Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب راحله، نویسنده و کارگردان نمایش دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تقارن و یا تداخل مناسبت‌های تقویم هجری شمسی و هجری قمری امری اجتناب‌ناپذیر است و همانطور که امسال شاهد تقارن ایام فاطمیه(س) با ایام خجسته دهه‌فجر هستیم، چند سال پیش هم عید نوروز و بهار طبیعت با این ایام متقارن شد که اگر خاطر همگان باشد آن سال بهار و عید نوروز را معطر به عطر خوش فاطمی کرده و چنین فرهنگ‌سازی شد که امسال بهار، بهار فاطمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: صحبت از دو رویداد با دو ماهیت در تضاد نسبت به یکدیگر است، ایام‌الله دهه فجر که برای همه مردم ایران ارزشمند و یادآور خاطرات خوش پیروزی و سقوط رژیم طاغوت است و دیگر ایام فاطمیه(س) که ایام حزن و اندوه آل‌الله است با این وجود اگر خواسته باشیم یکی را در متن قرار داده و دیگری را به حاشیه ببریم کار نادرستی انجام داده‌ایم و باید همانند بسیاری از ایام که شاهد تداخل و تقارن ایام هستیم، به همه مناسبت‌ها به یک اندازه و درخور شأن خود آنها ارزش و اعتبار قائل شویم.

کارگردان نمایش دینی «آن سیب سرخ» تصریح کرد: متأسفانه امسال با همزمان شدن ایام فاطمیه(س) و ایام‌الله دهه فجر گویا یک اهم و فی‌الاهمی از سوی مسئولان فرهنگی صورت گرفته ست و نتیجه اینکه درست برخلاف سال‌های گذشته که شاهد برگزاری آئین و مناسک عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بودیم، کمترین مراسم و آئین‌های عزاداری را در سطح شهر، معابر و محافل مذهبی شاهد هستیم و این خلأ موجب شده است که فضایی بر جامعه حاکم شود که به تبع برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی حتی شعائر و برخی المان‌ها و نمادهای عزا نیز به چشم نخورد.

راحله در ادامه گفت: این در حالی است که اگر به ریشه‌های انقلاب اسلامی و دلایل پیروزی آن خواسته باشیم بپردازیم به نکته مهمی برخورد خواهیم کرد و آن اینکه مردم انقلابی ایران با توسل و تمسک به ساحت مقدس ائمه اطهار(س) بود که توانستند بر مظاهر طاغوت و ستم پیروز شوند و لذا احترام به شعائر اسلامی و برپا داشتن محافل عزای فاطمی در راستا و امتداد مباحث فرهنگی انقلاب اسلامی ایران است.

وی افزود: جامعه هنری نمایش و محافل تئاتری نیز متأثر از شرایط  کنونی حاکم بر اجتماع گویا عزمی و یا تصمیم جدی در تولید آثار آئینی و دینی با محوریت شهادت حضرت فاطمه(س) نداشته و تمایل به فعالیت مؤثر در این زمینه را در اولویت کاری خود قرار نمی‌دهد و به شکلی موثق در جریان این نکته نیز هستم که برخی از بودجه‌ها با نیت تولید آثار آئینی دریافت شده و در کارهای دیگری هزینه می‌شود.

این کارگردان تئاتر دینی در پایان گفت: قطعاً اگر زمینه برای تولید آثار فرهنگی در حوزه تاریخ دین در قالب نمایش و مراسم‌های آئینی فراهم شود مطمئن باشید که خود مردم آن را تولیت می‌کنند و مانند بسیاری از محافل مذهبی که برای آن خرج می‌دهند این مراسم‌ها را مدیریت می‌کنند، مشکل اینجاست که ما امسال اساساً مقوله برپایی مراسم‌های ایام شهادت فاطمه(س) را فراموش کرده‌ایم.              

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۲۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون بسیج هنرمندان آباده، کانون برتر فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی که با حضور هنرمندان فارس در مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز برگزار شد ، کانون بسیج هنرمندان آباده به عنوان کانون برتر معرفی شد.
در این مراسم کانون بسیج هنرمندان شهرستان آباده رتبه نخست  را بین ۳۳ شهرستان فارس در هفته هنر انقلاب اسلامی کسب کرد و از زحمات علیرضا خیراندیش مسئول این کانون قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • کانون بسیج هنرمندان آباده، کانون برتر فارس
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی به مناسبت تاسیس سپاه پاسداران
  • بیانیه سپاه شهداء آذربایجان غربی به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران
  • انقلاب اسلامی به برکت وجود نعمت ولایت امروز کشوری مقتدر است
  • بیانیه مجمع نمایندگان گیلان به مناسبت روز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • پیام فرماندار ویژه مهاباد به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • پیام استاندار آذربایجان غربی به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • معرفی برترین‌های هنر انقلاب اسلامی فارس
  • پیام تبریک نماینده ولی فقیه در لرستان به مناسبت سالروز تأسیس سپاه
  • پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت سالروز تأسیس سپاه