Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- عصر ایران در یادداشتی آورده است:امسال براساس اعلام دبیرخانه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، نظرسنجی آرای مردمی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به صورت الکترونیکی انجام می شود.

نهال موسوی در این یادداشت آورده است: منظر فیلمسازان انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران، همیشه شیرین ترین جایزه برای آنهاست زیرا که این سیمرغ را از هیئت داوران 7 یا 9 نفره نگرفته اند بلکه انتخاب آحاد مردم است و از اعتبار دیگری برخوردار است بر اساس عرف سینمای ایران فیلمی که این جایزه را می گیرد در برنامه اکران عید هم قرار می گیرد(یعنی بهترین زمان ممکن برای اکران فیلم) به این دلایل معنوی و مادی بردن سیمرغ بخش آرای جشنواره فیلم فجر همیشه با رقابت شدید و حرف و حدیث همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طی سال های گذشته این رای گیری به صورت دستی و از طریق صندوق هایی که خارج از سالن نمایش فیلم‌ها تعبیه شده بود انجام می‌گرفت و سال گذشته و در دوره سی و پنجم تصمیم گرفته شد تا روند رای گیری به صورت اینترنتی صورت گیرد که در نهایت قبل از شروع جشنواره فیلم فجر این امر بنا به دلایلی لغو شد.

امسال براساس اعلام دبیرخانه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، نظرسنجی آرای مردمی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به صورت الکترونیکی از طریق اپلیکیشن موبایل، در وب سایت اخذ آرای مردمی انجام می‌شود. ضمن اینکه متولی این رای‌گیری همچون چند سال اخیر خانه سینما خواهد بود.

نحوه رای گیری به اینصورت است که تماشاچیان هر فیلمی در هر سئانسی تا یکساعت فرصت دارند که با وارد کردن شناسه بلیط در نظرسنجی شرکت کنند و به فیلم رای بدهند. اما دو مشکل وجود دارد:

مشکل اول اینکه بسیاری از بلیط ها در زمان پیش فروش از طریق نهادها، ارگانها و ادارات خریداری شده و در اختیار کارمندان و وابستگان آنها قرار گرفته است، بنابر این بلیط فروشی برای مردم پشت گیشه سینما به حداقل رسیده است.

برای انتخاب بهترین فیلم مردمی، فیلم ندیده‌ها رای می‌دهند!
همان روزهای ابتدایی جشنواره منیژه حکمت کارگردان و تهیه کننده فیلم 'جاده قدیم' به اختصاص سینماهای مردمی به ارگان‌ها و نهادها،‌ گفت: فکر می‌کنم سناریوی این جشنواره از قبل نوشته شده، متاسفانه همه بلیت‌های سینماهای مردمی که من روز گذشته به آنها سر زده‌ام به ارگان‌ها فروخته شده و سهمیه هر سینما برای مردم حدود 10 بلیت است. جایزه مردمی نوش جان کسانی که چنین سناریویی برای جشنواره نوشتند. باید بگویم این فیلنامه‌ای که از قبل نوشته شده خوب دارد پیش می‌رود. من همین جا اعلام می‌کنم که دیگر در جشنواره حضور پیدا نمی‌کنم و به خاطر این حضورم می‌گویم اشتباه کردم که به این جشنواره آمدم.

پس از اعتراض منیژه حکمت به ارائه برخی بلیت های سینماهای مردمی به ارگان ها، جمشید جعفرپور (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) گفت: قطعا بلیت های فروخته نشده و اهدایی به مقامات، نهادها و دستگاه‌های خاص در نتیجه آرای مردمی که در جشنواره فیلم فجر این جایزه بسیار اهمیت دارد، تأثیرگذار است و چنانچه نسبت نامتعارفی بین فروش بلیت و بلیت های اهدایی وجود داشته باشد، دبیر جشنواره فجر باید در این زمینه توضیح دهد.

آشتیانی پور مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جواب داد: جشنواره مورد استقبال قرار گرفته است و مردم و مخاطبین مراجعه می کنند. امسال صندوق و کارتی هم امسال وجود ندارد که بعضی ها اعتراض کنند کارت ها صادر شدند. بارکد نیز در اختیار مردم است و به تعداد صندلی ها و مخاطبین ساخته شده است و جای دیگر کارکردی ندارد و عملی نمی توان روی آن انجام داد.

او اضافه کرد: هر فیلمساز و تهیه کننده ای که علاقه مند است جایگاه و رتبه خودش را در میان 25 فیلم بداند، شخصا اگر به صورت مکتوب تقاضا کند، به صورت رسانه ای اعلام می کنیم. اگر به جز پنج فیلم نخست، رتبه بقیه فیلم ها اعلام شود، به شدت به این فیلم ها ضرر خواهد رسید.

برای انتخاب بهترین فیلم مردمی، فیلم ندیده‌ها رای می‌دهند!
اما مشکل دوم که مهمتر است، کسانی که بلیط در اختیار دارند ولی به هر دلیلی به سینما نرفته و فیلم مربوطه را ندیده اند باز می توانند در رای گیری شرکت کنند و رای آنها ثبت می شود، برای اثبات این نقیصه تصاویری از شرکت در نظرسنجی از خانه افراد هم در فضای مجازی منتشر شد. یعنی فیلم ندیده ها هم رای می دهند!

تا بحال برای این ضعف سامانه ثبت رای توضیحی داده نشده و گویا راه حلی هم وجود ندارد، همین مساله باعث ایجاد دلسردی در میان فیلمسازانی که در جشنواره حضور دارند شده است، از طرفی دیگر این شائبه را به ذهن می آورد که نکند همان سناریویی در کار باشد که منیژه حکمت اشاره کرده بود.

درست است که سال اول است و هنوز در حال آزمون و خطا هستیم اما آیا راه بهتری برای تحقیق و پژوهش بیشتر وجود نداشت تا به چنین وضعیتی دچار نشویم؟ آیا در خارج مرزها از سیستم های دیگری استفاده می شود؟ مکانیزم آرای مردمی(انتخاب تماشاگران) جشنواره های معتبر جهانی چگونه است؟

مدیران سازمان سینمایی امسال تصمیم بر حذف بخشهای از جشنواره گرفتند، مانند بخش نگاه نو(فیلم اولی ها)، بخش هنر و تجربه(مختص فیلمهای خاص با مجوز ساخت غیر سینمایی) بخش چشم انداز سینمای ایران(فیلمهای خارج از مسابقه) بخش مستند و... استدلال آنها بر این بود که امسال جشنواره ای متمرکز و جمع و جور برگزار کنیم تا هم صرفه جویی کرده باشیم و هم از حاشیه و حرف و حدیث دور شویم، اما با این مشکلات بخش آرای مردمی قطعا امسال حرف و حدیث‌ها بیشتر است و دیگر حاشیه هم نیست بلکه متن است.

در آینده هیچ کس یادش نمی ماند که مدیران فعلی جشنواره فجر چقدر جمع و جور یا صرفه جویی کردند ولی قطعا فیلمسازان همیشه به یاد خواهند داشت که شاید حق ما پایمال شد!

عصرایران/17بهمن 96
اول*علیرضافرجی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۲۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، چهاردهمین دوره جوایز سالانه جشنواره بین‌المللی فیلم پکن (BJIFF) برندگان خود را شناخت.

این دوره جشنواره که هیات داوران بین‌المللی ۷ نفره آن به ریاست امیر کوستوریتسا، کارگردان صربستانی برگزار شد، جایزه بهترین فیلم خود را به «طلا یا گند» ساخته فی لانگ از چین اهدا کردند. این جایزه با حضور کوستوریتسا و توسط ژانگ ییمو و جیانگ ون، ۲ کارگردان برجسته چینی، به برنده اهدا شد.

«طلا یا گند» داستان مرد جوانی را دنبال می‌کند که با از دست دادن همه چیزش به زادگاهش بازمی‌گردد و با حمایت خانواده و دوستان رویای خود را برای ساختن فیلمی دنبال می‌کند. در حالی که لحن فیلم سبک و شوخ است، «طلا یا گند» با مشکلات سنگینی مانند مرگ و شکست مواجه می‌شود. جیا هوانگ، فیلمنامه نویس و فی لانگ، کارگردان فیلم که از زمان همکاری در فیلم «پسر نیمکت» در سال ۲۰۱۷ با هم کار کرده‌اند، با این فیلم دومین فیلم بلند خود را تجربه کرده‌اند.

جایزه بهترین کارگردانی به کاران تجپال از هند برای فیلم «دزدیده شده» تعلق گرفت که درباره اپیدمی کنونی دزدی کودکان هند است و آن را با عناصر دراماتیکی مانند تعقیب و گریز هیجان‌انگیز و تعلیق ترکیب می‌کند. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی یک فیلم بلند توسط این کارگردان است و وی در آن فیلمبرداری روی دست، صحنه‌های پر تعلیق شبانه و فضاهای پیچیده برای ایجاد حس شدید تنش را به کار برده است. فیلم «دزدیده شده» همچنین برای بازی میا مایلزر عنوان بهترین بازیگر زن و نیز جایزه فیلمبرداری جشنواره را دریافت کرد.

فن وی جایزه بهترین بازیگر مرد را برای فیلم چینی «غریبه‌ها وقتی ملاقات می‌کنیم» و «ایست و برو» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه را از آن خود کردند.

جوآن چن، بازیگر چینی آمریکایی که برای بازی در سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی «آخرین امپراتور» و «تویین پیکس» شناخته می‌شود، به عنوان مهمان افتخاری در این مراسم حضور داشت و از آنجا که روز اختتامیه با تولد ۶۳ سالگی چن یکی شد، فیلم کوتاه ویژه‌ای با عنوان «جاودانه شیائو هوآ، بهترین جوان» برای بزرگداشت او دربرگیرنده مجموعه‌ای از کلیپ‌های نقش‌های شناخته‌شده او، تهیه شده بود.

در پایان این مراسم، چن کایگه کارگردان، که بیشتر با فیلم «خدانگه‌دار محبوب من» شناخته می‌شود، جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. کارگردانان، شاعران، بازیگران، آهنگسازان و سایر افراد مشهوری که کایگه با آنها دوستی نزدیک و روابط کاری داشت هم زمان روی صحنه ظاهر شدند. دن لی، بازیگری که در فیلم «خدانگه دار محبوب من» در نقش پسر مدرسه‌ای بازی کرد و بیش از ۳۰ سال بود که با کایگه ملاقات نکرده بود، از جمله این افراد بود.

دیگر اعضای هیات داوران بین‌المللی برای اهدای جایزه تیانتان در جشنواره بین‌المللی فیلم پکن امسال شامل دیوید وایت طراح صدای فیلم استرالیایی، جسیکا هاسنر کارگردان اتریشی، کارلوس سالدانا نویسنده، تهیه کننده و کارگردان برزیلی و بازیگران چینی فی شیانگ، ژو ییلونگ و ما لی بودند.

فهرست کامل برندگان چنین است:

بهترین فیلم: «طلا یا گند»، چین

بهترین کارگردان: کاران تجپال، هند «دزدیده شده»

بهترین بازیگر مرد: فن وی، چین برای «غریبه‌ها وقتی می‌بینیم»

بهترین بازیگر زن: میا مایلزر، هند برای «دزدیده شده»

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: یاری ویرمن، فنلاند برای «مرگ مشکلی برای زنده‌ها است»

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: هونگ یو، چین برای «طلا یا گند»

بهترین مشارکت هنری: «همه شب های طولانی» ژاپن

بهترین فیلمنامه: هوانگ جیا، چین برای «طلا یا گند»

بهترین فیلمبرداری: ایشان قوش، هند برای «دزدیده شده»

بهترین موسیقی: مارکو بیسکارینی، فنلاند برای «مرگ مشکلی برای زنده‌ها است»

کد خبر 6092755

دیگر خبرها

  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • ویرجیل فن دایک بهترین هم تیمی‌اش در لیورپول را انتخاب کرد / فیلم
  • بهترین دوره آموزشی تعمیرات موبایل برای خانم‌ها 
  • بهترین صندلی در هواپیما برای مسافرانی که از پرواز می‌ترسند
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • مجلس مقتدر با پشتوانه مردمی شکل می‌گیرد
  • برای میکاپ عروس، به کدام آرایشگاه زنانه تهران مراجعه کنیم؟
  • ویژگی‌ بهترین ردیاب‌های خودروی ایرانی که باید بدانید
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو