آغشته به سم، مسموم شده بود با همکاری مشترک مسئولان محیط زیست، فعالان حیات وحش و با مشارکت رایگان دامپزشکان بخش خصوصی پس از گذراندن دوره درمانی ده روزه در زیستگاهش در بابل رهاسازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



                                                                                                                                                                                                                           

 

 

محمدعلی الله‌قلی، کارشناس و فعال محیط زیست با ابراز خرسندی از نتیجه این همکاری مشترک به تسنیم می‌گوید: مسئولان محیط زیست بابل، مورد را به موقع و بدون فوت وقت اطلاع‌رسانی کردند. حیوان را برای معاینه به بابل منتقل کردیم و دکتر مهدی‌نیا بعد از تصویربرداری به این نتیجه رسیدند که مشکل حیوان از شکستگی نیست.

وی ادامه می‌دهد:شغال را به بیمارستان دامپزشکی فتاحیان در تهران منتقل کرده و  پس از انجام معاینات و تجویز دارو به بابل بازگرداندیم. این شغال، طول درمان را در اتاقی در منزل یکی از فعالان محیط زیست بابل سپری کرد و خوشبختانه شرایط جسمی حیوان که ابتدا از حرکت ناتوان بود، دو روز پس از استفاده از داروهای تجویز شده رو به بهبود گذاشت و در نهایت با هماهنگی مسئولان محیط زیست بابل، به زیستگاهش بازگشت.

وی ضمن قدردانی از مشارکت رایگان بیمارستان فتاحیان تهران به نقش به‌سزای زمان در تیمار و احیای موفقیت‌آمیز حیات وحش اشاره کرده و می‌گوید: اطلاع‌رسانی به موقع مسئولان محیط زیست و خدمات‌رسانی حرفه‌ای و بدون اتلاف وقت در دوره موثر درمان (تایم طلایى) شانس بهبودى و بازتوانى را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد که امیدوارم به وجود آمدن این تعامل‌ها و مشارکت‌های سازنده، تحولی موثر در روند درمان و بازپروری حیات وحش در کل کشور به همراه آورد.

هادی شریفی، دامپزشک عضو تیم جراحی بیمارستان دامپزشکی دکتر فتاحیان که درمان و نظارت بر بهبود شغال بابل را بر عهده گرفته نیز درباره این شغال خوش‌شانس به تسنیم می‌گوید: تاریخچه این شغال ابتدا سبب شد به احتمال آسیب‌دیدگی ستون مهره‌ها شک کنیم اما معاینات حکایت از آن داشت که مشکلی از نخاع و ستون مهره‌ها نیست. علائم عصبی حیوان احتمال از مسمومیت را ایجاد کرد که با توجه به اینکه استفاده بومیان از طعمه مسموم به منظور دور نگه داشتن حیات وحش از طیور مسبوق به سابقه است، محتمل‌ترین تشخیص بود.

وی ادامه می‌دهد: پس از استفاده از داروهای تقویتی اعصاب، ضددرد و ضدالتهاب،آنتی‌بیوتیک و سرم‌تراپی علائم درد حیوان کاهش پیدا کرد، رفته‌رفته میل به تغذیه را به دست آورد و توانست به پهلو حرکت کند.  روند سریع بهبود این شغال که در همان هفته نخست با وزن گرفتن  همراه بود سرانجام به تصمیم‌گیری برای بازگشت حیوان به زیستگاهش انجامید.

به گزارش تسنیم، فعالان محیط زیست طی رزوهای گذشته با تهیه و انتشار فرمی در فضای مجازی از مسئولان محیط زیست خواستند اطلاعات اولیه مربوط به جانوران مصدوم را در اولین فرصت از طریق پورتال ادارات کل و یا رسانه‌ها اعلام کنند تا با توجه به ظریفیت‌های ایجاد شده میان دوستداران حیات وحش، دامپزشکان، دانشکده‌های دامپزشکی و مراکز خصوصی دامپزشکی، شانسی برای حیات دوباره و حتی بازگشت مجدد این حیوانات به طبیعت کشور فراهم شود.

انتهای پیام/

R7856/P34399/S2,23/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۰۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری

 

فراهانی رئیس اداره حفظ و احیا تالاب اداره کل حفاظت محیط زیست استان به خبرگزاری صداوسیما گفت پهنه ۱۲ هزار هکتاری تالاب میقان بعد از بارندگی‌های فصل بهار نسبت به سال‌های گذشته پرآب‌تر شده و هم جواری آب دشت و آسمان در این تالاب جاذبه‌ای چشم نواز ایجاد کرده است.

فراهانی گفت تالاب میقان که در ۱۰ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده کارکرد‌های متنوعی در زیست بوم منطقه داشته و در کیفیت هوای مرکز استان، زیستگاه حیات وحش گردشگری و فرصت‌های مطالعات علمی اثرگذار است.

جودکی فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم گفت تالاب میقان زیستگاه حیات وحش بومی و مهاجر بخصوص پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر فلامینگو، غاز، مرغابی، درنای خاکستری، چوب پا، نوک خنجری و آبچلیک است و در فصول مهاجرت تا ۲۰ هزار قطعه پرنده در این تالاب زندگی می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری