Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:44:14 GMT

خواب پریشان دانشجویی در خوابگاه صدرای زنجان

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۷۱۹۸۳

خواب پریشان دانشجویی در خوابگاه صدرای زنجان

زنجان - ایرنا - 2 سال است که دختران دانشجوی خوابگاه صدرا قبل از آغاز ترم جدید، روزهای خود را با استرس رونمایی از یک قیمت جدید سپری می کنند، مسئله ای که علتش اختلاف بین سرمایه گذار و مسئولان دانشگاه است.

به گزارش ایرنا، خوابگاهی که باعث شد دختران دانشجو از 11 خوابگاه خودگردان سطح شهر با کیفیت زندگی متفاوت از هم در یک ساختمان 768نفری جمع شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدتی است که صدای اعتراض دانشجویان از قیمت های ارائه شده بلند و باعث شدت گرفتن دوباره اختلافات بین سرمایه گذار و دانشگاه زنجان شده است، اختلافی که مسئولان مختلف دانشگاه و سرمایه گذار خوابگاه را وادار به مصاحبه با رسانه ها کرد و کار به جایی رسید که طرفین کنفرانس خبری برگزار کردند.
مشکل روی تعیین قیمت نرخ اجاره بها است، بطوری که اجاره بها در سال سوم بعد از بهره برداری خوابگاه به مدت 2 سال 5 میلیون ریال بوده و سرمایه گذار این مبلغ را برای سال جاری هفت میلیون و 500 هزار ریال تعیین کرده است در حالی که مسئولان دانشگاه براین باورند اجاره بهای خوابگاه باید به سه میلیون و 500 هزار ریال کاهش یابد.
کار به جایی می رسد که طبق گفته سرمایه گذار، دانشگاه آنها را از خوابگاه بیرون کرده و مدیریت آنجا را بعد از تصرف به دست می گیرد.
مطلع ترین فرد درباره موضوعات خوابگاه که عضو کنونی هیات علمی دانشگاه زنجان و مدیر وقت حقوقی دانشگاه بوده اما نظر دیگری دراین باره دارد.
دکتر حسن طغرانگار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سه عامل باعث بروز این اختلافات شده است: 'نخستین مورد در نحوه تعیین اجاره بهای خوابگاه بود، چون بخشی از خوابگاه با استفاده از تسهیلات بانکی ساخته شده بود، بنا بود اگر سود تسهیلات بیشتر از 17 درصد باشد، مابه التفاوت آن بوسیله اجاره بها تعدیل شود.
وی افزود: در همین حین به علت مسمویت توسط منواکسیدکربن جان دانشجویان به خطر افتاد و معلوم شد که این خوابگاه دچار اشکالات فنی است و این مسئله باعث ایجاد اختلاف دوم شد و مسئله سوم هم که ایجاد اختلاف کرد، مواد قرارداد بود که دانشگاه را موظف به معرفی دانشجو به میزان 85 درصد ظرفیت خوابگاهی کرده بود.'
البته سرمایه گذار خوابگاه درباره ادعای مسمویت دانشجویان به علت اشکالات فنی را رد کرد و گفت: 'روز بعد از حادثه که البته به خاطر مسمویت جزئی یک نفر هم بستری نشد، به حراست مراجعه و درخواست فیلم مکان مورد نظر جهت بازبینی صحنه را کردیم، اما اعلام شد فیلمی وجود ندارد و دوربین ها خراب هستند.
وی درباره صرفه جویی در هزینه های بیت المال در دانشگاه زنجان افزود: مسئولان وقت دانشگاه می گفتند، ساخت این خوابگاه داخل محوطه دانشگاهی، باعث شد دانشگاه فقط در سال نخست شروع به کار خوابگاه، 4 میلیاردریال از بابت کاهش قرارداد با شرکت اتوبوسرانی از بابت حمل و نقل دانشجویان سود کند.
خوابگاه صدرا بزرگترین خوابگاه دانشجویی یک بلوکه در کشور بشمار می آید، یک سال زمان برد تا قرارداد از سوی دانشگاه تنظیم شود، اما طبق گفته سرمایه گذار طرح فقط در 147 روز با حدود 50 میلیارد ریال خوابگاه احداث و تجهیز شد.
طغرانگار در پاسخ به قیمت تمام شده خوابگاه اما نظر متفاوتی دارد و معتقد است: براوردها نشان می دهد حدود 25 میلیارد ریال برای احداث خوابگاه صدرا هزینه شده است، که نزدیک 15 میلیارد ریال این مبلغ تسهیلات بانکی است.
عظیمی اما معتقد است، نتیجه تصمیم مسئولان دانشگاه در خصوص خوابگاه صدرا به ضرر دانشجو، سرمایه گذار و خود دانشگاه است.
وی افزود: 2 سال ابتدایی شروع به کار خوابگاه مشکلی از بابت دریافت اجاره بها نداشته ایم و طبق قرارداد عمل می شد.
عظیمی به شروع اختلافات بین دانشگاه و سرمایه گذار، اشاره و خاطرنشان کرد: رئیس وقت دانشگاه در سال سوم فعالیت این خوابگاه با بیان اینکه این مبلغ بیش از توان دانشجو است، الزام دریافت مبلغ سه میلیون و 500 هزار ریال را برای اجاره بهای هر ترم مطرح کرد.'
مدیر وقت حقوقی دانشگاه به ماده 19 قرارداد خوابگاه صدرا اشاره کرد و گفت: 'برای حل اختلافات در قیمت گذاری این ماده پیش بینی شد، تا برای حل اختلاف یک شورای سه نفره با حضور دانشگاه، سرمایه گذار و یک نفر مورد قبول طرفین به صورت سالیانه و فوق العاده تشکیل شود.
طغرانگار ادامه داد: این شورا تشکیل شد و در آن سه قیمت پیشنهاد شد، اما سرمایه گذار صورت جلسه را به خاطر راضی نبودن از قیمت پیشنهادی امضا نکرد، در ادامه ایشان به دادگاه مراجعه و موجب لغو ماده 19 در قرارداد شدند.'
اما فرد مطلع دانشگاه معتقد است ماده 19 باید در جای خود باقی بماند، چرا که تناقضی با سایر بندها ندارد و فقط هیات وزیران می تواند مخالفت کرده و ماده 19 قرارداد را لغو کند.
در واقع همین تفسیر مسئولان وقت دانشگاه مبنای تصمیم گیری شده (باید حکم داوری پذیرفته شود) و باعث می شود دانشگاه، خوابگاه صدرا را تصرف کند.
مدیر وقت حقوقی دانشگاه زنجان دراین باره گفت: سرمایه گذار با ارسال نامه ای اعلام کرد که اگر کسی مبلغ تعیین شده را ندهد، ما اجازه ورود هیچ شخصی را به خوابگاه نخواهیم داد.
طغرانگار تاکید کرد: از طرفی بندی در قرارداد است که می گوید به هیچ عنوان نباید از ورود دانشجو به خوابگاه ممانعت به عمل آید، این ممانعت از ورود توسط سرمایه گذار باعث شد دانشگاه، خوابگاه را تصرف نماید.'
سرمایه گذار خوابگاه در پاسخ به گفته های طغرانگار گفت: 'چند روز بعد از اظهار نظر رئیس وقت دانشگاه مبنی بر دریافت اجاره بهای سه میلیون و 500 هزار ریالی، ما را از این خوابگاه بیرون کرده و خود دانشگاه به بهانه تمکین نکردن به توافق انجام گرفته توسط سرمایه گذار به مدت چهار ترم تحصیلی مدیریت آنجا را برعهده گرفت.
عظیمی خاطرنشان کرد: در همان زمان شکایتی تنظیم و به دادگستری تسلیم کردیم، حدود 2 سال طول کشید تا دانشگاه محکوم به پرداخت هشت میلیارد و 500 میلیون ریال خسارت فقط برای یک ترم تصرف غیرقانونی و تحویل خوابگاه به سرمایه گذار شد.
بر اساس گفته سرمایه گذاران خوابگاه، این مبلغ برای چهار ترم حدود 40 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: متاسفانه در طول تصرف غیرقانونی دانشگاه بر خوابگاه، اجاره بهای دریافتی از دانشجویان که حدود 30 میلیارد ریال برآورد شده است، به حساب 'شخصی' یکی از معاونان وقت دانشگاه و یکی دیگر از مسئولان واریز شده و امروز خبری از آن پول ها نیست.
سرمایه گذار خوابگاه صدرا اضافه کرد: دانشگاه ادعا می کند که این پول ها را هزینه خوابگاه و تسهیلات بانکی ما را پرداخت کرده است، این در حالی است که تا کنون یک سند هم به سرمایه گذار ارائه نداده و تسهیلات 10 میلیارد ریالی ما به خاطر معوقات پرداخت نشده 40 میلیاردریال شده است.
وی اظهار کرد: اگر آنها مدعی هستند که سرمایه گذار راجع به این موضوع مهم و مبرهن به مسئولان وقت دانشگاه تهمت و افترایی می زند، مانعی نیست می توانند شکایت کنند، تا مشخص گردد چه کسی متخلف بوده و حق با کدام طرف است.
ادعای واریز پول به حساب شخصی مسئولان وقت دانشگاه را طغرانگار چنین پاسخ داد: 'هیچ انحرافی از موازین و مقررات نشده، پولی که در طول چهار ترم مدیریت دانشگاه بر خوابگاه واریز شده، به استناد یکی از بندهای قرارداد بوده است.
وی اظهار کرد: اداره خوابگاه هزینه‌های مختلفی دارد و از طرفی دیگر نیز سرمایه‎گذار به تامین اجتماعی و بانک بدهی داشته و باید پرداخت می شد، به همین منظور همه پول‌هایی که در چهار ترم وارد حساب دانشگاه شده و خارج شده شفاف است.'
سرمایه گذار خوابگاه درباره آخرین وضعیت مدیریت خوابگاه گفت: 'ما خوابگاه را با حکم دادگاه اواخر مهر امسال تحویل گرفتیم، اما این ترم هم دانشگاه هزینه ای بابت اجاره بها به مالک خوابگاه پرداخت نکرده است.
عظیمی با بیان اینکه هزینه 9 میلیون و 840 هزار ریالی اجاره بها برای ترم بهمن از سوی دادگاه مشخص شده است، خاطرنشان کرد: همین خوابگاه با کیفیت بسیار پایین تر در سایر دانشگاه های سراسری در استان های دیگر، با قیمت بالای 12 میلیون ریال اجاره داده می شود.
سرمایه گذار خوابگاه صدرا تاکید کرد: با وجود اینکه سودی در این پروژه نداشتیم، اما اعلام کرده ایم حاضریم، خوابگاه را با قیمت کارشناسی شده به دانشگاه بفروشیم، اما آنها در ظاهر امر این موضوع را قبول و در عمل رد می کنند.'
به گزارش ایرنا، خوابگاه صدرای دانشگاه زنجان با مساحت بیش از هفت هزار متر مربع، 768 نفر ظرفیت دارد، که در سال 92 با حضور وزیر وقت علوم و تحقیقات افتتاح شد.
هم اکنون وضعیت کلی خوابگاه مشخص نیست و مشکلات زیادی از بابت تعیین اجاره بها برای دانشجو، سرمایه گذار و دانشگاه به وجود آمده است.
3216/8068
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۱۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در دیدار با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اراک گفت: نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت بخشی است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی ظهر امروز در دیدار با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اراک با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در نظام اسلام، اظهار داشت: تعلیم و تربیت در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است و بزرگ‌ترین خدمت در جمهوری اسلامی، تعلیم و تربیت است، موفقیت در نظام تعلیم و تربیت می‌تواند اهداف مهم و بزرگ را محقق سازد. 

وی افزود: اسلام برای دانش و معرفت جایگاه ویژه در نظر دارد و قرآن، کتاب معرفت و حکمت است تا راه تزکیه را به پیروان خود نشان دهد، خداوند متعال، طالبان علم و دانش را دوست دارد و در آخرت آنان را به عنوان گنجینه مبعوث می‌کند، این در حالی است که بیشترین سهم تعلیم و تربیت برعهده آموزش و پرورش است و دانشگاه‌ها در جایگاه بعدی قرار دارند. 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه برخی از مراکز تعلیم و تربیت و دانشگاه‌ها به علت غفلت در سال‌های گذشته جمع شدند و به کشور ضربه وارد شد، عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان با دو هزار دانشجو در استان مرکزی، مایه امید است و تک تک افراد در این دانشگاه، سرمایه‌ هستند و آینده کشور را خواهند ساخت. 

دری‌نجف‌آبادی با تأکید بر توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز دانشجویان، بیان کرد: کمبود فضای خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان اراک به عنوان یکی از دغدغه‌های دانشجویان مطرح است که باید این مهم با کمک بخش‌های مختلف برطرف گردد، در این راستا آماده پیگیری و همکاری با هدف تأمین فضای مناسب و کم‌شدن دغدغه دانشجویان خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه دولت باید با ردیف اعتباری مناسب، حل مشکل خوابگاه دانشجویان را در دستور کار قرار دهد و از دغدغه دانشجویان بکاهد،گفت: در حال حاضر فرصت برای ساخت خوابگاه در اسرع وقت فراهم نیست. بنابراین باید ساختمانی را اجاره و در اختیار دانشجویان قرار داد. همچنین به منظور توجه به بنیان خانواده، خوابگاه دانشجویان متأهل نیز مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • اینجا از هر ۱۰ سرمایه، ۹ تا بر باد می‌رود
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند
  • تلاش برای جذب سرمایه گذار برای ساخت شهربازی در بوستان جوان قم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر
  • درخواست سبدگردانی برای چه افرادی مناسب است؟
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • هتل در بوستان‌های جنگی تهران احداث می‌شود؟
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو