Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-19@11:30:53 GMT

وان ترکیه / راهنمای سفر کامل +عکس و فیلم

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۷۹۷۰۷

وان ترکیه / راهنمای سفر کامل +عکس و فیلم

‍‍‍‍‍‍

رکنا: شهر وان که مرکز استان وان است، بزرگ‌ترین شهر شرق ترکیه است. این شهر جزو شهرهای کردنشین ترکیه است و مردم آن به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند. امروزه بسیاری از ایرانی‌ها برای تفریح، سفر و خرید به این شهر می‌روند.

حجم ویدیو: 21.11M | مدت زمان ویدیو: 00:03:21

وان یکی از شهرهای شرقی ترکیه است که از لحاظ مسافت به ایران و استان‌های شمال غرب کشور نزدیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وان شهری تاریخی است و چندین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی دارد.
هزینه‌های مناسب هتل و سفر به این شهر، مردم را وسوسه‌ می‌کند که هم برای خرید و هم برای تفریح به آن سفر کنند.
شهر وان یکی از شهرهای مذهبی ترکیه است و مردم آن مسلمان و سنی بوده و بسیار به اصول مذهبی خود پای‌بند هستند. بیشتر جمعیت زنان آن محجبه بوده و با حجاب کامل در انظار عمومی حاضر می‌شوند.
غنی‌ترین و مشهورترین صبحانه‌‌ی ترکیه متعلق به شهر وان است. گربه‌های وان هم شهرت جهانی دارند و از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. اگر شما هم دوست دارید به این شهر سفر کنید، با ما همراه باشید تا به‌راحتی یک سفر به‌یاد ماندنی تجربه کنید:

اطلاعات ضروری
اختلاف ساعت با ایران: در نیمسال اول سال ۱٫۵ - و در نیمسال دوم سال ۰٫۵ -
زبان رسمی: ترکی استانبولی
واحد پول: لیر ترکیه
نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه‌ی نوع C/F)
کد کشور: ۹۰++
کد شهر: ۴۳۲
شماره‌های اضطراری:
آتش‌نشانی: ۱۱۰
آمبولانس: ۱۱۲
پلیس: ۱۵۵
شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۱۷۰
جهت رانندگی: راست
فرودگاه بین المللی: ندارد

وضعیت آب و هوایی
آب و هوای شهر وان قاره‌ای بوده و زمستان‌های بسیار سرد و پربرفی دارد اما در تابستان هوا خشک و گرم است. بارش باران عمدتا در فصل بهار و پاییز اتفاق می‌افتد. در سامانه‌ی طبقه بندی «کوپن» وان در زیرگروه مناطق تابستان گرم و خشک آب و هوای مرطوب قاره‌ای قرار گرفته است. کمترین دمای هوایی که تاکنون در این شهر ثبت شده است، ۴۶/۴ـ درجه‌ی سانتی‌گراد است که در نهم ژانویه‌ی سال ۱۹۹۰ به ثبت رسیده است.


بهترین زمان برای رزرو هتل
از آنجایی که شهر وان به مرز ایران نزدیک است، این شهر در آخر هفته و ایام تعطیل در طول سال پر از مسافر و گردشگر است. ایرانیان نیز بخش عظیمی از این گردشگران را تشکیل می‌دهند. به‌علت شلوغی بیش از اندازه در این ایام، بهتر است از طریق آژانس‌های هواپیمایی هتل مورد نظر خود را رزرو کرده، یا در تورهای وان این آژانس‌ها ثبت نام کنید تا آنجا به مشکلی بر نخورید. بدیهی است اگر قبل از رزرو هتل به این شهر بروید، امکان دارد نتوانید جایی را پیدا کنید یا اتاقی را چند برابر گران‌تر به شما بفروشند. پس توصیه می‌شود اگر امکان دارد در ایام غیرتعطیل به وان سفر کرده و هتل را از طریق آژانس‌های هواپیمایی رزرو کنید چون بیشتر اوقات قیمت آژانس‌ها کمتر از قیمتی است که خود هتل به مسافران می‌فروشد.

هزینه‌ها
هاستل (خوابگاه)
وضعیت هاستل‌های شهر وان نسبت به قیمتشان زیاد مناسب نیستند. اگر بخواهید در این شهر در هاستل بمانید، باید به ازای هر نفر در هر شب ۳۰ لیر (حدود ۳۷ هزار تومان) بپردازید. این را هم در نظر بگیرید که در این هاستل‌ها صبحانه ارائه نمی‌شود. به‌طور کلی قیمت و کیفیت هتل‌های وان، به‌مراتب بهتر از هاستل‌های این شهر است و اقامت در این مکان‌ها توصیه نمی‌شود.

اقامت در هتل
همان‌طور که گفته شد، هزینه و کیفیت هتل‌های شهر وان بسیار مطلوب است و به‌جز هتل‌های ۵ ستاره‌ی این شهر، هتل‌های دیگر فقط صبحانه ارائه می‌دهند. هتل‌های پنج ستاره نیز فقط پول اتاق و صبحانه را می‌گیرند و برای رزرو ناهار یا شام باید هزینه‌ی جدا بپردازید. هزینه‌ی هتل‌های وان به شرح زیر است:

۱ ستاره ۳۵ لیر (حدود ۴۲ هزار تومان)
۲ ستاره ۴۰ لیر (حدود ۴۸ هزار تومان)
۳ ستاره ۵۰ لیر (حدود ۶۰ هزار تومان)
۴ ستاره ۶۰ لیر (حدود ۷۲ هزار تومان)
۵ ستاره ۱۰۰ لیر (حدود ۱۲۱ هزار تومان)
لازم به ذکر است که این قیمت‌ها متعلق به ایام عادی سال است و در ایام خاص (مانند ژانویه یا عید فطر) قیمت‌ها از ۵ لیر تا ۱۵ لیر افزایش می‌یابد.

متوسط قیمت مواد غذایی
صبحانه: همان‌طور که گفته شد، صبحانه‌های شهر وان در ترکیه بسیار معروف هستند و جزو مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین صبحانه‌های این کشور محسوب می‌شوند. اگر هتلی که در آن اقامت دارید، صبحانه ارائه نداد یا خودتان تمایل داشتید بیرون از هتل صبحانه بخورید، در آن صورت باید برای هر وعده صبحانه به‌طور متوسط به ازای هر نفر ۱۰ لیر بپردازید. در شهر وان رستوران‌های مخصوص صبحانه وجود دارد که فقط صبح‌ها و برای سرو صبحانه باز هستند. در داخل شهر مغازه‌های «بورک چی» و کافی‌ شاپ‌ها صبحانه‌ی با کیفیتی ارائه می‌کنند. در خارج شهر و ساحل زیبای «ادرمیت» (Edremit) رستوران‌های مخصوص صبحانه وجود دارند و می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای تجربه‌ی یک صبح زیبا با صرف صبحانه‌ای خوب و باکیفیت باشد. لازم به‌ذکر است که ترکیه و شهر وان متنوع‌ترین نوع پنیر را دارند و می‌توانید صبحانه‌ی متنوعی را میل کنید.

ناهار: اگر دوست دارید ناهار سبکی مانند «دونر کباب ترک» بخورید، هزینه‌ی آن به‌طور متوسط برایتان ۱۰ لیر (۱۲ هزار تومان) تمام می‌شود. سراسر شهر وان پر از رستوران‌هایی است که دونر کباب عرضه می‌کنند. اما اگر با دونر سیر نمی‌شوید، می‌توانید از «کباب آدانا»، کوفته، مرغ بریان، کله پاچه، انواع سوپ یا فست فود را امتحان کنید. هزینه‌ی متوسط ناهار ۲۰ لیر (۲۵ هزار تومان) می‌باشد. اما اگر دوست داشتید در خارج از شهر و کنار ساحل غذا میل کنید، ما رستوران‌های «کوفته چی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم که کوفته‌های بسیار خوشمزه‌ی مخصوص ترکیه را سرو می‌کنند. البته برای کسانی که عاشق گوشت و کباب هستند، پیشنهاد ویژه‌ای داریم. در خیابان «جمهوریت» می‌توانید «کباب تنوری بره» به قیمت ۲۲ لیر پیدا کنید که در داخل تنور پخته می‌شود و بسیار لذیذ است. اگر به شهر وان رفتید، حتما از دوغ‌های محلی آن هم امتحان کنید که طعمی به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.


شام: برای شام هم می‌توانید به رستوران‌ها و غذاهایی که در قسمت قبلی ذکر شد بروید و از غذاهای لذیذ ترکی بچشید.

هزینه‌های حمل و نقل عمومی
وان شهر نسبتا کوچکی است و وسیله‌های حمل و نقل عمومی آن اتوبوس، مینی بوس و تاکسی است که قیمت‌های آن به شرح زیر است:

مینی بوس ۱/۵ لیر
اتوبوس ۱/۵ لیر 
تاکسی (مسیرهای مستقیم و کوتاه) ۱۰ لیر
تاکسی (مسیرهای طولانی به ازای هر کیلومتر) ۳ لیر 
توصیه‌هایی برای صرفه جویی در هزینه‌ها
مسیرهای کوتاه را پیاده بروید
وان شهر کوچکی است و بیشتر مراکز خرید آن کنار هم قرار گرفته‌اند. اگر قصد دارید برای خرید یا جایی در فاصله‌ی نزدیک بروید، می‌توانید به‌جای گرفتن تاکسی پیاده رفته و از فروشگاه‌هایی که در سراسر خیابان‌های وان وجود دارند، بازدید کنید؛ تمام تاکسی‌های این شهر به‌صورت دربست کار می‌کنند و هر بار که سوار می‌شوید باید ۱۰ لیر بپردازید که معادل ۱۲ هزار تومان است.

از ساندویچ‌های ترک (دونر کباب) خوشمزه‌ بخورید
می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به غذا از ساندویچ‌های بسیار خوشمزه‌ای میل کنید (در زبان ترکی به آن‌ها «دوروم» می‌گویند) که از مرغ و گوشت درست شده‌اند. قیمت این ساندویچ‌ها بسیار مناسب بوده و کیفیت بسیار خوبی دارد و شما را کامل سیر می‌کند. شما حتی می‌توانید با ۲ لیر این ساندویچ‌ها را تهیه کنید.

با تورهای آژانس‌های مسافرتی به این سفر بروید
ثبت نام در تورهای آژنس‌های مسافرتی باصرفه‌تر از سفر انفرادی است. چون این آژانس‌ها هتل‌ها را گارانتی می‌کنند و هزینه‌ی هتل برای مسافر کمتر می‌شود. هم‌چنین آژانس‌های گردشگری مسافران را بیمه می‌کنند و این خود یکی از مزیت‌های این تورها است. هم‌چنین امروزه با توجه به وضعیت امنیتی ترکیه به‌صورت انفرادی سفر کردن می‌تواند مشکلاتی را برای شما به‌همراه داشته باشد. 

با اتوبوس یا مینی بوس به جاهای دیدنی و تاریخی شهر بروید
در شهر وان آژانس‌های مسافرتی نیز تورهای آپشنال دارند و می‌توانید با پرداخت هزینه، در این تورها شرکت کرده و از جاهای دیدنی شهر بازدید کنید. اما فقط به دنبال راحتی نبوده و دوست داشتید با هزینه‌ی کمتر، مدت بیشتری را در این مکان‌های دیدنی و تاریخی صرف کنید، خودتان می‌توانید با اتوبوس یا مینی بوس به این مکان‌ها رفته و هرچه‌قدر که دلتان خواست آنجا بمانید. چون تورها در مدت زمان معین شما را به چند جای مختلف می‌برند تا در آن مدت بتوانید همه‌ی جاهای دیدنی شهر را ببینید.

در کنسرت‌های رایگان شرکت کنید
در برخی ایام خاص در شهر وان کنسرت‌های رایگانی برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کرده و سفر فوق العاده‌ای را با هزینه‌ی کمتری تجربه کنید. چنین کنسرت‌هایی در مراکز و میدان‌های اصلی شهر برگزار می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری
وان یکی از شهرهای تاریخی تاریخی ترکیه است و قدمت آن به ۷ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد و در دوران تمدن اورارتویی پایتخت شد و هم‌اکنون نیز نشانه‌هایی از این تمدن دیده می‌شود. این شهر آثار تاریخی و طبیعی بسیار جالب و دیدنی دارد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

قلعه‌ی وان
قلعه‌ی وان یکی از قلعه‌های تاریخی این شهر است که قدمت آن به ۹ قرن قبل از میلاد می‌رسد. این قلعه بر فراز کوه‌های ساحل شرقی دریاچه‌ی وان و در فاصله‌ی ۵ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است و با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توانید به دامنه‌های این کوه و قلعه برسید. امروزه از این قلعه‌ی باشکوه به جز مخروبه‌ای با ستون‌های عظیم و دیوارهای سر به فلک کشیده چیزی باقی نمانده است. اگر در فصل بهار و تابستان به این قلعه بروید، با طبیعتی بسیار زیبا و شگفت انگیز مواجه می‌شوید که می‌تواند زمینه‌ی زیبایی برای عکس‌هایتان باشد. 

در شهر وان علاوه‌بر این قلعه، قلعه‌های دیگری با نام‌های هوشاب، آغارتی، چاووش تپه، آیانیس، توپراک کاله و انزاف وجود دارد که همگی نشان از تاریخ و تمدن کهن این شهر دارد.

مناسب برای: پیاده‌روی، افراد ماجراجو و دوستدار مکان‌های تاریخی

نکته‌ها: 
چون این قلعه بالای کوه قرار دارد، حتما لباس و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید.
دریاچه‌ی وان
دریاچه‌ی وان بزرگترین دریاچه‌ی ترکیه است که مردم قدیمی محلی به آن دریا (دنیز) می‌گویند. شاید بتوان گفت دریاچه‌ی وان مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شهر است که به نماد این شهر تبدیل شده است. اگر به شهر رفتید حتما به این دریاچه، ساحل آن و رستوران‌های اطرانش سر بزنید. دریاچه‌ی وان در قسمت غربی شهر قرار دارد و فاصله‌ی آن از شهر (ساحل ادرمیت) حدود ۱۲ کیلومتر است. گفته می‌شود این دریاچه در اثر فعالیت‌های آتشفشانی در سال‌های دور شکل گرفته است. آب دریاچه از جویبارهای کوه‌های اطراف تامین می‌شود. طول آن ۱۲۰ کیلومتر، عرضش ۸۰ کیلومتر است و ۱۷۱ متر عمق دارد؛ اما عمیق‌ترین قسمت دریاچه ۴۵۱ متر است. ساحل وان شنی است و آب شفاف و نمک دار آن برای شنا بسیار مناسب است. 

مناسب برای: افراد آرام، دوستدار دریا و شنا، افراد دنبال آرامش و سکوت

نکته‌ها
اگر می‌خواهید با سرویس حمل و نقل عمومی به ساحل این جزیره بروید، باید با اتوبوس به اسکله‌ی وان (۶ کیلومتری) بروید.


جزیره و کلیسای آکدامار (آختامار)
جزیره‌ی آکدامار بزرگ‌ترین جزیره‌ی دریاچه‌ی وان است که طبیعت بسیار زیبایی دارد و شکوفه‌های درخت‌های بادام آن در بهار جزیره را مثل برف سفید می‌کند و عطر شکوفه‌ها در فضا می‌پیچد. کلیسای قدیمی آکدامار که به آن کلیسای صلیب مقدس هم می‌گویند، در مرتفع‌ترین قسمت جزیره و ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان قرار گرفته است. کلیسا با معماری ارمنی «مانوئل» و به‌دستور «گاکیک یکم واسپوراکان» مابین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی ساخته شده است. برای رفتن به این جزیره می‌توانید از اسکله‌ی وان و موتورهای دریایی یا کشتی‌های کوچک مسافربری در عرض ۲۰ دقیقه به جزیره برسید.

در مورد نام این جزیره و کلیسا افسانه‌ای وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد. در این افسانه آمده است که دختری به نام «تامارا» (که یا شاهزاده بود یا دختر کشیش اعظم کلیسا) عاشق پسر روستایی می‌شود و برای این که پسر بتواند خودش را برای دیدن معشوقش به جزیره برساند، هر شب آتشی را در جزیره روشن می‌کرد تا پسر بتواند با شنا کردن خودش را به او برساند. خبر این دیدارها به پدر شاهزاده‌ تامارا می‌رسد و او در یک شب طوفانی آتشی را در قایق روشن کرده و قایق را به امواج دریا می‌سپارد. پسر هم به‌دنبال نور قایق شنا می‌کرد تا این که از توان افتاده و اسیر امواج خروشان دریا می‌شود و از سر ناچاری فریاد می‌زند «آخ آتامارا»؛ به همین علت بعدها این جزیره و کلیسا با این نام شهرت می‌یابد.

مناسب برای: شنا، افراد آرام، عاشقان طبیعت و آثار تاریخی

خانه‌ی گربه‌های وان
یکی دیگر از نمادهای شهر وان، گربه‌های سفید این شهر هستند که رنگ چشم‌های آن‌ها به رنگ آبی یا کهربایی است و رنگ چشم برخی از آن‌ها نیز دو رنگ (یکی آبی و یکی کهربایی) است. این گربه‌ها کمیاب هستند و به‌همین علت برای محافظت از نسل آن‌ها در محوطه‌ی دانشگاه از آن‌ها مراقبت می‌شود. هم‌چنین در نزدیکی قلعه‌ی وان، یک نمایشگاه دائمی نقره‌جات قرار دارد و تعدادی از گربه‌ها را در یک مکان نگهداری می‌کنند و می‌توانید از پشت شیشه از این گربه‌ها بازدید کنید.

مناسب برای: دوستداران حیوانات

آبشار مرادیه
آبشار مرادیه از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهر وان است که در ۸۸ کیلومتری این شهر و ۱۰ کیلومتری شهر مرادیه قرار گرفته است. مسافران ایرانی که از مرز بازرگان و مسیر بازرگان- چالدران- وان به شهر وان می‌روند، می‌توانند در مسیر از این آبشار زیبا هم بازدید کنند. عرض آبشار حدود ۷۰ الی ۸۰ و ارتفاع آن ۵ الی ۶ متر است. این آبشار بسیار پرآب بوده و از فاصله‌ی ۵۰ متری آن می‌توانید صدای دلنشین آب را بشنوید. در مقابل آبشار هم چند چایخانه و رستوران وجود دارد که می‌توانید آنجا خستگی در کنید.

مناسب برای: دوستداران طبیعت و افراد دنبال آرامش 


مراکز خرید وان
شهر وان پر از مراکز خرید بزرگ است و اکثر برندهایی که در آنتالیا و استانبول شعبه دارند، در وان نیز فعال هستند و این شهر برای خرید بسیار مناسب است. اگر کسی قصد دارد برای خرید به ترکیه برود، وان برای او گزینه‌ی مناسبی است چون تمام برندها در این شهرها حضور دارند و هزینه‌ی سفر بسیار کمتر از سفر استانبول یا آنتالیا است. بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر «مرکز خرید وان» (Van AVM) نام دارد که در انتهای خیابان جمهوریت قرار گرفته است. خیابان‌های «جمهوریت» و «کاظم کارا بکیر» بیشترین تعداد فروشگاه‌های لباس، مواد غذایی و لوازم منزل را دارند. AVM مخفف «Alis Veris MerkeziK» است که به معنی «مرکز خرید و فروش» است. در وجب به وجب این شهر می‌توانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که در اکثر روزهای سال اجناس خود را با تخفیف‌های خوب عرضه می‌کنند. مراکز خرید بزرگ این شهر به شما این امکان را می‌دهند که اجناس مورد نیاز خود را، از پوشاک گرفته تا لوازم منزل، از آنجا خریداری کرده و حتی صبحانه، ناهار یا شام خود را آنجا میل کرده و برای کودکانتان نیز شهربازی پیدا کنید. 

مناسب برای: عاشقان خرید
نکته:

در این مراکز خرید، مانند خود اهالی ترکیه چانه زدن را فراموش نکنید.


صبحانه وان
همان‌طور که قبلا هم ذکر شد، صبحانه‌های وان بسیار مشهور بوده و تنوع بسیار گسترده‌ای دارد. اگر اهل گردشگری غذا هستید، حتما به وان سفر کنید تا معنای واقعی صبحانه را در این شهر ببینید. از خوراکی‌هایی که در وعده‌ی صبحانه در این شهر سرو می‌شود می‌توان به پنیر، خامه، کره، زیتون، پیده‌ی مشهور وان، جاجیک (نوعی ماست و خیار محلی وان)، پنیر دارای سبزی، مورتوا، کاووت، خامه‌ی ماندا، عسل کاراکوان، املت کاوورما، انواع سوپ‌های محلی، کله پاچه و انواع نان‌هایی اشاره کرد که به‌صورت تازه عرضه می‌شود و طعم اصیل نان‌های آناتولی شرقی را به شما ارائه می‌کند.

مناسب برای: طرفداران گردشگری غذا و افراد خوش خوراک 

نکته:
برای شما که عاشق خوردن غذا در طبیعت و کنار دریا هستید، پیشنهاد ویژه‌ای داریم. در ساحل «ادرمیت» یک رستوران مخصوص صبحانه به نام «سوتچو کاهوالتی» (Sutcu Kahvalti) وجود دارد که نمای آن کاملا شیشه‌ای بوده و می‌توانید هنگام خوردن صبحانه به تماشای دریاچه نیز بنشینید. اگر دوست دارید یک صبحانه‌ی محلی معرکه تجربه کنید، حتما باید سری به آن بزنید.


غذاهای وان
غذاهای ترک از لحاظ طعم و کیفیت در جهان شهرت دارند رژیم غذایی مردم این کشور بیشتر بر پایه‌ی غذاهای خمیری و غذاهایی است که با نان سرو می‌شوند و مصرف برنج به‌صورت پلو در این کشور بسیار کم است و اگر برنج بخورند، آن را به‌صورت کته مصرف می‌کنند. نمی‌توان کسی را یافت که از غذاهای ترک خوشش نیاید و به مزاجش خوش نیاید؛ از دسرها، سالادها و پیش غذاهای آن گرفته تا غذای اصلی آن. اینجا به معرفی برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای شهر وان می‌پردازیم:

کباب آدانا
این کباب یکی از خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ی ترکیه است که در وان هم سرو می‌شود و باب طبع ایرانیان است. این غذا معمولا با گوشت گوسفندی درست می‌شود، به‌ این صورت که با ساطور به قدری خورد می‌شود که تقریبا کمی از گوشت چرخ کرده درشت‌تر است و شبیه کوبیده‌های ایرانی است. کباب آدانا کمی تند است چون به آن فلفل قرمز ترک اضافه می‌کنند.



کوفته 
کوفته‌های ترک کمی متفاوت‌تر از کوفته‌های ایرانی است و در منطقه‌ی آذربایجان غربی و مناطق مرزی چنین کوفته‌هایی می‌پزند که بیشتر به کتلت‌های ما شباهت دارد. گوشت چرخ کرده، جعفری، فلفل و نمک این غذای خوشمزه را تشکیل می‌دهند. رستوران‌های وان کوفته‌های بسیار لذیذ و باکیفیتی عرضه می‌کنند. برخی از رستوران‌های ساحل دریاچه نیز هستند که فقط کوفته سرو می‌کنند.



پیده و لاهماجون
این غذاها را می‌توان به «پیتزای ترکی» تعبیر کرد که از خمیر نازک درست می‌شود و روی آن را موادی هم‌چون گوشت خرد شده‌ی بسیار ریز، پنیر «کاشار» و سبزیجات پر می‌کنند. این غذاها بسیار لذیذ بوده و قیمت نسبتا مناسبی دارند.

کونفه (Kunefe)
کونفه یکی از دسرهای بسیار خوشمزه‌ی ترک است که هم ساده و هم با بستنی یا خامه‌ی محلی سرو می‌شود. این دسر از رشته‌های کادایف، پنیر بدون نمک و کره تشکیل می‌شود که بعد از پخت روی آن شربت مخصوص می‌ریزند و طعم بسیار لذیذی دارد. این دسر با پودر پسته‌ی فراوان تزیین می‌شود.

کباب بره
در وان بره را درسته داخل تنور می‌گذارند و بعد از پخت به‌همراه نان، فلفل شیرین و گوجه سرو می‌کنند.

انواع بورک
بورک به غذاهایی گفته می‌شود که با خمیر نازک یوفکا تهیه می‌شوند. از انواع بورک می‌توان به «سوبورکی»، «کیما بورکی» (بورک گوشت چرخ کرده)، «پاتاتس بورکی» (بورک سیب زمینی)، «اسپاناک بورکی» (بورک اسفناج) و «مرجیمک بورکی» (بورک عدس) اشاره کرد. 

آش دوغ (Ayran asi)
این آش شبیه آش‌های محلی ایران و منطقه‌ی آذربایجان است که از دوغ بسیار غلیظ، سبزی‌های محلی مخصوص این شهر و برنج تشکیل شده است و طعم بسیار لذیذی دارد. 


این غذاها تنها بخشی از تنوع غذایی ترکیه و شهر وان است. 

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۷۹۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای استفاده از ورق استیل؛ ۸ نکته مهم در خرید و فروش ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶!

ورق استیل، آلیاژ محبوبی با کاربردهای گسترده در صنایع مختلف است. تنوع در گرید، ضخامت، ابعاد و کاربرد، انتخاب و خرید ورق استیل مناسب را چالش‌برانگیز می‌کند. - اخبار بازار -

ورق استیل، نوعی فولاد ضدزنگ است که با افزودن عناصر مختلفی مانند کروم، نیکل و مولیبدن به آهن، ساخته می‌شود. وجود این عناصر، ویژگی‌های منحصربه‌فردی به ورق استیل می‌بخشد که آن را از فولاد معمولی متمایز می‌کند.در این راهنمای جامع که به کمک سایت ژیکال استیل آن را گردآوری کردیم، 8 نکته کلیدی در خرید و فروش ورق استیل 304 و 316، پرکاربردترین گریدها، ارائه می‌شود.

دلیل خرید ورق استیل 304 چیست؟

با توجه به مزایای متعددی که ورق استیل 304 دارد، تقاضا برای فروش ورق استیل 304 در بازار همواره بالا بوده است. این گرید از ورق استیل، به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد، برای مصارف مختلفی مانند ساخت سینک، تانکر، تجهیزات آشپزخانه، نمای ساختمان و ... مناسب است. در هنگام  خرید ورق استیل 304، به نکاتی مانند گرید ورق، ضخامت، ابعاد، نوع سطح و قیمت آن توجه کنید.

دلایل خرید ورق استیل 316 چیست؟

همچنین در مورد ورق استیل 316، قیمت ورق استیل 316 به عوامل مختلفی مانند ضخامت، ابعاد، نوع پرداخت سطح، برند، نوسانات بازار ارز و ... بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از قیمت ورق استیل 316، می‌توانید به وب‌سایت‌های معتبر مراجعه کنید و قیمت روز این محصول را با توجه به گرید، ضخامت و ابعاد مورد نظر خود استعلام بگیرید. به طور کلی،قیمت ورق استیل 316  به دلیل وجود عنصر مولیبدن، از قیمت ورق استیل 304 کمی بیشتر است. اما با توجه به مقاومت و کارایی بالاتری که دارد، در بسیاری از موارد، انتخابی مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

مواردی که در خرید ورق استیل 316 نگیر تاثیر گذارند

ورق استیل 316 نگیر، به دلیل مزایای متعددی که دارد، به انتخابی محبوب در صنایع مختلف تبدیل شده است. این آلیاژ، با وجود قیمت بالاتری نسبت به ورق‌های استیل بگیر، به دلیل طول عمر بالا، نیاز به تعمیر و نگهداری کم و مزایای دیگر، مقرون به صرفه محسوب می‌شود.  ورق استیل 316 نگیر، گرید پرکاربردی از ورق‌های استیل است که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، در صنایع مختلفی مانند شیمیایی، دریایی، غذایی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای  خرید ورق استیل 316 نگیر، باید به نکات مختلفی مانند ضخامت، ابعاد، نوع پرداخت سطح و برند ورق توجه کنید. برخی از دلایل "خرید ورق استیل 316 نگیر" عبارتند از:

مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی: ورق استیل 316 نگیر به دلیل وجود عنصر کروم، در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، به خصوص در محیط‌های مرطوب و با رطوبت بالا، مقاوم است. این ویژگی، ورق استیل 316 نگیر را به انتخابی ایده‌آل برای مصارف مختلف، از جمله ساخت سینک، تجهیزات آشپزخانه، نمای ساختمان و ... تبدیل کرده است.دوام و استحکام بالا: ورق استیل 316 نگیر به دلیل ساختار مولکولی قوی، در برابر ضربه، فشار و ساییدگی بسیار مقاوم است و طول عمر بالایی دارد. این خصوصیت، ورق استیل 316 نگیر را به گزینه‌ای مناسب برای مصارف صنعتی و پر‌تحمل مانند ساخت ماشین‌آلات، پل‌ها و ... تبدیل کرده است.قابلیت جوشکاری و برشکاری: ورق استیل 316 نگیر به راحتی جوشکاری و برشکاری می‌شود و می‌توان از آن در ساخت سازه‌های پیچیده استفاده کرد.مقاومت در برابر حرارت: ورق استیل 316 نگیر در برابر حرارت بالا نیز مقاوم است و می‌توان از آن در مصارف خاص مانند کوره‌ها و ... استفاده کرد.قابلیت انعطاف‌پذیری: ورق استیل 316 نگیر در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف خم و شکل داد.

در مجموع، و با توجه به اطلاعاتی تکمیلی که ما از منابع معتبری مانند سایت ژیکال استیل : zhikansteel.com گردآوری کردیم، ورق استیل به دلیل مزایای متعددی که دارد، به انتخابی محبوب در صنایع مختلف تبدیل شده است. این آلیاژ، با وجود قیمت بالاتری نسبت به فولاد معمولی، به دلیل طول عمر بالا، نیاز به تعمیر و نگهداری کم و مزایای دیگر، مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید:

گریدهای مختلف ورق استیل، خواص و کاربردهای متفاوتی دارند. انتخاب گرید مناسب، به نوع کاربرد و شرایط محیطی بستگی دارد.ورق‌های استیل در ضخامت‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند. انتخاب ضخامت و ابعاد مناسب، به نیاز شما و نوع کاربرد ورق بستگی دارد.سطح ورق‌های استیل می‌تواند به صورت براق، مات، خش‌دار و ... باشد. انتخاب نوع سطح، به سلیقه شما و نوع کاربرد ورق بستگی دارد.

موارد استفاده از ورق استیل 304 و 316

ورق‌های استیل 304 و 316، دو گرید پرکاربرد از ورق‌های استیل هستند که به دلیل خواص و ویژگی‌های منحصر به فردشان، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق استیل 304، به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، برای مصارف عمومی مانند ساخت سینک، ظروف آشپزخانه، تجهیزات فرآوری مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، ظروف استریل، نمای ساختمان، درب و پنجره، نرده، تانکرهای حمل مواد شیمیایی، قطعات خودرو، لوازم آشپزخانه، سینک، وان حمام و ... مناسب است.

ورق استیل 316، به دلیل مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و اسیدها، در محیط‌های خورنده مانند صنایع دریایی، شیمیایی، نفت و گاز، نساجی، کاغذسازی و ... و همچنین در مناطق ساحلی و استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب گرید مناسب ورق استیل، به نوع کاربرد، شرایط محیطی و میزان خوردگی بستگی دارد.

 

تفاوت های ورق استیل 316 نگیر و ورق استیل 316

ورق استیل 316 نگیر و ورق استیل 316، دو گرید پرکاربرد از ورق‌های استیل هستند که در بسیاری از موارد شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌های ظریفی نیز بین آنها وجود دارد.

ویژگی

ورق استیل 316 نگیر

ورق استیل 316

خاصیت مغناطیسی

ندارد

دارد

مقاومت در برابر خوردگی

بالا

بسیار بالا

مقاومت در برابر اسیدها

متوسط

بالا

کاربرد

مصارف عمومی

مصارف خاص در محیط‌های خورنده

قیمت

ارزان‌تر

گران‌تر

مثال

سینک ظرفشویی، لوازم آشپزخانه

تجهیزات صنایع شیمیایی، کشتی‌ها

 

نتیجه گیری

ورق‌های استیل 304 و 316، دو گرید پرکاربرد از ورق‌های استیل هستند که به دلیل خواص و ویژگی‌های منحصر به فردشان، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب گرید مناسب ورق استیل، به نوع کاربرد، شرایط محیطی و میزان خوردگی بستگی دارد. با توجه به نکاتی که ما به کمک وبسایت ژیکال استیل گردآوری کردیم، در هنگام خرید ورق استیل، باید به نکاتی مانند ضخامت، ابعاد، نوع پرداخت سطح، برند ورق و قیمت آن توجه کرد. در پایان اگر شما تجربه خرید و استفاده از این نوع ورق ها را داشتید، لطفا آن را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

دیگر خبرها

  • اردوغان: تابستان آینده امنیت کامل مرزهایمان با عراق را فراهم می‌کنیم
  • راهنمای کامل انتخاب و خرید ساعت مناسب
  • راهنمای کامل خرید ماسفت: هر آنچه که باید بدانید
  • راهنمای سفری متفاوت به مشهد در نوروز
  • راهنمای استفاده از ورق استیل؛ ۸ نکته مهم در خرید و فروش ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶!
  • تابلو‌های راهنمای گردشگر در بافت تاریخی یزد نونوار شد
  • راهنمای کامل خرید کتیبه مذهبی و نکات مهم آن
  • راهنمای کامل برای استفاده از بتن اکسپوز در پروژه‌ های ساختمانی
  • پیروزی آدانادمیر اسپور در حضور کامل میلاد محمدی
  • راه‌هایی برای تبدیل کردن صبحانه به تجربه‌ی لذت‌بخش!