Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فروهر، استاد مرکز تخصصی نماز و از اساتید طرح نیک با اشاره به اینکه برگزاری طرح نیک (آموزش نحوه دعوت کودکان به نماز تحت عنوان نماز یاوران کوچک) و گفت‌‌و‌گو با مدیران و مربیان مهدهای کودک کمک زیادی به بررسی و ارزیابی مشکلات مربوط به دعوت کودکان به نماز کرده است، گفت: در نگاه کلی بسیاری از خانواده‌ها دغدغه نماز برای بچه‌های خود را نداشتند و ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا خانواده‌ها دغدغه نماز کودکان خود را ندارند؟

وی در خصوص اینکه چرا خانواده‌ها دغدغه نماز کودکان خود را ندارند؟ گفت: خانواده‌ها نمی‌دانند نقش نماز در زندگی بچه‌ها چیست و چرا قرآن بر نماز خوان شدن بچه‌ها تأکید کرده و فرموده است: «وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ؛ و کسان خود را به نماز فرمان ده»(آیه ۱۳۲ سوره طه). مسئله جدی که در ارزیابی‌ها به دست آوردیم این است که نماز می‌تواند کارگشا باشد.

این مدرس مرکز تخصصی نماز عنوان کرد: در جلساتی که برای خانواده‌ها و مربیان برگزار می‌شود برای آنها تشریح می‌کنیم که نماز چه نقش مهم و تأثیرگذاری می‌تواند در زندگی بچه‌ها داشته باشد. حتی بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانند که نماز بچه‌ها از هفت سال باید آغاز شود و از آنجایی که اصلاً چنین دغدغه‌ای برای خانواده‌ها وجود نداشت در مرحله اول تلاش می‌کنیم این دغدغه را برای خانواده‌ها ایجاد کنیم. اگر بچه‌ها در کودکی نماز‌خوان شوند در بزرگ‌سالی از بسیاری از آفت‌های اجتماعی به دور می‌مانند.

باید روش‌های ارائه مفاهیم نمازی ابداع شود

وی به مشکلات خانواده‌هایی که دغدغه نماز کودکان خود را دارند نیز اشاره کرد و گفت: این خانواده‌ها هم روش‌های دعوت کودکان به نماز را بلد نیستند. باید توجه کنیم اینکه صرفاً خودمان نماز بخوانیم یا سرصف به بچه‌ها بگوییم که نماز بخوانید کافی نیست. دیگر سخنرانی صرف پاسخ‌گوی سؤال‌های متعدد بچه‌ها نیست و باید روش‌های ارائه مفاهیم نمازی ابدا شود. بچه‌ها می‌توانند از طریق بازی، نقاشی، همسالان و ... مفاهیم نماز را به صورت تأثیرگذار دریافت کنند. اکنون بچه‌ها با سخنرانی و حرف‌های کلیشه‌ای ارتباط برقرار نمی‌کنند اما اگر همین مفاهیم در قالب بازی طراحی شود، بچه با تمام وجودش وارد این حوزه می شوند.

حجت‌الاسلام فروهر به تأثیر عمیق تصاویر و مفاهیم نامناسب در فضای مجازی بر روی معنویت بچه‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون بچه‌های بسیار کوچک با استفاده از تلفن همراه مسائلی را مشاهده کرده و درگیر آن می‌شوند که مناسب سن آنها نیست از سوی دیگر دنیای بچه‌ها با انیمیشن عجین شده است. آنها ساعت‌ها با تلفن همراه بازی می‌کنند و رنج سنی مالکیت موبایل در ایران به ۱۱ سال رسیده، همچنین روزانه ۲۳ میلیون جوان روزی حداقل سه ساعت بازی کامپیوتری انجام می‌دهند که این امر بر خلاقیت و ذهن بچه‌ها و جوانان تأثیر می‌گذارد.

نمی‌دانیم با فضای مجازی که بچه‌ها را از معنویت دور می‌کند چه کنیم

وی تصریح کرد: بچه‌ها در دنیایی متفاوت از ما سیر می‌کنند و اگر می‌خواهیم مفهوم نماز را به بچه‌ها منتقل کنیم باید دنیای آنها را بشناسیم و وارد دنیای ذهن آنها شویم. واقعیت این است که اکنون در بحث نماز و کودک نمی‌دانیم با مانع فضای مجازی که بچه‌ها را از فضای معنوی دور می‌کند چه کنیم. بچه‌ای که پای گوشی نشست و صحنه‌هایی را دید که نباید و بازی‌هایی را انجام داد که نباید، این صحنه‌ها و بازی‌ها تأثیر مستقیم بر معنویت و نماز او می‌گذارد.

کسی که بچه دارد، باید بچه شود

با شرایط موجود چه باید کرد؟ سؤالی بود که از این مبلغ نماز پرسیدیم که وی پاسخ داد: مبلغان متخصصی که بتوانند مفاهیم نمازی را در قالب هنر، شعر، داستان و ... به اقتضای ذهن بچه به او منتقل کنند باید تربیت شوند. روایتی از حضرت علی(ع) نقل شده که می‌فرمایند: کسی که بچه دارد باید بچه شود. ما هر وقت می‌خواهیم به مسئله نماز و کودک نگاه کنیم از زاویه دید یک بزرگ‌تر به این موضوع نگاه می‌کنیم. باید خود را جای بچه‌ها بگذاریم. بچه‌ها به راستی سؤال دارند مثلاً می‌خواهند بدانند خدایی به این بزرگی چه نیازی به نماز ما دارد؟ اگر کودکی چنین سؤالی پرسید باید به او پاسخ دهیم: خدا به نماز ما نیاز ندارد ما به خدا و نماز نیاز داریم. ما خانه‌هایمان را رو به خورشید می‌سازیم تا از نور خورشید استفاده کنیم خورشید که به ما نیازی ندارد. ما هم اگر قلب نورانی می‌‌خواهیم باید به نماز متوسل شویم. نماز را هم خدا برای رشد انسان گذاشته است.

وی ادامه داد: از آنجایی که اکنون بچه‌ها با انیمیشن، دنیای مجازی، بازی و ... بیشتر ارتباط دارند، می‌توان مفاهیم نمازی را در این قالب ارائه کرد. باید مفاهیم نمازی را در قالب دنیای ذهن بچه‌ها با همان ادبیات کودکانه طراحی و به بچه‌ها ارائه کنیم. در این خصوص هم باید وسایل کمک آموزشی در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم. باید نرم‌افزارها و لوح‌‌های فشرده‌ای باشد که خانواده‌ها بتوانند داستان‌های نمازی و بازی‌ها نمازی را به بچه‌ها ارائه کنند.

فروهر در پاسخ به این سؤال که آیا چنین نرم‌افزارهایی داریم؟ گفت: کارهایی شده اما آنقدر کم است که اگر بگوییم نداریم بهتر است. خلاء بزرگی در این زمینه داریم.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۵۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین دغدغه بزرگ بارسا برای پارک دو پرنس

به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا و پاری سن ژرمن بر اساس قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یکدیگر خواهند رفت. بارسا برای اولین بار در چهار سال گذشته و پس از شکست ناپولی در مونتجوئیک با گل‌های فرمین، کانسلو و لواندوفسکی به این مرحله رسیده است.

شاگردان ژاوی باید در بازی رفت در پارک دو پرنس بسیار احتیاط کنند، زیرا تا 7 بازیکن با خطر محرومیت روبرو هستند. 

در رقابت‌های لیگ قهرمانان، هر بازیکنی که سه کارت زرد دریافت کند، از یک بازی محروم می‌شود. در بارسا، لامین یامال، فرانکی دی یونگ، آرائوخو، کریستنسن، ژوائو فلیکس، فران تورس و سرخی روبرتو دو کارته هستند، بنابراین اگر در فرانسه کارت بگیرند، بازی برگشت در مونتجوئیک را از دست می‌دهند.

به همین ترتیب، آنها اگر در بازی رفت کارت نگیرند و در بازی برگشت توسط داور جریمه شوند، در صورت صعود بارسا بازی رفت نیمه نهایی را از دست خواهند داد. البته اگر آبی اناری‌ها به جمع چهار تیم برتر برسند، تمام کارت‌ها پاک می‌شوند و بازیکنان تک کارته بدون دغدغه به دور بعد می‌رسند.

در تیم فرانسوی سه بازیکن در حالت آماده‌باش قرار دارند. میلان اشکرینیار، لوکاس هرناندز و اوگارته قبلا دو کارت در این رقابت‌ها دیده‌اند و اگر سومی را در بازی رفت دریافت کنند، بازی برگشت را در مونتجوئیک از دست می‌دادند.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بسته حمایتی برای خانواده آسیب‌دیدگان اجتماعی
  • همه دعوتیم به پویش قرآنی ستاره‌های زمینی
  • فرشته‌هایی که طعم تلخ اوتیسم را چشیده‌اند + فیلم
  • دختربچه هشت ساله ۳۳ میلیون خرج نوروزی دارد
  • اهدای ۵۰ هزار بسته حمایتی به خانواده آسیب دیدگان اجتماعی
  • اهدای ۵۰ هزار بسته به خانواده‌های کم‌بضاعت پایتخت
  • ۴ پرده از سرنوشت کودکان گمشده منافقین
  • مصلی سمنان به قطب فرهنگی سمنان تبدیل می‌شود/ لزوم پیش‌بینی فضای بازی کودکان در مصلی
  • کودکان سفیران فرهنگ ترافیک در خانواده ها می شوند
  • اولین دغدغه بزرگ بارسا برای پارک دو پرنس