Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مجتبی ملکی، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با حضور در دانشگاه شهید رجایی با رئیس و معاونان این دانشگاه دیدار و از نزدیک در جریان ظرفیت‌های آن برای تعامل با حوزه و آموزش و پرورش قرار گرفت.
در ابتدای این نشست عظمتی، رئیس دانشگاه شهید رجایی، ضمن خیر مقدم گزارشی از روند تأسیس و فعالیت‌های دانشگاه را ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه شهید رجایی در گذر زمان
وی با اشاره به قدمت تأسیس، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، گفت: دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايی در سال 1359 با نام «مجتمع تكنولوژی انقلاب اسلامی» با ادغام انستيتوهای تكنولوژی تهران بنيان‌گذاری شد و سپس به «مركز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی» تغيير نام داده و علاوه بر دوره‌های كاردانی و معلم فنی، مجوز برگزاری دوره‌های كارشناسی ناپيوسته دبيرفنی را نيز دريافت كرد.

رئیس دانشگاه شهید رجایی افزود: در سال 1372 اين مجموعه با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی (وزارت فرهنگ و آموزش عالي) به دانشكده تربيت دبير فنی و حرفه‌ای تبديل شد و از طريق آزمون سراسری در دو رشته كارشناسی، اقدام به پذيرش دانشجو کرد. سپس با توجه به امكانات و توانايی‌های موجود، در سال 1376، با ادغام مركز آموزش عالی و دانشكدة تربيت دبير فنی و حرفه‌ای و با اخذ پروانه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تأييد شوراي عالی انقلاب فرهنگی به مرتبه دانشگاه ارتقا پيدا کرده و به نام دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايی رسما کار خود را آغاز کرد.

دانشگاهی برای تربیت دبیران
وی با بیان اینکه هم‌اکنون این دانشگاه از مراکز مهم علمی کشور برای تربیت دبیر است و تلاش می‌کنیم خروجی آن به بدنه آموزش و پرورش تزریق شود، گفت: دانشجویان این دانشگاه در طول دوره تحصیل 900 ساعت صلاحیت‌های معلمی را طی می‌کنند و این رویه در رشته‌ها و دانشگاه‌های دیگر معمول نیست و مثلا دانشجویی که مهندسی می‌خواند در طول تحصیل کمتر با اخلاق مهندسی آشنا می‌شود.

تبحر در علوم قرآنی شرط فراغت از تحصیل
وی افزود: یکی از شروط فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه تبحر در علوم قرآنی است و علاوه بر آن دانشجو باید یک مدرک مربی‌گری ورزشی نیز بگیرد.
عظمتی یاد‌آور شد: دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايی مصمم است، ضمن ارتقای وضعيت موجود، نقش مؤثر خود را با توجه به پتانسيل‌های دانشگاه در امر آموزش و پژوهش در سطح ملی و فراملی ايفا کند. لذا، با برنامه‌ريزی در ابعاد مختلف آموزش، پژوهش و همچنين توسعه فيزيکی، اين مهم را سرلوحه اهداف خود قرار داده است.

معاونت فرهنگی دانشگاه و مأموریت‌های آن
در ادامه این نشست احمدی، معاون فرهنگی دانشگاه گزارشی از مأموریت‌های این معاونت را تشریح کرد و گفت: در كنار وظايف آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها، ايجاد بستری مناسب برای رشد و توسعه همه جانبه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سياسی، مذهبی و علمی جوانان دانشجو لازم است بر این اساس، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايی به‌عنوان مركزی آموزش‌محور برای تربيت نيروهای مورد نياز نظام تعليم و تربيت مفتخر است در طول ساليان متمادی با تلاش و همت همكاران و مديران حوزه فرهنگی، فعالیت‌های شايسته‌ای را در ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و اساتید به نمايش گذارد.

ایجاد سه تشکل اجتماعی و فرهنگی
وی عنوان کرد: بر این اساس اولین دانشگاهی که سند راهبردی فرهنگی و اجتماعی را تدوین کرده، دانشگاه شهید رجایی است و سه تشکل، جامعه اسلامی، مجمع اسلامی و بسیج دانشجویی را نیز جهت اجرایی کردن راهبرد فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفتیم و اکنون مشغول فعالیت هستند.

راه‌اندازی 28 نشریه و تأسیس 22 انجمن
احمدی در ادامه به دیگر فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: انتشار 28 نشریه، تأسیس 22 انجمن و ایجاد 12 کانون فرهنگی و اجتماعی از دیگر اقدامات این دانشگاه جهت توانمندسازی دبیران فنی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی دینی و مذهبی است، زیرا بیان مسائل دینی و قرآنی در کلام یک معلم یا دبیر فنی، بهتر از معلم دینی اثرگذار است.
وی خواستار حمایت‌های ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است، و به عبارتی پایه تربیت و تأمین معلم آموزش و پرورش است، لذا انتظار داریم ستاد همکاری‌ها به‌ویژه در بحث اردوهای دانشجویی به ما کمک و همفکری کند.

آشنایی با فعالیت‌های دفتر نماینگی نهاد رهبری
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام فضل‌ علی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد، گفت: در راستای انجام وظايف نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برنامه‌های متنوعی را پشتیبانی و اجرا می‌کنیم از جمله آنها،  اقامه نماز جماعت و امور مساجد در نماز خانه‌ها و هيئت‌ها، اجرای حوزه دانشگاهی و برگزاری کلاس‌ها، دعوت از روحانيون و مبلغان توانمند در مناسبت‌هایی چون ماه مبارک رمضان، ماه محرم، ايام فاطميه و...، گردهمايی‌ها، انجام مسابقات فرهنگی و مذهبی و برنامه‌های ادبی و هنری ويژه موضوعات مذهبی، تشکیل كلاس‌های آموزشی متون دينی و معارف اسلامی و تدوين و انتشار نشريات و جزوات دينی و ايجاد و تقويت كتابخانه و....از برنامه‌های نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه است.

تأسیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان
وی در ادامه با اشاره به تأسیس حوزه علوم اسلامی دانشگاه، عنوان کرد: دفتر نهاد رهبری دانشگاه شهید رجایی در راستای مأموریت دینی ـ فرهنگی خود جهت ارتقا سطح دینی و معرفتی دانشجویان، اقدام به تشکیل حوزه دانشجویی کرد و از سال 92 فعالیت می‌کند و تا کنون 470 نفر ثبت نام کرده و تا پایان ترم دوم، حدود 150 نفر از این تعداد جذب می‌شوند و هم‌اکنون یکصد دانشجو تحت عنوان «معرفت‌جو» مشغول فراگیری علوم مرتبط با حوزه هستند.
فضل علی در زمینه محتوای کلاس‌های این حوزه دانشگاهی، گفت: دروسی چون رسالت الهی، نظام اندیشه نظام ناب، جهاد اکبر، مجموعه اخلاق علامه طباطبایی و درفوق برنامه نیز مباحث شهید مطهری در خصوص تعلیم و تربیت اسلامی، جمع‌خوانی جلد 21 صحیفه نور در روزهای  پنج‌شنبه دایر است. همچنین علاوه بر برگزاری کلاس‌ها، حلقه‌های معرفتی، کارگاه آموزشی، اردو و... از دیگر فعالیت‌های حوزه دانشجویی دانشگاه شهید رجایی است.

ابراز خرسندی دبیرستاد همکاری‌ها از فعالیت‌های انجام گرفته
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی ملکی ، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش پس از استماع گزارش مسئولان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، فعالیت‌های این دانشگاه را قابل تحسین دانست و گفت: فعالیت‌های دانشگاه شهید رجایی در حوزه معرفتی قابل تقدیر است و از آقای عظمتی دعوت کرد به‌منظور آشنایی با فعالیت‌های ستاد همکاری‌ها و نیز شناخت ظرفیت‌های حوزه علمیه قم برای توانمند‌سازی اساتید و دانشجویان به میزبانی دبیرخانه ستاد همکاری‌ها به قم سفرکنند.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در این دانشگاه، بیان کرد: مؤثرترین اقدامی که برای تربیت دینی دانش‌آموزان می‌توان کرد، توانمند کردن معلمان و دبیران در بدنه آموزش و پرورش است و اعتقاد دارم تجهیز 50 معلم رسمی شاغل در آموزش و پرورش به آموزه‌های دینی و معرفتی، از حضور 500 مبلغ فصلی مؤثرتر خواهد بود.

قابلیت اجرای برنامه‌های ستاد در دانشگاه شهید رجایی
علیرضا رحیمی، معاون برنامه‌ریزی و پژوهش ستاد همکاری‌ها نیز در این نشست، گفت: فعالیت‌های دانشگاه شهید رجایی، امید به آینده را بیشتر می‌کند، و با فرایندی که برای تحصیل علاقه‌مندان به شغل دبیری و معلمی در این دانشگاه در نظر گرفته‌اید، در آینده نزدیک آموزش و پرورش دارای ورودی قابل قبولی از این دانشگاه خواهد شد.
وی اظهار کرد: برد و اثرگذاری توصیه‌های و تربیتی یک معلم فنی به مراتب بیشتر از معلمی است که به‌صورت تخصصی دینی را تدریس می‌کند. سرمایه گذاری در حوزه معرفتی معلمان آینده جامعه، تضمینی برای حرکت انقلاب اسلامی در مسیر واقعی خود است.
معاون برنامه‌ریزی و پژوهش ستاد همکاری‌ها گفت: بیشتر برنامه‌های دبیرخانه ستاد همکاری‌ها که به‌صورت رسمی به استان‌ها ابلاغ شده، قابلیت اجرا در دانشگاه شهید رجایی را هم دارد.
وی عنوان کرد: توجه به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از اولویت‌های کاری ستاد همکاری‌هاست زیرا این دو دانشگاه ضامن تربیت صحیح و دینی آحاد جامع در آینده است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۱۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

به گژارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد فاطمی نماینده منتخب مردم بابل در مجلس دوازدهم شورای اسلامی در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل با تبریک و افتخار از حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: امروز کشور به لحاظ نظامی و دستاورد‌های علمی، پژوهشی و اختراعات نخبگان و تولیدات محصولات علمی در مجامع بین‌المللی دارای اقتدار و صاحب نفوذ است.

وی افزود: مردم ولی نعمتان ما هستند و خواهان رفاه اجتماعی و معیشتی هستند. دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت مدیران جهادی به جامعه کمک کرد. لازم است از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد در پویایی و شکوفایی این مملکت استفاده بهینه کرد.

نماینده منتخب بابل به رشادت‌ها و ایثار ملت در دوران دفاع مقدس و در دفاع از حریم و حرم اشاره کرد و گفت: مردم همیشه پای نظام و انقلاب و رهبری ایستادند. شهداء دارای کرامت هستند مهمترین اهداف و فعالیت مسئولان در راستای منویات مقام معظم رهبری و مطالبات مردم و دانشگاهیان است.

فاطمی بیان کرد: الگو پذیری از سیره حضرت علی(ع) و در فعالیت‌های اجرایی کشور بسیار حائز اهمیت بوده و رعایت این سیره می‌تواند نگین درخشان حکمرانی باشد. احقاق حق حقوق شهروندی برای معیشت مردم یک تکلیف است.

وی عنوان کرد: شهرستان بابل یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و فرهنگی بوده و از ظرفیت علمی بالایی برخوردار است. در ایجاد و گسترش رشته‌های مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بابل تلاش کرده و به اتفاق همکاران مجلس از حقوق شهروندی کارکنان و هیئت علمی دفاع و برای ارتقای سطح علمی، پژوهشی و فرهنگی بابل و دانشگاه و مراکز آموزشی تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی
  • آخرین دستاوردهای حوزه پایداری انرژی بررسی شد
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان
  • رئیس جمهور: تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • نخستین حضور ایران در نشست وزیران علوم سازمان شانگهای
  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • عملکرد کارکنان آموزش و پرورش بوشهر روی موج رادیو ایران
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود