Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@09:49:37 GMT

کاهش ۸۹ میلیون متر مکعب از ذخایر آبی پشت سدهای خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۷۸۲۳۸

کاهش ۸۹ میلیون متر مکعب از ذخایر آبی پشت سدهای خوزستان

اهواز - معاون مطالعات پایه منابع آبی سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجمی معادل ۸۹ میلیون متر مکعب از ذخایر آبی پشت سدهای استان با وجود مدیریت صحیح، به دلیل نیازهای آبی کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ حسونی زاده عصر امروز چهارشنبه در نشست ستاد بحران استان که با موضوع خشکسالی و تبعات آن برگزار شد، اظهار کرد: به دنبال بارش برف در هفته گذشته میزان پوشش برف در حوضه های مشرف به خوزستان از ۱۲ به ۲۳ درصد رسید که این اتفاق در تولید رواناب بهاره استان بسیار تاثیرگذار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی استان در پشت سدها و کاهش شدید حجم آب پشت سدها و  و آورد آبی و دبی رودخانه های خوزستان افزود: میزان بارش در حوضه های آبریز استان وضعیتی بدتر از بارش در داخل استان دارد و حوضه هایی که برای ما رواناب تولید می کنند از ۷۷ درصد تا ۵۹ درصد کاهش بارش داشتند.

معاون مطالعات پایه منابع آبی سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: میزان ورودی آب به سدها استان در ۱۷ روز گذشته ۳۳۵ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۴۹ و نسبت به دوره درازمدت کاهش۷۹ درصد را نشان می دهد.

 افزایش ۳۱ درصدی رهاسازی آب

حسونی زاده گفت: میزان آب خروجی و رهاسازی شده از سدها برای موارد و مصارف مختلف طی ۱۷ روز گذشته ۴۳۹ میلیون متر مکعب بوده و نسبت خروجی به ورودی طی این ۱۷ روز از سدهای استان ۳۱ درصد افزایش داشته که حجمی معادل ۸۹ میلیون متر مکعب از ذخایر آبی پشت سدهای استان با وجود مدیریت صحیح، به دلیل نیازهای آبی کاهش یافت.

وی ادامه داد: حجم آب مفید ذخیره شده در مخزن سدها یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب است که نشان می دهد تنها ۱۰درصد ظرفیت مفید مخازن آبی سدها آب در استان وجود دارد و حجم خالی مخازن سدها در حدود بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب است که در سال گذشته ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بود.

معاون مطالعات پایه منابع آبی سازمان آب و برق خوزستان گفت: برنامه ریزی منابع و مصارف آبی استان با توجه به پیش بینی هایی که انجام شده و پیش بینی روند کنونی، حجم مفید آب تا اول بهمن سال جاری یک میلیارد و ۴۴۸ میلیون مترمکعب بوده و ادامه وضعیت کنونی ورودی هشت میلیارد مترمکعبی آب را به مخازن سدها خواهد داشت.

حسونی زاده اضافه کرد: جمع منابع آبی قابل برنامه ریزی برای موارد مختلف ۹.۵ میلیارد مترمکعب و حجم مصارف قابل تامین ۷.۷ میلیارد مترمکعب است در حالی که نیاز عادی آبی ما ۱۷ میلیارد مترمکعب در سال است که اگر عدد ۷.۷ میلیارد مترمکعب حجم مصارف، تامین شود در انتهای شهریور ماه حجمی معادل ۱۷۰۰ خواهیم داشت؛ که این میزان نسبت به سال آبی گذشته ۲.۸ میلیارد مترمکعب کسری منابع آبی در پی خواهد داشت.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر گفت: شهرستان کاشمر با ۱۱۵ هزار هکتار وسعت جزو شهرستان‌های بیابانی خراسان رضوی محسوب می‌شود و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از این مساحت در زمره اراضی ملی است.

میثم روشنی افزود: مسئله تغییرات اقلیمی از یک طرف و وقوع سیلاب‌های ناگهانی از سوی دیگر با توجه به مقدار ناچیز بارندگی و پراکنش و شدت نامناسب نزولات جوی، وضعیت آبدهی چاه‌ها و قنوات و به طور کلی تأمین آب را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمرگفت: با وجود دو کانون مهم فرسایش بادی در جنوب کاشمر و همچنین بروز پدیده ریز گردها، فرونشست‌ها، آلودگی هوا و پدیده بیابان‌زایی، ضرورت فعالیت‌های اصلاحی احیائی را در سطح شهرستان دو چندان کرده است.

 روشنی افزود: با توجه به لزوم تأمین منابع آبی به رغم کمی این منابع، برای کاشت نهال، با محدودیت مواجه بودیم هرچند عملیات تغییر محل و احیای چاه موتور ایستگاه تثبیت شن با پیگیری‌های زیاد و همکاری منابع آب شهرستان و اعتبارات تخصیصی، بعد از ۲۵ سال درحال اقدام است.

وی گفت: در حوزه آبخیزداری در راستای تأمین آب شرب و کنترل سیلاب، یک مورد اجرای بند خاکی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار متر مکعب در حوزه شهری بااعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان اجرا شد و طرح تکمیل بند خاکی حوزه دره گرگ با حجم عملیات ۱۰۸۰ متر مکعب با یک میلیارد ریال اعتبار اجراشد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر افزود: همچنین در سال گذشته بند خاکی حوزه شمال غرب شهرستان با حجم بالغ‌بر ۳۷ هزار متر مکعب خاک‌ریزی و بند گابیون سنگ ملات با اعتباری ۳.۵ میلیارد تومان احداث شد.

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم